Permalänk

i7 6700k Stänga av Turbo Boost?

Tjenare!

Jag undrade om någon skulle kunna guida mig till hur man stänger av Turbo Boost på min i7 6700k, det ända jag har läst är om laptops och att man ska in i power management å sänka % under 100. dock så tyckte jag det lät lite sketchy eftersom du inte stänger av Turbo Boost utan enbart låter inte cpun komma upp till det läget.

Min gammla cpu från AMD så kunde jag ändra det i mina bios, men är inte riktigt säker på hur denna funkar.

Permalänk
Medlem

Det hjälper om du skriver vilken dator/modell du har.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

På en laptop är det osannolikt att du har inställningar för det här i BIOS. Så att stänga av funktionen i Windows är antagligen ditt enda alternativ. Får man fråga, varför?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jag sitter på en desktop, men när jag googlade det hittade jag enbart om laptops

System Model: MS-7998

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin921210:

Jag sitter på en desktop, men när jag googlade det hittade jag enbart om laptops

System Model: MS-7998

varför vill du ens stänga av turbo boost, låter som ett onödigt påhitt.

In i bios, sen får du gå in i en "avancerat" å väljer cpu å väljer "disabled" för turbo/boost, och sparar ändringarna. done, bios ser ju lite olika ut beroend på tillverkare å så men e inte å svårt.
Om du vet vad du har för moderkort så är det rätt lätt att hitta bios guide på nätet/ex.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Frågan är ju snarare VARFÖR vill du stänga av turbo? Den gör ju bara nytta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin921210:

Tjenare!

Jag undrade om någon skulle kunna guida mig till hur man stänger av Turbo Boost på min i7 6700k, det ända jag har läst är om laptops och att man ska in i power management å sänka % under 100. dock så tyckte jag det lät lite sketchy eftersom du inte stänger av Turbo Boost utan enbart låter inte cpun komma upp till det läget.

Min gammla cpu från AMD så kunde jag ändra det i mina bios, men är inte riktigt säker på hur denna funkar.

Att köra högsta frekvensen hela tiden kommer suga ur ditt batteri snabbare.
Är det på någon dator som denna funktionen verkligen är bra så är det i just bärbara.

edit: Jag förstår, gäller ej laptop, utan en standard 6700K.
Eftersom flera i tråden missförstod dig kanske du ska fundera lite kring meningsuppbyggnad.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår manualen rätt, in i BIOS, under overclocking ska du hitta misc settings, och där har du Intel Turbo Boost. Stäng av den för önskat resultat.

Som alla andra undrar jag dock varför. Det enda den gör är ger dig fördelar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.