Permalänk
Medlem

RAM leak?

Hej SC!

Har sedan jag bytte till en Samsung 840 EVO fått bluescreens på min burk titt som tätt.

Detta verkar nu vara fixat då jag ändrat optimiseringsläget i Samsung Magician till "Reliability".
Även ett annat problem som jag nu har är att mitt RAM sugs totalt upp ett par timmar efter att jag bootat datorn.

Har haft koll och ser ingen process som utmärker sig i detta fallet.
Kört Memtest86 utan någon framgång, kontenta RAM är okej.

Så söker nu lite ideér på vad det kan vara som orsakar detta.
Ska försöka förklara dilemmat lite mer specifikt.

Ett par timmar efter att jag bootat upp datorn så ser jag att _ALLA_ processer drar rejält mycket mer RAM än de gör precis när jag startat upp datorn. Detta pågår fram tills den kommer upp i 90+% och processer börjar stängas då systemet inte har mer minne kvar.
Efter att processerna stängs så kvarstår problemet, dvs att inget RAM finns.

Här nedan är specs på datorn.

CPU: i7 3930k
RAM: Corsair 16GB Vengeance 1600MHz
SSD: Samsung EVO 840 (senaste firmwaren)
MB: Asus Rampage IV Formula

OS: Windows 7 Professional x64

Så min nästa fundering var att kanske de hjälper om jag flashar BIOS till senaste versionen.
Problemet där är att jag hittar ingen annat än (http://event.asus.com/2012/mb/USB_BIOS_Flashback_GUIDE/)

Där är inte mitt moderkort listat så osäker på ifall det fungerar med "Rampage V Extreme" versionen?

Har i nuläget BIOS version 2105 x64 från 2012?

Vet inte om BIOS uppdatering är relevant eller om det ens finns en senare version för mitt moderkort.
Men börjar få slut på ideér dessvärre.

Ifall det är någon som har kunskap vore det enorm tacksamt.
I nuläget måste jag boota om datorn vart 2-4:e timme lite beroende på om ja spelar eller inte.

Tack på förhand.

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av r-nano:

Vet inte om BIOS uppdatering är relevant eller om det ens finns en senare version för mitt moderkort.
Men börjar få slut på ideér dessvärre.

https://www.asus.com/se/Motherboards/RAMPAGE_IV_FORMULA/HelpD...

Där finns en från Februari 2014, version 5001.
Så det är nog en bra grej att göra först.

Kan du i aktivitetshanteraren, ctrl-shift-esc, se vilket program som suger ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

https://www.asus.com/se/Motherboards/RAMPAGE_IV_FORMULA/HelpD...

Där finns en från Februari 2014, version 5001.
Så det är nog en bra grej att göra först.

Kan du i aktivitetshanteraren, ctrl-shift-esc, se vilket program som suger ram?

Kanon ska dra in den. Just nu är det rätt lugnt då ja nyss boota om.

Det är ju samtliga processer, men räcker jag startar upp Firefox så ligger den på 3-400MB med en "flik".

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av r-nano:

Kanon ska dra in den. Just nu är det rätt lugnt då ja nyss boota om.

Det är ju samtliga processer, men räcker jag startar upp Firefox så ligger den på 3-400MB med en "flik".

Jag misstänkte det, svårt med läckor.
Testa senaste bios och se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag misstänkte det, svårt med läckor.
Testa senaste bios och se hur det blir.

Flashat och klart, grymt smidigt.
Stort tack för länken till senaste versionen, kunde inte hitta den konstigt nog.

Lär väll återkomma inom de närmsta timmarna med status på det hela.

Mvh

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)

Permalänk
Medlem

RAMstickorna läcker inte utan det är dåligt programmerade applikationer som läcker RAM. Kan du ta en printscreen på alla processer som körs?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@r-nano: Kolla så att du inte har Rapid-mode aktiverat i samsung-magician

Permalänk
Medlem

@Subzero299 jo jag är medveten om det, väldigt säker på att de inte är något fel på stickorna då ja kört Memtest86 utan komplikationer.

@hyperbol Hade rapid mode igång och disablat det nu, får se lite vad de ger för resultat.

Får se om kombinationen av disabla rapid mode + flashat BIOS till senaste ger någon effekt.
Återkommer, och stort tack till alla som kommit med förslag.

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla i task manager hur mycket minne som ligger i Non-paged pool. Och det är ingen mening att posta skärmdumpar från när du precis startat datorn. Kolla när du ser problemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Här är en print från när det börjar bli jobbigt.

https://imgur.com/a/aAk4L

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av r-nano:

Här är en print från när det börjar bli jobbigt.

https://imgur.com/a/aAk4L

Non paged pool?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Non paged pool?

Inte hundra på vad du menar.
Här är en annan.
https://imgur.com/a/zhJeX

Hittade nog vad du menade nu.
https://imgur.com/a/FFUkV

Här är de du efterfrågade, ursäkta min inkompetens.
https://imgur.com/a/9h5ge

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)

Permalänk
Medlem

Crypteringsprogramet du kör kan inte spela in?
Jag hade gjort en ren install och installerat endast det du behöver. Sen ett efter ett och se var det skiter sig.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Crypteringsprogramet du kör kan inte spela in?
Jag hade gjort en ren install och installerat endast det du behöver. Sen ett efter ett och se var det skiter sig.

Köra utan krypteringsprogram är inget alternativ, ja kör VeraCrypt då TrueCrypt inte är tillförlitligt.

Detta är en ren install sedan 4-5 dagar och de som är installerat nu är minimum för ja ska kunna leva. Väldigt nära åtminstonde.

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)

Permalänk
Medlem

Provat köra datorn utan krypteringsprogrammet utan resultat. Någon som kan få fram något från printarna ovan?

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)

Permalänk
Hedersmedlem

Om du provar att köra tills du gjort slut på allt minnet och sedan stänger av den största förbrukaren (firefox). Vad händer? Får du tillbaka minnet?

Det ser ut som att du har hög minnesanvändning ganska jämnt över hela linjen. Det är både bra och dåligt. Bra för att det ser ut som att du ska få tillbaka minnet genom att avsluta programmen. Windows har inte tappat bort det. Dåligt eftersom det är en hel massa program att starta om för att rätta till det.

Det du kan göra är att gå igenom alla drivrutiner på din dator och se till att senaste versionen är installerad. Se även till att alla Windowsuppdateringar är installerade.

Edit:
Jag hade provat att avinstallera alla program du kan avvara från din dator. Bland annat Teamviewer, mjukvaran till dina Sennheiser lurar(?) och Asus AI Suite II skulle jag plockat bort.

Lägger till lite fler, Razer's GameScannerService kan du ju försöka bli av med också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!