Nvidia Geforce GTX 1070 med GDDR5 från Micron dras med minnesproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce11:

Ja, att de erbjuder en lösning ska ju vara självklart och det är bra att de gör det. Det var ju bara lite kul att det just handlade om Vram igen, man blir ju lite fundersam om vad som händer hos Nvidia.

Jo det är klart att jag känner lite så med och skulle nog avstå om jag var intresserad av ett iaf för stunden, fast jämfört med förra vändan och 970 då det kändes som att dom väntade länge med svar, trilskades först där kunder får lida för deras miss osv..

Skrivet av Ballwaterboy:

Vad är det för lösning Nvidia erbjuder förutom BIOS uppgraderingen?

Nu kan ju jag iofs ha missförtått något och vet inte vad Nvidia erbjuder mer än kommande bios uppgraderingen men sista raden i artikeln igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Verkar inte ha att göra med hur hög spänningen är utan hur snabbt en ökad spänning når kretsarna. Detta eftersom låst spänning verkar avhjälpa problemen.

Sen exakt vad som gör att en ökad spänning inte når kretsarna i tid låter jag vara osagt, men någon form av inkompatibilitet mellan spänningsregulatorerna och kretsarna verkar ju onekligen existera.

Låter mer som om Nvidia ger kretsarna fel spänning med sitt bios

Permalänk
Medlem

Kollade mitt ASUS STRIX som jag köpte för ett par veckor sedan och jag har tyvärr Micron-minnen. Jag upplever dock inte några problem när det rullar med standardklock. Bör man ändå försöka få kortet utbytt för att vara på den säkra sidan eller tror ni det löser sig så fort BIOS-uppdateringen släpps?

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på att pengarna rullar in på kontot så jag kan beställa ett 1070, borde man vänta med order eller är det bara tuta och köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson:

Sitter och väntar på att pengarna rullar in på kontot så jag kan beställa ett 1070, borde man vänta med order eller är det bara tuta och köra?

Enligt ett inlägg på förra sidan kör Gigabyte fortfarande på Samsung. Jag hade nog väntat. Du kan ju se hur läget ser ut när pengarna kommit in.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:
Inga problem än har han märkt.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce11:

Hah vilka rävar. Man trodde ju att de skulle lära sig något från 970 skandalen, men tydligen inte.

Inte samma sak.

Skrivet av Granter:

@Johan86c:

nvidias kort har alltid varit helt värdelösa för de som jobbar med grafik. De låser ju korten medvetet för att de inte ska fungera lika bra för att jobba med i 3d... helt efterblivet företag.

Vill du ha bra kort för att jobba i 3d, köp amd eller quadro korten.

Man ska använda rätt utrustning till rätt uppgift, något som professionella användare vet om.

Skrivet av Vinolik:

Men för i helvete.

Först köper man 970 = Minnes"fusk"

Sen köper man 1070 = Minnes"fusk"

Inget fusk på 1070.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Trött jag är, trodde det var samma...

Hade Samsung, tur det.

http://gpuz.techpowerup.com/16/10/05/wnu.png

http://gpuz.techpowerup.com/16/10/05/ryd.png

Hur fan kan mitt Mobo gf ha 14 nm medans mitt splitternya 1070 har 16 nm...?

Nu är det lite OT här, men det är väl GPU'n som är inbyggd i din Intel Skylake processor som är tillverkad i 14nm. Inget konstigt alls. Intel är världsledande i denna typ av tillverkningsteknik.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

GTX 1070 är ju mer ett spelkort.

För enbart beräkningar är Quadro det rätta valet.

Nu överdriver jag länken liite men här har du ett fint NVIDIA Quadro K6000 12GB kort

Har du legat i en grotta i hela Pc åldern?

Vem tillverkar quadro korten ?

Fast titan x slår quadro m6000 som har mycket fler kärnor än k6000 i de fall där minnet räcker till.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är med i artikeln. Klicka på länken "erkänner".

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Var det inte GTX Titan som hade både Samsung och Micron minnen där Samsung klockade bättre?

@Tvelander du kanske har koll på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Men för i helvete.

Först köper man 970 = Minnes"fusk"

Sen köper man 1070 = Minnes"fusk"

Samma här, suck

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ett GTX 1070 på fredag, kan man köra GPU-Z och kolla om man har fått samsung, annars dra en reklamation för defekt minne tro?

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Känns som att man hade tur när man köpte ett demo-kort från Komplett för några veckor sedan och fick både lägre pris och Samsung-minnen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Khringo:

Tänkte köpa ett GTX 1070 på fredag, kan man köra GPU-Z och kolla om man har fått samsung, annars dra en reklamation för defekt minne tro?

Är inget som är defekt, micron behöver bara lite mer ström och ska fixas med bios uppdatering

Är som när man uppdaterar moderkort bios för buggfixar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Jag förstår inte varför folket här jämför detta med 970-rabaldret... Jag tycker att ett fel i bios för en minoritet av kort (låter det som iaf) som kommer fixas utan problem inte är nånstans i närheten av en minnestruktur som inte var helt korrekt marknadsfört.

Delvis förstår jag dem.

Problemet jag ser är inte att det inte går att OCa minnet... det är ju inte specificerat. Det jag ser som problem är folk som får 1070 kort, som har under 8008Mhz eff minnesklocka. Det är inte enligt spec (på 8Gbps)

Men dock är jag lite kluven till vem som är boven här... Nvidia eller 3:e part. Nvidia väljer ju att skriva om BIOS, så de måste ha känt till detta, då det inte direkt är något man gör "på en dag". Men samtidigt så är det ju slutprodukten som 3:e part gjort som har problemen och har bytt leverantör. Men hur dessa kort har passerat grundtesterna fattar jag inte...

Oavsett så borde dessa kort, precis som 970 "återkallas". Korten följer inte tillverkaren spec på prestanda, de kommer snart inte följa tillverkarens TDP heller (med BIOS uppdateringen) men har sålts enligt detta. Med det sagt... om BIOS lösningen fungerar, och folk är nöjda, så visst... behåll korten.

Men det borde gå att lämna tillbaka dem med hänvisning till att de inte följer spec.

Skrivet av anon200632:

Är inget som är defekt, micron behöver bara lite mer ström och ska fixas med bios uppdatering

Är som när man uppdaterar moderkort bios för buggfixar

Skillnaden är att moderkort BIOS uppdatering är rätt beprövad, ofta enkel för slutkund och pga allt från crashfree-BIOS till dubbla BIOS chip, relativt svår att sabba. GPU dock... kan du bricka ganska enkelt om något går fel, och då kommer frågan, vem ska betala för det?

Permalänk
Skrivet av dagas:

Hoppas det löser sig med BIOS för det låter inte alls bra och speciellt inte när GTX 970 redan haft minnesskandal.

Den "skandalen" var väl bara på pappret. Dvs den presterar exakt lika bra.

Klassisk höna av en fjäder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Den "skandalen" var väl bara på pappret. Dvs den presterar exakt lika bra.

Klassisk höna av en fjäder.

Presterar exakt lika bra som vadå?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Presterar exakt lika bra som vadå?

Som om minnet inte hade varit uppdelat i 3,5 och 0,5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Som om minnet inte hade varit uppdelat i 3,5 och 0,5.

Det stämmer ju verkligen inte. Om ett spel eller applikation behöver 4GB VRAM under ett och samma tillfälle presterar ju 3,5GB GDDR5 + 0,5GB långsam GDDR5 absolut sämre än 4GB icke cripplat GDDR5.

Att man sedan från Nvidias sida lyckades med hjälp av drivrutiner hindra kortet från att allokera mer än 3,5GB VRAM i de allra flesta scenarier betyder inte att skillnaden är noll jämfört med om man hade haft 4GB som klarat att arbeta i samma hastighet.

Dock lyckades man se till att de allra flesta inte märkte av några negativa effekter efter deras drivrutinfix.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Mitt Palit 1070 jetstream rullar minnet stock @ 8012Mhz och inga problem med kortet och
Mitt Palit 1070 Gamerock rullar minnet stock @ 8500Mhz och inga problem med kortet.

Palit korten kanske klarat sig ifrån detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Tänkte köpa ett GTX 1070 på fredag, kan man köra GPU-Z och kolla om man har fått samsung, annars dra en reklamation för defekt minne tro?

Det har du både rätt till och borde informerats om (om du frågat vid köpetillfället) 30 dagars öppet köp på produkten om du inte orsakat åverkan på sagd produkt.
Men den viktiga premissen i detta är att du frågat försäljaren först vilka minnen du har på kortet INNAN köp. Annars är det som att reklamera korv för att du "känner" att den har lägre procentsats av fett än ett annat märke och den fastnade i stekpannan.
Lagen är på säljarens sida om du inte frågat först.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@danedi: Alright, det var nåt sånt jag hade hoppats på va möjligt. Tack för tipset!

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk

Fråga: om man inte märkt något fel, (har nämligen Micron) är de så att de här bara kommer märkas om jag börjar leka runt med VRAM överklockning? Eller vad innebär de här egentligen. Jag antar att de inte påverkar alla dåligt, då detta skulle märkts av tidigare.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Fråga: om man inte märkt något fel, (har nämligen Micron) är de så att de här bara kommer märkas om jag börjar leka runt med VRAM överklockning? Eller vad innebär de här egentligen. Jag antar att de inte påverkar alla dåligt, då detta skulle märkts av tidigare.

Vad det står i artikeln handlar det om att kretsarna inte klara ens sina stockfrekvenser, inte bara överklock. Dock verkar felet vara att den inte ändrar volt på rätt sätt, helt enkelt mellan last och vila kan det krascha eller liknande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Vad det står i artikeln handlar det om att kretsarna inte klara ens sina stockfrekvenser, inte bara överklock. Dock verkar felet vara att den inte ändrar volt på rätt sätt, helt enkelt mellan last och vila kan det krascha eller liknande.

Mycket riktigt, är inget hårdvarufel utan mjukvaran som buggar med micron minnen

Permalänk
Inaktiv

På Palits hemsida finns Nya Bios att köra hem och uppdatera Bios.

Permalänk
Medlem

@anon200632: gäller det bara palit-korten?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andenn91:

@Decimal: gäller det bara palit-korten?

Jag vet inte om de andra tillverkarna har börjat rulla ut sina nya bios.