Permalänk
Medlem

Vattenkylning - Nybörjare med frågor!

Hejsan Swec!

Jag har aldrig hållt på med vattenkylning förut och på sistone har mitt intresse för det börja växa extremt. Innan jag bestämmer mig för att dra igång med ett projekt så har jag några frågor jag behöver få svar på så jag kan va säker att jag har allt under kontroll.

- Jag har inte förstått hur dom vinklade anslutningarna fungerar. KÖper man vilken som helst och sedan skruvar på en vanlig "compression fitting" på den? Ser inga inner- och yttre mått för slang så är förvirrad.

-Jag tänkte köpa Ek-kit L240 och byta ut slangarna till transparenta. Det är helt okej eller hur?

- Hört massor av olika saker om vätskan man ska använda och olika saker som kan hända beroende vilken man har. Jag vill ha en orange färg på mitt system, vad skulle ni rekommendera att jag använder då?

Kanske ploppar upp mer frågor senare! Men det är allt jag kommer på just nu

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Skrivet av Ohdear:

Hejsan Swec!

Jag har aldrig hållt på med vattenkylning förut och på sistone har mitt intresse för det börja växa extremt. Innan jag bestämmer mig för att dra igång med ett projekt så har jag några frågor jag behöver få svar på så jag kan va säker att jag har allt under kontroll.

- Jag har inte förstått hur dom vinklade anslutningarna fungerar. KÖper man vilken som helst och sedan skruvar på en vanlig "compression fitting" på den? Ser inga inner- och yttre mått för slang så är förvirrad.

-Jag tänkte köpa Ek-kit L240 och byta ut slangarna till transparenta. Det är helt okej eller hur?

- Hört massor av olika saker om vätskan man ska använda och olika saker som kan hända beroende vilken man har. Jag vill ha en orange färg på mitt system, vad skulle ni rekommendera att jag använder då?

Kanske ploppar upp mer frågor senare! Men det är allt jag kommer på just nu

Är också sugen på att lära mig lite mer om detta.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | 32 GB DDR4 3600mhz | Asus TUF RTX 3080 OC | 980 PRO 1TB M.2|
Asus VG279QM | MSI MAG TOMAHAWK X570 | Corsair HX 850 | Noctua NH-DH15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan2014:

Är också sugen på att lära mig lite mer om detta.

Ställ frågor i denna tråd du med! Ju fler frågor desto bättre. Då lär sig alla som är nya Kan finnas frågor du har som jag glömt att ställa!

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Har också tänkt börja med lite vattenkylning så fyller på här. Har börjat lite smått att plocka på mig med delar som kommer hem snart. Men funderar lite över det här med olika material i systemet. Jag vet att man inte bör blanda tex koppar och aluminium. Om det skulle råka bli så, går att köra på ändå? Tänker med lite glykol som hämmande substans och med tätare intervall för vätakebyten?

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

@Ohdear: Ja, det kan vara så beroende på vad du köper. Det finns vinklade adaptrar och vinklade anslutningar.
Vinklade anslutningar är väl att föredra då det blir billigare.

Ex:
http://www.aquatuning.se/vattenkylning/anslutningar/adaptrar/...

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/anslutningar/slangsock...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

För färg är det bästa att använda färgade slangar. Färg i kylmediet brukar ofta leda till problem på sikt.

Själv kör jag på det renaste vattnet jag kunde få tag på (avjonat) med några silverspiraler i loopen som tillväxthämmare.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

För färg är det bästa att använda färgade slangar. Färg i kylmediet brukar ofta leda till problem på sikt.

Själv kör jag på det renaste vattnet jag kunde få tag på (avjonat) med några silverspiraler i loopen som tillväxthämmare.

Vart får man tag på en silverspiral? Vart lägger man den?

Jag byggde ihop min första loop igår kväll och det läckte inte. Blev besviken på hur fult det blev så jag beställde Kit för hardpipe istället. PETG rör blev det. Vanliga hardpipe kompression fittings fungerar ju eller hur?

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Vart får man tag på en silverspiral? Vart lägger man den?

Jag byggde ihop min första loop igår kväll och det läckte inte. Blev besviken på hur fult det blev så jag beställde Kit för hardpipe istället. PETG rör blev det. Vanliga hardpipe kompression fittings fungerar ju eller hur?

https://www.caseking.de/en/mayhems-silver-coil-silberspirale-...

Du lägger den i ressen,
PETG funkar med vanliga hardline compressions sålänge de är av samma mått förstås.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@Ohdear: Alla 45,90 eller 180° (osv) vinklar med g1/4 gänga passar med andra vattenkylnings-anslutningar som också använder sig av g1/4.

Du kan byta till vilken typ av slang du vill (vit, transparent etc.) bara du har samma dimensioner på slangen som på anslutningarna tex. 13/10, 16/10mm.

Om du vill köra med färgad vätska så bör du vara medveten om att vissa "dyes" färgar av sig, värst av alla är de röda. Men även gummislangarna(även transparenta har vissa problem, det kan lossna "plasticizer" från slangen som stockar igen vattenblock etc.

Håll dig undan för vissa märken som ex. Masterkleer deras slangar är ett skämt. Mayhems, Primochill, Tygon, EK gör bra grejer.

Jag har kört med färdigmixad transparent vätska tidigare. Just nu använder jag en vit pastelmix som jag har blandat med destillerat vatten.

Vissa kör bara med destillerat vatten (med eller utan killcoil, anticorrosive medel, antialg medel etc.) Finns även de som kör med glykol, något som jag själv aldrig skulle göra.

Kan rekommendera att läsa runt på overclock.net i vattenkylningstråden, där finns det mycket råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

https://www.caseking.de/en/mayhems-silver-coil-silberspirale-...

Du lägger den i ressen,
PETG funkar med vanliga hardline compressions sålänge de är av samma mått förstås.

Notera att du behöver en spiral per halvliter vatten i loopen, enligt tillverkarens anvisning.

Jag har spridit ut mina över loopen, det viktiga är att de inte kan åka in i pumpen, något block eller radiator.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Om du vill köra med färgad vätska så bör du vara medveten om att vissa "dyes" färgar av sig, värst av alla är de röda. Men även gummislangarna(även transparenta har vissa problem, det kan lossna "plasticizer" från slangen som stockar igen vattenblock etc.

Håll dig undan för vissa märken som ex. Masterkleer deras slangar är ett skämt. Mayhems, Primochill, Tygon, EK gör bra grejer.

Jag köpte PETG rör från Alphacool. Har du erfarenhet av dom?

Skrivet av jmeistr:

Jag har kört med färdigmixad transparent vätska tidigare. Just nu använder jag en vit pastelmix som jag har blandat med destillerat vatten.

Vissa kör bara med destillerat vatten (med eller utan killcoil, anticorrosive medel, antialg medel etc.) Finns även de som kör med glykol, något som jag själv aldrig skulle göra.

Jag tänkte köra med destillerat vatten med några droppar av "Mayhems Non Stain Dye Blue". Jag har sett många köra med den så jag antar att den är ganska okej?

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

https://www.caseking.de/en/mayhems-silver-coil-silberspirale-...

Du lägger den i ressen,
PETG funkar med vanliga hardline compressions sålänge de är av samma mått förstås.

Hittar ingenstans i sverige där man kan köpa en kill coil. Vet du något annat ställe man kan beställa dom ifrån? det var ganska dyrt att köpa det därifrån nämnligen :S

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

@Ohdear: Har aldrig provat deras hårda rör, har däremot använt mig av EK's PETG och där var det inga konstigheter.

Ja det lär funka bra. Du kan även köpa till deras biocide, räcker med någon droppe. http://www.aquatuning.se/vattenkylning/kylvaetksa/faergtillsa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Hittar ingenstans i sverige där man kan köpa en kill coil. Vet du något annat ställe man kan beställa dom ifrån? det var ganska dyrt att köpa det därifrån nämnligen :S

Inte i Sverige, men betydligt billigare direkt från tillverkaren än från Caseking:
https://mayhems.co.uk/algaecides/silver-coil-99.999-pure-silv...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Kör du nickel i loopen (typ nickel pläterat block) bör man som regel inte använda Kill Coils (silver) då detta ökar korrosionen på dessa. Går inte fort. Men över tid. EK's garanti gäller tex heller inte då.

Om man är första gången vattenkylare bör man också köra slang. Då får man det lättare. Och när man "bemästrat" detta kan man börja ge sig på Hardline (rör).

Har du tänkt dig att set up and forget. Så ska du ej använda färgade vätskor. Då de i regel behöver mer tillsyn och service (kläggar igen med tiden) än rent vatten med någon droppe biokill i.

Tänk också på att Alphacools PETG rör är 13/10. Och måste ha fittings för detta. EK och fler kör 12/10 och har sina fittings för dessa. Köp i regel dubbelt upp med rör än vad du behöver. Du komemr garanterat fallera i ett antal försök i bockningen.

Inner diametern har mindre betydelse för rör. Dock mer viktigt för slang.

Angående vinklade fittings så är de flesta av typen "förlängare". Alltså gängor i båda ändar. Så du behöver alltså även en anslutnings fitting utöver vinkel anslutningen. Det blir alltså dyrare.

Vissa tilvlerkare. Tex Bitspower har vinklade anslutningar redan med kopplingar. Alltså att man använder en anslutning. Nackdelen med dessa är något dyrare och om du ändrar rör/slang storklek. Så behöver du byta hela anslutningen. Inte bara själva kopplingen.

Hoppas det gav lite mer ljus i djupa mörka vattnet

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

något man bör tänka på om man använder silver coils är att vattnet blir elektroniskt ledande förr eller senare mitt tips till dom som vill börja med vattenkylning är att börja basic med slang och färdigt vatten från mayhem, vist man kan köra med avjoniserat vatten men där är vissa medel i den färdigblandade som gör att alger etc inte trivs där. Färgat vatten är trevligt men mindre trevligt om man vill byta färg eller göra om i loopen då färgpigment fastnar överallt (speciellt röd färg).

Anledningen varför jag tycker man ska börja med slang dom första gångerna är för att man helt enkelt får en viss erfarenhet och syn på vad som blir snyggast när man drar sin loop. Slang kan vara väldigt snyggt ibland tillexempel (mitt tycke). Många som bestämmer sig för att köra hardline på sitt första bygge får de ofta inte så snyggt.. varför vet jag inte men jag tror att man måste lära sig med slangar till o börja med

Något jag personligen snålade in på i mitt första bygge vad ventil för att tömma bygget, vilket gjorde vattenbyten till en dryg uppgift! vist de är inte super ball o lägga x antal 100lappar för en ventil och lite fittings men ska man lägga x antal tusen på vattenkylning känns en ventil inte som en så stor extra utgift!

Många vinklar har utvänding gänga i ena ändan och invänding i andra, nästan alltid 1/4" dock finns det vissa märken som gör med färdig kompressionsfitting inbyggd i vinklen.

Kvaliten på vinklar är A & O, personligen har jag haft flera läckor med EKWB vinklar och därför köpte jag två vinklar av märket Bitspower till senaste projektet, är otroligt nöjd med dessa och man känner att kvaliten är på topp! EKWB gör förövrigt mycket bra produkter (förutom vinklar enligt mig)!

Har ni frågor så svarar jag sågott jag kan på dom

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

@Adnerhill: var kan man köpa ventiler för att tömma customloops? tänkte bygga min första men har inte hittat någonstans i Sverige där man kan få tag på den anslutningen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putteric:

@Adnerhill: var kan man köpa ventiler för att tömma customloops? tänkte bygga min första men har inte hittat någonstans i Sverige där man kan få tag på den anslutningen.

som ^ skrev glöm inte o köpa en extra plugg bara ventiler är aldrig 100 om man inte motionerar dom med jämna mellanrum

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Tänk på att bygga för framtida dränering. Det blir mycket lättare så när man väl behöver byta komponenter eller vatten/slangar/rör.
Se till så att du har en plats som är placerad längst ner i kretsloppet där du dränerar, och en längst upp där du avluftar så att vattnet kan rinna ut. Jag var nog dum att jag tänkte det går väl att köra pumpen och dränera ut vattnet, men så enkelt var det inte. Det slutade med att jag fick plocka dän kylaren med alla fläktar runtomkring och t.o.m. pumpen, tog flera timmar. Planera för enkelt underhåll är mitt tips.

För min del löste jag nu det med att vända nedersta kylaren upp och ned. Den har nämligen 7 stycken pluggade hål man kan använda. På ena kortsidan finns ett hål som placerat i nedre delen av kylaren, så jag vände kylaren så att det hålet är det nedersta i kretsloppet. Tog bort pluggen för hålet och installerade en förlängning som sticker ut i nedre och bakre delen för chassit, och pluggade igen det (bäst vore att ha en pluggad ventil, men rent praktiskt funkar det bra att dränera därifrån, då jag tippar chassit bakåt 45-60 grader, skruvar bort pluggen, och låter vattnet rinna ut i en tratt utan spill). Den andra större kylaren jag har är placerad högst upp, och jag har sett till att få tillgång av någon av dom översta hålen, som jag skruvar dän för att avlufta så att vattnet kan rinna ut. Jag har iallafall turen att jag har åtkomst till detta med mitt ultrastora chassi.

Ett annat tips är att undvika färgmedel för ett så underhållsfritt system som möjligt. Dock är jag ej erfaren av detta, men läst en del om att det kan klogga igen och behöver bytas mer ofta, samt att man behöver rengöra komponenterna mer ofta.
Själv har jag kört mitt system i 3 år utan problem och utan byte av vatten, dock kanske inte enligt boken :). Destillerat vatten samt alg- och korrision-hämmande medel använde jag som vätska.

Dock, eftersom jag också är lite nybörjare, ty jag gör inte så mycket när jag fått det väl att funka då jag har förbisett underhåll och undvikit pill i 3 år, finns det någon anledning att vid någon tidpunkt byta slangar? Eller håller dom väldigt länge och är det bara estetiskt man byter slangar? Hur är det med akrylrör, har dom bättre livslängd, håller dom sig estetiskt fräscha längre? Funderar på isåfall att gå över till akrylrör, vill ha ett så hållbart och underhållsfritt system som möjligt. Nu när jag bytte alla slangar kändes det som lite extra onödigt jobb.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Ohdear:

- Jag har inte förstått hur dom vinklade anslutningarna fungerar. KÖper man vilken som helst och sedan skruvar på en vanlig "compression fitting" på den? Ser inga inner- och yttre mått för slang så är förvirrad.

De har G1/4 gänga, du kan skruva på en vanlig G1/4 compression fitting på dem. ↓

Skrivet av jmeistr:

@Ohdear: Alla 45,90 eller 180° (osv) vinklar med g1/4 gänga passar med andra vattenkylnings-anslutningar som också använder sig av g1/4.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tja tänkte låna tråden och fråga om hur ni rengör vattenkylnings delar? typ jag hade mitt ute ett tag utan att ha de i så där är typ nån typ av nånting ifrån vattnet som har torkat. jag undra oxå hur mkt det kan påverkar kylningen? om man bara montera dit igen nån gång i framtiden. då jag sitter just med en D15 som känns rätt så bra pallar inte riktigt att köra vatten.

mvh:

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |