Permalänk

32 gig ram på windows 10 fungerar ej.

Hej har försökt allt och vänder nu mig till er.

Moderkort MSI z97 gaming 5
Minnen 4 st X 8 gig DDR3 corsair vengance LP 1600mhz = 32 gig

Provade först på windows 7 pro 64 bit och fick fram alla 32 gig.

Sedan provade jag på windows 10 pro 64 bit men varje gång jag stoppar i 32 gig så får jag blåskärm har provat formatera om flera gånger. Men tar jag ut en så fungerar 24 gig. Värt att nämna är att jag provat en för sig samt i varje slot så jag vet att alla fungerar + att dom är helt nya.

Några förslag ? MVH

Permalänk
Medlem

Förtydligandefråga; menar du Windows 7 Home Premium (som inte har stöd för 32 GB, vilket gör det underligt att det fungerade)? Och Windows 10 Ultimate finns inte, menar du Pro? Så vitt jag vet har inte Windows 10 Home och uppåt någon begränsning som hindrar 32 GB dock, så det borde inte vara därför.

Och jag antar att du kör 64-bit-versionen och inte en 32-bit med någon extension som tillåter mer än 4 GB (fast det kanske bara fanns i vissa Server-versioner).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Förtydligandefråga; menar du Windows 7 Home Premium (som inte har stöd för 32 GB, vilket gör det underligt att det fungerade)? Och Windows 10 Ultimate finns inte, menar du Pro? Så vitt jag vet har inte Windows 10 Home och uppåt någon begränsning som hindrar 32 GB dock, så det borde inte vara därför.

Ursäkta menade windows pro versionen , och ja kör 64 bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxiiiz:

Hej har försökt allt och vänder nu mig till er.

Moderkort MSI z97 gaming 5
Minnen 4 st X 8 gig DDR3 corsair vengance LP 1600mhz = 32 gig

Provade först på windows 7 pro 64 bit och fick fram alla 32 gig.

Sedan provade jag på windows 10 pro 64 bit men varje gång jag stoppar i 32 gig så får jag blåskärm har provat formatera om flera gånger. Men tar jag ut en så fungerar 24 gig. Värt att nämna är att jag provat en för sig samt i varje slot så jag vet att alla fungerar + att dom är helt nya.

Några förslag ? MVH

snabb googling kom detta på första plats. känns väldigt aktuellt för din del:

http://www.tenforums.com/general-support/10262-windows-10-pro...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kan det vara så bios har svårt att läsa minnena har du kollat om det finns nyare bios?

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av griid:

snabb googling kom detta på första plats. känns väldigt aktuellt för din del:

http://www.tenforums.com/general-support/10262-windows-10-pro...

Blir inte riktigt klok på hans problem då hans visar 24gig men bara 16 används. Mitt visar 24/24 och har provat det mesta där med senaste uppdateringen av bios och kör intel i7 4790k men har aldrig hört att processorn ska hindra mängd Ram ? Har provat formatera om 3-4 gånger med samma blåskärm och samma felmeddelande men googlar man fel meddelandet Error code: 0xc0000428 så hänvisar det till recovery.

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Kan det vara så bios har svårt att läsa minnena har du kollat om det finns nyare bios?

Ska prova uppdatera bios igen.

Permalänk
Medlem

Har du installerat nyaste drivrutinerna för ditt moderkort?

Då tänker jag främst på de sista på den här sidan "System & Chipset Drivers".
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z97-GAMING-5.html#down-driver&Win10 64

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

.. hmm.

1. Det går att boota med 32gb installerat?
2. BIOS/UEFI detekterar samtliga moduler?
3. Memtest hittar inga fel?
4. När får du BSOD?

Permalänk
Medlem

Ser BIOS allt minne (32GB) som tillgängligt vid POST? (Power On Self Test)

Om så är fallet: Kör några standard rundor med Memtest86+
http://www.memtest.org/#downiso
(Kommer antagligen ta en stund då 32GB är relativt mycket minne)
-Om den inte visar några problem eller röda anmärkningar så borde minnena vara OK.
-Visar den röda rader nertill på skärmen brukar det även stå info om vilket minnes-slot det felande minnet sitter i.

Nästa steg är att kontrollera MSI's hemsida för BIOS uppdateringar, om det finns några.
Kan hända att det finns nyare som avhjälper felet, normalt sett bör man alltid kolla om en nyare BIOS finns tillgänglig vid uppgradering tille ett nyare OS.

Att det är just ett MSI-MK ger mig kalla kårar, de har ofta haft lite skumma avarter med minnen de få gånger jag sysslat med deras kort.
Best of luck!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Ser BIOS allt minne (32GB) som tillgängligt vid POST? (Power On Self Test)

Om så är fallet: Kör några standard rundor med Memtest86+
http://www.memtest.org/#downiso
(Kommer antagligen ta en stund då 32GB är relativt mycket minne)
-Om den inte visar några problem eller röda anmärkningar så borde minnena vara OK.
-Visar den röda rader nertill på skärmen brukar det även stå info om vilket minnes-slot det felande minnet sitter i.

Nästa steg är att kontrollera MSI's hemsida för BIOS uppdateringar, om det finns några.
Kan hända att det finns nyare som avhjälper felet, normalt sett bör man alltid kolla om en nyare BIOS finns tillgänglig vid uppgradering tille ett nyare OS.

Att det är just ett MSI-MK ger mig kalla kårar, de har ofta haft lite skumma avarter med minnen de få gånger jag sysslat med deras kort.
Best of luck!

Har precis provat uppdatera bios då jag tydligen hade missat en nyare version, dock hjälpte det inte så fort jag slängde i det sista minnet så började den ge blåskärm igen och gnälla om startreparation som inte går att utföra.
Jo tack Msi är inget att hurra över men man lär sig. Första gången jag startade upp datorn så tog jag msi autoupdate och på något vis så flashade den bios och hade ett helvete att få i det igen då jag inte fick någon bild på skärmarna....

Permalänk
Skrivet av Haidailai:

.. hmm.

1. Det går att boota med 32gb installerat?
2. BIOS/UEFI detekterar samtliga moduler?
3. Memtest hittar inga fel?
4. När får du BSOD?

bios hittar 32 gig, memtest verkar inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

Har du installerat nyaste drivrutinerna till moderkortet då som jag tipsade om?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Har du installerat nyaste drivrutinerna till moderkortet då som jag tipsade om?

Oj glömde svara på det. Jo formaterade om datorn förra veckan då jag fick "acceptera" att inte 32 gig fungerade så har kört i dom senaste drivrutinerna på allt. I värsta fall så får det vara såhär tänkte mest om någon hade en Idé.

Permalänk
Medlem

För sakens skull, startar den om du skulle köra enbart integrerade grafikkortet?
Tänker typ någon form av addresseringsfel.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxiiiz:

Har precis provat uppdatera bios då jag tydligen hade missat en nyare version, dock hjälpte det inte så fort jag slängde i det sista minnet så började den ge blåskärm igen och gnälla om startreparation som inte går att utföra.
Jo tack Msi är inget att hurra över men man lär sig. Första gången jag startade upp datorn så tog jag msi autoupdate och på något vis så flashade den bios och hade ett helvete att få i det igen då jag inte fick någon bild på skärmarna....

Här kommer lite fler tankar:
De flesta problem jag upplevt med MSI-kort har haft med frekvensinställningar att göra, du kan prova med att sänka hastigheterna för minnena i BIOS.
T.ex. har du DDR-3 ramminnen som kör i 1866Mhz standard, sänk dem till 1600Mhz eller till 1333Mhz.
Konstigt nog har jag haft bäst framgångar med sådana tilltag på MSI-kort.

Om inte ovanstående har någon effekt.
Hunnit prova memtest86+ ännu? -Det brukar identifera skumma problem relaterat till RAM.
Har du provat att flytta om minnena mellan de olika minnesslottarna? Kan man dra någon slutsats om man tänker sig att just det sista minnet som du sätter i kanske är det felande minnet?
Prova att byta plats på det minnet med något annat minne och se om det blir någon förändring. Även om det inte löser problemet kanske det bidrar till någon slutsats?

Hehe, Status "MSI" kan vara knepigt att hantera ibland har varit med om en liknande situation med NetBIOS flashing, dock pillade jag vidare lite med det och upptäckte att jag behövde flytta om ramminnena (troligtvis något spännings-meck) sedan fick jag skärmbild som vanligt.
On the good side:
MSI gör annars väldigt läckra och najs gaming-laptops men jag är inget fan av deras övriga produkter.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Här kommer lite fler tankar:
De flesta problem jag upplevt med MSI-kort har haft med frekvensinställningar att göra, du kan prova med att sänka hastigheterna för minnena i BIOS.
T.ex. har du DDR-3 ramminnen som kör i 1866Mhz standard, sänk dem till 1600Mhz eller till 1333Mhz.
Konstigt nog har jag haft bäst framgångar med sådana tilltag på MSI-kort.

Om inte ovanstående har någon effekt.
Hunnit prova memtest86+ ännu? -Det brukar identifera skumma problem relaterat till RAM.
Har du provat att flytta om minnena mellan de olika minnesslottarna? Kan man dra någon slutsats om man tänker sig att just det sista minnet som du sätter i kanske är det felande minnet?
Prova att byta plats på det minnet med något annat minne och se om det blir någon förändring. Även om det inte löser problemet kanske det bidrar till någon slutsats?

Hehe, Status "MSI" kan vara knepigt att hantera ibland har varit med om en liknande situation med NetBIOS flashing, dock pillade jag vidare lite med det och upptäckte att jag behövde flytta om ramminnena (troligtvis något spännings-meck) sedan fick jag skärmbild som vanligt.
On the good side:
MSI gör annars väldigt läckra och najs gaming-laptops men jag är inget fan av deras övriga produkter.

Jag har provat flytta minnena i alla olika kombinationer men blir samma grej, har provat alla en och en i olika slots med och dom fungerar.
Jag kan prova sänka frekvensen men blir dom inte slöare då ? och om det då skulle fungera så blir det ju bara skräp endå? eller är jag ute och cyklar

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Linuxiiiz:

Jag har provat flytta minnena i alla olika kombinationer men blir samma grej, har provat alla en och en i olika slots med och dom fungerar.
Jag kan prova sänka frekvensen men blir dom inte slöare då ? och om det då skulle fungera så blir det ju bara skräp endå? eller är jag ute och cyklar

Jag har aldrig märkt någon faktisk skillnad i spel/skrivbordet av att köra minnena i ett snäpp lägre hastighet.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Jag har aldrig märkt någon faktisk skillnad i spel/skrivbordet av att köra minnena i ett snäpp lägre hastighet.

ok ska prova detta.

Permalänk

Så nu är vi kanske en bit på vägen..

Kollade bios igen och då var frekvensen på auto , provade låsa på 1600 mhz och då lyckades det faktiskt boota men sen blåskärm när jag kom in i windows. Provade köra på 1333 mhz utan framgång, även 1800.. Lägger med en bild på hur det ser ut. Provade även någon funktion som heter extreme memory profile men det hjälpte inte heller. Länk till bild <--------------<<< http://www.pictures.se/bild/2HL

Permalänk
Medlem

Kan det vara så enkelt att du använder fel slots för dual channel? Olika moderkortstillverkare har ju lite olika positionering men vanligast är väl slot 1 + slot 3 eller slot 2 + slot 4 men det behöver ju inte nödvändigtvis vara så men jag antar att du har dubbelkollat detta i manualen. ASRock jag kör med ville ha slot 2 och 4 tydligen om jag minns rätt (är van med att moderkort brukar använda slot 1 + 3)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Kan det vara så enkelt att du använder fel slots för dual channel? Olika moderkortstillverkare har ju lite olika positionering men vanligast är väl slot 1 + slot 3 eller slot 2 + slot 4 men det behöver ju inte nödvändigtvis vara så men jag antar att du har dubbelkollat detta i manualen.

Har 4 slots och varje slot sitter 8 gig , borde väll inte vara något problem eller ? Har inte läst manualen så noga men antar att alla 4 slots borde kunna användas eller ? Får kanske kika mer på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxiiiz:

Har 4 slots och varje slot sitter 8 gig , borde väll inte vara något problem eller ? Har inte läst manualen så noga men antar att alla 4 slots borde kunna användas eller ? Får kanske kika mer på det.

Sorry, jag läste lite dåligt, trodde du hade 2x 16GB. 4x8 ska väl inte vara några problem tycker man.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av Linuxiiiz:

Har 4 slots och varje slot sitter 8 gig , borde väll inte vara något problem eller ? Har inte läst manualen så noga men antar att alla 4 slots borde kunna användas eller ? Får kanske kika mer på det.

Ser inget speciellt i manualen https://www.msi.com/Motherboard/support/Z97-GAMING-5.html#dow...

Permalänk

Kör de en och en elelr två och två, och kör fullt memtest på dessa.
Kan vara ett område som är trasigt som bara addreseras när alla är i eller nåt liknande?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Sorry, jag läste lite dåligt, trodde du hade 2x 16GB. 4x8 ska väl inte vara några problem tycker man.

Lugnt ^^ Jo kör man bara 2 st så brukar det väll vara 1+3 ?

Permalänk
Medlem

Testat att ställa in "Optimized Defaults" i BIOS?

Någon disablade "Fast Boot" och det löste hans BSOD.

Kan även testa att höja spänningen till minnena en aning kanske?

Kan du överhuvudtaget göra en clean installation av Windows 10 med 32 GB minne?

Permalänk
Medlem

Testa om du kan få igång linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxiiiz:

kör intel i7 4790k men har aldrig hört att processorn ska hindra mängd Ram ?

Vet inte om detta kan ha något med det hela att göra..
2 minneskanaler, kan det fungera bättre med 2x16GB isåfall ??

Intel Core i7-4790K Processor
"Maxantal minneskanaler 2"
"Max minnesstorlek (beroende på minnestyp) 32 GB"
"Minnestyper DDR4 1333/1600/2133"

Permalänk
Inaktiv

Som nämns så memtesta länge.

Att det fungerade i Windows 7 pro 64 bit var dock konstigt.

En test du skulle kunna göra är att testa demo av windows server 2012.
https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-s...

Fast vilka slutsatser kan man dra med server 2012? Om det ej fungerar, så kan det ändå vara fel på moderkortsdrivrutinerna och om det fungerar perfekt i Windows 2012 så borde det inte vara fel inställt i biosen, men det kan man ej vara 100% säker på...

Så jag vet inte om det är värt att testa. Min gissning är att ditt moderkort och dessa 4st ram-minnen inte riktigt gillar varandra och man skulle gärna testa annat ramminne/moderkort, men detta kostar ju pengar.