Playstation 4 Pro får få spel i 4K-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om vi säger så här... detta har varit "tipvågen" för många som köpte PS4 av mina bekanta, så underskatta inte inte det. Och tittar man på XBox problem att hålla 720p @ 30 fps i vissa spel (som den har fått hård kritik för), så tror jag att om de nu ska över i 4k... så kommer det nu vara PS4 Pro som kommer har dessa problem (jämfört).

Helt klart.
Se det på AMD vs Nvidia också... spela egentligen ingen roll hur bra Vega blir, om alla redan sitter på 1070/1080. Så jag håller med dig.

Men det som kan göra undantaget här är att spelen ska göras för att passa båda. Dvs både PS4 och PS4 Pro, samt båda Xbox versionerna. Så om du redan sitter på en konsol, kan de redan idag sälja spelen. Och om du sen vill ha den nya, så kan du köpa den, och i teorin (enligt tillverkarna) kunna köra dem också, och sen sälja den gamla (eller behålla den i ett annat rum).

Just att PS4 Pro kommer ut tidigare dock, gör att den kan fånga lite av "wow" faktorn dock, som sen blir typ "benchmark" för Xbox att slå. Och därför förstår jag varför Xbox måste vara snabbare, för om den kommer ut senare, och är lika bra/sämre, är det ingen poäng.

Oavsett så får vi se hur de löser det. Jag själv är nöjd med en PS4 Pro, så länge spelen inte körs i 4k, utan i 1080p, men det återstår ju att se...

Pro spelen kommer klokt nog inte köra i native 4K, förutom några få undantag.

Det är MS som siktar på native 4K så är det nån som får "problem" så är det dom.

Men ja, i de fall Scorpio kör i lägre upplösning än 4K (det är ju at the end of the day, MS 1-parts titlar möjligen undantagna, upp till utvecklaren) så är den förstås bitigare. Dessutom har de en fördel i det större minnet, texturer lär bli bli en gren där Scorpio tydligast kan påvisa övertag.

Men tillverkningskostnad...tror knappast Sony behöver sänka priset under 2017 men under 2018 kan de nog gå ner till "299" om de vill medans MS inte kan matcha det utan att blöda rejält. Så prestanda-kronan har sin baksida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Pro spelen kommer klokt nog inte köra i native 4K, förutom några få undantag.

Det är MS som siktar på native 4K så är det nån som får "problem" så är det dom.

Vi får se.
Eftersom det är upp till utvecklarna, och CPUn i iaf PS4 Pro (misstänker också XBox Scorpio), är för klen för hög FPS, så kan de välja att öka annat, tex upplösning istället. Med lite tur kan de dock klara 50-60fps utan för mycket effekter, nu när de har ordentlig GPU iaf.

Skrivet av ipac:

Men ja, i de fall Scorpio kör i lägre upplösning än 4K (det är ju at the end of the day, MS 1-parts titlar möjligen undantagna, upp till utvecklaren) så är den förstås bitigare. Dessutom har de en fördel i det större minnet, texturer lär bli bli en gren där Scorpio tydligast kan påvisa övertag.

Problemet är ju som jag nämnt på annat ställe, att UHD 4k "syns" sällan på TV. Vad jag menar då är att du måste sitta för nära denna TV för att kunna se skillnaden mellan bra 1080p och UHD 4k. Så det kan mycket väl vara så att upplevelsen blir bättre på PS4 Pro... det vet vi inte. Men 50% GPU kraft är ändå en hel del att leka med, och vid UHD behöver du inte tex MSAA och andra effekter lika hårt, då du redan har bra bild.

Skrivet av ipac:

Men tillverkningskostnad...tror knappast Sony behöver sänka priset under 2017 men under 2018 kan de nog gå ner till "299" om de vill medans MS inte kan matcha det utan att blöda rejält. Så prestanda-kronan har sin baksida...

Håller med.
Notera dock att MS sällan har gått med vinst på sin konsol. De behöver inte... de tjänar multum ändå, så vinnaren här är inte den som gör vinst på konsolen, utan de som gör den mest populära (då det är den som har fått flest köpare och sålda spel).

Oavsett så tror jag att det har chans att bli vettiga maskiner denna gång, då de inte skimpat på GPUn iaf. Tittar man runt så är det rätt många personer som har sämre hårdvara (GPU då) i sina PC, än dessa konsoler har. Det som kan bli problemet är just CPUn, men förhoppningsvis kan den högre frekvensen där räcka till att ge mer än 20-30fps iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vi får se.
Eftersom det är upp till utvecklarna, och CPUn i iaf PS4 Pro (misstänker också XBox Scorpio), är för klen för hög FPS, så kan de välja att öka annat, tex upplösning istället. Med lite tur kan de dock klara 50-60fps utan för mycket effekter, nu när de har ordentlig GPU iaf.

Problemet är ju som jag nämnt på annat ställe, att UHD 4k "syns" sällan på TV. Vad jag menar då är att du måste sitta för nära denna TV för att kunna se skillnaden mellan bra 1080p och UHD 4k. Så det kan mycket väl vara så att upplevelsen blir bättre på PS4 Pro... det vet vi inte. Men 50% GPU kraft är ändå en hel del att leka med, och vid UHD behöver du inte tex MSAA och andra effekter lika hårt, då du redan har bra bild.

Håller med.
Notera dock att MS sällan har gått med vinst på sin konsol. De behöver inte... de tjänar multum ändå, så vinnaren här är inte den som gör vinst på konsolen, utan de som gör den mest populära (då det är den som har fått flest köpare och sålda spel).

Oavsett så tror jag att det har chans att bli vettiga maskiner denna gång, då de inte skimpat på GPUn iaf. Tittar man runt så är det rätt många personer som har sämre hårdvara (GPU då) i sina PC, än dessa konsoler har. Det som kan bli problemet är just CPUn, men förhoppningsvis kan den högre frekvensen där räcka till att ge mer än 20-30fps iaf

Att CPU:n skulle innebära något problem gällande fps upp till 60fps (där man väljer 60 istället för 30) behöver vi nog inte bekymra oss för. DX12 samt async compute är ju en gudagåva när det gäller CPU-belastning osv. Så det kommer nog riktigt bra lösningar som passar konsolerna som handen i handsken. Mycket tyder iaf på det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Att CPU:n skulle innebära något problem gällande fps upp till 60fps (där man väljer 60 istället för 30) behöver vi nog inte bekymra oss för. DX12 samt async compute är ju en gudagåva när det gäller CPU-belastning osv. Så det kommer nog riktigt bra lösningar som passar konsolerna som handen i handsken. Mycket tyder iaf på det.

Du säger det, men av all info jag läser (samt det @Yoshman, själv skrev, i denna tråd), så har jag mina tvivel. Detta för konsolerna kör redan "DX12" eller rättare sagt hårdvaruoptimerad kod, så de vinner inget på det, när de redan har det.

Men jag hoppas på mer än 30 iaf... :=/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du säger det, men av all info jag läser (samt det @Yoshman, själv skrev, i denna tråd), så har jag mina tvivel. Detta för konsolerna kör redan "DX12" eller rättare sagt hårdvaruoptimerad kod, så de vinner inget på det, när de redan har det.

Men jag hoppas på mer än 30 iaf... :=/

Om du nu vill använda @Yoshman som referens så har han, om jag minns rätt, ganska tydligt i generella diskussioner kring async compute deklarerat att det är just konsolerna som kommer vara bland dem som vinner mest på sådana funktioner.

@Yoshman: Rätta mig om jag har fel för mig.

Sedan handlar det ju i slutändan om, precis som för nuvarande PS4, vilken upplösning det handlar om och hur mycket ögongodis spelutvecklarna vill ha med. Det är ju en betydligt mer avgörande faktor än hårdvaruskillnaden mellan PS4 och PS4 Pro.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Eftersom det är upp till utvecklarna, och CPUn i iaf PS4 Pro (misstänker också XBox Scorpio), är för klen för hög FPS, så kan de välja att öka annat, tex upplösning istället. Med lite tur kan de dock klara 50-60fps utan för mycket effekter, nu när de har ordentlig GPU iaf.

Högre upplösning kommer garanterat bli det vanligaste Pro Enhanced-lösningen. Men inte till så mkt som native 4K (förutom få undantag, TLOU t.ex).

Vad man ska ha i bakhuvudet är att Pro-spel utgår från OG PS4 spel. Jag tror det kommer bli extremt ovanligt att någon tar i så mkt så att de i Pro versionen gör nått sämre än vad de gör i OG PS4 versionen. Inte lägre renderingskvalité och inte lägre framerate (det sistnämda är inte ens tillåtet).

Att spel går från [upp till och med 30 fps] till [upp till och med 60 fps] tror jag kommer bli ovanligt. För multiplayer så förbjuder tom Sony den lösningen. Men färre/mindre dippar från 30 resp 60 fps kan man ju hoppas på.

Citat:

och vid UHD behöver du inte tex MSAA och andra effekter lika hårt, då du redan har bra bild

Ja det är sant. Så det finns några besparingar i att göra något så dyrt som 4K. Men som sagt, native 4K men på nån tydlig punkt sämre än OG PS4 tror jag inte kommer hända.

Eurogamers analys nedan är förövrigt sevärd i dessa sammanhang, för den som missat den:
https://www.youtube.com/watch?v=FGBlwdkHWFs

Citat:

Håller med.
Notera dock att MS sällan har gått med vinst på sin konsol. De behöver inte... de tjänar multum ändå, så vinnaren här är inte den som gör vinst på konsolen, utan de som gör den mest populära (då det är den som har fått flest köpare och sålda spel).

Det är just populär och därmed sålda spel jag syftade på. Lägre pris är en alternativ metod till prestanda för att få sin konsol populär.

Vinnare ja, det är i mina ögon den resp konsolverksamhet som tjänar mest pengar. Huvudinkomsten är spel, men man får inte gå för mkt back på konsolen heller. Annars skulle standardpriset vara $99, max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Högre upplösning kommer garanterat bli det vanligaste Pro Enhanced-lösningen. Men inte till så mkt som native 4K (förutom få undantag, TLOU t.ex).

Vad man ska ha i bakhuvudet är att Pro-spel utgår från OG PS4 spel. Jag tror det kommer bli extremt ovanligt att någon tar i så mkt så att de i Pro versionen gör nått sämre än vad de gör i OG PS4 versionen. Inte lägre renderingskvalité och inte lägre framerate (det sistnämda är inte ens tillåtet).

Att spel går från [upp till och med 30 fps] till [upp till och med 60 fps] tror jag kommer bli ovanligt. För multiplayer så förbjuder tom Sony den lösningen. Men färre/mindre dippar från 30 resp 60 fps kan man ju hoppas på.

Just att de inte ens kunnat hålla stabilt 30 fps har ju varit det mest löjliga imho. Jag har själv suttit med low end PC och 30 fps... men då var det 30-40... så fort man kom ner under 30, märktes det extremt tydligt.

Men vi få se. Både "gamla" PS4a och XBoxOne kan ju göra 1080p @ 60FPS... men det blir typ Quake 3 grafik (överdrivet, ja men du förstår poängen).

Skrivet av ipac:

Ja det är sant. Så det finns några besparingar i att göra något så dyrt som 4K. Men som sagt, native 4K men på nån tydlig punkt sämre än OG PS4 tror jag inte kommer hända.

Eurogamers analys nedan är förövrigt sevärd i dessa sammanhang, för den som missat den:
https://www.youtube.com/watch?v=FGBlwdkHWFs

Får titta på den i kväll, för jag kan inte göra det nu (kan inte ha ljud).

Skrivet av ipac:

Det är just populär och därmed sålda spel jag syftade på. Lägre pris är en alternativ metod till prestanda för att få sin konsol populär.

Vinnare ja, det är i mina ögon den resp konsolverksamhet som tjänar mest pengar. Huvudinkomsten är spel, men man får inte gå för mkt back på konsolen heller. Annars skulle standardpriset vara $99, max.

Helt valid poäng, men du glömmer bort att de har två nivåer.

Finns ju 2 vägar... billigt, eller kvalité. Båda säljer, men på olika kriterier. Som jag sa tidigare dock... det finns en billigare PS4a. Så billig + medelmåttig funkar inte bra. Du kommer antingen sälja den bra, för billigt, och konkurrera ut dig själv. Eller sälja den för dyrt, där konkurrenten ger mer för pengarna.

Men oavsett... vi kan bara spekulera tills vi sett priserna och prestandan på dem

@Stoff3th3m4n Läs hans egen post (den jag länkade, som är på sid 2 i samma tråd vi diskuterar i). För det var den jag refererade till, då han tog upp just det med FPS i den. Men du kan gärna länka var han sa att async och DX12 ska rädda en konsol, som redan kör optimerad kod. (Xbox One tex har ju kört DX12 liknande lösning sedan den kom vad jag vet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Just att de inte ens kunnat hålla stabilt 30 fps har ju varit det mest löjliga imho. Jag har själv suttit med low end PC och 30 fps... men då var det 30-40... så fort man kom ner under 30, märktes det extremt tydligt.

Men vi få se. Både "gamla" PS4a och XBoxOne kan ju göra 1080p @ 60FPS... men det blir typ Quake 3 grafik (överdrivet, ja men du förstår poängen).

Får titta på den i kväll, för jag kan inte göra det nu (kan inte ha ljud).

Helt valid poäng, men du glömmer bort att de har två nivåer.

Finns ju 2 vägar... billigt, eller kvalité. Båda säljer, men på olika kriterier. Som jag sa tidigare dock... det finns en billigare PS4a. Så billig + medelmåttig funkar inte bra. Du kommer antingen sälja den bra, för billigt, och konkurrera ut dig själv. Eller sälja den för dyrt, där konkurrenten ger mer för pengarna.

Men oavsett... vi kan bara spekulera tills vi sett priserna och prestandan på dem

Haha vi kan nog sitta här år 2019 och ändå inte ha alla svar. Och då är det ändå dags för PS5 & Co.

Det där med vinst blir förövrigt svårt att hålla koll på. Vill minnas att MS "mörkar" konsoldelens resultat. Enklare med Sony.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha vi kan nog sitta här år 2019 och ändå inte ha alla svar. Och då är det ändå dags för PS5 & Co.

Det där med vinst blir förövrigt svårt att hålla koll på. Vill minnas att MS "mörkar" konsoldelens resultat. Enklare med Sony.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe... troligen ja.

Och MS mörkar bara de siffror de vill att ingen ska se. De skröt ju om antals Windows 10 installerade maskiner, men var väldigt tystlåtna när de tydligen inte nådde upp till sina mål...

Är nog inte unikt för MS dock. Vi alla vill ju främja det som gynnar oss själva. Ligger liksom i vår natur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Om du nu vill använda @Yoshman som referens så har han, om jag minns rätt, ganska tydligt i generella diskussioner kring async compute deklarerat att det är just konsolerna som kommer vara bland dem som vinner mest på sådana funktioner.

@Yoshman: Rätta mig om jag har fel för mig.

Sedan handlar det ju i slutändan om, precis som för nuvarande PS4, vilken upplösning det handlar om och hur mycket ögongodis spelutvecklarna vill ha med. Det är ju en betydligt mer avgörande faktor än hårdvaruskillnaden mellan PS4 och PS4 Pro.

Konsolerna vinner absolut långt mer på "async compute", det just för att CPU-delen är flaskhals och man kan mildra den flaskhalsen genom att lyfta över arbete till GPU-delen (GPGPU).

På en typisk spel-PC är GPU-delen flaskhalsen och skulle man använda GPU-delen till generella beräkningar där så skulle man bara göra GPU-delen till en ännu större flaskhals, d.v.s. man skulle i de flesta fall minska prestanda om man började köra GPGPU. Detta är orsaken till att konsoler ser upp till 30-35 % vinst från "async compute" medan PC-spel så här långt aldrig kommit över 10 % (3DMark Time Spy når upp till 15 % på 390X och Fury-korten).

Det skrivet. Problemet är att utvecklare redan från start klagade över hur klen CPU-delen är denna generation. Är bara vissa arbetslaster som lämpar sig för GPGPU så frågan är om det finns så mycket mer kan kan lägga över på GPU-delen i PS4 Pro. Och även för konsoler så betyder ju mer GPGPU-jobb mindre tid över för grafik, så är ju inte helt "gratis", men är ändå vettigt så länge som flaskhalsen är CPU-delen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Konsolerna vinner absolut långt mer på "async compute", det just för att CPU-delen är flaskhals och man kan mildra den flaskhalsen genom att lyfta över arbete till GPU-delen (GPGPU).

På en typisk spel-PC är GPU-delen flaskhalsen och skulle man använda GPU-delen till generella beräkningar där så skulle man bara göra GPU-delen till en ännu större flaskhals, d.v.s. man skulle i de flesta fall minska prestanda om man började köra GPGPU. Detta är orsaken till att konsoler ser upp till 30-35 % vinst från "async compute" medan PC-spel så här långt aldrig kommit över 10 % (3DMark Time Spy når upp till 15 % på 390X och Fury-korten).

Det skrivet. Problemet är att utvecklare redan från start klagade över hur klen CPU-delen är denna generation. Är bara vissa arbetslaster som lämpar sig för GPGPU så frågan är om det finns så mycket mer kan kan lägga över på GPU-delen i PS4 Pro. Och även för konsoler så betyder ju mer GPGPU-jobb mindre tid över för grafik, så är ju inte helt "gratis", men är ändå vettigt så länge som flaskhalsen är CPU-delen.

Så, vad du säger är att de kan offra GPU prestanda för att göra CPU beräkningar (med vissa beräkningar), men det är väldigt ineffektivt. (Eller tolkar jag dig fel?)
Och man har väl använt detta i current gen konsolerna redan, eller? (även om de varit så klena att det inte direkt har kunnat användas så mycket)

Problemet jag ser är att de må ha märkbart mer GPU kraft i denna version, men de har också märkbart högre krav om de förväntas göra högre upplösning, så precis som du säger... det lär inte direkt finnas mycket prestanda kvar till det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Så, vad du säger är att de kan offra GPU prestanda för att göra CPU beräkningar (med vissa beräkningar), men det är väldigt ineffektivt. (Eller tolkar jag dig fel?)
Och man har väl använt detta i current gen konsolerna redan, eller? (även om de varit så klena att det inte direkt har kunnat användas så mycket)

Problemet jag ser är att de må ha märkbart mer GPU kraft i denna version, men de har också märkbart högre krav om de förväntas göra högre upplösning, så precis som du säger... det lär inte direkt finnas mycket prestanda kvar till det.

Ungefär så. Det man gör idag med GPGPU är saker som är relativt effektivt på en GPU, t.ex. vissa typer av fysikberäkningar. Men även om det är effektivt så är det inte gratis utan kan jämställas med att använda Hyperthreading på en CPU, d.v.s. man får en viss boost totalt sett men varje sak för sig går långsammare än om det var den enda sak man körde på GPUn.

Och som du skriver: konsolerna går på knäna både vad det gäller CPU och GPU i många spel då man vill stoppa in så mycket godis som möjligt. Och att lyfta över saker som innehåller villkorad körning, vilket är en hel del i spel, är nog en dålig idé då det blir extremt ineffektivt på en GPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Nu är du ju mest på deras PR , Men PS3 var betydligt kraftfullare för sin tid än PS4 var när det kom. PS3 och 360 var jämförbara de kraftfullaste PC för endast 5-7k. PS4 och xbox dito är patetiskt i jämförelse.

Precis min poäng. Visst Sony gick en del i förlust på varje såld enhet i början, men det lönade sej i längden. PS3an höll måttet i många år vilket sparar pengar på utveckling. Ps4an kändes hopplöst utdaterad innan den ens kom ut på marknaden. Beviset på det är att dom i panik släpper en uppdaterad modell. Tyvärr är även den utdaterad innan den går att köpa.

Hade de släppt en konsoll med prestanda motsvarande GTX1080 och fixat 4K@60fps eller 1080p@144fps så hade den räckt i många år. Visst skulle dom kanske gå back lite på varje såld enhet om dom vill kunna sälja till vanliga människor, men dom hade tjänat på det i längden. Många hade valt konsol före en gamingdator. Så är inte fallet nu. Visst ps4 är rätt billig, men den har för dålig prestanda jämfört med en gamingdator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huxflux:

Hur har du det med läsförståelsen? Tv-soffan och framför datorn är två skilda saker. Men troligen förstår du det eftersom du väljer att bara citera delar av det jag skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag finner lite konstigt är att när du sitter vid datorn så vill du ha dina 1440p, 165hz och höga framerates, men så fort du sätter dig i soffan så nedgraderas din standard och du tycker 1080p, 60hz, 60 fps är "helt okej" förundransvärt! En sådan soffa skulle jag också vilja ha

Förresten huxflux, det här borde vara något för dig: http://www.sweclockers.com/test/22704-corsair-lapdog

Med den där kan du ju glömma 1080p, 60hz, 60 fps

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Det jag finner lite konstigt är att när du sitter vid datorn så vill du ha dina 1440p, 165hz och höga framerates, men så fort du sätter dig i soffan så nedgraderas din standard och du tycker 1080p, 60hz, 60 fps är "helt okej" förundransvärt! En sådan soffa skulle jag också vilja ha

Förresten huxflux, det här borde vara något för dig: http://www.sweclockers.com/test/22704-corsair-lapdog

Med den där kan du ju glömma 1080p, 60hz, 60 fps

varför tycker du att det är konstigt? Det är inte så att jag behöver ha samma krav på min telefon som på min dator tex.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huxflux:

varför tycker du att det är konstigt? Det är inte så att jag behöver ha samma krav på min telefon som på min dator tex.

Jo, tycker det är lite kul. Jag ställer inte samma krav på min miniräknare som på min 4K OLED TV heller, så det ligger någonting i vad du säger

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Visst Sony gick en del i förlust på varje såld enhet i början, men det lönade sej i längden

Nej det gjorde det verkligen inte. Totalt sätt gick Sonys speldivision fet-back under de år PS3 var huvudkonsolen.

PS3 var på flera sätt en blunder, märkligt att så många på SweC inte förstår det. Det borde nämligen vara ganska självförklarande varför Sony valde en helt annorlunda taktik för PS4 och DET har lönat sig. Redan från dag 1 t.o.m.

Citat:

PS3an höll måttet i många år

Näe den blev, ifråga om teoretisk prestanda, utklassad av PC rätt fort.

Men sure, den fick några spel som stod emot ganska bra, i betydelsen att de var "visuellt relevanta". Men det gör PS4 med, än mer t.o.m. Det är rätt många som håller t.ex. Uncharted 4 som ett av de visuellt bästa spelen någonsin t.ex.

Citat:

Beviset på det är att dom i panik släpper en uppdaterad modell.

Om du tror att Pro släpps i "panik" så har du nästan unikt dålig insikt/förståelse i och för marknaden.

Citat:

Hade de släppt en konsoll med prestanda motsvarande GTX1080

Yeah, vilken realistisk idé. Men tycker du inte de lika gärna kunnat siktat på Titan X prestanda när de ändå var igång...?

Permalänk
Skrivet av ipac:

Nej det gjorde det verkligen inte. Totalt sätt gick Sonys speldivision fet-back under de år PS3 var huvudkonsolen.

PS3 var på flera sätt en blunder, märkligt att så många på SweC inte förstår det. Det borde nämligen vara ganska självförklarande varför Sony valde en helt annorlunda taktik för PS4 och DET har lönat sig. Redan från dag 1 t.o.m.

Näe den blev, ifråga om teoretisk prestanda, utklassad av PC rätt fort.

Men sure, den fick några spel som stod emot ganska bra, i betydelsen att de var "visuellt relevanta". Men det gör PS4 med, än mer t.o.m. Det är rätt många som håller t.ex. Uncharted 4 som ett av de visuellt bästa spelen någonsin t.ex.

Om du tror att Pro släpps i "panik" så har du nästan unikt dålig insikt/förståelse i och för marknaden.

Yeah, vilken realistisk idé. Men tycker du inte de lika gärna kunnat siktat på Titan X prestanda när de ändå var igång...?

Tror du de släpper en uppdaterad modell redan efter ett år för att de tycker att den första håller måttet fortfarande? Ps3an uppdaterade de aldrig prestandamässigt.
Källa på att hela sonys speldivision gick back under ps3-eran?

En konsol måste kunna konkurrera prestandamässigt med en gamingdator eftersom dom driver samma spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Tror du de släpper en uppdaterad modell redan efter ett år för att de tycker att den första håller måttet fortfarande?

Nej men jag vet att de släpper en uppdaterad modell efter 3 år, ca mitten av nuvarande generation, eftersom de har de ekonomiska förutsättningarna och de tekniska möjligheterna.

Notera dock att de expanderar med en uppdaterad modell. Originalmodellen finns dock kvar, mao så finns tron den fortfarande kvar.

Citat:

Ps3an uppdaterade de aldrig prestandamässigt.

Kanske för att de inte hade de ekonomiska förutsättningarna och de tekniska möjligheterna?

Citat:

Källa på att hela sonys speldivision gick back under ps3-eran?

PS3 lanseras 2006.

Hittade ingen grafik för efterkommande år så vi får titta på källorna till ovanstående, Sonys årsrapporter.
Årsrapport 2012 ger:
FY 2011: +29.3 Billion Yen
FY 2012: +1.7 Billion Yen
Årsrapport 2014 ger:
FY 2013: -18.8 Billion Yen
FY 2014: +48.1 Billion Yen <- PS4 är huvudkonsolen

Sen rullar det på. FY 2015 gav +88.7 Billion Yen och FY 2016 är estimerad till +135 Billion Yen.

edit, eller för att lägga upp det såhär:
PS1 (1995-1999): +379 Billion Yen
PS2 (2000-2005): +265 Billion Yen
PS3 (2006-2013): -414 Billion Yen
PS4 (2014-2016): +272 Billion Yen (estimerat, med ca halva generationen kvar)

Nån som fortfarande inte fattar att PS3 var en katastrof och att PS4 är raka motsatsen?