Hög temp Intel i7 - 4710HQ Laptop (overwatch, wow, cs:go)

Permalänk
Medlem

Hög temp Intel i7 - 4710HQ Laptop (overwatch, wow, cs:go)

Tjena, börjar med att säga att det var en jädra massa år sen jag "meckade" datorer och kommer ihåg att när jag alltid ordnade kylning på mina stationära så försökte man lägga sig så nära 70 grader vid belastning som möjligt.

Nu är det ju en laptop det handlar om, ASUS Rog G551j! Fungerar klockrent men tycker tempen blir hög när jag gibbat ett tag. Har kylplatta(Trust GXT220), har öppnat och blåst rent med tryckluft vilket gjorde ca 2 grader, ligger runt 84-89grader vid längre spelande nu. Men jag tycker allt att det ska gå att få ner den mer! Vet inte vad som är okej temperatur egentligen på en sådan laptop men har läst mig till att Intel klarar lite högre arbetstemperaturer än amd. Gillar helt enkelt inte att fläkten går på högvarv 24/7 när man lirar!

Så frågan är: Vad ska jag köpa för kylpasta? Är det ens värt att göra det själv med tanke på garantier osv? Vad kostar det cirkus att lämna in för byte av kylpasta?

Och om nån kan rekomendera något bra ställe att lämna in den till i Kungsbacka/Göteborgs området?

Mvh, och tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Allt under 100º är helt ok för den CPU'n. Du kan inte jämföra en bärbar dator med en stationär när det kommer till temperaturer och hur mycket fläktarna går. Du kan inte undvika att fläkten kör på med bra fart när du spelar på en bärbar dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag vet att det inte går att jämföra kylningen på en Laptop och en stationär, men jag vet däremot att allt i datorn fungerar bäst vid runt 70C och då vill man ju ligga så nära det som möjligt.

Hamnar man över 90C så börjar väl dessutom datorn dra ner på prestandan för att kyla sig?

Vet att dom nyare modellerna av min ligger stadigt runt 70c vid belastning då polarn har en sån.

Har även funderat på att kanske underklocka processorn lite, men hittar ingen up to date tråd om det:/

Tack för svar iaf!

Permalänk
Avstängd

@Smalen:
Får man fråga, varför kör du inte stationärt??
Är rätt många fördelar tycker jag.
Går något sönder t.e.x tangentbord,skärm.
Är det lätt att byta ut den delen.
Plus jättemånga fler fördelar.
Förutom flexibiliteten med en bärbar då.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Mange43: Ja det är just Flexibiliteten jag är ute efter, reser inom jobbet och ligger ofta borta 2-3 veckor så då passar en bärbar mig bäst. Hade annars kört en stationär garanterat!

Permalänk
Avstängd

@Smalen:
Ok då förstår jag.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smalen:

Jag vet att det inte går att jämföra kylningen på en Laptop och en stationär, men jag vet däremot att allt i datorn fungerar bäst vid runt 70C och då vill man ju ligga så nära det som möjligt.

Hamnar man över 90C så börjar väl dessutom datorn dra ner på prestandan för att kyla sig?

Vet att dom nyare modellerna av min ligger stadigt runt 70c vid belastning då polarn har en sån.

Har även funderat på att kanske underklocka processorn lite, men hittar ingen up to date tråd om det:/

Tack för svar iaf!

Temperaturer runt 85-90c är helt normalt för dessa HQ haswell CPU:er i en bärbar..

Klart du kan i energialternativ ställa in så tex turbo inte utnyttjas, alt använda program som trottlestop och begränsa multipiler osv, men prestanda kommer förstås bli en hel del sämre i spel då.

denna CPU börjar inte trottla förrän runt 100c

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smalen:

Tjena, börjar med att säga att det var en jädra massa år sen jag "meckade" datorer och kommer ihåg att när jag alltid ordnade kylning på mina stationära så försökte man lägga sig så nära 70 grader vid belastning som möjligt.

Nu är det ju en laptop det handlar om, ASUS Rog G551j! Fungerar klockrent men tycker tempen blir hög när jag gibbat ett tag. Har kylplatta(Trust GXT220), har öppnat och blåst rent med tryckluft vilket gjorde ca 2 grader, ligger runt 84-89grader vid längre spelande nu. Men jag tycker allt att det ska gå att få ner den mer! Vet inte vad som är okej temperatur egentligen på en sådan laptop men har läst mig till att Intel klarar lite högre arbetstemperaturer än amd. Gillar helt enkelt inte att fläkten går på högvarv 24/7 när man lirar!

Så frågan är: Vad ska jag köpa för kylpasta? Är det ens värt att göra det själv med tanke på garantier osv? Vad kostar det cirkus att lämna in för byte av kylpasta?

Och om nån kan rekomendera något bra ställe att lämna in den till i Kungsbacka/Göteborgs området?

Mvh, och tack på förhand!

Skrivet av Smalen:

Jag vet att det inte går att jämföra kylningen på en Laptop och en stationär, men jag vet däremot att allt i datorn fungerar bäst vid runt 70C och då vill man ju ligga så nära det som möjligt.

Hamnar man över 90C så börjar väl dessutom datorn dra ner på prestandan för att kyla sig?

Vet att dom nyare modellerna av min ligger stadigt runt 70c vid belastning då polarn har en sån.

Har även funderat på att kanske underklocka processorn lite, men hittar ingen up to date tråd om det:/

Tack för svar iaf!

Även om ~85 grader inte är något att oroa sig för något särskilt, håller jag med dig i tron om att du kan sänka temperaturerna något ytterligare. Byta kylpasta tycker jag du kan ge dig på att göra på egen hand, du verkar ju ändå veta lite vad du håller på med. Garantin bryts inte för att du öppnar upp datorn, inte för att du byter kylpasta heller. Du kan faktiskt byta ut i princip samtliga komponenter, såvida datorn fungerar för samma ändamål.

Hur mycket lägre temperatur du får vid nyapplicering av kylpasta är omöjligt att säga, allt beror ju trots allt på vilken pasta Asus applicerat i fabrik. Coolaboratory Liquid Ultra är i princip det bästa du kan hitta för ditt ändamål, men det gäller att vara noga och följa instruktionerna då CLU är elektriskt ledande - till skillnad från vanliga pastor.

Du har rätt att BIOS automatiskt underklockar processorn vid höga temperaturer, det kallas för thermal throttling. Tyvärr har jag ingen info om var denna gräns går för just din dator, men det finns saker att göra! Förutom nyapplicering av kylpasta, kan du också prova att underklocka processorn. Egentligen gör du detta i BIOS, men många "gaming"-laptops har låst möjligheten till detta. Det enklaste är egentligen att tanka hem programmet ThrottleStop. Med programmet kan du stänga av hyperthreading, så att du bara använder 4 av de 8 tillgängliga trådar i processorn. Beroende på spel kommer detta inte ha någon som helst påverkan i prestanda samtidigt som processorn rullar något svalare. Du kan också stänga av turbo boost. Vad detta gör är att processorn klockas ned till 2,6GHz, egentligen är processorn automatiskt uppklockad vid behov men whatever, istället för att köras i 3,5GHz. Återigen är detta troligtvis inget du kommer kommer bli lidande av prestandamässigt - men det beror även här på spelet du kör. Fläktfilter hindrar också luftgenomströmningen något enormt. Om du tycker att du behöver sänka temperaturerna ännu mer - plocka bort filtret.

TLDR;

  • applicera ny kylpasta

  • tanka ned och lek runt i ThrottleStop

  • plocka bort eventuella fläktfilter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Temperaturer runt 85-90c är helt normalt för dessa HQ haswell CPU:er i en bärbar..

Klart du kan i energialternativ ställa in så tex turbo inte utnyttjas, alt använda program som trottlestop och begränsa multipiler osv, men prestanda kommer förstås bli en hel del sämre i spel då.

denna CPU börjar inte trottla förrän runt 100c

Många av de allra populäraste spelen kräver absolut ingen turbo. Några exempel är League of Legends, Overwatch, DOTA, Hearthstone och Counter Strike: Global Offensive.

Processorn börjat throttla långt innan den når 100 grader celcius, troligtvis redan runt 90-snåret. Vid 100c är den på snudden till att ta verklig skada, och forcerar ned datorn till standby för att rädda sig själv.

Permalänk
Medlem

@Belzer: Tack så jättemycket för ett väl skrivet svar! Jag kommer testa att slå av turbo och se vad som händer i de spelen jag kör till att börja med

Kylpastan tar jag som sista åtgärd, ifall jag inte blir nöjd med att underklocka osv.

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smalen:

@Belzer: Tack så jättemycket för ett väl skrivet svar! Jag kommer testa att slå av turbo och se vad som händer i de spelen jag kör till att börja med

Kylpastan tar jag som sista åtgärd, ifall jag inte blir nöjd med att underklocka osv.

Tack igen!

Det glädjer mig att kunna vara till hjälp!

Hade varit roligt att se lite resultat, du får gärna återkomma med hur det har gått

Behöver du hjälp med ThrottleStop eller något annat så är det bara att citera mig hår eller skicka PM, jag hjälper gärna till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Det glädjer mig att kunna vara till hjälp!

Hade varit roligt att se lite resultat, du får gärna återkomma med hur det har gått

Behöver du hjälp med ThrottleStop eller något annat så är det bara att citera mig hår eller skicka PM, jag hjälper gärna till!

Ja tack så mycket! Skriver i denna tråden hur det gått när jag är klar:) jättesnällt, hör av mig ifall jag behöver mer hjälp:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Belzer: Så nu har jag stängt ner Turbo boost, enklaste vägen var att gå in på energischeman och ändra Max processor kapacitet till 95% inne på avancerade alternativ. Laddade hem ThrottleStop men tyckte den var lite för avancerad för mig, och antar att den egentligen är till för att överklocka processorn

Innan låg jag ju stadigt runt 85 grader, nu håller jag mig runt 70! så är sjukt nöjd, ingen skillnad i prestanda i spelen vad jag märkt änsålänge!

Tack än en gång för hjälpen Belzer! +1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smalen:

@Belzer: Så nu har jag stängt ner Turbo boost, enklaste vägen var att gå in på energischeman och ändra Max processor kapacitet till 95% inne på avancerade alternativ. Laddade hem ThrottleStop men tyckte den var lite för avancerad för mig, och antar att den egentligen är till för att överklocka processorn

Innan låg jag ju stadigt runt 85 grader, nu håller jag mig runt 70! så är sjukt nöjd, ingen skillnad i prestanda i spelen vad jag märkt änsålänge!

Tack än en gång för hjälpen Belzer! +1

Kul att det löste sig, 15 grader är ju verkligen en stor prestation! 👍

Men den stora elogen går egentligen till dig. Du gjorde det mestra själv, jag hjälpte bara till med den sista knuffen över kanten

Mycket lycka med din nya, svala, dator : ) 👍