Permalänk

Ny CPU, tvätta kylpasta hjälp!

Hej

ska idag köpa ny CPU, MOBO och RAM. Har en 212 Evo sedan innan. Saken är den att jag måste tvätta av den gamla kylpastan från CPU kylaren. Vad ska jag använda till detta? Vilken vätska? Köpt en i5 6600k och Z170-GAMING K3.

Permalänk
Medlem

@Emaelisthashit: Aceton fungerar. Annars om du har något liknande som dunstar efter en stund, tex nagellacksborttagning? (typ samma som aceton, akta så det inte innehåller någon sorts olja dock). Rekommenderar annars att bara torka av noggrant så länge pastan inte har stelnat totalt

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Kemisk ren bensin har jag använt. Finns att köpa på ICA sist jag gjorde det hemma.. för 10 år sen
Om man hittar ren aceton funkar det väl också.

Detta tillsammans med en väl vätad tops, se till att byta tops ofta så du inte gnuggar för mycket och får massa ludd bara.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

@Emaelisthashit: du kan använda handsprit det brukar fungera bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten9999:

@Emaelisthashit: du kan använda handsprit det brukar fungera bra

akta bara så det inte är "återfuktande handsprit" du använder isåfall:)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Emaelisthashit:

Hej

ska idag köpa ny CPU, MOBO och RAM. Har en 212 Evo sedan innan. Saken är den att jag måste tvätta av den gamla kylpastan från CPU kylaren. Vad ska jag använda till detta? Vilken vätska? Köpt en i5 6600k och Z170-GAMING K3.

Kemisk ren bensin/aceton, isopropanolalkohol är de tre främst rekommenderade.

Dock spelar det inte jättestor roll. T-röd eller annan träsprit fungerar rätt bra med. Tycker nästan val av duk är viktigare, luddfri/fiberfri torkpapper (för industri/bilvård/mat), kaffefilter eller microfiberduk fungerar bäst.

Skrivet av sixten9999:

@Emaelisthashit: du kan använda handsprit det brukar fungera bra

Dock inte återfuktande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Viss aceton och framför allt det som kallas nagellacksborttagning brukar innehålla oljor för att händerna inte ska torka ut, och det vill man inte ha.

Använd isopropanol, som den här https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...
Dock har de norska kapitalistsvinägarna av Kjell höjt priset rätt ordentligt på den, kostade 50 spänn för några månader sedan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Dock har de norska kapitalistsvinägarna av Kjell höjt priset rätt ordentligt på den, kostade 50 spänn för några månader sedan.

Dom norska kapitalistsvinen är de värsta kapitalistsvinen!

Om TS händelsevis ska köpa delarna på Inet kan jag (förutom vad som tipsats här innan) tipsa om ArtiClean rengöringskit för CPU (kostar 99kr pga kapitalistsvin).

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Snälla testa göra en sökning först. Denna fråga kommer upp fruktansvärt ofta.
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Permalänk
Avstängd

T-röd har funkat fint för min del.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Emaelisthashit:
Jo, som några har skrivit. Kemisk Ren Aceton (från Gripen) och luddfritt material som näsdukar av bra kvalité eller tops med träpinne.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Tycker bensin är bäst, får gnugga lite mer med sprit men det funkar också om det är vad som finns hemma.

Permalänk
Medlem

Kemisk ren bensin eller aceton (utan olja)
Tillsamman med en microfiberduk liknande sån man har till glasögon fungerar bäst.
Även bra att rengöra kylare med och det avdunstar snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda kaffefilter för att alla här inne rekommenderar det. Tycker å andra sidan att det är helt värdelöst. Kaffefilter är så sträva att det känns som att de repar ytan man rengör. Aceton tänker jag också sluta använda som jag alltid använt. Tycker inte det fungerar så bra och det känns mest som man bränner hjärnceller. Skulle tro att t-röd är snällare mot hälsan och riskerar inte att smälta plast.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag brukar använda kaffefilter för att alla här inne rekommenderar det. Tycker å andra sidan att det är helt värdelöst. Kaffefilter är så sträva att det känns som att de repar ytan man rengör. Aceton tänker jag också sluta använda som jag alltid använt. Tycker inte det fungerar så bra och det känns mest som man bränner hjärnceller. Skulle tro att t-röd är snällare mot hälsan och riskerar inte att smälta plast.

Isopropylalkohol använder jag, fungerar jättebra och finns på apoteket, jag köpte en flaska för några månader sen och då kostade den 50kr.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Har alltid använt T-röd, aldrig haft några problem.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Torka av med toalettpapper. Det behöver inte vara så rent. Annars prova med det Du har hemma. Avfettningsmedel duger bra.

Permalänk
Skrivet av stigw:

Torka av med toalettpapper. Det behöver inte vara så rent. Annars prova med det Du har hemma. Avfettningsmedel duger bra.

Avfettning ska man inte använda för den lämnar en hinna av olja.

Permalänk
Medlem

Många stirrar på att en oljehinna skulle göra skillnad, torka torrt och fundera hur mycket det är kvar då ?

Hade velat se en benchmark på att det ens är mätbart. För jag har svårt att tro på att de få tusendelar med hinna är sämre än den yta man får på fabrikstillverkade kylare.

Dessutom är kylpasta en typ av fett med lite tillsatser i.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag använder en "Arcticlean"-sats jag köpte för länge sedan.

Fungerar mycket bra och har räckt länge. Kommer i två droppflaskor.

"flaska 1" verkar innehålla limonen, den luktar starkt av citrus. Detta löser upp kylpastan så den enkelt kan torkas bort med t.ex. kaffefilter.
"flaska 2" är troligen en ren kvalitet av isopropylalkohol. Detta rengör ytan från innehållet i flaska 1.

Överpris? Mest troligt, men varför köpa jätteflaskor för samma pris när man inte behöver mer än några droppar per kylarbyte?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stigw:

Torka av med toalettpapper. Det behöver inte vara så rent.

Detta. Toapapper har fungerat alldeles utmärkt. Det behöver inte vara kemiskt rent.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar kaffe filter. Lite enklare än med toapapper då filtret är "stabilare" och du kan gnugga/putsa bort det mesta. Du behöver inte använda aceton/t-röd/kemisk bensin även om det blir blir något renare.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Permalänk
Medlem