Permalänk
Medlem

Asus IPS stänger av sig

Hej

Har en Asus IPS som stänger av sig. Först trodde jag att den kopplade bort hdmi, tappade signal men insåg sen att den stänger av sig. Problemet löser sig om man drar ur strömkabeln och sätter in den igen. Är det en nära förestående död, vad kan vara fel, kan man göra något?

Permalänk
Vila i frid

Din skärm har förmodligen kondensator-pest. https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
Kan du hantera en lödkolv är det fixat för mindre än 50 spänn.

Permalänk
Medlem

Tack, värt och kolla in

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Öppnade upp monitorn. Alla kondensatorerna såg jättebra ut. Inte lätt att få en bra bild men de såg verkligen bra ut. Vad kan det vara annars? Nån som har en idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tapaza80:

Hej
Har en Asus IPS som stänger av sig. Först trodde jag att den kopplade bort hdmi, tappade signal men insåg sen att den stänger av sig. Problemet löser sig om man drar ur strömkabeln och sätter in den igen. Är det en nära förestående död, vad kan vara fel, kan man göra något?

Jag hade problem med min PG278Q och då visade sig att det var nätagget eller vad det nu heter. Var visst inte helt ovanligt.
Jag köpte en ny universal fast med högre effekt.
(Alltså den som gör om 230 till 12(?) volt.)

Permalänk
Medlem

Ok, menar vi själva dosan/sladden som går från skärmen till eluttaget eller är det ngt integrerat i skärmen? Har du länk till det du köpte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ström-uttaget som du sätter i sladden i på skärmen är oftast bara lödad på ett kretskort. Dessa kan börja glappa vid lödningen och ger det problem du nämner.. Kan vara värt att kolla upp och är lätt fixat med en lödkolv.

Har du en trafo utanför skärmen är det dock inte lika troligt, utan som tidigare sagt trafon som spökar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tapaza80:

Ok, menar vi själva dosan/sladden som går från skärmen till eluttaget eller är det ngt integrerat i skärmen? Har du länk till det du köpte?
Skickades från m.sweclockers.com

Kan tyvärr inte kolla exakt men någon sådan här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin...
Sedan får du kolla ström och spänning på den du har.
Men om du har en spänningsprovare kan du kolla om den du har är okej, så du eventuellt slipper köpa i onödan.

Permalänk
Medlem

Tack för alla inlägg. Testade o byta nätägg. Funkade först men sen sket det sig, blir en massa ljusfenomen, sedan funkar allt, sedan stänger av sig. Det är nog bara o dödförklara skiten.

Skickades från m.sweclockers.com