Om vi säger så här... detta har varit "tipvågen" för många som köpte PS4 av mina bekanta, så underskatta inte inte det. Och tittar man på XBox problem att hålla 720p @ 30 fps i vissa spel (som den har fått hård kritik för), så tror jag att om de nu ska över i 4k... så kommer det nu vara PS4 Pro som kommer har dessa problem (jämfört).
Helt klart.
Se det på AMD vs Nvidia också... spela egentligen ingen roll hur bra Vega blir, om alla redan sitter på 1070/1080. Så jag håller med dig.
Men det som kan göra undantaget här är att spelen ska göras för att passa båda. Dvs både PS4 och PS4 Pro, samt båda Xbox versionerna. Så om du redan sitter på en konsol, kan de redan idag sälja spelen. Och om du sen vill ha den nya, så kan du köpa den, och i teorin (enligt tillverkarna) kunna köra dem också, och sen sälja den gamla (eller behålla den i ett annat rum).
Just att PS4 Pro kommer ut tidigare dock, gör att den kan fånga lite av "wow" faktorn dock, som sen blir typ "benchmark" för Xbox att slå. Och därför förstår jag varför Xbox måste vara snabbare, för om den kommer ut senare, och är lika bra/sämre, är det ingen poäng.
Oavsett så får vi se hur de löser det. Jag själv är nöjd med en PS4 Pro, så länge spelen inte körs i 4k, utan i 1080p, men det återstår ju att se...
Pro spelen kommer klokt nog inte köra i native 4K, förutom några få undantag.
Det är MS som siktar på native 4K så är det nån som får "problem" så är det dom.
Men ja, i de fall Scorpio kör i lägre upplösning än 4K (det är ju at the end of the day, MS 1-parts titlar möjligen undantagna, upp till utvecklaren) så är den förstås bitigare. Dessutom har de en fördel i det större minnet, texturer lär bli bli en gren där Scorpio tydligast kan påvisa övertag.
Men tillverkningskostnad...tror knappast Sony behöver sänka priset under 2017 men under 2018 kan de nog gå ner till "299" om de vill medans MS inte kan matcha det utan att blöda rejält. Så prestanda-kronan har sin baksida...