Koppar rör med svensk standard? *idiotvarning*

Permalänk
Avstängd

Koppar rör med svensk standard? *idiotvarning*

Passar de rakt av?

Vanliga standarder här är 10-12-22mm osv

Kan jag använda standardkopplingar för vattenkylning av datorer eller behöver jag göra någon form av övergång?
De lär väl bli 10 eller 12 som kommer i fråga här.

(eller måste jag jaga tumrör?)

Jag skulle vilja använda mjukglödgade förnicklade rör av standardtyp för VVS arbeten.

Edit, stavning, jag tror jag försöker med koppar rör i stället för det som tidigare stod, då de nog är lättare att få tag på...

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Passar de rakt av?

Vanliga standarder här är 10-12-22mm osv

Kan jag använda standardkopplingar för vattenkylning av datorer eller behöver jag göra någon form av övergång?
De lär väl bli 10 eller 12 som kommer i fråga här.

(eller måste jag jaga tumrör?)

Jag skulle vilja använda mjukglödgade förnicklade rör av standardtyp för VVS arbeten.

Edit, stavning, jag tror jag försöker med koppar rör i stället för det som tidigare stod, då de nog är lättare att få tag på...

.

Arbetar själv som vvsare men har dragit min vattenkylning med slang. Nackdelen med kopparrör är att radien på bocken blir väldigt stor så det måste finnas mycket plats. Om du gör det är 12mm rör lämpligast å kopplingarna är 12-R8 utvg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tackar, har arbetat på hemmapular nivå med VVS grejer till mina föräldrars stuga förut, men inte på professionell nivå, då skall jag helt klart testa. Satt och funderade efter någon öl förut om inte standard rör borde fungera, men var litet osäker på vad det var jag sett i byggen förut angående måttstandarder.

Tyckte det skulle bli snyggt i mitt kommande bygge med förnicklad koppar i en del detaljer.
Har aldrig byggt med vattenkylning förut.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

12mm vanliga VVS kopparör passar i de flesta Hardline fittings 12mm (ej 13mm som Alphacool har!)

15mm är väl nästa storlek på standarden i VVS rör. Därmed för liten för 16mm hardline fittings.

själv byggt med koppar rör.. se min sign.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

Då blir det koppar!

(Hade tänkt köra bitspower och EK i kopplingarna, Watercool verkar använda vanliga industrikopplingar i deras grejer, det underlättade ju en heldel om det är samma standard... Bara att gå till järnaffären om man måste komplettera på ställen där det inte syns, borde kanske betyda att industrislang och liknande också passar om det nu är så, vore ju skitbra då den är mycket styvare och bättre till raka delar, skulle vara rätt fräckt om man vill ha böjliga delar.

En del av elen kommer nog också att bli från entreprenadmaskinsbutiker då jag tittade på delar till en lastbil förut såg jag dosor, styrkablage, mm som skulle passa perfekt till mitt bygge och ge ett mer enhetligt intryck än de fula standardkablarna, var inte så farligt dyrt heller som jag trodde med standard delar som inte är special (även om kvalitet kostar) då en del är mer eller mindre förbrukningsmaterial på grund av saltkorrosion, mm på fordonen, så mycket verkade vara syrafast aluminium och liknande.

Kanske en vanesak, men skall bli intressant att experimentera mer kring detta!
(kan ju alltid återanvända grejerna till min båt, traktorer, mm om det inte ser bra ut menar jag. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number