Permalänk
Medlem

Trådlös förlängning av router

Har nyligen bestämt mig för att köpa en ny desktop och ha hemma hos min sambo i hennes hus. Problemet är att routern är placerad på nedanvåningen (någon meter från fiberdosan), och jag skulle vilja ha datorn på ovanvåningen - i rummet rakt ovanför routerns placering. För att slippa dra en sjumilasladd genom hela huset funderar jag på att köpa en trådlös router, placera den i datorrummet och koppla datorn till den via en vanlig internetkabel (den nya routern skall alltså agera som en förlängning och vara ansluten till det WI-FI som den på nedanvåningen förser huset med).

Vad tror ni om denna lösning, och har ni några rekommendationer på trådlösa routers som skulle vara aktuella för mitt fall?

Specifikationer för routern på nedanvåningen är följande:
Namn - TP-Link Archer C7 AC1750
Frekvensband - 2.4 Ghz, 5 GHz
Trådlösa protokoll 802.11 a/b/g/n/ac

Länk till övrig information - http://tinyurl.com/gmbghds

Tack på förhand!

EDIT: Vi har fiberuppkoppling i huset, och den nuvarande routern är inte begränsande på något sätt.

Permalänk
Medlem

Du behöver en router som klarar av att vara receiver. Det klarar de flesta routrar idag.
Du skulle för att få det rock solid kunna sätta upp två stycken Ubiquiti accesspunkter som brygga.
Annars är borrmaskin en bra lösning för att ta få en kabel mellan två våningsplan

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en asus ac66u och ett asus pce-ac68 i en och halvplans villa, där router är på undervåning och dator rakt över får ut full fart 100/100.

Du skulle även kunna skaffa repeter och ställa nånstans i husets centrum.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Köp ett trådlöst nätverkskort?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

Det absolut enklaste sättet för att slippa dra kabel mellan våningar är att använda sig av s.k. Homeplugs. Dessa skickar nätverkssignalen via ditt elnät istället för via Wifi (=bättre hastigheter). Finns att hitta i närmsta Kjell-butik och passar på att länka deras enklaste model.
Fördelen med Homeplugs jämfört med din lösning är att wifi-bryggan du skapar inte kommer ha samma faktiska maxhastighet som din nätverksport i datorn och därför bli en flaskhals - alltså sänka hastigheten som du kommer kunna få ut till/från din dator. Att brygga en router är onödigt dyrt och komplicerat till ditt ändamål när det finns lösningar som homeplugs!

Länk till ett exempel på homeplugs (finns även med inbyggd accesspunkt om du vill passa på att förbättra ditt Wifi)
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabbedeking:

Fördelen med Homeplugs jämfört med din lösning är att wifi-bryggan du skapar inte kommer ha samma faktiska maxhastighet som din nätverksport i datorn och därför bli en flaskhals - alltså sänka hastigheten som du kommer kunna få ut till/från din dator.

Det där är däremot rent skitsnack, en wifi-brygga kan lätt prestera tillräckligt för att inte bli en flaskhals men det kräver att man använder riktiga grejer. Homeplugs kan i vissa fall funka bra medan de i andra fall funkar väldigt väldigt väldigt dåligt om ens alls, allt är inte guld och gröna skogar med dem.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Du har inte upplevt någon skillnad mot att använda kabel? Alltså ingen märkbar delay eller sämre hastighet? Jag måste kanske komma ifrån mitt gammalmodiga tänk att hederliga kablar alltid är ett bättre alternativ...

Denna verkar vara ett bra val annars, och till ett rimligt pris - https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

I slutändan kanske det inte spelar superstor roll om man köper ett trådlöst nätverkskort eller en repeater som man sedan drar sladd till. Ville helst undvika att börja borra i tak/golv, då det känns som att den extra mödan inte är värt det lilla man tjänar rent uppkopplingsmässigt.

Jag uppskattar alla svar - alltid lättare att bestämma sig när man har fått bolla idéer och fått höra andras lösningar!

Permalänk
Medlem

@MalteLS:
Dra en kabel genom taket? Ska ni bo där en längre tid så är det väl värt det? om du inte planerat att flytta datorn inom kort. Hålet som blir är ju inte stor talls. Köp nån billig kabel som är tunn så lär det räcka med 4-6mm borr. Är ju inga problem att plugga igen det i efterhand Ev om det finns fönster i närheten så är det ett perfekt ställe, antingen genom att borra i listen eller använda en platt TP.
Repeater ska du undvika. Isf så skulle jag prova powerlineprylar. Och utnyttja öppetköp om det inte fungerar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@MalteLS
I och med att jag får ut full hastighet har jag inte ens brytt mig om kabel, jag streamar mest youtube osv och de funkar utan större problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Vill som sagt helst undvika att borra. Kort förklarat så är det inte helt vårt hus, och vill inte göra några sådana ändringar om det inte är ett måste.
Varför bör jag undvika repeater? Det känns som ett bra alternativ i och med att huvudroutern är precis under datorrummet, och en eventuell signalförsvagning i så fall är försumbar.

Nu när jag vet vad de smidigaste alternativen är, dvs trådlöst nätverkskort eller repeater som man kopplar vanlig nätverkskabel till, så är frågan vilket av dem som är "bäst" eller om skillnaden inte är relevant.

Permalänk
Medlem

@MalteLS: För att en repeater är till för när signalen är för svag. Den ger bland annat högre svarstider. Repeater skall alltid undvikas, det är en sista utväg om inget annat funkar. Då är det bättre att du kör router 2 som reciever och drar kabel från den till datorn.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Det var så jag hade för avsikt att göra; att fortsätta använda nedanvåningens router (dvs den vi har nu) som vanligt, men att koppla exempelvis http://tinyurl.com/ju4ddyb till den och sätta på våningen över. Sedan kopplar jag in datorn i den nya routern med kabel.

Eller har jag missförstått något?

Permalänk
Medlem

@MalteLS: Tja den verkar fungera som reciever oxå. Det är en skillnad på repeater och reciever.
En repeater tar emot trådlösa signaler och sänder ut trådlösa signaler. Den vidarebefordrar helt enkelt signalerna. En reciever tar emot trådlösa signaler och sänder ut dem på kabel. (typ)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalteLS:

@Litenskit: Det var så jag hade för avsikt att göra; att fortsätta använda nedanvåningens router (dvs den vi har nu) som vanligt, men att koppla exempelvis http://tinyurl.com/ju4ddyb till den och sätta på våningen över. Sedan kopplar jag in datorn i den nya routern med kabel.

Eller har jag missförstått något?

Det du beskriver kan ett dedikerat nätverkskort till den stationära datorn göra bättre. Men om ni samtidigt vill ha bättre täckning av wifi-nätverket på övervåningen så kan en repeater vara till fördel. Men som någon sa här ovan, en repeater ger högre latenser än vad bara ett nätverkskort skulle ge. Detta är inte optimalt om du ska spela onlinespel.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Då är jag med! Jag missförstod skillnaden mellan repeater och receiver.
Men, om datorn är ämnad till att främst spela onlinespel, är det då bättre med en receiver eller ett nätverkskort (i samma prisklass)?

@WoXeR123: Blir det även högre latens med en receiver? Hade som jag skrev ovan missförstått den skillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalteLS:

@Litenskit: Då är jag med! Jag missförstod skillnaden mellan repeater och receiver.
Men, om datorn är ämnad till att främst spela onlinespel, är det då bättre med en receiver eller ett nätverkskort (i samma prisklass)?

@WoXeR123: Blir det även högre latens med en receiver? Hade som jag skrev ovan missförstått den skillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Ohh svår fråga, min kvalificerade GISSNING är att ett trådlöst nätverkskort skulle prestera bättre i detta fall förutsatt att signalstyrkan är bra där du har datorn.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Ohh svår fråga, min kvalificerade GISSNING är att ett trådlöst nätverkskort skulle prestera bättre i detta fall förutsatt att signalstyrkan är bra där du har datorn.

Det låter rimligt nu när man jämför alternativen. Jag ska ta och testa ett närverkskort, antagligen det som bärplockaren nämnde ovan. Om det mot förmodan inte presterar bra nog kanske ett routerbyte på nedanvåningen gör susen.

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Litenskit: Det är väl precis samma argument för Wifi-bryggor? Givetvis fungerar det att använda Wifi-bryggor men jag förstår inte varför du vill använda dig av trådlös teknik om du har möjlighet att köra genom kabel (powerline/homeplug), då det faktiskt alltid är bättre hastighet med kabel och dessutom billigare. Om han skulle testa homeplugs och det visar sig att han har ett så dåligt elnät att det inte fungerar - då är det kanske dags att börja kolla på bryggor eller accesspunkter. Men om homeplugs fungerar är det en billigare lösning och jag ser ingen anledning till att det inte borde provas först.

Homeplugs är ju ett alternativ för att få igenom en trådad nätverkssignal genom väggar o tak utan att behöva borra.

Permalänk
Medlem

@cabbedeking: Skulle det vara så att jag upplever att den trådlösa lösningen inte fungerar lika bra som jag skulle vilja så ska jag helt klart överväga plugs som ett alternativ

Permalänk
Medlem

Som uppföljning på det hela, ifall någon läser i efterhand, fungerade nätverkskortet på moderkortet (med extern antenn) alldeles utmärkt. Självfallet är det fortfarande bäst med kabel, men som andrahandsval var detta prima!