Permalänk

Kylning av i7 6700k och gtx 1080?

Hej!

Jag ska sätta in i7 6700k och ett gtx 1080 i ett In Win 805c chassi och har börjat snegla på olika kylningssätt.
Då jag inte är så insatt i vattenkylning samt att jag inte vill spendera så jätte mycket pengar på det så har jag sett att det finns färdiga vatten kylare till CPU (Corsair Hydro Series H115i CPU) och till GPU tänkte jag en fläkt lösning som Arctic Cooling Accelero Xtreme IV.

Jag läser olika tester där olika kylare har använts och försöker att basera mitt val utifrån dessa tester, men dock så verkar det ibland värt att byta ut fläktarna på CPU kylarna till några som är tystare och eventuellt mer effektiva.

Tänkte först köpa Noctua NH-U9B SE2 men efter denna test så ville jag hellre skaffa en vattenkylning:
http://www.guru3d.com/articles-pages/noctua-nh-d9l-and-nh-u9s-cpu-cooler-review,9.html

Men en recension om Antec Kühler H2O 1250 gjorde mig nu tveksam till hur jag ska göra då den tydligen började läcka. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2279547

Hur stor risk är det för läckage, tillräckligt stor för att hålla sig undan från vattenlösningar? Eller att pumpen slutar fungera?

Om man jämför grafikkortet och processorn vilken är i störst behov av kylning i en varm miljö?

Är Corsair Hydro Series H115i CPU ett bra alternativ istället för att bygga egen vattenkylning?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ska du bygga vattenkylning och börja med en AIO så skulle jag kika på EK:s prylar som du faktiskt kan bygga vidare på. i ditt chassi är det lite mekande om du ska köra custom vatten så jag hade gått på en AIO eller en bra luftkylare som du får plats med. Jag skulle inte byta ut orginalkylaren på gpu för en sån kylare btw.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Beroende på vilken variant av GTX 1080 du köpt kan det nog vara bortkastat att köpa en ny kylare till den. De flesta 1080 har mycket kompetenta kylare redan från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Typ palit har väll 3-slot kylare. Stor, kyler bra och tyst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Typ palit har väll 3-slot kylare. Stor, kyler bra och tyst

Skickades från m.sweclockers.com

Läste om palit jetstream och det var just det som inte var tyst i load! utan fläkten lät!

Permalänk
Medlem

@120hz:

Har precis köpt ett Palit GTX 1080 Super JetStream kort och det är det tystaste kortet
jag ägt på många år.

När jag spelar BF4 med ultra settings och 1440@85Hz så blir grafikkortet ca 65 grader varmt
och fläkten går med 20-30% fart det är nätt och jämt att man hör kortet så jag är mer än nöjd.

Satt tidigare med EVGA GTX 780 SC ACX och det kortet lät betydligt mer än mitt nuvarande Palit kort.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Läste om palit jetstream och det var just det som inte var tyst i load! utan fläkten lät!

klart fläktarna låter i load, palit är ändå den tystaste luftkylda 1080 vad jag kunde hitta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

@kettu92:

Citerade bara vad dem sade under testet av kortet broder.

Permalänk
Medlem

Jag har ett EVGA GTX 1080 FTW som körs på luft, inget jag reagerar på direkt att det låter mycket. De flesta nya nvidia kort går väldigt tyst och är ljudlösa utan load pga fläktarna inte går ens, och under load är de inte högljudda heller. Så en eftermarknadskylare är som jag påpekade tidigare helt onödigt.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Då kanske jag avvaktar med att köpa till en extra fläkt till GPU och köper en i efterhand om behovet finns.
Jag tänkte köpa något FTW kort, förmodligen EVGA.

Har inte sett eller hört mycket om Palit, är det en tredjeparts tillverkare eller något?
Vilken kvalitet håller dem?

@Ten Vilket märke är EK på aio kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

Då kanske jag avvaktar med att köpa till en extra fläkt till GPU och köper en i efterhand om behovet finns.
Jag tänkte köpa något FTW kort, förmodligen EVGA.

Har inte sett eller hört mycket om Palit, är det en tredjeparts tillverkare eller något?
Vilken kvalitet håller dem?

@Ten Vilket märke är EK på aio kylning?

EK-XLC Predator heter de men är inte direkt en AIO utan en AIO som man kan bygga ut, de kommer förfyllda system som AIO. https://www.ekwb.com/shop/ek-xlc-predator-280-incl-qdc tex

Ang Pallit är det inget problem att köpa det är en kort tillverkare som vilka som helst.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Avstängd

Läckage finns det alltid risk för..precis som det finns risk att köra och krocka med bilen, eller trampa snett och bryta ankeln..men du slutar ju inte att åka eller köra bil för det, eller slutar att promenera?
Kör på en bra luftkylare, bygger du i små chassi så köp en high-end downblower kylare.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Risk för läckage finns alltid men det jag själv har upplevt med AIO är att en Noctua D15 kyler minst lika bra samt är betydligt tystare, enligt min mening. Hade jag varit i valet att kyla bara en enhet så hade jag valt GPU pga ljudnivån som blir betydligt bättre, förutsatt då att cpukylaren är vettig.
EK har som sagts bättre AIO typ deras predator serie med både GPU/CPU.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk

Tack för era synpunkter!
Jag får se om jag byter chassi då jag känner mig säkrare med luftkylning. En Noctua D15 får troligtvis inte plats i In Win 805c tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com