i5 6600k klocknings problem! Snälla hjälp!

Permalänk

i5 6600k klocknings problem! Snälla hjälp!

Hej kära Sweklcokers!

Jag har haft problem med min överklockning på min processor; Jag kan endast köra den i "Game boost mode" Som är MSIs egna förinställda överklockning. Jag har testat alla möjliga volter och klockfrekvsener, och på stabilitets test så går den utmärkt, sen kommer frysningen helt random antingen när jag inte använt datorn på ett tag, eller vid restart exempelvis.. Blir tokig!

Min setup;

i5 6600k
Corsair Hydro h110gt vattenkylning
DDR 4 corsair vengance 2133mhz
EVGA gtx 970 4GB
Fractal design r5 define
EVGA 750w G2
2TB HDD sata
256GB Kingston SSD
MSI Z170A

Nu undrar jag ifall någon grym överklockare vet vart problemet kan ligga? efter de YouTube klippen jag sett så ändrar de endast volten och multiplier och kör stresstester, har gjort detta men somsagt så fryser datorn och det kan jag inte riskera då jag håller på med viktiga skolarbeten på datorn också.

När jag kör förinställd "Game boost mode on" Så ser jag att det är många saker som ändras som ni kan se nedan;

DRAM Frequency från AUTO till 16x100.00x1.33
CPU volt från auto till 1.32
DRAM volt från auto till 1.200V
Intel C-state från Auto till Disable
EIST från Enable till Disable
Intel Turbo boost från enale till Disable
Long duration power limit (W) från auto till [255]
Short duration power livit (W) från Auto till [255]
CPU current limit från Auto till [256]

(OBS; datorn fryser INTE vid den förinställda klocken)

Det var alltså förinställda inställningar för en 4,1 ghz klock som MSI har förinställt, som ni ser är volten väldigt hög för 4,1 ghz och jag har till och med testat köra 4.0 ghz på 1.3 Volt, och datorn fryser fortfarande, Testat alla möjliga olika klockningar och den fryser ändå! Endast via dessa förinställda inställningar som datorn inte fryser!

Är det någon som ser felet här? Behöver jag ändra någon av ovannämnda för att datorn skall kunna köras utan att frysa? Jag menar jag kan ju lätt få 4,4 ghz på den volten, tycker det är onödigt att köra på så hög volt när jag bara har den på 4,1 ghz. Har testat allting och blir tokig på frysningen!

Snälla, någon som kan detta bättre än mig, hur ska jag gå till väga? Är ytterst tacksam för alla svar som kan ge mig en överblick om felet!

MVH!!

Permalänk
Medlem

Om det bara är vid restart och när datorn är idle tror jag inte det är klocken som är galen utan troligen någon power save funktion som inte funkar som den ska, alternativt för lite spänning när den växlar mellan idel och non idle (dvs för lite spänning i idle mode så att den krashar när den försöker dra mer och systemet inte hinner med)..

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Nej jag har inte fått fart på den, Har till och med testat att köra alla de exakta inställningarna som ändras enligt "Game Mode" Fast nu när jag spelat några timmar och stängde av spelet hände samma sak, inga problem i spel eller stresstest.. blir helt jävla tokig på det