Blir tokig, kan inte hitta felet av Blåskärmar/frysningar!

Permalänk
Medlem

Blir tokig, kan inte hitta felet av Blåskärmar/frysningar!

Hej

Byggde ihop en dator till en kompis (Jag har byggt många datorer!) och detta är den första som är helt borta.

------------------------------

Modekort: Gigabyte GA-F2A88XN-WiFi
https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/amdsocketfm...

CPU: AMD A-Series A10-7870K 3,9GHz + Pure Rock kylare
https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/amdsocketfm...

RAM: Crucial BallistixSport 2x8GB 1600MHz
https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/crucial-b...

GPU: MSI GeForce GTX970 GAMING
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

PSU: Corsair RM750X 750W
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...

SSD: Intel 330 Series 2.5" SSD 120GB

HDD: WD RED 3tb
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/157565-wd_int...

OS: Windows 7 Home Edition

------------------------

Första jag gjorde innan windows installationen var att flasha om till senaste BIOS från deras hemsida
Sen började jag installera Windows på den, och datorn krashade hela tiden.

Efter lite felsök så insåg jag att ett av Minnesmodulerna var trasiga så vi installerade datorn med ett kort i.

Alla spel flöt på och datorn fungerade hur bra som helst.

Efter ett tag så skrev han att datorn krashade random så jag testade MemTEST på datorn och hittade 1 fel på det kortet.
Testade sedan med bägge korten i och hittade 1800+ fel.

Åkte då in till NetOnNet och fick 2 nya kort på garantin, "äntligen" tänkte jag och installerade dessa och formaterade datorn.

Jag åkte därifrån med att datorn flöt på hela natten med WoW, Lol och andra spel. Sen kom det igen. Datorn frös och krashade random.

Då tog jag en titt till och insåg att han hade "då" en kass PSU "Cooler Master 550W" som hade riktigt dåliga betyg på prisjakt. Så jag tänkte att denna PSU inte klarar av att driva allt i datorn så han skaffade då ett monster till PSU Corsair 750W.

Åkte hem, drog ut det gamla och satte in det nya. Samma runda igen, testade spel, film och allt hela natten utan problem.

Tänkte då att äntligen har det löst sig.

Men nu är det tillbaka igen.

----------
VAD KAN VARA FEL?
Datorn stängs av eller rebootar eller blåskärmar eller fryser helt random, kan hända under spel, under idle eller under uppstart. Men ibland kan han spela hela dagar utan problem.

Vad kan jag testa?

Nästa sak jag ska testa är att Cleara BIOS och se om detta spökar.

Alla temper är OK

Jag körde aldrig klart Memtest med de nya korten med de visade 0 errors efter 2 långfilmer så jag tänkte att det är lugnt.

Permalänk
Medlem

Börja med stabilitetstester. Memtest 86, Prime 95, båda i "minst" 24 timmar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Börja med stabilitetstester. Memtest 86, Prime 95, båda i "minst" 24 timmar.
B!

Körde nu Memtest86 i 24h utan några problem. Ska nu testa Prime 95

Vad kan det vara för tecken att memtest86 klarade 24h utan problem, men inne i windows så krashar datorn typ var tredje timme.

Permalänk
Medlem

Vad står det i event viewern då?
Under critical,errors då ser du även hur många senaste dygn,vecka osv.
Oftast får du ju en flock event id 41 som bara är att datorn stängts av felaktigt.
Det,dom event ids som kommer samtidigt är oftast boven i dramat.
Är det däremot en hel drös errors så är det nog mest troligt nåt fel i bios,för låg vcore på cpu eller minnen.
Annars kolla med bluescreenviewer,whocrashed
Om du inte orkar med event viewer.
Lycka T

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Vad står det i event viewern då?
Under critical,errors då ser du även hur många senaste dygn,vecka osv.
Oftast får du ju en flock event id 41 som bara är att datorn stängts av felaktigt.
Det,dom event ids som kommer samtidigt är oftast boven i dramat.
Är det däremot en hel drös errors så är det nog mest troligt nåt fel i bios,för låg vcore på cpu eller minnen.
Annars kolla med bluescreenviewer,whocrashed
Om du inte orkar med event viewer.
Lycka T

Skickades från m.sweclockers.com

Denna skickade han mig, ska titta mer ikväll

Permalänk
Medlem

Den bilden tyder ju på att något inte är stabilt med minnen eller CPU, kan ju även vara så att det är moderkortet som bråkar med er.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Har du stängt av den interna GPUn i A10 CPUn? och tagit bort alla grafikdrivare för den?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Vid mysko fel när allt annat är felsökt - klura på om det är moderkortet. Kan vara ESD-skador från installation, t.ex.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem..Datorn fungerar klockrent i någon dag för att sen köra blåskärm..
Kom fram till att Windows update drar ner en drivrutin till mitt moderkort som inte fungerar ..Stängt av allt som har med Windows update och inte fått en enda blåskärm på 5 dagar nu..

Har Windows 10 pro

Detta började med UA updaten :/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Denna skickade han mig, ska titta mer ikväll

Tyder på att den inte kan räkna korrekt. Dubbelkolla alla CPU inställningar, kör standardklock, (om man i dagsläget kör utanför specc) och testa igen. Hittar man inget fel får man försöka felsöka med annan hårdvara. Den CPU'm i ett annat moderkort, eller annan CPU i det moderkortet.

Skrivet av fermia:

Jag har haft samma problem..Datorn fungerar klockrent i någon dag för att sen köra blåskärm..
Kom fram till att Windows update drar ner en drivrutin till mitt moderkort som inte fungerar ..Stängt av allt som har med Windows update och inte fått en enda blåskärm på 5 dagar nu..

Har Windows 10 pro

Detta började med UA updaten :/

Att CPU'n inte kan räkna rätt har nog inte så mycket med uppdateringen att göra. Mer troligt att något med uppdateringen är känsligt för att CPUn räknar fel. Trasigt redan innan, du hade bara ingen aning, typ. Men det är ju egentligen enkelt att testa. Ren installation på icke uppdaterat media, utan Internet. Kör Prime95, och se om problemet kvarstår. Fast då är det ett krav att du faktiskt har haft samma fel, alltså att CPU'n per Prime95 helt enkelt inte kan räkna rätt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska felsöka enormt nästa vecka. Tack för alla tips, ska dra med min dator som har samma modekort. SÅ kan jag testa CPU'n

Permalänk
Medlem

@downup: Jag hade samma problem för några år sedan. Bytte minnen till exakt samma modell men problemet var kvar.

Problemet försvann bara när jag köpte en annan modell av ram. Då funkade allt prima!

Detta tog dock ca 6 månader och nästan alla delar bytta utom CPU och PSU.

Så byt minnena till en annan modell så kommer det till 99% funka. Jag körde också memtest86 i över 24 timmar utan hitta något i mina första minnen. Dom gick igenom rent endå fungerade det hela inte.

Finns en tråd här på forumet (ca 2-3v gammal) med en kille som hade samma problem med sin nya dator.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tyder på att den inte kan räkna korrekt. Dubbelkolla alla CPU inställningar, kör standardklock, (om man i dagsläget kör utanför specc) och testa igen. Hittar man inget fel får man försöka felsöka med annan hårdvara. Den CPU'm i ett annat moderkort, eller annan CPU i det moderkortet.

Att CPU'n inte kan räkna rätt har nog inte så mycket med uppdateringen att göra. Mer troligt att något med uppdateringen är känsligt för att CPUn räknar fel. Trasigt redan innan, du hade bara ingen aning, typ. Men det är ju egentligen enkelt att testa. Ren installation på icke uppdaterat media, utan Internet. Kör Prime95, och se om problemet kvarstår. Fast då är det ett krav att du faktiskt har haft samma fel, alltså att CPU'n per Prime95 helt enkelt inte kan räkna rätt.
B!

Efter den uppdateringen så började iallafall mitt Windows dra ner drivrutiner som var allt annat än bra för min dator

Har valt att den enbart ska ta ner uppdateringar till Windows nu och inte till hårdvaran sen dess har det fungerat fint

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Efter den uppdateringen så började iallafall mitt Windows dra ner drivrutiner som var allt annat än bra för min dator

Att drivrutiner skulle göra så att CPU'n räknar fel känns inte sannolikt. Så ditt problem har antagligen inte varit exakt samma som TS, även om just felaktiga drivrutiner annars kan vara en allmän huvudvärk.

TS har dock verifierat att alla hans CPU är helt inkapabla att räkna korrekt, av okänd anledning. Frågan är om det är en ensam kärna som inte kan räkna rätt, eller om det är flera, men det spelar i sammanhanget inte så stor roll. Om man inte kan lösa det på annat sätt kan man börja försöka stänga av kärnor för att isolera felet, om moderkortet stödjer det. Men först får man försöka verifiera om det är CPU eller moderkort, genom ett enkelt byte av hårdvara, och därefter kan man försöka adressera felet genom att höja vCore om det är CPU'n, osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Man blir inte klok på denna burk

Testat den i 2 dagar nu

Kollade lite den frös två gånger på en timme innan jag satte igång. En gång under windows / surf och en gång under spelande. Inom en timmes intervall

Testade först med cmos resset. Datorn körde wow, hots surf film allt utan krasher, frös på natten vid idle i windows med firefox uppe.

Installerade då om den från win7 till 10, tog bort radeon drivrutiner till modekortet pga det körs gtx970

Samma veva, körde wow, hots andra spel samt film och surf. Klarade 18+ timmar. Sen random reboot

...

Nu testar jag att köra med ett av mina minnen i hans burk hyperX och hans i min. Furnark och prime95 har fungerat felfritt nu i 4 timmar. Och nu tog min helg slut så nu sitter ett 4gb hyperX i burken. Hoppas att det bara är ena dimmslotten som är kaputt. Har inte möjligheten att felsöka allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@downup: Jag hade samma problem för några år sedan. Bytte minnen till exakt samma modell men problemet var kvar.

Problemet försvann bara när jag köpte en annan modell av ram. Då funkade allt prima!

Detta tog dock ca 6 månader och nästan alla delar bytta utom CPU och PSU.

Så byt minnena till en annan modell så kommer det till 99% funka. Jag körde också memtest86 i över 24 timmar utan hitta något i mina första minnen. Dom gick igenom rent endå fungerade det hela inte.

Finns en tråd här på forumet (ca 2-3v gammal) med en kille som hade samma problem med sin nya dator.

Verkar som detta fungerar, datorn har inte krashat på 2 dagar nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@downup: va skoj

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Vet ej vad som är fel med er dator, jag körde en 7850K+Asus a88x-pro,med ett gtx980 och HyperX 1866mhz minnen innan, aldrig haft en enda krasch på över 1 år. Apun kanske är väldigt känsliga med vilka minnen man använder? Jag hade 2x8gb.

Körde win10 och hade både amd cataclyst och nvidias drivrutiner installerade, amds för att kunna klocka processorn lättare.

Hoppas allting löser sig!

Edit: Kom på att när jag först byggde ihop datorn så använde jag win8.1 och 1x4gb crucial 1600mhz minne, funkade bra då med.

Visa signatur

intel 6700K + Noctua NH-D15,ASUS Z170 PRO GAMING,4x4gb Crucial 2400mhz DDR4,KFA2 GTX1080,EVGA 500W 80+,Intel 535 series 120gb ssd(systemdisk),2x500gb hdd, 2tb hdd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Konstigt nog så fungerar hans kort i min dator, samma modell moderkort. 😐

Permalänk
Medlem

AMD chip har jag lärt mig fungera inte bra med Intels ssd disk har åkt på många mysko fel där .
Prova och byt ut Intels ssd disk jag tror boven sitter där .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@downup: Jag hade samma problem för några år sedan. Bytte minnen till exakt samma modell men problemet var kvar.

Problemet försvann bara när jag köpte en annan modell av ram. Då funkade allt prima!

Detta tog dock ca 6 månader och nästan alla delar bytta utom CPU och PSU.

Så byt minnena till en annan modell så kommer det till 99% funka. Jag körde också memtest86 i över 24 timmar utan hitta något i mina första minnen. Dom gick igenom rent endå fungerade det hela inte.

Finns en tråd här på forumet (ca 2-3v gammal) med en kille som hade samma problem med sin nya dator.

Håller med. Min erfarenhet är att det kan vara inkompatibilitet moderkort/minne som ger minnesfel. Prova med helt andra minnen (helst godkända/testade för ditt moderkort).