Permalänk
Medlem

Är för lite RAM mitt problem?

Så på senaste tiden har jag märkt att saker och ting har blivit segare. Dvs, speciellt i chrome / Reddit. Det laggar och känns som allt går i slow mode.

Min dators spec finns i min signatur, jag har två skärmar på 1080p.

https://i.gyazo.com/f964eb13b73f928420d5f9d1d90c6cc4.png

Så här ser min "prestanda" ut (ctrl alt del grejen). I skrivande läge och det har börjat gå i "slow mode"

Är det RAM som fuckar eller kan det vara något annat?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det ens för delar?

Det står ju tydligt att du har 25% ledigt minne så det skulle jag inte tro. Däremot blir jag fundersam på processorn - 5,13GHz? Det känns skumt, hur ser temperaturen ut på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vad är det ens för delar?

Det står ju tydligt att du har 25% ledigt minne så det skulle jag inte tro. Däremot blir jag fundersam på processorn - 5,13GHz? Det känns skumt, hur ser temperaturen ut på den?

Fråga inte mig varför det står 5 ghz eftersom att jag inte har OC den alls. Den är på 3,4 ghz och temp ligger på dryga 35-40c

Jag såg en film med LinusTechTips där han nämnde att vid cirka 80 % av ram useage började han märka slowdown också.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@FBGKimpan: Vad är de som drar ram då?
8gb ska ju räcka till surfande. iaf.

I spel kan de bli skillnad. GTA V tex. Sitter förtillfället på 8gb ram, då jag lånat ut en av mina stickor.
GTA V så har jag varit uppe i 10gb ram användning när jag hade 16gb. Nu så flaskar antagligen minnet. Aldrig över 7gb användning nu.

Så jag tror att de reserveras lite av minnet. Så de inte ska bli fullt.

Men om du surfar i chrome så borde ju 8gb räcka långt. Många fönster/flikar öppna?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@FBGKimpan: Vad är de som drar ram då?
8gb ska ju räcka till surfande. iaf.

I spel kan de bli skillnad. GTA V tex. Sitter förtillfället på 8gb ram, då jag lånat ut en av mina stickor.
GTA V så har jag varit uppe i 10gb ram användning när jag hade 16gb. Nu så flaskar antagligen minnet. Aldrig över 7gb användning nu.

Så jag tror att de reserveras lite av minnet. Så de inte ska bli fullt.

Men om du surfar i chrome så borde ju 8gb räcka långt. Många fönster/flikar öppna?

Två skärmar:

Skärm 1 144hz: Oftast WoW / Overwatch där.
SKärm 2 60hz: Antingen 10-15 flikar på ena chrome och en "privat chrome" med 1-3 flikar, oftast 1 youtube, reddit (Som brukar vara ett par sidor långa) - eller en film på.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@FBGKimpan
8GB RAM i spel idag är i klenaste laget. Lite äldre spel går bra, men stora spel som tex GTA V gillar det inte. Chrome kan också äta 2-3+ GB RAM till frukost och sen börja på lunch... fattar inte vf den håller på med idag, då jag kan ha FF med 30+ flikar på 1GB.

Dock ser jag också en Samsung 840. Har du ordnat dens nya FW, samt har du kollat så den inte är orsaken till "upplevd" seghet? (Går att fixa med tex diskfresh, tillfälligt iaf)

Skrivet av FBGKimpan:

Fråga inte mig varför det står 5 ghz eftersom att jag inte har OC den alls. Den är på 3,4 ghz och temp ligger på dryga 35-40c

För Windows är en idiot
Helt ärligt, du är inte ensam... min ena i5a kör i 5,9Ghz

Skrivet av FBGKimpan:

Jag såg en film med LinusTechTips där han nämnde att vid cirka 80 % av ram useage började han märka slowdown också.

I Windows 10 så är det ca då den börjar komprimera RAMet för att få mer effektiv plats. Det kan göra att det blir lite segare, men det är ändå bättre än pagefil prestanda mot disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@FBGKimpan
8GB RAM i spel idag är i klenaste laget. Lite äldre spel går bra, men stora spel som tex GTA V gillar det inte.

Dock ser jag också en Samsung 840. Har du ordnat dens nya FW, samt har du kollat så den inte är orsaken till "upplevd" seghet? (Går att fixa med tex diskfresh, tillfälligt iaf)

För Windows är en idiot
Helt ärligt, du är inte ensam... min ena i5a kör i 5,9Ghz

I Windows 10 så är det ca då den börjar komprimera RAMet för att få mer effektiv plats. Det kan göra att det blir lite segare, men det är ändå bättre än pagefil prestanda mot disk.

Jag så precis att en ny FW hade kommit ut, ska update. Men det händer oftast när jag har scrollat i reddit ett tag och börjat komma ner 10 sidor ~

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Jag så precis att en ny FW hade kommit ut, ska update. Men det händer oftast när jag har scrollat i reddit ett tag och börjat komma ner 10 sidor ~

Som jag inte hann editera innan du citera, Chrome är en monster RAM ätare idag. 8GB räcker, men bara om det inte äts av något annat också. 3GB+ kan denna webbläsare äta utan att tveka. Om då Windows börjar komprimera eller få slut på RAM, så kan det bli hackigt/segare. Tips är om du kör plugins... testa stäng av dem och se om något av dem läcker eller tar mycket extra.

Dock tror jag du bör börja att fixa disken (om du inte redan har koll på det), för den kan utan tvekan gå så illa som läs hastighet på gammal data ner till <100MB/s efter typ 6mån.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

I Windows 10 så är det ca då den börjar komprimera RAMet för att få mer effektiv plats. Det kan göra att det blir lite segare, men det är ändå bättre än pagefil prestanda mot disk.

Intressant, det visste jag inte. Har sett "komprimerat" minne på min laptop som endast har 4GB och den är ordentligt slö, ska trycka dit 4GB till i sinom tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Intressant, det visste jag inte. Har sett "komprimerat" minne på min laptop som endast har 4GB och den är ordentligt slö, ska trycka dit 4GB till i sinom tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går att stänga av om man vill, men så länge din CPU inte är ren flaskhals så gör den lite nytta iaf. Problemet är att inte alla CPUer har så pass gott om extra kraft att den hinner med det också, utan att man upplever segheten.

Men 4GB idag räcker inte till mer än Windows och några få små program, eller en effektiv webbläsare (inte Chrome), innan den börjar använda kompression/pagefil, tyvärr. Betyder inte att det inte går... men det blir långsamt, jämfört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som jag inte hann editera innan du citera, Chrome är en monster RAM ätare idag. 8GB räcker, men bara om det inte äts av något annat också. 3GB+ kan denna webbläsare äta utan att tveka. Om då Windows börjar komprimera eller få slut på RAM, så kan det bli hackigt/segare. Tips är om du kör plugins... testa stäng av dem och se om något av dem läcker eller tar mycket extra.

Dock tror jag du bör börja att fixa disken (om du inte redan har koll på det), för den kan utan tvekan gå så illa som läs hastighet på gammal data ner till <100MB/s efter typ 6mån.

Tack för hjälpen! Disken har några år på nacken nu. Det var ett tag sedan jag körde en FW update / benchmark.
Det är senaste FW och https://i.gyazo.com/8a94f6c3cf15d88d6b62442d5b051766.png är benchmarken nu.

Om jag fortfarande upplever att det är segt, efter att disken är "fixad" vad tror du det kan bero på? Jag tvivlar som sagt på att det är disken eftersom att det börjar uppstå efter ett par flikar osv är uppe i chrome. (FireFox har jag försökt använda, men det crashar hela jääävla tiden).

https://i.gyazo.com/15b11aea1378d350830b5221c1450c94.png

Så ser det ut just nu. Med endast spotify och 1x flik uppe på Chrome.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Cpu 5ghz är windows som visar fel och brukar även göra så ibland och är bara att ignorera men kan vara ram brist då 8gb och tunga spel + en jävla massa skit rullande kan gå över 8gb gränsen men är ändå inte vanligt så kör ett prestanda test på ssd´n för 840´n kan bli skitseg och har haft mycket problem med det

Sen måste det inte vara hårdvara relaterat om det bara är i chrome utan chrome kan balla ur på egenhand med extensions, tillägg och man får rensa cache ibland men min första tanke går mot ssd´n då den modellen haft mycket problem med just prestanda

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Det går att stänga av om man vill, men så länge din CPU inte är ren flaskhals så gör den lite nytta iaf. Problemet är att inte alla CPUer har så pass gott om extra kraft att den hinner med det också, utan att man upplever segheten.

Men 4GB idag räcker inte till mer än Windows och några få små program, eller en effektiv webbläsare (inte Chrome), innan den börjar använda kompression/pagefil, tyvärr. Betyder inte att det inte går... men det blir långsamt, jämfört.

Laptopen har ju en liten i3-4005u som puttrar på i 1,7GHz Varenda gång jag tittar på minnesanvändningen ligger den runt 75% så jag misstänker väl att den komprimerar för att lägga sig runt den siffran?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Tack för hjälpen! Disken har några år på nacken nu. Det var ett tag sedan jag körde en FW update / benchmark.
Det är senaste FW och https://i.gyazo.com/8a94f6c3cf15d88d6b62442d5b051766.png är benchmarken nu.

Inte där felet är. I nyskriven benchmark kommer den alltid fungera bra. Det är gammal data som är problemet.

Testa ett program som heter SSD Read Speed Test. Den skapades av en snäll person, just för dessa bråkande SSDer (så man ser deras problem).

Vad den gör är att läsa all din befintlig data på disken, och visar vilken hastighet allt läses i. Efter testet får du en graf (som ska vara så jämn som möjlig), samt komplett lista med hastigheter för alla individuella filer på disken.

Här är ett ex på en problematisk disk: (Desto äldre filerna blir... desto långsammare blir de att läsa.)

Diskfresh är ett gratis program du kan använda för att fixa detta med, genom att helt enkelt skriva om samtliga sektorer till nya. Jag tror även att den nya FW till 840 ska ge även den disken sk "Advanced Performance Optimization", som gör samma sak. Om du kör det via diskfresh, ska den inte köra read-only, och du bör ta hela "RAW" valet på din SSD.

Skrivet av FBGKimpan:

Om jag fortfarande upplever att det är segt, efter att disken är "fixad" vad tror du det kan bero på? Jag tvivlar som sagt på att det är disken eftersom att det börjar uppstå efter ett par flikar osv är uppe i chrome. (FireFox har jag försökt använda, men det crashar hela jääävla tiden).

https://i.gyazo.com/15b11aea1378d350830b5221c1450c94.png

Så ser det ut just nu. Med endast spotify och 1x flik uppe på Chrome.

Minnet ser bra ut nu iaf, och du kan ju försöka se var minnesanvändningen är på när du öppnat nog med flikar.

Ang FF... konstigt att det kraschar. Har kört det i flera år, utan en enda krasch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Laptopen har ju en liten i3-4005u som puttrar på i 1,7GHz Varenda gång jag tittar på minnesanvändningen ligger den runt 75% så jag misstänker väl att den komprimerar för att lägga sig runt den siffran?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan nog stämma rätt bra.

Har för mig att 80% är gränsen den börjar på, och kanske är då 75% gränsen den försöker hålla som lägst efter det (gissningsvis). Du kan ju se hur stor mängd den använder av ditt RAM i resursövervakaren. Den allokerar en viss mängd, och sen i det lägger den mindre använd data, istället för pagefil.
1,7Ghz är nog lite i klenaste laget dock, ja. Det går ju, men tungdrivna saker lär inte direkt gilla att den ska komprimera minnet samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det kan nog stämma rätt bra.

Har för mig att 80% är gränsen den börjar på, och kanske är då 75% gränsen den försöker hålla som lägst efter det (gissningsvis). Du kan ju se hur stor mängd den använder av ditt RAM i resursövervakaren. Den allokerar en viss mängd, och sen i det lägger den mindre använd data, istället för pagefil.
1,7Ghz är nog lite i klenaste laget dock, ja. Det går ju, men tungdrivna saker lär inte direkt gilla att den ska komprimera minnet samtidigt.

Du tror inte detta kan hända mig? Eftersom det händer när spel och massa chrome flikar är på.

Hur som helst, körde igenom det programmet du linkade: https://i.gyazo.com/5fb7e2cbc36fd4671077ca44eeebd229.png
Kan inte direkt tyda det själv. Det ser ok ut eller?

Ska köra DiskFresh, men "Performance Optimization" finns inte i Samsung Magician efter windows 8. https://i.gyazo.com/8112f4690de58475e23d3e7bf2af13b1.png

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Du tror inte detta kan hända mig? Eftersom det händer när spel och massa chrome flikar är på.

Kanske, (därför du skulle hålla koll på minensförbrukningen). Men din CPU är borde vara mer än nog kraftfull för att göra detta jobb.

Skrivet av FBGKimpan:

Hur som helst, körde igenom det programmet du linkade: https://i.gyazo.com/5fb7e2cbc36fd4671077ca44eeebd229.png
Kan inte direkt tyda det själv. Det ser ok ut eller?

Inte direkt... nej.

Ca så här borde de se ut, som värst. Alla röda snitten är runt 500MB/s. (tom denna disk är inte helt 100%, utan har även tecken på lite problem). Är gammal bild på gammal FW, men jag hade ingen annan.

Dina ligger spridda över <100MB/s till 500MB/s... så den har uppenbarligen problem.
Tittar du i listan bredvid så ser du en 23,7MB stor fil som läser i ynka 52MB/s, eller en 1,3MB som läser i 13MB/s... Små filer (<1MB) kan läsas långsamt, men större filer ska inte göra det). Båda dessa större filer borde läsas i flera 100MB/s utan problem.

Så kör diskfresh, och sen kan du köra SSD Read Speed Test igen så ska du se skillnaden.

Skrivet av FBGKimpan:

Ska köra DiskFresh, men "Performance Optimization" finns inte i Samsung Magician efter windows 8. https://i.gyazo.com/8112f4690de58475e23d3e7bf2af13b1.png

Notera, det är "Advanced" versionen, inte vanliga. Vanliga är bara TRIM kommando, och den sköter Win 8/10 själv. Men det kan hända att de inte lagt till det... (något jag hört att de fick med senaste Samsung Magician och senaste 840 FW).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kanske, (därför du skulle hålla koll på minensförbrukningen). Men din CPU är borde vara mer än nog kraftfull för att göra detta jobb.

Inte direkt... nej.

http://i.imgur.com/0xRXbIF.png

Ca så här borde de se ut, som värst. Alla röda snitten är runt 500MB/s. (tom denna disk är inte helt 100%, utan har även tecken på lite problem). Är gammal bild på gammal FW, men jag hade ingen annan.

Dina ligger spridda över <100MB/s till 500MB/s... så den har uppenbarligen problem.
Tittar du i listan bredvid så ser du en 23,7MB stor fil som läser i ynka 52MB/s, eller en 1,3MB som läser i 13MB/s... Små filer (<1MB) kan läsas långsamt, men större filer ska inte göra det). Båda dessa större filer borde läsas i flera 100MB/s utan problem.

Så kör diskfresh, och sen kan du köra SSD Read Speed Test igen så ska du se skillnaden.

Notera, det är "Advanced" versionen, inte vanliga. Vanliga är bara TRIM kommando, och den sköter Win 8/10 själv. Men det kan hända att de inte lagt till det... (något jag hört att de fick med senaste Samsung Magician och senaste 840 FW).

Tack för all hjälp jag har fått från dig so far.

Jag körde igenom DiskFresh (Tog ett tag) och sedan körde jag en ny SpeedTest. Här är det nya: Skillnad är det ju. https://i.gyazo.com/8f24c5615f65855a97d8d528771758ba.png

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Det kan nog stämma rätt bra.

Har för mig att 80% är gränsen den börjar på, och kanske är då 75% gränsen den försöker hålla som lägst efter det (gissningsvis). Du kan ju se hur stor mängd den använder av ditt RAM i resursövervakaren. Den allokerar en viss mängd, och sen i det lägger den mindre använd data, istället för pagefil.
1,7Ghz är nog lite i klenaste laget dock, ja. Det går ju, men tungdrivna saker lär inte direkt gilla att den ska komprimera minnet samtidigt.

Inte ens det verkar det som, nu ligger jag på 1,3GB ledigt, alltså 32,5%, men ändå är ~160MB komprimerat. Du nämnde att det går att stänga av, vet du hur? Tänkte jag ska prova och se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Tack för all hjälp jag har fått från dig so far.

Jag körde igenom DiskFresh (Tog ett tag) och sedan körde jag en ny SpeedTest. Här är det nya: Skillnad är det ju. https://i.gyazo.com/8f24c5615f65855a97d8d528771758ba.png

Det ser lite bättre ut. Är några dippar, men disken är inte ny heller. Dock är det bara småfiler i de långsammaste listade vilket är normalt (då det är CPUn i SSDn, sk IOPS, som blir begränsningen).

Frågan är nu... har felet du upplevt rättats till?

Skrivet av Andreaz1:

Inte ens det verkar det som, nu ligger jag på 1,3GB ledigt, alltså 32,5%, men ändå är ~160MB komprimerat. Du nämnde att det går att stänga av, vet du hur? Tänkte jag ska prova och se om det gör någon skillnad.

Det låter lite konstigt att den komprimerat så tidigt. Kanske är något den gör direkt när den vet att den har 4GB eller under... (har 8 i alla mina typ med Win 10, så själv inte sett det).

Ang stänga av det, det ska finnas guide på internet hur du gör det.
Hitta en video som visar det: (OBS sänk volymen då det är högt irriterande dålig musik)
https://www.youtube.com/watch?v=pYg1FhRW26A

Tänk på att i små mängder så gör faktiskt denna funktion nytta. Det är när du totalt får slut på RAM som den kan bli problematisk när den äter CPU + Disk prestanda (pagefil). Men du kan ju testa, och om det blir värre eller inte bättre iaf, aktivera den igen.

Tänk också på att den troligen nollställs varje gång Windows 10 "uppdateras" till ny version....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det ser lite bättre ut. Är några dippar, men disken är inte ny heller. Dock är det bara småfiler i de långsammaste listade vilket är normalt (då det är CPUn i SSDn, sk IOPS, som blir begränsningen).

Frågan är nu... har felet du upplevt rättats till?

Det låter lite konstigt att den komprimerat så tidigt. Kanske är något den gör direkt när den vet att den har 4GB eller under... (har 8 i alla mina typ med Win 10, så själv inte sett det).

Ang stänga av det, det ska finnas guide på internet hur du gör det.
Hitta en video som visar det: (OBS sänk volymen då det är högt irriterande dålig musik)
https://www.youtube.com/watch?v=pYg1FhRW26A

Tänk på att i små mängder så gör faktiskt denna funktion nytta. Det är när du totalt får slut på RAM som den kan bli problematisk när den äter CPU + Disk prestanda (pagefil). Men du kan ju testa, och om det blir värre eller inte bättre iaf, aktivera den igen.

Tänk också på att den troligen nollställs varje gång Windows 10 "uppdateras" till ny version....

Nej, problemet uppkommer fortfarande. Trodde inte ens det var problem med disken eftersom det endast händer i Chrome.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Nej, problemet uppkommer fortfarande. Trodde inte ens det var problem med disken eftersom det endast händer i Chrome.

Chrome älskar sin diskcache, tro mig, så den kan mycket väl ha varit bov.

Men okej, då är vi tillbaka till Chrome, dens ev tillägg du lagt in och ev RAM brist. Bäst jag kan tänka mig är att ha resursövervakaren igång i bakgrunden, och så fort du upptäcker lagget, så kolla du i den grafer, historik osv om du kan se vad som är problemet. (Leta efter hög CPU last 100%, hög minnesanvändning/förändring, alt disk last.

Alt kan du ju testa helt enkelt nollställa chrome, men jag vet... det är inte kul :=/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Chrome älskar sin diskcache, tro mig, så den kan mycket väl ha varit bov.

Men okej, då är vi tillbaka till Chrome, dens ev tillägg du lagt in och ev RAM brist. Bäst jag kan tänka mig är att ha resursövervakaren igång i bakgrunden, och så fort du upptäcker lagget, så kolla du i den grafer, historik osv om du kan se vad som är problemet. (Leta efter hög CPU last 100%, hög minnesanvändning/förändring, alt disk last.

Alt kan du ju testa helt enkelt nollställa chrome, men jag vet... det är inte kul :=/

Ska testa Firefox igen... Men det krashar då jävla ofta för mig :/ 5-10 ggr om dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Jag har en gissning på vad det kan vara och hjälpte en kille med liknande problem och var inne på disk, crome cache och d.i.v men handlade i grund och botten antagligen om strömsparar funktion som ballade ur och efter en massa klurande och testande kom jag fram till att datorn fungerade klockrent om man satt alla sata portar med enheter inkopplade med inställningen att hotswap används och var på i bios

vet inte exakt varför men var nått knas när den kör strömsparlägen med default inställningen hotswap disabled och var problem under användning så var inte in och ut ur viloläge och vakna från sleep som man kan tro men efter ändringen har den gått som den ska i 10 dagar eller så ...kan vara värt att testa för den kunde få bsod sunka ihop och få google cache väntar segningar och bli hel sunkig och är strömsparar relaterat och blir nått fel antagligen när den går mellan olika lägen och hotswap gör så man kan plugga i diskar medans datorn är i gång så kan vara bios, windows ,drivers, rättigheter som är roten till all ondska men hotswap på hjälpte som sagt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Ska testa Firefox igen... Men det krashar då jävla ofta för mig :/ 5-10 ggr om dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, om en ren, utan tillägg FF crashar så illa, så måste du ha något fel på datorn. Den FF som jag skriver på nu har ffs 30+ flikar uppe, och har inte kraschat sen datorn installerades.

Det kan vara något som ovan noterar... energisparläge, eller så är det instabilitet i datorn (som kan orsaka tveksamheter och dålig prestanda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Alltså, om en ren, utan tillägg FF crashar så illa, så måste du ha något fel på datorn. Den FF som jag skriver på nu har ffs 30+ flikar uppe, och har inte kraschat sen datorn installerades.

Det kan vara något som ovan noterar... energisparläge, eller så är det instabilitet i datorn (som kan orsaka tveksamheter och dålig prestanda).

Kanske, men jag gjorde så som du sade! Hade aktivetershanteraren uppe.

Så fort RAM går över 80 % så blir Chrome SEEEGT som fan och allt börjar lagga. Det blir bättre så fort jag stänger ner någon flik, men måste starta om chrome för att det ska bli riktigt okej igen.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Kanske, men jag gjorde så som du sade! Hade aktivetershanteraren uppe.

Så fort RAM går över 80 % så blir Chrome SEEEGT som fan och allt börjar lagga. Det blir bättre så fort jag stänger ner någon flik, men måste starta om chrome för att det ska bli riktigt okej igen.

Då kan det mycket väl vara komprimeringen som triggar. Varför de designar Chrome att äta 4GB+ RAM förstår jag inte... finns kompletta spel som drar mindre.

Har du kollat ev tillägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då kan det mycket väl vara komprimeringen som triggar. Varför de designar Chrome att äta 4GB+ RAM förstår jag inte... finns kompletta spel som drar mindre.

Har du kollat ev tillägg?

Det är antagligen reddit enchanted suit eller HoverZoom (Som gör att jag laddar bilder genom mouse over), men inget av dem är jag villig att sluta använda. Går hellre över till IE då

Men verkar som jag hittat problemet allafall. Så blir nog att f örsöka fixa FireFox, eller ge det en chans till allafall.

Tack som fan för all hjälp! Speciellt med SSDn.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då kan det mycket väl vara komprimeringen som triggar. Varför de designar Chrome att äta 4GB+ RAM förstår jag inte... finns kompletta spel som drar mindre.

Har du kollat ev tillägg?

Har använt FireFox nu ett tag. Det laggar inte alls. Men det crashar fortfarande som FAN.

https://gyazo.com/3d307940a81c133cbc6db19a0b8d2edd

Du ser att vid den 24 fick jag nog. Efter lite research verkar det som att det är AMD drivers som fuckar.
https://crash-stats.mozilla.com/report/index/a5f4dad7-b91f-4e...
https://crash-stats.mozilla.com/report/index/16417a79-743a-4b...
https://crash-stats.mozilla.com/report/index/26087d0d-612c-4e...

Så ser det ut.
Har du några ideér?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Har använt FireFox nu ett tag. Det laggar inte alls. Men det crashar fortfarande som FAN.

https://gyazo.com/3d307940a81c133cbc6db19a0b8d2edd

Du ser att vid den 24 fick jag nog. Efter lite research verkar det som att det är AMD drivers som fuckar.
https://crash-stats.mozilla.com/report/index/a5f4dad7-b91f-4e...
https://crash-stats.mozilla.com/report/index/16417a79-743a-4b...
https://crash-stats.mozilla.com/report/index/26087d0d-612c-4e...

Så ser det ut.
Har du några ideér?

Testa stänga av grafik-acc i FF och se om problemet försvinner, och då kan det vara att dina AMD drivare inte är helt friska. (Windows 10 har en äcklig tendens att lägga in fel eller dåliga drivare både hos Nvidia och AMD tyvärr.)

Eller bättre, ta hem AMDs nya drivare på AMD.com och testa. Sitter just nu med FF 49 på AMD GPU och har liknande hemma (annat kort bara), så AMD + FF är i generella drag inga problem vad jag vet. Men en skadad drivare kan orsaka satans massa udda fel.