Oculus sänker systemkraven för VR med Asynchronous Spacewarp

Permalänk
Melding Plague

Oculus sänker systemkraven för VR med Asynchronous Spacewarp

Under Oculus Connect 3 presenterades inte bara nya produkter utan även ett nytt utvecklargränssnitt som sänker minimikraven för hårdvaran som ska driva företagets VR-headset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns ju rent spontant som att den som har råd med headset inte lär ha några större problem med att uppgradera PC'n.

Permalänk
Medlem

Liknande lösningar ju funnits på TV sidan i urminnes tider. Visst i vissa fall blir det bättre men aldrig i närheten av bra nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Känns ju rent spontant som att den som har råd med headset inte lär ha några större problem med att uppgradera PC'n.

Eller också har man blåst alla sina pengar på det dyra headsetet och har sen inte råd med så mycket mer på ett tag.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Känns ju rent spontant som att den som har råd med headset inte lär ha några större problem med att uppgradera PC'n.

Precis min tanke...

Slänger man 7000-8000kr så känns inte ett spelsystem för 7000-8000kr direkt "farligt" på ens budget. 1060/970 kort och motsvarande är ju vad? 2000-2500kr idag? Lägg på en gammal i5a som modern Skylake borde kunde köra minst lika bra (troligen bättre), lite RAM och en disk...

Så vad sparar du? 500kr 1000kr? 1500kr? på att använda denna teknik med klenare CPU/GPU? Inte direkt så du får datorn gratis bara för den kör denna teknik. Du måste fortfarande ha en grundläggande PC...

Permalänk
Medlem

Interpolering av bildrutor är ju lagom kul och att bara kunna ta föregående bildrutor för att hitta på nästa lär ju ge värre resultat än vad TV-apparater gör, där man pga noll latens-krav (en lyx VR förstås inte har) tar rutan både före och efter och interpolerar fram en ny emellan de två.

Men visst som en nödlösning så är det väl bättre än inget. Sen återstår det väl att se hur väl den faktiskt interpolerar men hittills har åtminstone jag aldrig blivit imponerad av sån teknik.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Är det någon som har koll på när Rift släpps i Sverige hos återförsäljarna..typ Inet Dustin mfl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Känns ju rent spontant som att den som har råd med headset inte lär ha några större problem med att uppgradera PC'n.

Skrivet av Paddanx:

Precis min tanke...

Slänger man 7000-8000kr så känns inte ett spelsystem för 7000-8000kr direkt "farligt" på ens budget. 1060/970 kort och motsvarande är ju vad? 2000-2500kr idag? Lägg på en gammal i5a som modern Skylake borde kunde köra minst lika bra (troligen bättre), lite RAM och en disk...

Så vad sparar du? 500kr 1000kr? 1500kr? på att använda denna teknik med klenare CPU/GPU? Inte direkt så du får datorn gratis bara för den kör denna teknik. Du måste fortfarande ha en grundläggande PC...

Lägre systemkrav gör även att det flyter bättre på dyrare burkar. Supersampling, asteroidbälten i E:D, Chronos på max istället för min/medium med ett 970, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Är det någon som har koll på när Rift släpps i Sverige hos återförsäljarna..typ Inet Dustin mfl?

Enda återförsäljaren är Media Market, dock sparar du ca 1800 inklusive frakt att köpa direkt från Oculus.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Kan ju dock vara intressant i ett bärbart system för att slippa sladdar.

Permalänk
Medlem

Jag är bekymrad att detta är att inflera FPS för att jaga siffror. Kommer denna "extra fps" att tillföra någonting för upplevelsen?
Hoppas att funktionen kan stängas av om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag är bekymrad att detta är att inflera FPS för att jaga siffror. Kommer denna "extra fps" att tillföra någonting för upplevelsen?
Hoppas att funktionen kan stängas av om man vill.

Det kickar bara in om det behövs (om ~90 fps inte kan upprätthållas) och går ut på att minska obehag/illamående till följd av ryckighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Interpolering av bildrutor är ju lagom kul och att bara kunna ta föregående bildrutor för att hitta på nästa lär ju ge värre resultat än vad TV-apparater gör, där man pga noll latens-krav (en lyx VR förstås inte har) tar rutan både före och efter och interpolerar fram en ny emellan de två.

Men visst som en nödlösning så är det väl bättre än inget. Sen återstår det väl att se hur väl den faktiskt interpolerar men hittills har åtminstone jag aldrig blivit imponerad av sån teknik.

Jag är inte teknisk avancerad nog för att förstå exakt hur de har gjort det men kan säga att det inte funkar som interpolering på tv. Interpolering på tv suger, och är hemskt.

Testade ASW igår med min rift och allt flöt sjukt bra. Kunde öka grafiken och supersampling utan några negativa upplevelser och allt flöt på silkeslent. Stänger jag av ASW och har dom höga inställningarna rycker det som fan och jag mår illa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Liknande lösningar ju funnits på TV sidan i urminnes tider. Visst i vissa fall blir det bättre men aldrig i närheten av bra nog.

Skrivet av Teddis:

Interpolering av bildrutor är ju lagom kul och att bara kunna ta föregående bildrutor för att hitta på nästa lär ju ge värre resultat än vad TV-apparater gör, där man pga noll latens-krav (en lyx VR förstås inte har) tar rutan både före och efter och interpolerar fram en ny emellan de två.

Men visst som en nödlösning så är det väl bättre än inget. Sen återstår det väl att se hur väl den faktiskt interpolerar men hittills har åtminstone jag aldrig blivit imponerad av sån teknik.

Detta är inte interpolering. Detta är att spelets innehåll fortfarande körs i 45 fps, men kameravinkeln går i 90 fps så att den reagerar snabbare och mer flytande på att du vänder på huvudet.

Typ som tecknad film, där animeringarna ofta går i 12 fps, men kameran rör sig i 24. Tittar du noga på en scen där inte mycket händer, så rör sig karaktärerna bara varannan frame, trots att hela scenen rör sig i sidled.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Detta är inte interpolering. Detta är att spelets innehåll fortfarande körs i 45 fps, men kameravinkeln går i 90 fps så att den reagerar snabbare och mer flytande på att du vänder på huvudet.

Typ som tecknad film, där animeringarna ofta går i 12 fps, men kameran rör sig i 24. Tittar du noga på en scen där inte mycket händer, så rör sig karaktärerna bara varannan frame, trots att hela scenen rör sig i sidled.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte detta handlar om det, ty den där effekten är redan hos nuvarande VR headsets, antagligen asynchronous timewarp, och detta är en presentation om en teknik som inte finns än lr tills nu. "Funktionen jämför de två föregående bilderna och genererar en ny bild" låter som interpolation, man interpolerar en frame genom att jämföra en annan, och har ej med vinkeln, lr rotation att göra, utan huvudets position som rör sig. Tar du åt dig av att det är interpolation på G? Vad ska man annars göra om man vill få frames i 90fps med bara 45fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av kassgrafik:

Tror inte detta handlar om det, ty den där effekten är redan hos nuvarande VR headsets, antagligen asynchronous timewarp, och detta är en presentation om en teknik som inte finns än lr tills nu. "Funktionen jämför de två föregående bilderna och genererar en ny bild" låter som interpolation, man interpolerar en frame genom att jämföra en annan, och har ej med vinkeln, lr rotation att göra, utan huvudets position som rör sig. Tar du åt dig av att det är interpolation på G? Vad ska man annars göra om man vill få frames i 90fps med bara 45fps

Okej, men det är fortfarande inte interpolering.
Om något så är det extrapolering, men även av SweC's förklaring så verkar det bara vara av huvudrörelser och inte av innehållet i spelet. Dvs inte samma sak som det TV-apparater gör.

Dock så säger vissa att den faktiskt extrapolerar innehållet också. Väntar på mer information om detta.

Varför skulle jag ta åt mig av något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Eller också har man blåst alla sina pengar på det dyra headsetet och har sen inte råd med så mycket mer på ett tag.

Mjae, tänkte väl mest på att den som har pengar över till headset säkert redan har en burk som klarar av kraven.

Permalänk
Medlem

Har nu testat det med Chronos med ett GTX 970 tryckte upp inställningarna till max vilket inte har funkat vidare bra innan alls utan spelade nästan på medium / low innan för att hålla 90 fps, dock nu på max så förutom första 10 sekunderna när läget slår på så funkade riktigt bra.

Synns att det inte riktigt flyer lika bra men man får inte illamående effekten av att spelet går i lägre fps, dessutom så blev spelet rejält skarpare och snyggare så tror faktiskt jag föredrar att spela det i det här läget, men beror nog mycket på spel, behöver testa fler typer som t.ex Project Cars men antar att där vill man ha högre fps på grund av ett snabbt spel, Chronos är inte precis snabbt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Har nu testat det med Chronos med ett GTX 970 tryckte upp inställningarna till max vilket inte har funkat vidare bra innan alls utan spelade nästan på medium / low innan för att hålla 90 fps, dock nu på max så förutom första 10 sekunderna när läget slår på så funkade riktigt bra.

Synns att det inte riktigt flyer lika bra men man får inte illamående effekten av att spelet går i lägre fps, dessutom så blev spelet rejält skarpare och snyggare så tror faktiskt jag föredrar att spela det i det här läget, men beror nog mycket på spel, behöver testa fler typer som t.ex Project Cars men antar att där vill man ha högre fps på grund av ett snabbt spel, Chronos är inte precis snabbt.

Kul att läsa kommentarer från någon som testat det och vet. Helt plötsligt blev det inte bara en massa negativitet och svammel.

Tänk om Internet vore så överallt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

undrar om dessa 45 riktiga framesen visas för båda ögonen samtidigt eller om dom kör 90 riktiga bilduppdateringar där ögonen får turas om att få en riktig frame respektive en "morphad" frame, som då delvis är baserad på förra framen, huvudrörelsen MEN dessutom på vad som visas i den riktiga framen som andra ögat ser.
Detta påminner ju iö väldigt mycket om TV-apparaters högre Hz lägen där man morphar mellan dom riktiga bildrutorna.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!