Oculus Touch släpps den 6 december – kostar 2 200 kronor

Permalänk
Melding Plague

Oculus Touch släpps den 6 december – kostar 2 200 kronor

Årets Oculus Connect-konferens resulterade i många nyheter i form av kommande produkter. En av dessa är rörelsekontrollen Oculus Touch som släpps i slutet av året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja här tog man betalt..

Permalänk
Medlem

Där föll det hela pladask får man nog säga.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Värt att notera att två kameror räcker enligt dom så länge du rör dig inom 2-3 meter dvs room scale redan där, men de rekommenderar fler om man vill använda sig av större ytor.

Men men alla rykten som gått med andra ord har stämt förutom släpp datumet som nu visat sig vara ännu senare en vad folk spekulerade.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Kan dock finnas en köpkrets som vill se om detta kan tävla med Vive:n. Dom som redan köpt Occulus lär ju vilja ha dessa. Underskatta inte folks vilja att rättfärdiga sina köp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Underskatta inte folks vilja att rättfärdiga sina köp.

Det har jag lärt mig den jobbiga vägen. Ingen idé att ge motargument till sånt folk.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

skapligt saltade priser och känns som en nivå där jag aldrig skulle överväga ett köp och ungefär samma nivå som billigare modeller xbox one kostar och är säkert tillverknings kostnad på 25kr enheten eller nått och en femhundring eller så vist men 2.2k är att sjuta sig i foten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

VR världens RyanAir

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Just nu är jag väldigt glad över att jag valde förhandsboka Vive i våras istället för Rift 😀 Tre kameror för att få till skaplig roomscale är ju ett skämt, dessutom usb-kopplade alla tre...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd

Japp! Sen till festen OCH överprisade :). Fast det är egentligen över 3000 kronor det handlar om, för man får betala ca 800 kr extra om man också vill slippa den sittande-upplevelsen och få riktig "room scale"
Så 2200:- + ~800:- + frakt = ajminplånbok.

Suck!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt, har varit lite avundsjuk på Viven!
jag tycker att det är tråkigt att folk lipar över priser. självklart kostar det, det är ju NYTT!
en 133mhz dator kostade förr 35,000+

För mig så har VR återuppväckt ett sinande spel-intresse som under åren har blivit kantat av re-makes, re-boots,Pre-quels och se-quels. samma 3-4 genrer som får nya skinns och mindre uppdateringar år efter år efter år osv...i min mening har inte spelvärlden utväcklats sedan DOOM 1 och Age of empires. Inte fören nu! VR är framtiden med eller utan er.

Permalänk
Medlem

Touch har "finger presence" vilket är en upplevelse ingen annan aktör har. Dessutom tillåter ATW/ASW en sämre dator än Vive (minspecen är sänkt till GTX960 nu).

Permalänk
Medlem

Jag betalar 15 000KR för VR när man har en skärm över sig och är det enda man behöver sen så är man i spelet.

Permalänk
Medlem

ca 3100:- exkl själva enheten alltså. Ja här tar man bra betalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det en massa folk som uttalar sig utan att veta..
Jag har bra room scale redan idag med endast en kamera, det är enbart sladden som begränsar hur jag kan röra mig i rummet (4x4M). Det fungerar bra nu när jag enbart har headset men med touch enheter så ökar naturligtvis risken för att kameran inte ser dem hela tiden och därför skickas det med en extra.
3 kameror kommer att göra så att man får ännu mindre risk för att de blockeras än vad Vive har, du kan få exakt samma funktion som vive med 2 kameror eller tror ni att Vive magiskt kan böja sina lasrar runt objekt? Dags att läsa lite grundläggande fysik i sånt fall.

Prismässigt hade jag gärna sett en lägre prislapp naturligtvis men det blir nästan identiska priser på likadana uppsättningar Vive och Rift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Som vanligt är det en massa folk som uttalar sig utan att veta..
Jag har bra room scale redan idag med endast en kamera, det är enbart sladden som begränsar hur jag kan röra mig i rummet (4x4M). Det fungerar bra nu när jag enbart har headset men med touch enheter så ökar naturligtvis risken för att kameran inte ser dem hela tiden och därför skickas det med en extra.
3 kameror kommer att göra så att man får ännu mindre risk för att de blockeras än vad Vive har, du kan få exakt samma funktion som vive med 2 kameror eller tror ni att Vive magiskt kan böja sina lasrar runt objekt? Dags att läsa lite grundläggande fysik i sånt fall.

Prismässigt hade jag gärna sett en lägre prislapp naturligtvis men det blir nästan identiska priser på likadana uppsättningar Vive och Rift.

Precis min tanke, är övertygad om att det inte är många här som faktiskt använt Riften utanför kanske en monter.

Permalänk
Medlem

Så dyrt? Tycker det är väldigt nedrigt gjort av Oculus. Alla som redan köpt enheten borde få kontrollerna gratis som plåster på såren för den långa väntetiden.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

VR äger, vill man ha rift köper man det, annars kan man köpa en Vive (har en själv) där allt ingår för 9500kr. Tycker det är en riktigt grym upplevelse!

Permalänk

Tröttsamt med allt gnäll i varenda Oculus-tråd... Om man inte har något intresse av VR så fattar jag inte varför man överhuvudtaget ids kommentera. Och hur är det med matematiken här på sweclockers? Speciellt gällande vive-fanboys då alla priser från oculus är ju billigare än viven. Exempelvis kostar EN (1) kontroll till vive $129.99

Kan tillägga att jag själv inte äger något av headseten och står i valet vilket jag ska köpa då det onekligen är en ganska saftig prislapp oavsett alternativ, men till skillnad från många andra här tänker jag ge mitt omdöme efter att jag faktiskt provat produkten. Först då vet man väl om det är prisvärt?

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt varför folk är så fruktansvärt upprörda över priset, ja det kostar mycket pengar men för det får du två nyutvecklade handkontroller. Vad kostar en bra Xbox-kontroll? Elite kostar mer än 1000 kr (EDIT: 1199 enligt prisjakt) i sig själv och nu handlar det om säkerligen mer avancerad teknik än vad den innehåller, dessutom två plus kamera. Och som flera konstaterat, det blir ungefär samma pris som Vive med skillnaden att här får man i totalen även med en Xbox-kontroll

La till riktigt pris
Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

skapligt saltade priser och känns som en nivå där jag aldrig skulle överväga ett köp och ungefär samma nivå som billigare modeller xbox one kostar och är säkert tillverknings kostnad på 25kr enheten eller nått och en femhundring eller så vist men 2.2k är att sjuta sig i foten

Nu är jag inget stort fan av Oculus Rift - men i ärlighetens namn måste man ju ändå ta med en utvecklingskostnad sett till uppskattat sålt antal i priset. Att tillverka dem kanske är billigt men att utveckla var det nog inte. Men visst känns det som om de vill räkna hem sin ROI ganska snabbt.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Avstängd

Trodde dem skulle vara dyrare.

Men nice! lira VR med en sunkig xbox dosa är inte direkt optimalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatsDahlgren:

Nu är jag inget stort fan av Oculus Rift - men i ärlighetens namn måste man ju ändå ta med en utvecklingskostnad sett till uppskattat sålt antal i priset. Att tillverka dem kanske är billigt men att utveckla var det nog inte. Men visst känns det som om de vill räkna hem sin ROI ganska snabbt.

Vist är det så men en kontroll är ganska enkel att framställa och någon med lite kunskap skulle kunna bygga en fungerande kontroll med en arduino och lite komponenter på ett par timmar som är fullt fungerande och kanske inte blir en snygg skapelse men visar ändå att det är enkel elektronik medans en xbox one har enormt mycket mer komplex uppbyggnad och kan levereras till samma pris visar bra hur fuckad upp priset är och är som att betala 500kr kilot för eldorado korv för det kostar att framställa dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Undrar när jag får dessa gratis också, förutom sitt redan gratis headset.

Permalänk
Medlem

Haha oj, glad att jag fick tag på en Razer Hydra för mitt Oculus Rift för under femhundralappen. Klockrent då det finns Steam VR-support för dem vilket gör att man kan köra alla Vive-spel.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Nu är jag inget stort fan av Oculus Rift - men i ärlighetens namn måste man ju ändå ta med en utvecklingskostnad sett till uppskattat sålt antal i priset. Att tillverka dem kanske är billigt men att utveckla var det nog inte. Men visst känns det som om de vill räkna hem sin ROI ganska snabbt.

Oculus utvecklings kostnader kommer junifrån privat personer. Tills Facebook blandade sig in.
https://www.kickstarter.com/projects/1523379957/oculus-rift-s...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

denna strategi kan bli svår för Oculus

Permalänk
Medlem

För mig blir det en Rift till jul. Sitter med DK2 och kör en del Minecraft. Verkar som om Oculus har lite större ekonomiska muskler och AAA-titlarna kommer nog till Riften först. Spännande tider!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz - ASRock Z87M Pro4 mATX - A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz - MSI RadeonR) 270X Gaming OC - Samsung SSD EVO 840 120GB - be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze - SilverStone Precision PS07B

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XPerion:

Oculus utvecklings kostnader kommer junifrån privat personer. Tills Facebook blandade sig in.
https://www.kickstarter.com/projects/1523379957/oculus-rift-s...

Inte helt riktigt, Oculus fick lite pengar från oss som investerade via kickstarter, men de hade riktiga finansiärer också:
https://www.crunchbase.com/organization/oculus-vr/investors

Dessutom så fick vi ett utvecklarkit gratis, fick den riktiga versionen gratis och kommer få touch gratis. Kommer inte ihåg exakt vad jag kickade men det var 3-4 tusen, för något som är värt över 10.000. Rätt ok investering för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Inte helt riktigt, Oculus fick lite pengar från oss som investerade via kickstarter, men de hade riktiga finansiärer också:
https://www.crunchbase.com/organization/oculus-vr/investors

Dessutom så fick vi ett utvecklarkit gratis, fick den riktiga versionen gratis och kommer få touch gratis. Kommer inte ihåg exakt vad jag kickade men det var 3-4 tusen, för något som är värt över 10.000. Rätt ok investering för mig.

Ni kommer väl inte få Touch gratis? Vad jag vet har ni förtur i kön att få köpa, men gratis blir det väl inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz - ASRock Z87M Pro4 mATX - A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz - MSI RadeonR) 270X Gaming OC - Samsung SSD EVO 840 120GB - be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze - SilverStone Precision PS07B