Någon som har testat Vimla?

Permalänk

Någon som har testat Vimla?

Hej!

Jag använder nu Halebop Mini (99kr, 50 samtal, 500 sms, 1gb surf) men märker att jag tar ganska snabbt slut på samtalen.

Jag funderar därför på att byta, men jag är lite osäker på vem jag vill ha istället..

Mest sugen på Vimla då allt som inte används en månad sparas, så de månader jag inte ringer så mycket täcker upp de som jag ringer mer i.

Jag läste dock denna tråd #16271738 och det sista inlägget avråder frpm Vimla om man bor nära gränsen.. Då jag bor i Helsingborg gäller ju det mig..
Dock förstår jag inte riktigt varför han avråder..

Därför ställer jag frågan till er. Är det någon av er som använder Telenor/Vimla nära gränsen? Vad jag kan se av täckningskartorna (länkade nedanför) så är täckningen mellan Telia, Telenor samt Tele 2 ganska likvärdigt.. så är det något jag förlorar på att byta? För mig ser det ut som jag betalar 1kr mer i månaden, men då får jag fler samtal, fler sms, dubbel surf (inte för att jag använder den) samt att det jag inte använder sparas..

Jag har Halebop Mini just nu
50 Samtal
500 Sms
1Gb Surf
99kr
Täckningskarta: https://www.halebop.se/tackningskarta

Jag funderar på Vimla mindre
60 samtal
600 Sms
2Gb Surf
100kr/mån
Täckningskarta: http://www.telenor.se/kundservice/drift-och-tackning/tackning...

Vad jag kan se så är priserna i EU detsamma för båda abonnemang, det är först när man kommer utanför EU som det skiljer sig lite.. men jag har inga planer på att resa någonstans inom den närmaste framtiden. och gör jag det så kan jag skaffa ett annat abonnemang då.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Comviq, 95kr i månaden. 200 minuter, 200 sms 1 GB surf.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har använt Vimla några månader nu med min One Plus 3 och jag är jättenöjd. Bor centralt i landet dock och har inte varit så mycket på andra ställen, men här har det fungerat väldigt bra. Har den planen med 7GB surf, tycker det är väldigt skönt med att surf sparas till nästa månad utifall man skulle hamna på en lång tåg resa eller dylikt och man vill kolla på lite serier. Rekommenderas!

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

Jag och tjejen skaffade vimla då det lät riktigt bra. Att man kan spara oanvänd surf, samtal och sms är ju gult värt.

En intressant sak är att du kan "värva" vänner och få 10 kronor rabatt per värvad person (den du värvar får också 10 kr rabatt). Om du värvar tillräckligt många kan du betala 0 kronor/månad för ditt abonnemang.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Du får exakt samma täckning som Telenor så du kan ju testa och se om det fungerar. Du kan ju avbryta när som helst med Vimla.
***bort/mod***

Permalänk
Medlem

Jag fixade Vimla åt min mor som hade 3 innan. Hon bor ute på landet och 3 hade askass täckning. Med Vimla som kör via Telenor fick hon nästan full täckning. Jag skaffade det åt min fru också. Kan inte säga det blev någon skillnad i täckning för bor i stan så har redan bra men betydligt mer surf än vad man får någon annanstans för bara 100kr (90kr med värvningsrabatten). Jag hade tänkt skaffa det när mitt avtal med 3 går ut nästa år. Betalar 349kr bara för abonnemanget för 2GB surf och på Vimla får man 2GB för 100kr. Visserligen begränsad till 60 samtal och 600sms men ringer eller smsar inte så mycket ändå.

Kolla på Telenors täckningskarta hur det ser ut där du bor för kan skilja sig rejält från hus till hus. 50 meter från mammas hus är det perfekt täckning med 3 men på hennes tomt är det radioskugga. Men Telenor och Tele2 fungerar bra.

Jag tycker Vimla verkar väldigt bra men allt hänger på att de inte börjar höja priserna när de blivit större men man har ju ingen bindningstid så why not. När jag skaffade 3 för 10 år sedan var de skitbra och man hade abonnemang med mobil för 69kr för på den tiden så behövde man inte data och man kunde ta vilken mobil som helst för var ju inga smartphones ändå. Men på senare tid har de blivit omkörda rejält. 249kr i månaden för 0,5gb liksom helt sjukt. Förlängde bara med dem förra året för jag var desperat behov av ny telefon då min slutade fungera en dag innan mitt bröllop. Men lär dumpa dem nästa år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag sitter också på halebop idag och är kalas nöjd, de som lockar med vimla är att de har 1gb mer surf.

Skulle jag dock skaffa nytt abonnemang idag skulle jag provat vimla.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Vimla är riktigt bra, haft dom runt ett år nu och är väldigt nöjd, samma nät som Telenor som sagt så dom har bra täckning, bättre än 3 där jag bor.
Att man spara samtal och surfpot till nästa månad är väldigt bra sen får man en 20GB pot från börjar. Dom brukar bjuda på nån GB lite nu och då också.
Betalar för 2GB och efter ett år så har jag 26GB i potten trotts att jag alltid lyssnar på spotify när jag går ut.

Det är bara att testa, dom 3 första månaderna så är det halva priset och dom har ingen bindningstid, så funkar det inte för dig så kan du säga upp det efter en månad.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Vimla låter riktigt bra. Jag har just nu Hallon för 299:- fria samtal, sms och 20 Gb.
Det är overkill för mig. Ringer inte mycket, smsar aldrig, men ibland några gånger om året surfar jag mycket.
Skulle lätt klara mig med 2-4 Gb i månaden och använda upp det sparade då.
Hittar dock ingen bra prislista, eller vilka frekvenser de har.
Tipsa gärna så kan jag bli värvad

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat vimla efter att tidigare haft telia, hallon och tele2.

Jag är störtnöjd. Täckningen är bra, lika bra som telia eller tele2, klart klart bättre än hallon (3's nät) när man bor på mindre ställen, men även i städer tycker jag det fungerar bättre än vad 3's nät har gjort då täckningen är mer stabil och hastigheten inte lika ofta throttlas pga överbelastning i nätet. Bättre täckning gjorde även att batteritiden inte var lika dålig som med 3's nät (hallon) på mer enskilda platser utanför stan utan lika bra som med telia och tele2. (när mobilen har dålig täckning drar den nämligen mer ström för att kommunicera med nätet, det är inga enorma skillnader vi pratar om, men absolut mätbart i ett antal procent.)

Det är prismässigt det billigaste alternativet sett till vad du får samt att allt sparas till nästa månad. Att samtal, sms och surf spars till nästa månad är bra då man normalt sett kan spara på sig en liten buffert man sedan kan använda ex veckan man är på semester i sommarstugan, fjällen eller dylikt och då gärna vill kunna förbruka mer än sitt snitt.

Permalänk

Låter onekligen som Vimla inte är ett dåligt val.. och att få det för 90kr/mån gör det ju ännu mer lockande.. Har nog några fler vänner jag kan värva också.. billigt är bra!

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Har även jag Vimla och är VÄLDIGT nöjd!
Bra täckning, och bra pris

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Skaffade Vimla nu för runt två veckor sedan. Hade telia innan(that price difference!). Täckningen har sjunkit lite, men har aldrig haft problem med samtal eller internet än så länge. Telia hade jag mellan 3-4/4 pluppar medans nu ligger jag på 1-3 vanligtvis beroende på vart jag är. Bor i göteborg. Men än så länge har jag inget att klaga på. 1/3 av priset och kan få ännu lägre om jag får med mig kompisar/arbetskamrater. Så bara bra hittills!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

Skaffade precis Vimla nu också, det var ju inte svårt att inser att det var en bättre deal..

Så tack allihop!

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Hej,
skaffade vimla för 2 mån sedan, innan dess har jag haft Telenor. Har aldrig upplevt att jag har haft dålig täckning vid gränsen. För flera år sedan(7+år) fick man vara lite uppmärksam när man va ute och åkte skidor nära den norska gränsen då man ibland kom in på norska nätet, men man kunde ju enkelt ändra tillbaka till svenska. Har dock inte upplevt detta på senare år.

PS.t man kan få rabatter om man refererar, gäller för både den som tar abonnemanget och den som refererar så ett tips är väl att försöka hitta en som redan har och fråga..

Permalänk
Medlem

Jag har haft Vimla sedan 2014 och är mycket nöjd. Att dessutom Telenors nät är bäst i Göteborg (enligt mig) gör inte saken sämre.

Det enda man kan anmärka på är väl att 4G-nätet varit väldigt överbelastat tidigare under året. Det känns som man förbättrat detta dock rätt rejält under senaste tiden, körde precis bredbandskollen på mobilen och fick då 117 Mbit ner och 14 Mbit upp

Enligt mig är Vimla helt klart bästa operatören just nu så länge man nöjer sig med max 10 GB/mån. Priserna är i klass med alternativen, men just att man kan spara data/samtal/meddelanden som man inte använder upp varje månad gör de till en vinnare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker vimla funkar bra. Främst är det priserna som är mkt bra, samt att jag inte har intresse av att köpa mobil på avbetalning. Hittade inget billigare alternativ.

Kör på 60 samtal / 600 sms per månad och 3 GB (student) + 20 GB i en pott. Standardpriset är 100 kr. Perfekt!

Inlägg redigerat enl § 9. // MOD
Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker vimla funkar bra. Främst är det priserna som är mkt bra, samt att jag inte har intresse av att köpa mobil på avbetalning. Hittade inget billigare alternativ.

Kör på 60 samtal / 600 sms per månad och 3 GB (student) + 20 GB i en pott. Standardpriset är 100 kr. Perfekt!

Du menar standardpriset är 90kr/månad? Hur kan man inte använda tipslänkar?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du menar standardpriset är 90kr/månad? Hur kan man inte använda tipslänkar?

Enkelt.
Potten på 20GB plus halva priset 3 månder för största abonnemanget vid inträdet går förlorat om man använder tipslänken istället.
Jag tänkte först använda tipslänk men insåg att jag fick en pott på ca 50GB data om jag inte använder tipslänken. Det gör att jag kan köra på billigare abonnemang säkert två år framöver vilket håller nere priset mer än 10 spänn per månad ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Enkelt.
Potten på 20GB plus halva priset 3 månder för största abonnemanget vid inträdet går förlorat om man använder tipslänken istället.
Jag tänkte först använda tipslänk men insåg att jag fick en pott på ca 50GB data om jag inte använder tipslänken. Det gör att jag kan köra på billigare abonnemang säkert två år framöver vilket håller nere priset mer än 10 spänn per månad ;).

För mig funkade det utmärkt att få 20GB extra och halva priset i 3 månader med tipslänk (fungerat på flera abonnemang). Fick alltså halva priset på priset minus tipsrabatt (dvs 250kr/mån för fria samtal/sms och 10GB istället för 260kr/mån blev 125kr/mån första 3 månaderna, med 20GB extra pott).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobiasStockholm:

För mig funkade det utmärkt att få 20GB extra och halva priset i 3 månader med tipslänk (fungerat på flera abonnemang). Fick alltså halva priset på priset minus tipsrabatt (dvs 250kr/mån för fria samtal/sms och 10GB blev 125kr/mån första 3 månaderna, med 20GB extra pott).

Fy fanken! Bra gjort!
När jag trixade med det där så fick jag inte fram de valmöjligheterna utan det blev utan benefints via refereal link ;(.
Kanske gjorde jag något fel, eller så var det inte infört ännu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Fy fanken! Bra gjort!
När jag trixade med det där så fick jag inte fram de valmöjligheterna utan det blev utan benefints via refereal link ;(.
Kanske gjorde jag något fel, eller så var det inte infört ännu.

Jaha ja det var en period då man bara fick extra pott med en viss typ av tipslänk, men det var ett bra tag sen (typ ett år sen). Numera får man extra pott och halva priset första 3 månaderna oavsett vad man använder för länk. Kan vara bra att veta oavsett.

Själv är man snart uppe i taket på 100GB sparad data haha.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Söderbäck: Jag fick 20GB i potten när jag använde tipslänk.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Alla som reggar sig får automatiskt 20GB i pott. Fördelen med tipslänk är att du får 10 kr i rabatt, mycket mer är det inte.
Alla får automatiskt halva priset i 3 månader plus 20GB i datapott.

Inlägg redigerat enl § 9. // MOD
Permalänk
Hedersmedlem

Snabb grej bara. Lägg inte in era referal links i tråden eller i signaturen. Det är mot forumreglerna.

Back to topic - det var nog så i februari när jag signade upp att man inte fick både och men nu får man alltså både och. Bra grej! Tackar för upplysningarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Japp, jag fick också både och. Tack för tipslänken.
Nu kanske jag kan få tipsa nån?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: I februari så fick man både och såvida du inte använt någon "suspekt" tipslänk. Med suspekt tipslänk så menar jag folk som försökt snickra ihop olika erbjudanden eller hänvisat till inofficiella erbjudanden (som funnits via events t.ex.)

Har du använt en vanlig tipslänk och bara fått tipsrabatt, men inte 20 GB extra så kontakta Vimla i deras chatt så lägger de säkerligen in de 20 GB du borde ha fått.

Permalänk
Medlem

Jag bytte precis till Fello(teligoo) som använder sig av Telias nät, vilket är ett måste för mig. Billigare än halebop men dyrare än vissa andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den här tipslänken för 10kr rabatt, är den permanent eller bara för en månad?

Permalänk
Medlem

@biorrith: Rabatten gäller så länge den du blev tipsad av samt du har kvar abonnemanget.

Så "permanent" så länge ingen av er säger upp sitt Vimla så sätt.