Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk
Medlem

Chefen kom in på mitt rum tidigare idag och tackade för att jag lyckats avsluta ett strul-projekt. Han tyckte jag var värd en fin virre ikväll och det är ju bäst att lyda så ikväll fick det bli en skvätt Springbank. Mumma!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Fick ett set med Kavalan Whisky så det var väl inget direkt köp men ändå:) *Ej provat än*

Permalänk
Medlem

Japanology Plus - handlar om japansk wiskey! Bland annat besök på Nikka..

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Riktig kul, kom över den här tråden av en ren slump vilket var trevligt, började mer seriöst och dricka whiskey från och med förra året och föll för det, gillar det harmoniska drickandet, att få känna den där härliga, rökiga brännan av smak i munnen men också att man slipper gå på toa 24/7 som man får göra med öl.

Lagavulin (Hej Ron Swanson/Nick Offerman) 16 year & Lagavulin Distillers Edition 16 year, är några av mina favoriter.
Laphroig 10 year & 18 year
Ileach
Ancnoc 12 year
Bowmore 12 year

Dessa är dom som har fallit mig mest i smaken av det jag har provat hittills.

Dessa provade jag och en polare för två veckor sen, Bowmore:n och Aberfeldy:n köpte jag, det föll inte riktigt för dom: https://postimg.org/image/j9qsf8nhl/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Föredetting

Fick besök från Taiwan, blev en flaska Omar Bourbon Cask över - dålig mobilbild här: http://i.imgur.com/e9S84iN.jpg

Dricker knappt whisky hemma, och är på väg från Sverige... Så någon som är sugen?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Blev en Highland Park "Svein" till säsongsavslutningen av Night Manager igår kväll.

Permalänk
Medlem

Ska ut på semester och har fått en tax-free katalog och undrar om jag ska slå till på någon/några whisky.
Gillar ej rökiga.

1 liter om ej annat specificerat.

  • Glenfiddich 51% 15Y
    Distillery Edition
    729 kr

  • Glenfiddich 40%
    Select Cask
    399 kr

  • The Balvenie 40% 12Y
    Triple Cask
    499 kr

  • Macallan 40%
    Select Oak
    599 kr

  • Macallan 42.8%
    Maker's Edition
    899 kr (0.7 liter)

  • Singleton 40% 12Y
    349 kr

  • Singleton 40% 15Y
    599 kr

  • Glenlivet 40%
    Master Distiller's Reserve
    399 kr

  • Aberlour 40% 15Y
    349 kr

  • Dalwhinnie 43% 15Y
    439 kr

  • Dalmore 40%
    Valour
    599 kr

  • Aberfeldy 40% 12Y
    349 kr

  • Aberfeldy 40% 18Y
    Limited Release
    599 kr

Bör man slå till på någon/några? Ska man hålla sig undan någon/några om man inte gillar rökighet?

Permalänk
Medlem

@Tanax: ingen av de där är speciellt rökiga. Vilken/vilka du bör köpa är lite värre, flera av dem är specialutgåvor för taxfree och/eller utan ålder vilket kan vara lite lurigt då det innebär att de oftast är ganska unga.

Av de uppräknade föredrar jag Dalmore och Balvenie, av dem hade jag tagit Balvenie (ganska sherrytung, mycket kola och russin i den) men Dalmore Valour får också bra kritik (samma smakprofil).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

@Tanax: ingen av de där är speciellt rökiga. Vilken/vilka du bör köpa är lite värre, flera av dem är specialutgåvor för taxfree och/eller utan ålder vilket kan vara lite lurigt då det innebär att de oftast är ganska unga.

Av de uppräknade föredrar jag Dalmore och Balvenie, av dem hade jag tagit Balvenie (ganska sherrytung, mycket kola och russin i den) men Dalmore Valour får också bra kritik (samma smakprofil).

Mjo jag vet, vissa finns inte alls på systemet, andra finns bara "liknande". Några få finns på systemet men då enbart som 0.7:or. Så det är ju svårt att veta vilka man ska köpa, antingen för att dom är riktigt bra pris eller för att dom är svingoda och inte alls finns på systemet.

Tack för tipsen, ska kika närmare.
Har fått tips av andra att kolla på Aberfeldy och Aberlour, några du/ni har erfarenhet av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Mjo jag vet, vissa finns inte alls på systemet, andra finns bara "liknande". Några få finns på systemet men då enbart som 0.7:or. Så det är ju svårt att veta vilka man ska köpa, antingen för att dom är riktigt bra pris eller för att dom är svingoda och inte alls finns på systemet.

Tack för tipsen, ska kika närmare.
Har fått tips av andra att kolla på Aberfeldy och Aberlour, några du/ni har erfarenhet av?

Njae, inte på flera år. Aberlour är lite kraftigare om jag minns rätt, mer sherry-toner.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Föredetting

Den enda whiskyn på den där listan jag frivilligt hade satt i mig är Dalwhinnien, men det är jag.

Var en sväng till Akkurat förra helgen, förresten, de hade den goda smaken att ha Caol Ila 10 Unpeated 2009 inne - och för typ 65:- centilitern. Helt löjligt bra.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Så. Jag och en polare tänkte experimentera imorn.
Rumstemp som gäller?

Sen flinade tjejen i kassan åt mig också, för jag ville inte ha "recept" eller vad hon frågare efter. Vad menade hon?

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk

Fick hem fyra Norlan-glas häromdagen. Har inte testat dem ännu, sparar det tills nästa whiskyprovning Väldigt vackra glas. Betydligt lättare än väntat. Stör mig litegrann på att efter all hype, och priset, så tillverkas de i kina. Borde man väl antagligen antagit, men ändå. Kvaliteten känns bra, men ett par av glasen hade tyvärr repor, något Norlan själva anser att man får "stå ut med" med tanke på att de är handgjorda. Fine. Fick trots det två nya glas hemskickade utan vidare, och får dessutom behålla de repiga. Så den servicen tackar jag för

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk

Nån som har tips på en fin whiskey för nybörjaren, om man får ställa lite önskemål hade det klart varit inte så hemskt "stark"/rökig i smaken, mer åt det "söta", finns det en sådan whiskey?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OJJE:

Japanology Plus - handlar om japansk wiskey! Bland annat besök på Nikka..

https://www.youtube.com/watch?v=s_IvCs89vLc

Vad är det för glas som står på bardisken 1:09-1:15? Det är precis såna jag letar efter men har inte hittat det någonstans!

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Ska ut på semester och har fått en tax-free katalog och undrar om jag ska slå till på någon/några whisky.
Gillar ej rökiga.

1 liter om ej annat specificerat.

  • Glenfiddich 51% 15Y
    Distillery Edition
    729 kr

  • Glenfiddich 40%
    Select Cask
    399 kr

  • The Balvenie 40% 12Y
    Triple Cask
    499 kr

  • Macallan 40%
    Select Oak
    599 kr

  • Macallan 42.8%
    Maker's Edition
    899 kr (0.7 liter)

  • Singleton 40% 12Y
    349 kr

  • Singleton 40% 15Y
    599 kr

  • Glenlivet 40%
    Master Distiller's Reserve
    399 kr

  • Aberlour 40% 15Y
    349 kr

  • Dalwhinnie 43% 15Y
    439 kr

  • Dalmore 40%
    Valour
    599 kr

  • Aberfeldy 40% 12Y
    349 kr

  • Aberfeldy 40% 18Y
    Limited Release
    599 kr

Bör man slå till på någon/några? Ska man hålla sig undan någon/några om man inte gillar rökighet?

Personligen skulle jag slagit till på Macallan Select Oak och Aberlour. Snälla Whisky, men med mycket karaktär. Två personliga favoriter.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kowloon1793:

Nån som har tips på en fin whiskey för nybörjaren, om man får ställa lite önskemål hade det klart varit inte så hemskt "stark"/rökig i smaken, mer åt det "söta", finns det en sådan whiskey?

Highland Park är lätt, ljungig och knappt alls rökig och den 18-åriga är väldigt, väldigt god. Ha i lite vatten och låt glaset bli ljumt i handen så mjuknar smaken upp med.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kowloon1793:

Nån som har tips på en fin whiskey för nybörjaren, om man får ställa lite önskemål hade det klart varit inte så hemskt "stark"/rökig i smaken, mer åt det "söta", finns det en sådan whiskey?

Jag skulle rekommendera Nikka Coffe Malt. En helt underbar whisky. Eller varför inte en Glengoyne?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

O så har jag en Bowmore Black rock, en Bowmore Gold reef och en Lagavulin 16 som inte får plats, eller, jag vågar inte för hyllan börjar bågna

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren.
Blev 1st The Balvenie 12Y Triple Cask, 1st Glenfiddich 15Y samt 1st Aberlour 15Y.

Blev dessutom ett impulsköp på systemet i måndags:

Herrejäklar vad god denna var. Helt ofattbart magisk. Mums!

Permalänk
Medlem

Har en kompis som fyller år om några veckor, vet att han gillar skotsk rökig whiskey. Gillar själv malt whiskey men klarar inte av rökiga.

Någon som kan tipsa om en trevlig rökig skotsk whiskey i 3-500 kr klassen då jag själv är novis på området.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Skrivet av Cr0wl3y:

Har en kompis som fyller år om några veckor, vet att han gillar skotsk rökig whiskey. Gillar själv malt whiskey men klarar inte av rökiga.

Någon som kan tipsa om en trevlig rökig skotsk whiskey i 3-500 kr klassen då jag själv är novis på området.

Finns ju klassiker som laphroaig och Talisker och lite kändare märken, men jag vill verkligen slå ett slag för Kilchoman Machir Bay. Känns lite som en blandning av de förstnämnda.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wl3y:

Har en kompis som fyller år om några veckor, vet att han gillar skotsk rökig whiskey. Gillar själv malt whiskey men klarar inte av rökiga.

Någon som kan tipsa om en trevlig rökig skotsk whiskey i 3-500 kr klassen då jag själv är novis på området.

Laphroaig Quarter Cask, Laphroaig 10, Lagavulin 16 eller Bowmore Darkest (lite mildare rök)

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wl3y:

Har en kompis som fyller år om några veckor, vet att han gillar skotsk rökig whiskey. Gillar själv malt whiskey men klarar inte av rökiga.

Någon som kan tipsa om en trevlig rökig skotsk whiskey i 3-500 kr klassen då jag själv är novis på området.

Skrivet av Vintervilan:

Finns ju klassiker som laphroaig och Talisker och lite kändare märken, men jag vill verkligen slå ett slag för Kilchoman Machir Bay. Känns lite som en blandning av de förstnämnda.

Skrivet av svalle:

Laphroaig Quarter Cask, Laphroaig 10, Lagavulin 16 eller Bowmore Darkest (lite mildare rök)

Håller med om Kilchoman, om kompisen gillar rökig whisky så har han med stor sannolikhet redan några av de vanliga hemma och då är Kilchoman lite av en outsider. Oban är också trevlig, dock inte lika rökig som Laffe/Lagga/Ardbeg.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Finns ju klassiker som laphroaig och Talisker och lite kändare märken, men jag vill verkligen slå ett slag för Kilchoman Machir Bay. Känns lite som en blandning av de förstnämnda.

Skrivet av zarkov:

Håller med om Kilchoman, om kompisen gillar rökig whisky så har han med stor sannolikhet redan några av de vanliga hemma och då är Kilchoman lite av en outsider. Oban är också trevlig, dock inte lika rökig som Laffe/Lagga/Ardbeg.

Den verkar intressant, får nog bli den. Tackar grabbar.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

http://i.imgur.com/m9pg9K2.jpg

O så har jag en Bowmore Black rock, en Bowmore Gold reef och en Lagavulin 16 som inte får plats, eller, jag vågar inte för hyllan börjar bågna

hur är PX cask? höll i den i tyskland... men hoppa över den:( ångara mig nu 400kr så bra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

hur är PX cask? höll i den i tyskland... men hoppa över den:( ångara mig nu 400kr så bra pris

Tycker den är bra, lite sötare i smaken än övriga Laphroaig som jag har. Och för 400:- så är det ett givet köp om man gillar lite rökigare whisky

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Skrivet av berne:

hur är PX cask? höll i den i tyskland... men hoppa över den:( ångara mig nu 400kr så bra pris

Skrivet av svalle:

Tycker den är bra, lite sötare i smaken än övriga Laphroaig som jag har. Och för 400:- så är det ett givet köp om man gillar lite rökigare whisky

Jag gillar PX cask starkt Som Svalle sa, så är den sötare i smaken än andra Laffar, men på ett bra och avvägt sätt. Kommer definitivt köpa fler när min tar slut.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OJJE:

Finsk whiskey!

Teerenpeli Kaski
Teerenpeli Karhi (Limited edition)
Teerenpeli Rasi (Limited edition)

http://i.imgur.com/nOOvts2.jpg
http://i.imgur.com/OvvZPTP.jpg

Menar du att "Kaski" är nån typ av Whiskey? Var bland det vidrigaste jag druckit måste jag tyvärr erkänna, smaken påminde om baconchips..

Permalänk
Medlem

Också en lördagskväll:

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.