Byta till Linux eller behålla Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Peter77: Sen finns ju också Wine, PlayOnLinux m.m.
Man kan ju också köra Win i en virtual machine (vilket tekniskt sett inte är Linux men men...)

Visst är det så Men jag skulle säga att känsliga spel såsom fpslir eller annat som kräver snabb respons inte blir så bra i wine/playonlinux. Det går men vissa typer av spel går bättre än andra, om man ser till känslan då.

Har hållt på en del med att köra steam och spel däri genom wine och cedega, det går men det blir inte alls samma upplevelse.

Och det är klart att spel utanför Steam fortfarande kan vara lite problematiskt men Steam har ändå rätt bra utbud tycker jag.

Nu har jag bara ett fåtal spel jag intresserar mig för och alla finns för linux. De som inte gör det är inte värda att spela imho.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Från en gamers perspektiv så är Linux värdelöst pga den försämrade prestandan och avsaknaden av spel.

Försämrad prestanda? Menar du native Linux spel eller Windows spel som körs via WINE eller liknande?

Ett exempel på spel som har motsvarande prestanda som på Windows är Arma 3 (och det finns säkert fler) där användarna rapporterar likvärdig FPS som Windows versionen och då är detta ändå inte en native port.

https://forums.bistudio.com/topic/184459-public-beta/

Håller dock med att en gamer har mängder fler spel att välja mellan och är man en hängiven gamer så är Windows definitivt det bästa valet. Det sagt sist jag kollade så fanns ca 1500 native Linux spel på Steam och förhoppningsvis kommer detta att öka i och med Vulkan som är Linux motsvarighet till DX12.

Behöver man köra andra program som bara finns för Windows så är det enkelt löst med VirtualBox (gratis) där man kör valfri Windows version från Windows XP till Windows 10, se...

https://www.virtualbox.org

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KeyCat:

Försämrad prestanda? Menar du native Linux spel eller Windows spel som körs via WINE eller liknande?

Spel som körs native på Linux.
Jag har aldrig provat WINE själv men från vad jag har läst så kan det fungera perfekt eller helt horribelt

Jag vet inte hur det är idag men såhär katastrofalt var det i Cities: Skylines till exempel: https://www.youtube.com/watch?v=6i4uH6ML2JY

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcnoobs:

Jag har använt Windows hela livet och funderar på att byta till Linux, Men måste fråga.

Är det värt att byta och är det svårt att installera Linux?
Hur mycket skiljer det sig mellan de två OS?
Vad är positivt och negativt (pros/cons) med Linux jämfört med Windows? Jag kan nog tänka mig att support för Linux är relativt begränsat..

Något som jag måste erkänna är att jag en nybörjare på datorer men skulle inte klassa mig själv som en ''casual user..''

vad har du för version av Windows? installera en virtuell Linux o testa så vet du sen hur det är.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Det verkar som att du är ganska oerfaren när det gäller installation av operativsystem. Du pratade om att köpa en ny SSD och installera Linux på denna, det kan vara en jättebra idé då du när som helst kan koppla tillbaka den gamla och du är tillbaka precis som innan utan att behöva bråka med återställningsskivor eller att Windowsinstallern inte kan hantera partitionerna som din Linuxdist skapar. Detta är the easy way out. Är ofta inga större problem att installera Windows igen, men det kan vara vissa saker man fastnar på och allt löser sig inte automatiskt.

Precis som många andra här skriver så är en Linuxdistribution inte Windows någonstans. Du har filer, program och en skrivbordsmiljö, resten är väldigt olikt. Tycker helt klart du ska testa att installera och använda det ett tag, men räkna inte med att allt kommer att gå som en dans på rosor. Det gör det inte heller för en MAC-användare på Windows heller.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

@Pcnoobs: Beroende på vad du gör vid datorn.
Spelar du mycket så skulle jag nog råda dig att ha Windows kvar. Är det endast surfande, media och digitalt skapande (programmering/photoshop) whatever så är linux fint fint. Har renodlat Linux Mint på min bärbara som jag använder under mina stuider och jag kommer aldrig någonsin gå tillbaks till Windows.

Windows har jag dock på min stationära då jag spelar mycket.

Linux Mint skulle jag rekommendera om du gillar Windows liknande system.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

På de allra flesta PC-datorerna kan byta ut HDD:er och SSD:er på, gäller även på bärbara PC
Med de låga priserna även på SSD:er kan man ha en Windows-disk och en Linux-disk.
Bara byta efter behov.
Tyckte själv det var simplare att bara byta disk än att köra dual-boot. Datorn startade med samma BIOS inställningar oberoende av OS-disk.

Numera har vi 3 Linux-datorer(2 bärbara allt-i-allo+1 HTPC) och en Windows-dator(speldator) + Android surfplattor och mobiler (Android är också Linux).

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

@Pcnoobs:Hur går det? har du kommit någon vart? Skulle vara intressant att höra vad du tycker om du har bytt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer många spel som stöder Vulcan då

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3