Nvidia Geforce GTX 1050 Ti och GTX 1050 får lanseringsdatum

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Sitter själv med ett GTX 750 och den driver det jag har behov för. Men det känns skönt att veta att det finns en lämplig ersättare vid byggande av ny dator framöver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qn1f3:

Sitter själv med ett GTX 750 och den driver det jag har behov för. Men det känns skönt att veta att det finns en lämplig ersättare vid byggande av ny dator framöver.

Tycker också mitt 750Ti räcker gott och väl till alla spel idag men jag tycker likadant som dig att med det nya 1050 finns det lite alternativ. Ska bli spännande att se vilka av RX460 eller GTX 1050 som är mest prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

1300-1500kr kan tyckas vara "billigt" för ett grafikkort, men det handlar om lägsta low-end. För motsvarande prislapp fick man för 5-7 år sen ett grafikkort i övre mid-end.
...
Hur kan det komma sig att man idag måste punga ut med 5000kr för att få ett grafikkort som presterar "lika bra"?

Gränsen för vad som generellt räknas som "medel" har flyttats ganska mycket uppåt.
För sex år sedan var 1080p ganska "high end". Nu räknas det närmast till "low end". Många verkar tycka att medelhög upplösning är 1440p och för high-end krävs 4K.
Även kravet på vad som räknas som "acceptabel" bildfrekvens verkar ha flyttats uppåt, från ca 50fps i medel till >100fps i medel.

Ville man för sex år sedan köra de senaste spelen i 1080p med maxad grafik var det high-end grafikkort som gällde.
I dag räcker det med (lägre) mellanklass för att klara det.

High-end är i princip lika "dåligt" som vanligt. GeForce GTX 1080 har ju uppenbara problem att köra alla spel maxade i 4K med 100fps. (Precis som GeForce 3 på sin tid hade problem att klara det samtida Doom 3 med maxade inställningar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Gränsen för vad som generellt räknas som "medel" har flyttats ganska mycket uppåt.
För sex år sedan var 1080p ganska "high end". Nu räknas det närmast till "low end". Många verkar tycka att medelhög upplösning är 1440p och för high-end krävs 4K.
Även kravet på vad som räknas som "acceptabel" bildfrekvens verkar ha flyttats uppåt, från ca 50fps i medel till >100fps i medel.

Ville man för sex år sedan köra de senaste spelen i 1080p med maxad grafik var det high-end grafikkort som gällde.
I dag räcker det med (lägre) mellanklass för att klara det.

High-end är i princip lika "dåligt" som vanligt. GeForce GTX 1080 har ju uppenbara problem att köra alla spel maxade i 4K med 100fps. (Precis som GeForce 3 på sin tid hade problem att klara det samtida Doom 3 med maxade inställningar.)

Angående det sista där... 100 fps är långt ifrån något krav för 4k. För att vilja ligga på högre fps än 60 så ska ju skärmen stöda mer än 60Hz också. High end är nog mer 4k/60fps i så fall. De flesta sitter kvar på skärmar med 60Hz även i 1080p så acceptabelt är väl fortfarande 60 fps? Har man en 144Hz skärm så är inte ens ett 1080 tillräckligt i många spel om man vill utnyttja skärmen till fullo med allt ögongodis.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Gränsen för vad som generellt räknas som "medel" har flyttats ganska mycket uppåt.
För sex år sedan var 1080p ganska "high end". Nu räknas det närmast till "low end". Många verkar tycka att medelhög upplösning är 1440p och för high-end krävs 4K.
Även kravet på vad som räknas som "acceptabel" bildfrekvens verkar ha flyttats uppåt, från ca 50fps i medel till >100fps i medel.

Ville man för sex år sedan köra de senaste spelen i 1080p med maxad grafik var det high-end grafikkort som gällde.
I dag räcker det med (lägre) mellanklass för att klara det.

High-end är i princip lika "dåligt" som vanligt. GeForce GTX 1080 har ju uppenbara problem att köra alla spel maxade i 4K med 100fps. (Precis som GeForce 3 på sin tid hade problem att klara det samtida Doom 3 med maxade inställningar.)

Kan hålla med om upplösningen även om jag kör 1080p, gjort det i snart 10 år och lär fortsätta flera år till så måste det anses som lägsta upplösningen numera. 1680x1050 som var vanligt för några år sedan är väl ganska utdött.

Däremot håller jag inte med angående framerate. Visserligen har jag alltid spelat konsol vid sidan av datorn och därför är van med 30 eller 60 fps och så spelar jag inte tävlingsinriktade spel som CS och sånt men tycker 60 fps duger gått och väl. 30 ser jag som minimum, 45 ok och 60 är perfekt. Men så har jag bara 60hz skärm och alltid haft det så kan inte jämföra med att köra 144hz.

Har ett 280X vilket lär vara bättre än 1050 men kanske lita sämre än 1050ti och räcker till det jag kör men märks att det måste bytas ut snart för man får vara glad som mer krävande spel håller sig över 30. Man är olika i vad man prioriterar men jag drar alltid upp grafiken framför att få massor med fps. Skulle inte kunna tänka mig köra på medium i 150fps om jag kan få 60fps på ultra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

... De flesta sitter kvar på skärmar med 60Hz även i 1080p så acceptabelt är väl fortfarande 60 fps? ...

Skrivet av dagas:

Däremot håller jag inte med angående framerate. ... tycker 60 fps duger gått och väl. ... Men så har jag bara 60hz skärm och alltid haft det så kan inte jämföra med att köra 144hz.

Min personliga uppfattning är också att det räcker med >30 fps.
Läser man däremot recensioner på olika spelsajter finner man att "många" tycker att (högupplöst) skärm med >100Hz och matchande grafikkort är ett måste.
Exempelvis [H]ard OCP klassificerar grafikkort 250-300 USD som typisk mellanklass. Neråt 200$ så är det budgetkort.