Fuktskadad - 3dje parts batteri?

Permalänk

Fuktskadad - 3dje parts batteri?

Tjena,
Fått fuktskada på min mac vill köpa ett batteri för att testa om logikbordet är fullt funktionellt eller om battericonnectorn är kaputt..

Något som köpt batterier via ebay och kan rekommendera något? hittade ett märke som heter: Cameron sino?

Någon kan sitter på ett batteri till en retina 15" late 2013?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Börjesson:

Tjena,
Fått fuktskada på min mac vill köpa ett batteri för att testa om logikbordet är fullt funktionellt eller om battericonnectorn är kaputt..

Något som köpt batterier via ebay och kan rekommendera något? hittade ett märke som heter: Cameron sino?

Någon kan sitter på ett batteri till en retina 15" late 2013?

Efter lite snabbt googlande på Cameron Sino Batteri så rekommenderar många dom för Performance och Good price, Däremot är de ibland inte riktigt rätt mått, De får plats i datorn men kan vara något tjockare än orginal, Köper man ett som ska vara till just en speciell modell av dator så kan man ofta se rätt tydlig färgskillnad.

Källa: Google.se/Cameron Sino battery quality

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Skrivet av Börjesson:

Tjena,
Fått fuktskada på min mac vill köpa ett batteri för att testa om logikbordet är fullt funktionellt eller om battericonnectorn är kaputt..

Något som köpt batterier via ebay och kan rekommendera något? hittade ett märke som heter: Cameron sino?

Någon kan sitter på ett batteri till en retina 15" late 2013?

har du en fuktskadat kretskort så ska man INTE ha ström genom komponenterna punkt! inga undantag.
det finns isopropanol att köpa på kjell skrubba det rent med en tandborste.. låt det torka över natten och testa sen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Ipzen: Ja det fick jag själv fram men tänkte att det kanske var någon som varit i samma båt och testat själva.. Men tack ändå

Fick fram att deras batterier har exploderat ett antal gånger också.. och just deras batteri till MAC hittade jag max 1 review om...

Permalänk

@Grönahunden: Jo jag har köpt elektronikrengöring på biltema och använt... alla komponenter funkar i datorn förutom att batteriet står på 0% och att det inte laddar..

Därför vill jag testa köpa ett batteri - koppla in det och se om connectorn på logikbordet hittar det nya batteriet och börjar ladda upp det.. eller om det är så att connectorn eller kretsarna till denna connectorn är kaputt...

Vet inte om jag förklarar så bra.. men ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Börjesson:

Tjena,
Fått fuktskada på min mac vill köpa ett batteri för att testa om logikbordet är fullt funktionellt eller om battericonnectorn är kaputt..

Något som köpt batterier via ebay och kan rekommendera något? hittade ett märke som heter: Cameron sino?

Någon kan sitter på ett batteri till en retina 15" late 2013?

Ta och kontakta apple dom kan nog hjälpa dig hitta ett nytt batteri tror dom kan ersätta eller att du lämnar in den hos dom och betalar en slant istället för att saker kan bli ännu värre än det är just nu.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk

@patrikf1: Funkar inte så tyvärr.
Apple säljer bara hela topcase - vilket kostar 5000kr + 1500 kr i arbetskostnad.. därför jag vill köpa ett 3:dje parts batteri för att se om datorn ens funkar efter eventuellt byte

Permalänk
Medlem

@Börjesson:

Batteriexperten.se har Mac batterier till nästan alla modeller. Dock är de inte direkt billiga.. (500-1000 kr)

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Skrivet av Börjesson:

@Grönahunden: Jo jag har köpt elektronikrengöring på biltema och använt... alla komponenter funkar i datorn förutom att batteriet står på 0% och att det inte laddar..

Därför vill jag testa köpa ett batteri - koppla in det och se om connectorn på logikbordet hittar det nya batteriet och börjar ladda upp det.. eller om det är så att connectorn eller kretsarna till denna connectorn är kaputt...

Vet inte om jag förklarar så bra.. men ja

mät med multimeter fram till batterikontakten om datorn det är någon spänning dit?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

mät med multimeter fram till batterikontakten om datorn det är någon spänning dit?

Billigare än att köpa ett nytt batteri

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

mät med multimeter fram till batterikontakten om datorn det är någon spänning dit?

Jag köpte en multimeter och satte den på likspänning... fick utslag men nu går inte datorn att sätta på längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Börjesson:

Jag köpte en multimeter och satte den på likspänning... fick utslag men nu går inte datorn att sätta på längre?

Visa bild på vart du mätte m.m. det låter som att du lyckats kortsluta något och isf om det inte är en poly-säkring så har du just gjort det mycket dyrare att fixa.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@Ferrat: Jag hade i power adaptern och tagit ut batteriet ur logikbordets "power socket" jag mätte längst ut i båda ändarna med svart/röd som på bilden.. kom åt så att den svarta tog på högra sidans pins... körde den på Vac istället för Vdc...

Permalänk
Skrivet av Börjesson:

@Ferrat: Jag hade i power adaptern och tagit ut batteriet ur logikbordets "power socket" jag mätte längst ut i båda ändarna med svart/röd som på bilden.. kom åt så att den svarta tog på högra sidans pins... körde den på Vac istället för Vdc...

http://i223.photobucket.com/albums/dd99/kbbollebygd/unnamed.jpg

Det svarta som du petar på med dom (blåa) är plast. dom "gröna" delarna ska du inte röra med dom "blå" om du inte vet exakt vad du gör..
dom viktiga är röda batterikontakterna men du behöver veta exakt vilka du ska mäta mot.. att chansa gör att du troligen kortsluter nånting.. så som du håller nu så är troligen nån av dom andra komponenterna i kontakt med mätstickorna (blå)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

Det svarta som du petar på med dom (blåa) är plast. dom "gröna" delarna ska du inte röra med dom "blå" om du inte vet exakt vad du gör..
dom viktiga är röda batterikontakterna men du behöver veta exakt vilka du ska mäta mot.. att chansa gör att du troligen kortsluter nånting.. så som du håller nu så är troligen nån av dom andra komponenterna i kontakt med mätstickorna (blå)
http://i.imgur.com/WknrhbZ.jpg

Dålig bild från min sida - jag mätte de röda batterikontakterna enbart - de pinsen längst ut på vardera sida sedan tog jag varje pin inåt fast inte de mittersta men råkade komma i kontakt med den svarta på fel sida.. Jag mätte inget annat bara dessa pinsen och batteriet som var urkopplat ur logikbordet

Permalänk
Skrivet av Börjesson:

Dålig bild från min sida - jag mätte de röda batterikontakterna enbart - de pinsen längst ut på vardera sida sedan tog jag varje pin inåt fast inte de mittersta men råkade komma i kontakt med den svarta på fel sida.. Jag mätte inget annat bara dessa pinsen och batteriet som var urkopplat ur logikbordet

svarta är bara plast så gör inget.. hur mycket var värdet när du fick ett ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden: Jag hann bara se 003 005 001 men den stod på VAC 600.. hann inte testa VDC förrän den dog...

Datorn stod på och den indikerade att jag inte hade något batteri inkopplat i den samtidigt som jag testade spänningen..

Någon som vet om homemedia är bra i Göteborg? Eller något annat företag man kan testa?

Permalänk

@Börjesson: undersökningskostnaden på detta brukar ligga mellan 500-800kr har du ett dött moderkort så brukar svaret vara din dator är död.. frågan är om du vill betala 500-800kr för att få det svaret ?

ja vet att det finns vissa som kan hitta exakt vilken del det är som är fel genom att helt enkelt följa fram tills värdena blir fel. frågan är om den butiken är nån som vill ha 500-800 enkla pengar eller mer kronor genom att få den att funka igen.

kolla med dom om du kan göra en deal att får dom den inte att fungera så kostar det 0kr

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@Börjesson: undersökningskostnaden på detta brukar ligga mellan 500-800kr har du ett dött moderkort så brukar svaret vara din dator är död.. frågan är om du vill betala 500-800kr för att få det svaret ?

ja vet att det finns vissa som kan hitta exakt vilken del det är som är fel genom att helt enkelt följa fram tills värdena blir fel. frågan är om den butiken är nån som vill ha 500-800 enkla pengar eller mer kronor genom att få den att funka igen.

kolla med dom om du kan göra en deal att får dom den inte att fungera så kostar det 0kr

Ja det får nog bli så!
Hade varit skönt om den kunde fungera med kabel i igen.. fy fan.. skall aldrig pilla om man inte behärskar.. borde vara fördelaktigt att jag vet vad jag gjorde i alla fall... eller så är det inte det..