Blocketpaket säkert?

Permalänk

Blocketpaket säkert?

Ska köpa en vara och är lite osäker på sänerheten kring blocket paket som köpare.

Köparen kanske får en sten, svårt att bevisa att det är en sten jag fått.
Säljaren lägger inte returfraktsedeln i paketet vilket gör att man inte kan returnera varan inom 24 timmar vilket i sin tur leder till att säljaren får pengarna.

Tänker jag rätt?

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem

@robertr81
Du har rätt i de du säger men som köpare måste man även godkänna att man mottagit varan och den är godkänd har jag för mig.

Om köparen inte godkänner tror jag pengarna blir låsta tills affären blir uppklarad vilket kan ta sin lilla tid.

Oavsett vad så finns de alltid en risk, använd sunt förnuft, kolla upp säljeren mobil nr/adress osv så allt de stämmer överens.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Ska köpa en vara och är lite osäker på sänerheten kring blocket paket som köpare.

Köparen kanske får en sten, svårt att bevisa att det är en sten jag fått.
Säljaren lägger inte returfraktsedeln i paketet vilket gör att man inte kan returnera varan inom 24 timmar vilket i sin tur leder till att säljaren får pengarna.

Tänker jag rätt?

Öppna paketet hos postombudet så att någon kan verifiera att allt stämmer. Skickar personen inte med någon fraktsedel så ringer du Schenker, de löser problemet åt dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@robertr81
Du har rätt i de du säger men som köpare måste man även godkänna att man mottagit varan och den är godkänd har jag för mig.

Om köparen inte godkänner tror jag pengarna blir låsta tills affären blir uppklarad vilket kan ta sin lilla tid.

Oavsett vad så finns de alltid en risk, använd sunt förnuft, kolla upp säljeren mobil nr/adress osv så allt de stämmer överens.

Använde mig av blocketpaketet häromdagen för att köpa lite delar, allt kom fram helt i moderkortslådan osv. Man ska dock inte "godkänna" något utan när jag betalat och hämtat ut paketet hos ombudet så har jag 24H timmar på mig att kolla att allt stämmer. Om jag inte via länken till mitt blocketpaket vill skicka tillbaka så godkänns affären efter 24H och säljaren får sina pengar efter några dagar.