Cpu överhettas vid high load, kom från ingenstans

Permalänk
Medlem

Cpu överhettas vid high load, kom från ingenstans

Hej,

Jag har en en intel core i5 2500K (sandy bridge) som kyls av en Corsair cwch60 (H60), slutet kylssytem. Allt sitter på ett P8P67 pro rev 3.1 kort.
Nyligen när jag spelade Cs så överhettades cpun. Drog lite tester och när jag kör full load på alla cores går den upp i 97 grader. Det lustiga är att den går upp i 80-90 grader på 15-20 sec och kyls ner lika snabbt till 35-40. När jag inte stressar datorn ligger tempen på lugna 30 grader. Har öppnat lådan och fått bort allt damm i datorn, fortfarande samma temp.

Känns som detta hände över en natt då jag inte haft något problem med datorn under 5 års tid.
Vad går ytterligare att göra och vad kan problemet vara?

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Pumpen kanske har dött på kylaren? Känn efter om slangarna känns extra varm samt om själva blocket vibrerar något, eller nu vart pumpen sitter.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd

Att temperaturen går upp sådär 20-30 grader på en sekund när du stresstestar är normalt, då den mäter core temp inne i cpu'n och inte cpu-kylarens temp. Din säger du däremot går upp 50 grader när du stresstestar vilket låter som att antingen sitter cpu-kylaren lite dåligt eller så har du dålig/gammal/uttorkad kylpasta.

Eftersom du har ett slutet vattensystem kan det också vara dåligt vattenflöde av någon anledning, men då borde dne inte reagera riktigt så fort som du beskriver

Edit: läste ditt inlägg igen, 15 sekunder låter som ett pumpfel läste bara blixtsnabbt först

Permalänk
Entusiast

När du startar burken, känn på blocket om du kan känna små vibrationer...

Kommer du upp i 80-90 av CS så bådar det inte gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Pumpen kanske har dött på kylaren? Känn efter om slangarna känns extra varm samt om själva blocket vibrerar något, eller nu vart pumpen sitter.

Blocket vibrerar, om något, extremt lite. Slangarna var varma efter stresstest, men inte extremt.

Skrivet av Klubba:

Att temperaturen går upp sådär 20-30 grader på en sekund när du stresstestar är normalt, då den mäter core temp inne i cpu'n och inte cpu-kylarens temp. Din säger du däremot går upp 50 grader när du stresstestar vilket låter som att antingen sitter cpu-kylaren lite dåligt eller så har du dålig/gammal/uttorkad kylpasta.

Eftersom du har ett slutet vattensystem kan det också vara dåligt vattenflöde av någon anledning, men då borde dne inte reagera riktigt så fort som du beskriver

Edit: läste ditt inlägg igen, 15 sekunder låter som ett pumpfel läste bara blixtsnabbt först

Hör vatten droppa och känner vibrationer i slangarna, säger det något?

Skrivet av Zpnk:

När du startar burken, känn på blocket om du kan känna små vibrationer...

Kommer du upp i 80-90 av CS så bådar det inte gott

Väldigt små i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kizmoz:

Blocket vibrerar, om något, extremt lite. Slangarna var varma efter stresstest, men inte extremt.

Hör vatten droppa och känner vibrationer i slangarna, säger det något?

Väldigt små i sådana fall.

Testa ryck ut strömsladden för pumpen(kylaren) och se om det blir någon som helst skillnad.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Testa ryck ut strömsladden för pumpen(kylaren) och se om det blir någon som helst skillnad.

Om jag gör det, vill den inte komma förbi bios. Men går in i bois och temp ligger på 97 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kizmoz:

Om jag gör det, vill den inte komma förbi bios. Men går in i bois och temp ligger på 97 grader.

Alright, så pumpen funkar iaf. Testa byt kylpasta etc och se om det hjälper

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen!

Skrivet av solomon:

Alright, så pumpen funkar iaf. Testa byt kylpasta etc och se om det hjälper

Bytte kylpastan, ligger nu på 48 grader vid full load. Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

I så fall kanske kylaren hade lossnat lite, har väldigt svårt att tänka mig att byte av kylpasta skulle göra 50 graders skillnad i temperatur. Eller har samma kylpasta suttit där under alla dessa fem år? Bra i vilket fall att temperaturen blev bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

I så fall kanske kylaren hade lossnat lite, har väldigt svårt att tänka mig att byte av kylpasta skulle göra 50 graders skillnad i temperatur. Eller har samma kylpasta suttit där under alla dessa fem år? Bra i vilket fall att temperaturen blev bra.

Kylpastan har suttit i 3.5 år, lite för länge alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av kizmoz:

Kylpastan har suttit i 3.5 år, lite för länge alltså

Kylpasta kan försämras med tiden, beroende på kylpasta och miljö, men det handlar då om små förändringar. Att du plötsligt fick 50°C högre temperaturer indikerar snarare att kylaren lossnat lite.