Permalänk

CPU Fan error

Tjenare!

När jag startar min dator så kommer det fram en bild där det står CPU Fan Error "press F1 to resume" när man trycker f1 så kommer den till samma bild som innan med CPU fan error.......

Vet någon hur man fixar det problemet?

Permalänk
Medlem

Har du Asus?

Permalänk
Medlem
Permalänk

AA jag har asus med vattenkylning inte helt vattenkyld men typ cpun @fark:

Permalänk
Medlem

Vet du 100% att fläkten fungerar kan du stänga av varningen i UEFI, men gör helst inte det för då vet du inte om den pajar hädanefter.

Bästa (och billigaste) är att öppna lådan och kika om skiten snurrar alls, gör den inte det får du dra ur sladden till den och stoppa tillbaka den och se om det hjälper. Om den är heldöd kan du prova att lägga 2-300kr på en ny billig CPU-kylare.

Edit; Glöm det sista om du har ett vattenkylningssystem i. Det vill du inte ersätta om du har andra val, det är lite dyrare. Byta fläkten på en AIO kostar inte särskilt mycket om fläkten är död men jag tror inte att det går alla gånger, har sett någon variant där skiten var hopmonterad och inte utbytbar utan rätt mycket våld.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olivergill:

AA jag har asus med vattenkylning inte helt vattenkyld men typ cpun @fark:

Ja samma här, fläkthubben som går via CPU FAN header och reglerar alla radiatorfläktar skapade samma problem för mig och gjorde så som masyve förseslår och även finns med i länken högre upp.

Dock verkar senare bios ha löst för mig, jag kör Asus X99A och verkar funka nu oavsett inställning i bios med det tog sin tid helt klart.

Permalänk

har öppnat och fläktarna funkar. hur stänger jag av i UEFI? och vad e det? @Masyve:

Permalänk

Vad är UEFI? och vart hittar jag det?@Masyve:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olivergill:

Vad är UEFI? och vart hittar jag det?@Masyve:

Användargränssnittet som vi annars kallar BIOS. Det heter UEFI numera, det du hittar om du trycker F2 eller Delete under tiden du startar datorn, där du ställer in allt skit om hur datorn ska styras.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har du kopplat in kylaren till CPU_FAN uttaget på ditt moderkort? Det räcker inte att bara ta ett FAN-uttag. Måste vara det specifika.

Skickades från m.sweclockers.com