Snabbtest: Grafikprestanda i Mafia III

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

När man talar om optimering brukar det snarare jämföras med att du trimmar, skriver om/ optimerar, till dåligt kodade områden. Här ser det inte ut som att optimering är rätt ord, snarare total omskrivning av stora delar av koden gissar jag på. En lambogini med en motor från en volo 240 går inte att trimma, den måste bytas ut

Varför skulle man inte kunna trimma en motor från en Volvo 240?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Spelet är ju en katastrof! Buggigt som satan och spelar som en påse spillning. Tyvärr men det här är inte okej, alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför skulle man inte kunna trimma en motor från en Volvo 240?

Klar du kan, men du lär ha svårt att få upp den till samma prestanda som en v8'a eller v12'a eller vad nu lamborghini brukar ha

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Var ordentligt sugen på det här spelet men har tappat sugen totalt, det kanske blir nåt köp på nån framtida rea känner jag.

Så nu installerar jag Mafia 2 i stället och kör en DLC för att få nån ny spelkänsla, varför ändra på ett vinnande koncept?

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

När man inte ens känner för att köpa detta spelet på Steam Winter Sale så är det fan illa!

Såg dock lite småkul ut men om man måste ha en dator för 20k för att kunna spela det på runt 60fps så är det inte värt det. Såg ut som ett tecknat gta v typ :/

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Nu vet vi PC spelare hur det är att spela på konsol.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

nu kan alla sluta klaga på att Assasins Creed spelen inte är omptimerade, för a-Creed spelen är fan mer optimerat än det där, nae där tappade jag lusten o handla ett!

Permalänk
Medlem

Vilken värdelös jävla skitport!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ett spel jag verkligen sett fram emot lider av sådana problem. Man kan ju undra hur det kan bli så mycket fel.

Aja. Jag sparar mig till Dishonored 2 och får hoppas att det blir en bättre spelupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

No Man's Sky?

Detta spel ser ju ändå lovande ut trots alla dess (tekniska) brister. Får hoppas spelet fixas framöver, dock bör man nog inte vänta sig några större förbättringar. Personligen kommer jag nog inte köpa spelet utan kika på någon lets play istället.

Vad jag läst så missar man inget:
- Katastrofal AI
- Skjuta med vapen fungerar på nära håll men på långt håll är det lotteri om du träffar eller inte
- Stor variation i texturkvalitet, ena byggnaden ser bra ut men andra är superful
- Många buggar av alla dess slag
- Repetitiva uppdrag
- Väldigt många mellansekvenser de första 2 timmarna

Det som är bra med spelet är:
- Grym voice acting och nästan perfekt lip sync
- Bra story
- Coolt soundtrack
- Välgjort ljud

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

No Man's Sky?

Detta spel ser ju ändå lovande ut trots alla dess (tekniska) brister. Får hoppas spelet fixas framöver, dock bör man nog inte vänta sig några större förbättringar. Personligen kommer jag nog inte köpa spelet utan kika på någon lets play istället.

Ja NMS kvalar definitivt in bland dessa "sällan"

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Idag vågar man då inte förhandsboka spel längre! gisses vilket fiasko

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ClintBeastwood:

Nu vet vi PC spelare hur det är att spela på konsol.

Om det ändå vore så väl...

PC-spelare: *!#¤ spel, varför kan jag inte köra 100 FPS på "ultra" med min 20k maskin? ¤!¤" slöa programmerare och må alla konsoler brinna i helvetet!

Konsol-spelare: lägger tid på bra spel, skippar dåliga spel och kunde inte bry sig mindre om det är 60 FPS, 30 FPS eller 0,5 FPS bara det är kul att köra. De flesta vet nog inte ens vad FPS är en förkortning av.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

så glad att jag inte förhandsköper spel längre, vilket jävla skit haha

Såhär gör man en PC port.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N0tepad:

Idag vågar man då inte förhandsboka spel längre! gisses vilket fiasko

Verkar bli allt vanligare att vi spelare blir betatestare det första halvåret, vilket inte är ok. Förbokar faktiskt aldrig ett spel längre, utan väntar tilldess det är släppt. Känns lite som om man köper grisen i säcken ibland.

Permalänk
Medlem

Haha ja det är sjukt hur o-optimerat detta spel är! Samtliga trådar på min överklockade 6700k jobbar mellan 45-80 procent och parat med ett GTX1070 kan jag inte ens få stabila 60fps i 1080p.
Till och med i menyerna får processorns svettas ordentligt.

Helt ofattbart då spelet inte ens är särskilt snyggt och världen är knappast livfull.

Hoppas på en gigantisk patch så att det flyter på oerhört mycket bättre samt bättre texturer och fler grafikinställningar.

Jag köpte inte en dyr jävla PC för att lira med PS3 grafik och 30fps...!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Om det ändå vore så väl...

PC-spelare: *!#¤ spel, varför kan jag inte köra 100 FPS på "ultra" med min 20k maskin? ¤!¤" slöa programmerare och må alla konsoler brinna i helvetet!

Konsol-spelare: lägger tid på bra spel, skippar dåliga spel och kunde inte bry sig mindre om det är 60 FPS, 30 FPS eller 0,5 FPS bara det är kul att köra. De flesta vet nog inte ens vad FPS är en förkortning av.

True story egentligen

Precis som jag inte förstår hetsen av snordyra bilar utan trivs jättebra med mitt gamla ruckel och gillar varje biltur.
Bil-entusiaster skulle säkert få spader bara de satte sig i den!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Pinsamt dåligt.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Serzarian:

True story egentligen

Precis som jag inte förstår hetsen av snordyra bilar utan trivs jättebra med mitt gamla ruckel och gillar varje biltur.
Bil-entusiaster skulle säkert få spader bara de satte sig i den!

Är ingen hardcore bil entusiast, men gillade inte att bilskrället inte gick att lita på..väldigt mycket skönare med en ny bil. Men bra om det är ok för dig, du sparar pengar, speciellt om du kan byta saker själv och serva den

Permalänk
Inaktiv

Tittade på ett par reviews av Mafia 3, mest av nyfikenhet då jag inte är någon fan av Mafia spelen sedan tidigare, och jösses....ser ut som något ifrån PS2'an, och combat ser ut som om det är optimerat för just consoler, uppenbar consol port där dem skitigt i att rätta till saker för PC.

Det som förvånar mig dock, var inte att det skrek "console port", det som förvånade mig var de skit fula texturerna som gör det jävligt fult, specielt märkbart närhelst man kör något fordon i spelet då är texturerna extra märkbara ^_^

Verkar mer som en cash-grab och inte som ett genuint försök till en ordentlig PC-port.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Om det ändå vore så väl...

PC-spelare: *!#¤ spel, varför kan jag inte köra 100 FPS på "ultra" med min 20k maskin? ¤!¤" slöa programmerare och må alla konsoler brinna i helvetet!

Konsol-spelare: lägger tid på bra spel, skippar dåliga spel och kunde inte bry sig mindre om det är 60 FPS, 30 FPS eller 0,5 FPS bara det är kul att köra. De flesta vet nog inte ens vad FPS är en förkortning av.

Din förklaring på konsol-spelare stämmer nog in på de flessta som spelar spel, konsol eller PC spelar ju 0 roll, man slänger ju inte ut pengar på spel som man tror kommer suga.

Vad har konsol spelarna sagt om Mafia 3? lite nyfiken om de flesta konsol spelare tycker det är ok standard även för konsoler.

Permalänk

Nu förstår man varför dem var sega med stödet med 60 fps, finns alltså inget kort som ens klarar av det i 60fps på högsta inställningarna i 1080p? Säkert ett bra spel och så, men känns sådär att kasta ut 20k för dator och 4k skärm med mera och sen så spelar man spelet i 22 fps i 4k. Hade velat spela klart det men blev så besviken av att se spelet rulla i 22 fps i 4k utan sli stöd.

Spelar på dator av den enkla anledningen att det är det bästa, och kräver därför 60 fps och hög grafik, är därför redo att betala mycket för en dator som presterar bra i dem stora titlarna. Inte så jävla kul att stöta på det här då som fördärvade hela min helg.

Hoppas verkligen dem fixar spelet. Kommer aldrig gå tillbaks till 30 fps eftersom jag betalat såpass mycket för en rejäl dator, ska sälja spelet och vänta tills det eventuellt kommer bättre stöd för sli.

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon179202:

Är ingen hardcore bil entusiast, men gillade inte att bilskrället inte gick att lita på..väldigt mycket skönare med en ny bil. Men bra om det är ok för dig, du sparar pengar, speciellt om du kan byta saker själv och serva den

Mjo det är väl just det att farsan är ganska bra med bilar som gör att jag har kvar den.
Årsmodell -87

Den har kostat en del det senaste året dock så det återstår att se när den faller ihop för nu är den inte värd att lägga mycket mer på men den har tjänat väl!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Äntligen något att byta ut "but can it run crysis?" med

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Varför får swec så dåliga resultat med amd kort? Har sett många test där fury x är snabbare än 1070.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Äntligen något att byta ut "but can it run crysis?" med

Crysis på den tiden fick ner pc systemen på knäna med en bra anledning, något Mafia 3 inte verkar göra. Crysis var en bra titel for att pusha hårdvaran framåt, Mafia 3 verkar mest vara ett tecken på vad som kan hända om man enbart fokuserar på konsol 30fps!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hymer:

Varför får swec så dåliga resultat med amd kort? Har sett många test där fury x är snabbare än 1070.

Olika processorer kan bete sig olika med olika grafikkort.
Sweclockers är ganska unika som kör med en relativt lågt klockad i5 6600K i testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@David_87: Jo det vet jag. Crysis var riktigt tungt mot hårdvaran och pga dess faktiska grafiska kvalitet bland annat. Men om det inte var tydligt så förtydligar jag min föregående post att den var med en smula humor menad och inte som så att spelet när upp till Crysis liknande nivå att vara krävande. Mafia 3 verkar uruselt portat rakt av. Länge sedan man såg kraftiga PC system gå på knäna på detta vis. En sak om spelet var riktigt vackert grafiskt och med AI system som revolutionerar m.m men nja så är ju inte fallet nu

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Olika processorer kan bete sig olika med olika grafikkort.
Sweclockers är ganska unika som kör med en relativt lågt klockad i5 6600K i testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessutom använder dom enbart 8Gb ram, vilket borde vara IG för en testrigg. Vet att vissa spel, som senaste Tomb Raider tex, använder ram när grafikkortets vram inte är tillräckligt stort. Totalt 13,5 Gb ram användes om man lade ihop vram samt ram för optimal prestanda i maxade inställningar. Detta gällde alla grafikkort, Amd och nvidia.

Edit.. JONAS OCH KENNETH.. Please guys, kan ni prova samma testslinga med ett fury-x fast med minimum 16Gb ram.. då ser vi om det klättrar upp en bit som hos dom andra mafia III benchmarks, alltså ungefär till samma nivå som ett gtx 1070.