Har MX Red, vill ha tystare och något trögare. Vilken switch vill jag ha? :) O-ringar?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om jag får säga mitt så säger jag att Cherry MX ska vara linjära, om man inte känner för att köra med MX Blue.

Så med andra ord förespråkar jag Topre. Vill man ha taktila switchar är det Topre, Buckling spring eller mathias switchar som gäller.

Cherry MX brown känns som röda med sand i.

Med det sagt är detta min personliga åsikt. Försöker med andra ord inte starta något krig här!

Permalänk
Inaktiv

@HolyFather:
ok... jag har betalat dryga 2500+ SEK för att testa (alt. utesluta) en switch/bräda som jag "kanske" kan gilla: Jag hade JUBLAT över möjligheten att testa en stark kandidat för 21 SEK!

jag är iofs väldigt fast i t-bords-träsket...

Så jag återgår till det mer obstinata åskådningssättet: Den enda brädan som kan passa dig är Realforce (88UB) för 2200 SEK + frakt, våga inte prova, eller gilla, ngn bräda för 21 SEK, då tycker du fel!

Edit: Som @Huttala sa: Cherrybrytare är Gateron (Zealios) med sand i!

Permalänk

Ja, jag är inte på nått sätt såld på Cherry-brytare än så länge. Ja, MX i vart fall. Det hade kanske varit något att prova, men då måste det ju finnas ett riktigt TKL med Cherry ML som jag kan köpa när jag provat det där. Var så jag menade.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Ja, jag är inte på nått sätt såld på Cherry-brytare än så länge. Ja, MX i vart fall. Det hade kanske varit något att prova, men då måste det ju finnas ett riktigt TKL med Cherry ML som jag kan köpa när jag provat det där. Var så jag menade.

Du är Väldigt (!) bestämt i vad du måste ha. Jag förstår att man vill ha vissa saker i ett tangentbord. Men sålänge funktionerna finns där så går det väldigt enkelt att anpassa sig oftast. Jag tycker helt klart att du ska prova ML-brytarna, köpte själv 5st och tycker att dom är helt okej.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@HolyFather:
Ok, fick tänka till lite och minnas vad som hände förra veckan: Det du vill ha är en Cherry-MX (brun-ish) med kortare slaglängd/aktiveringspunkt: dvs Cherry ML!

Du kommer snuskigt billigt undan med G84-4100, allvarligt talat: det är så billigt att du måste beställa det oavsett! (Jag köpte 5 st bara för att det var billigt! Och jag tror att det faktiskt är den perfekta brytaren för dig!)

(annars Cherry KC 4020 eller Cherry KC 4000 om du vill multiplicera priset med 50-ish!)

Tack!
Undrade här hur man skulle förklara för tjejen att köpa ett tangenbord för 2k!
Nu köpte jag istället 7st bara för att det är billigt och kan ges bort som julklapp

/hugo

Permalänk
Skrivet av SYRE:

Du är Väldigt (!) bestämt i vad du måste ha. Jag förstår att man vill ha vissa saker i ett tangentbord. Men sålänge funktionerna finns där så går det väldigt enkelt att anpassa sig oftast. Jag tycker helt klart att du ska prova ML-brytarna, köpte själv 5st och tycker att dom är helt okej.

Det var nog att jag precis innan bestämt mig för att inte prova mer på ett tag som gjorde mig så insta-anti. Jag har beställt alla möjliga saker och testat och läst på nu i 14 kvällar, så det kändes som jag behövde komma fram till nåt så jag kan få nåt vettigt gjort.

Nu har jag köpt ett Novatouch TKL, och när jag känt på det kanske jag provar ett MX Clear från WASD. Så är planen.

Men ja, jag anser att man inte behöver vara fantasifull när man bestämmer layout, tangentstorlek och -avstånd. Det finns inget bättre argument än att standarden är etablerad och gör att man konsekvent träffar de tangenter man vill träffa. Sen privatpersoner ska ju definitivt bygga sin drömbräda, det kanske jag också gör längre fram. Men just nu är det färdiga produkter som gäller och då ska de inte ha pgup 0.5 mm från Enter. Det är bara en dum idé.

Layout är den viktigaste egenskapen hos ett tangentbord, för det finns ingen annan egenskap som oftare gör att man träffar fel tangent eller måste bryta flödet och titta ner på tangentbordet.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av hugokinner:

Tack!
Undrade här hur man skulle förklara för tjejen att köpa ett tangenbord för 2k!
Nu köpte jag istället 7st bara för att det är billigt och kan ges bort som julklapp

/hugo

Tänk på att det är näst intill ett måste att smörja ML brytare för att göra de lika sköna som MX brytare. Detta är dock enkelt då man kan öppna switchen utan att behöva löda bort den!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk

Humm, just det. Vilka mekaniska switchtyper kan man smörja utan att löda? SKA man smörja och varför? Mekaniska har 99 problems men kärva ain't one. Eller så

Vilket smörjmedel i så fall?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Layout är den viktigaste egenskapen hos ett tangentbord, för det finns ingen annan egenskap som oftare gör att man träffar fel tangent eller måste bryta flödet och titta ner på tangentbordet.

Den viktigaste egenskapen i ett tangentbord är funktionalitet för min del. Att alla de funktioner man vill ha finns att tillgå. Själv kör jag på en 96%-layout. Tidigare använde jag piltangenter och pgup/pgdn/home/end hela tiden. Jag gör det fortfarande och har vanliga piltangenter att tillgå, likaså pgup/pgdn/home/end. Ändå så använder jag capslock-tangenten (som är en fn-tangent)+wasd för piltangenter och caps+q=pgup och caps+e=pgdn. Det är så mycket enklare att använda vänsterhanden till tangentbordskommandon i den utsträckningen man kan så att man kan ha handen på musen hela tiden.

Jag tror att man ska testa sig fram och framförallt göra sitt tangentbord till sitt eget med sin egna layout istället för att bestämt hävda att en vanlig iso-tkl har en "ultimat" layout. Det har den helt enkelt inte. Jag förstår att man vill ha ett tkl istället för en fullstor bräda för att det är mer ergonomiskt. Men då kan man lika gärna köra på en 96%-layout då det tangentbordet är ännu lite smalare.

Annars tror jag att 95% skulle klara sig på en 60%-bräda med rätt layers. Det är väldigt smidigt och det är sällan något jag saknar. Om det inte vore för att jag spelar SC2 och använder F1-F5 och inte har kommit på något bra sätt att lösa det "problemet" så hade jag själv kört på 60% hela tiden.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@HolyFather:
Ok, fick tänka till lite och minnas vad som hände förra veckan: Det du vill ha är en Cherry-MX (brun-ish) med kortare slaglängd/aktiveringspunkt: dvs Cherry ML!

Du kommer snuskigt billigt undan med G84-4100, allvarligt talat: det är så billigt att du måste beställa det oavsett! (Jag köpte 5 st bara för att det var billigt! Och jag tror att det faktiskt är den perfekta brytaren för dig!)

(annars Cherry KC 4020 eller Cherry KC 4000 om du vill multiplicera priset med 50-ish!)

Köpte 10 st, får väl sälja några här-

Permalänk
Skrivet av HolyFather:

Humm, just det. Vilka mekaniska switchtyper kan man smörja utan att löda? SKA man smörja och varför? Mekaniska har 99 problems men kärva ain't one. Eller så

Vilket smörjmedel i så fall?

Alla tangentbord som inte har en platta mellan kretskortet och brytarna kan man öppna utan att behöva löda. Plattan består ofta av metall och nästan 99% av alla gaming mekaniska som görs har en platta mellan kretskortet och brytarna s.k. plate-mounted. Detta för att göra tangentbordet mer stabilt. Jag har en guide i tangentbordsguiden på hur man löder bort switchar. Smörjmedel beror på vilken typ av brytare. Tjockare smörj för brytare med taktil känsla och tunnare för linjära brytare. Jag brukar rekommendera "GHs lube kit" som går att köpa ifrån ctralt.io köp den tjocka varianten för ML brytare.

Varför skall man då smörja ML brytare? Mekanismen som rör sig i en brytare har ett antal friktionsställen. Dessa friktioner blir mer påtagliga med ML brytare då den har en annorlunda form på mekanismen än MX brytare. Att ML-brytaren har en annan form gör också det svårt att få tag på keycaps till ett ML-tangentbord.

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köpte 10 st, får väl sälja några här-

Hehe, samma här. Brukar inte "frossa" utan nöja mig med ett ex eller ett par, men när frakten var så galen kunde man ju inte beställa < 5. Får tacka för tipset @anon257891 (inte för att jag tror vi ser några tbord...).

Bara att hoppas att de är i närheten av lika trevliga som mitt halvbudget Cherry MX-Board 3.0.

Edit: Nämen se där, priset ska tydligen stämma enligt fyndtråden...

Permalänk
Inaktiv

@kronwalled: tacka inte mig, tacka @V.V.S. som tipsade i mech-allmän diskussions-tråden

Permalänk
Medlem

@Leedogustav:
@kronwalled:
@anon257891:

Är det någon av er som lyckats öppna upp ML-brytarna på något bra sätt? Jag försökte lite bryskt och förstörde en oviktig knapp på ett av de 5 borden jag köpt. Lyckades dock öppna brytaren och smörja den. Det blir nog ett väldigt trevligt bord när alla brytare är smorda faktiskt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk

@SYRE: Finns tyvärr inget "enkelt" sätt att öppna de som med Mx brytare. Man får lyfta upp en fästpunkt i taget (jobbigt)

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

@Leedogustav: Misstänkte att det var så.. Blir nog för mycket jobb att smörja när jag vet att jag kommer använda det väldigt sällan då det nog hamnar på 5e plats bland mina tangentbord..

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@kronwalled: tacka inte mig, tacka @V.V.S. som tipsade i mech-allmän diskussions-tråden

Såg det i efterhand, hade troligtvis sett det även om det var ditt "tips" som ledde till köp. Så tack till båda!

Skrivet av SYRE:

@Leedogustav:
@kronwalled:
@anon257891:

Är det någon av er som lyckats öppna upp ML-brytarna på något bra sätt? Jag försökte lite bryskt och förstörde en oviktig knapp på ett av de 5 borden jag köpt. Lyckades dock öppna brytaren och smörja den. Det blir nog ett väldigt trevligt bord när alla brytare är smorda faktiskt.

Är nog lite överkurs för mig, men kanske får pilla med ett av exemplaren. Vad smörjer ni med? Återkom gärna med resultat när det är färdigsmort.

Permalänk
Medlem

@kronwalled: Som jag skrev ovanför kommer jag nog inte orka smörja det tyvärr. När jag smörjer andra brytare/stabs så använder jag det här fettet från jakt.se. Fungerar utmärkt tycker jag.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@kronwalled: Som jag skrev ovanför kommer jag nog inte orka smörja det tyvärr. När jag smörjer andra brytare/stabs så använder jag det här fettet från jakt.se. Fungerar utmärkt tycker jag.

Såg det först efter att jag hade skrivit, orkade inte edita (tack för det feta tipset!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@kronwalled: Som jag skrev ovanför kommer jag nog inte orka smörja det tyvärr. När jag smörjer andra brytare/stabs så använder jag det här fettet från jakt.se. Fungerar utmärkt tycker jag.

Jag brukar använda detta: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/s...

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Har ingen aning om innehållet i det där fettet, men sålänge det inte missfärgar och påverkar något negativt är det nog bara att köra! Däremot vet jag att det fettet jag länkade till är samma som många tangentbordstillverkare säljer. Det innehåller samma ämnen alltså

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Det var nog att jag precis innan bestämt mig för att inte prova mer på ett tag som gjorde mig så insta-anti. Jag har beställt alla möjliga saker och testat och läst på nu i 14 kvällar, så det kändes som jag behövde komma fram till nåt så jag kan få nåt vettigt gjort.

Nu har jag köpt ett Novatouch TKL, och när jag känt på det kanske jag provar ett MX Clear från WASD. Så är planen.

Men ja, jag anser att man inte behöver vara fantasifull när man bestämmer layout, tangentstorlek och -avstånd. Det finns inget bättre argument än att standarden är etablerad och gör att man konsekvent träffar de tangenter man vill träffa. Sen privatpersoner ska ju definitivt bygga sin drömbräda, det kanske jag också gör längre fram. Men just nu är det färdiga produkter som gäller och då ska de inte ha pgup 0.5 mm från Enter. Det är bara en dum idé.

Layout är den viktigaste egenskapen hos ett tangentbord, för det finns ingen annan egenskap som oftare gör att man träffar fel tangent eller måste bryta flödet och titta ner på tangentbordet.

Var hittade du ett Novatouch?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Baxtex: Har ingen aning om innehållet i det där fettet, men sålänge det inte missfärgar och påverkar något negativt är det nog bara att köra! Däremot vet jag att det fettet jag länkade till är samma som många tangentbordstillverkare säljer. Det innehåller samma ämnen alltså

Jag har inte märkt något iaf SKF är ju världsledande inom kullager och fett så borde vara bra. Men det är klart att den kan innehålla ämnen som inte är bra för t-bord.

Permalänk
Skrivet av SYRE:

Den viktigaste egenskapen i ett tangentbord är funktionalitet för min del. Att alla de funktioner man vill ha finns att tillgå. Själv kör jag på en 96%-layout. Tidigare använde jag piltangenter och pgup/pgdn/home/end hela tiden. Jag gör det fortfarande och har vanliga piltangenter att tillgå, likaså pgup/pgdn/home/end. Ändå så använder jag capslock-tangenten (som är en fn-tangent)+wasd för piltangenter och caps+q=pgup och caps+e=pgdn. Det är så mycket enklare att använda vänsterhanden till tangentbordskommandon i den utsträckningen man kan så att man kan ha handen på musen hela tiden.

Jag tror att man ska testa sig fram och framförallt göra sitt tangentbord till sitt eget med sin egna layout istället för att bestämt hävda att en vanlig iso-tkl har en "ultimat" layout. Det har den helt enkelt inte. Jag förstår att man vill ha ett tkl istället för en fullstor bräda för att det är mer ergonomiskt. Men då kan man lika gärna köra på en 96%-layout då det tangentbordet är ännu lite smalare.

Annars tror jag att 95% skulle klara sig på en 60%-bräda med rätt layers. Det är väldigt smidigt och det är sällan något jag saknar. Om det inte vore för att jag spelar SC2 och använder F1-F5 och inte har kommit på något bra sätt att lösa det "problemet" så hade jag själv kört på 60% hela tiden.

Nej, TKL har en standardlayout, och den är kompakt nog. Det är ju precis det. Det gör den bäst.

Man ska inte hålla på och flytta runt tangenter. Man ska satsa på att etablera en kompakt standard med tanke bakom, i så fall. Branschen har haft 30 år på sig att tänka ut en kompakt design, men inte lyckats. Se diverse försök med laptops genom tiderna, bara irriterande och cripplande. Håll min öl.

Nåt sånt.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av SYRE:

@Leedogustav:
@kronwalled:
@anon257891:

Är det någon av er som lyckats öppna upp ML-brytarna på något bra sätt? Jag försökte lite bryskt och förstörde en oviktig knapp på ett av de 5 borden jag köpt. Lyckades dock öppna brytaren och smörja den. Det blir nog ett väldigt trevligt bord när alla brytare är smorda faktiskt.

Har för mig han visade hur här

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Har du lust att besvara min fråga om var du fann ett Novatouch?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Har du lust att besvara min fråga om var du fann ett Novatouch?

Ja alltså jag fick tag på ett begagnat, jag sitter inte och klämmer på en länk där man kan köpa dem nya

Gillar att det blivit sån aktivitet i tråden

Med risk för att det blir ännu en alla möjliga-topics-tråd: Ozone Strike Battle hade bra spacebar, inte sladdrig som många andra. Och det gick att använda O-ringar för att minska klonket. Men finns det andra sätt att allmänt förbättra spacebars ytterligare? Länk till befintlig tråd går bra.

Och sen söker jag funderingar kring tunna dämpare. De tunnaste O-ringarna är för tjocka och dödar känslan helt. Så jag tänkte, skaffa en 0.5-1mm ark i annat material och gå loss med hålslaget och klippa ut egna. Eller vad? Dessa ser också för tjocka ut.

Så jag dödar känslan bara lite grann nä men jag har en teori. Tänkte bara om nån hittat nåt fint redan.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

@HolyFather: Ok, du får säga till om du är missnöjd med Novatouch och vill sälja det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SYRE:

...
Är det någon av er som lyckats öppna upp ML-brytarna på något bra sätt? Jag försökte lite bryskt och förstörde en oviktig knapp på ett av de 5 borden jag köpt. Lyckades dock öppna brytaren och smörja den. Det blir nog ett väldigt trevligt bord när alla brytare är smorda faktiskt.

@syre: Imgur Vet

@HolyFather:
1) Tunnare O-ringar påverkar inte slaglängden eller bottning på Topre, så är det för Novatouchens skull du funderar på tunnare O-ringar så är det överkurs/onödigt enligt min åsikt.

2) Ozone Strike Battle har (väl?) Costar stabbar som är 'bättre' än cherry, så leta efter sånna.
Annars hjälper det mycket (mot "rattling") att smörja stabbarna med "tjockare fett" där "metalltråden möter plast" (ett risgryn med siliconfett eller annan liknande tjockare smörja)

2)
Permalänk
Medlem

Jag säger det igen, det enda tangentbordet som har samma linjära brytare är MX black som också är trögare med 60g actuation force (till skillnad från 45g hos MX red).

MX black är bland de tystaste brytarna på marknaden, nybörjarmisstaget är att man försöker bottna tangenterna som man gör med rubber dome brytare.. vilket resulterar i ett väldigt högljutt ljud.
Försöker man man bara trycka ner en tangent försiktigt så att den registreras enbart och försiktigt följer med den upp så hörs det absolut ingenting (precis som MX reds).

Man får helt enkelt lära sig skriva mjukare och mer elegant (även om jag gillar att bottna tangenterna när jag skriver för att undvika typos).

Visa signatur

Uncoachable