Sluten vattenkylare. Låg minimum temp, hög max temp.

Permalänk
Medlem

Sluten vattenkylare. Låg minimum temp, hög max temp.

Har en Deepcool captain 240 sluten vattenkylare till min i5 6600k @ 4.6 ghz. Har märkt att temperaturerna inte är det jag trodde att det skulle vara.

Vid idle ligger temperaturerna på 20 eller lägre. Men vid spelade går tempen upp till strax under 60 (vet inte om detta är för högt för sluten vattenkylare). Vid Prime95 max temp test så går den upp i 74.

Den är klockad till 4.6 ghz och går upp i 1.353v vid den klocken.

När jag Prime95 testade och kände med handen över radiatorn så var luften helt kall. Så det börjar kännas som att något inte riktigt stämmer.

Någon som har koll på vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter helt normalt faktiskt när du kör på så hög volt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Har en Deepcool captain 240 sluten vattenkylare till min i5 6600k @ 4.6 ghz. Har märkt att temperaturerna inte är det jag trodde att det skulle vara.

Vid idle ligger temperaturerna på 20 eller lägre. Men vid spelade går tempen upp till strax under 60 (vet inte om detta är för högt för sluten vattenkylare). Vid Prime95 max temp test så går den upp i 74.

Den är klockad till 4.6 ghz och går upp i 1.353v vid den klocken.

När jag Prime95 testade och kände med handen över radiatorn så var luften helt kall. Så det börjar kännas som att något inte riktigt stämmer.

Någon som har koll på vad problemet kan vara?

Som ovan skriver, allt verkar normalt, med tanke på spänningen.

Du verkar ha rejält kallt i rummet iaf, under 20c idle liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag tycker det låter helt normalt faktiskt när du kör på så hög volt.

Men ska det verkligen komma kall luft från radiatorn när cpun är på 75 grader?

Skrivet av Falcon:

Som ovan skriver, allt verkar normalt, med tanke på spänningen.

Du verkar ha rejält kallt i rummet iaf, under 20c idle liksom.

Aaa, brukar ha det rätt kallt, sen så har jag läst att HWmonitor kan ha fel, så kanske därför.

Permalänk
Avstängd

Ladda ner Intel(R) Extreme Tuning Utility och kolla dina temps där.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@Kablash: Om de ska komma kalluft. De beror ju på vattentempen faktiskt.
De går ju inte och mäta i en sluten krets tyvärr. Men även om cpun ligger på 74C. Så ligger kanske vattentempen på 25C.
Och cpun har inte så stor inverkan på vattentempen. Körde själv ett tag endast vattenkylning och 2 rads på min cpu (innan gpu blocket kom). Och vattentempen låg mest runt 30C vid full belastning.

Jag tror inte du ska oroa dig. Som de nämnts i tråden. 74C på 1.35V är inte alls dåligt.
Min 4770k skulle aldrig klara de. Du har säkert fått ett ganska fint exemplar när de gäller limmet mellan IHS och DIE.

Däremot tycker jag att 20 grader låter ganska otroligt i idle också.
Du lär ju inte ha speciellt varmt i rummet.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

kör du på så hög vcore får du allt räkna med temperaturer därefter

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Ladda ner Intel(R) Extreme Tuning Utility och kolla dina temps där.

Testade detta och tempen går runt 50-60.

Skrivet av TaunyTiger:

@Kablash: Om de ska komma kalluft. De beror ju på vattentempen faktiskt.
De går ju inte och mäta i en sluten krets tyvärr. Men även om cpun ligger på 74C. Så ligger kanske vattentempen på 25C.
Och cpun har inte så stor inverkan på vattentempen. Körde själv ett tag endast vattenkylning och 2 rads på min cpu (innan gpu blocket kom). Och vattentempen låg mest runt 30C vid full belastning.

Jag tror inte du ska oroa dig. Som de nämnts i tråden. 74C på 1.35V är inte alls dåligt.
Min 4770k skulle aldrig klara de. Du har säkert fått ett ganska fint exemplar när de gäller limmet mellan IHS och DIE.

Däremot tycker jag att 20 grader låter ganska otroligt i idle också.
Du lär ju inte ha speciellt varmt i rummet.

Okej, då var jag oroad i onödan

Skrivet av pellski87:

kör du på så hög vcore får du allt räkna med temperaturer därefter

Har en till fråga nu faktiskt. Försökte ändra från vcore på auto (har manuellt nu) till offset. Men offset värdet går inte att ändra. Den hamnar alltid på 0.635 med röda siffror. Medans Cpu core/cache voltage är på 1.232.

Har ett asus z170 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Den hamnar alltid på 0.635 med röda siffror. Medans Cpu core/cache voltage är på 1.232.
Har ett asus z170 pro.

Om du inte vet vad du håller på med, läs på först.
Du försöker ställa spänningen till 1.867v, inte konstigt det blir rött.

Offset värdet sätts efter vcore.
Har du 1.1 vcore och sätter offset +.300 landar vcore runt 1.4v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Om du inte vet vad du håller på med, läs på först.
Du försöker ställa spänningen till 1.867v, inte konstigt det blir rött.

Offset värdet sätts efter vcore.
Har du 1.1 vcore och sätter offset +.300 landar vcore runt 1.4v

Jo, jag förstod att röda siffror inte är okej, så jag använde aldrig den inställningen. Problemet var att jag inte kunde ändra offset. Jag försökte mata in ett mycket lägre värde men när jag tryckte enter så hamnade offset på 0.635 igen.

Permalänk
Medlem

Tempsen ser hyffsat normalt ut vid klockning, det du kan göra är såklart att köra fläktarna på lite högre varv. Annars är det mer radiatoryta som gäller samt att prova att sänka volten.
Kolla även så kylaren ligger ordentligt mot CPU dvs att den får bra kontakt.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT