Permalänk
Avstängd

Passar ett grafikkort alla moderkort?

Tjena jag har tänkt och bygga en dator och jag vill veta vilket moderkort jag ska till ett GTX 1050 ti. Skulle vara schysst om nån kunde tipsa ett chassit också som passar till moderkortet.

Permalänk
Avstängd

@Tjaolikloven: Tjenare!

Så länge du har ett moderkort med minst en PCI-Express x16 plats så är det grönt.
Och beroende på vilken formfaktor du ska ha på ditt moderkort så måste chassit fylla kryteriet att det ska passa.

T ex så finns det moderkort i standardena ITX, mATX, ATX, EATX m fl, och beroende på vilken formfaktor/standard ditt moderkort har så måste du välja chassi utifrån det som det får plats i samt har fästen för.

Hoppas det hjälpte lite på traven, hoppas du kan delen kring processorer samt socket som passar varandra även när du ska välja moderkort, samt vilka RAM-minnen som stöds och som passar.

Ville bara nämna ytterligare parametrar som moderkortet lär vara lämpligt efter så du inte tror att det bara är att köpa ett moderkort och att det är universalt då det är mycket mer än bara att köpa ett moderkort och att allting automatiskt passar

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

@Tjaolikloven
När det kommer till chassi så är fractal-design-define-r5 ett bra allround chassi.

När de kommer till moderkort är det ATX storlek att föredra då de är standard mått på moderkort, och när det gäller just det grafikkortet är det PCI-Express x16 port, det har alla nya moderkort idag och även ett antal år tillbaka...sen om du föredrar Intel eller AMD är upp dig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

@RazerBlader: Tack för tipsen. Jag har aldrig byggt en dator förr så jag håller på lära mig lite nu.

Permalänk
Avstängd

@bärplockaren: Tack för tipsen. Men hade varit schysst om du kunde länka ett ganska billigt men som grafikkortet passar till?

Permalänk
Medlem

Om du har en m-ATX eller ATX låda kommer alla grafikkort du är intresserade av att passa. Även om du ibland måste ta ut en hårdiskbur för att de ska gå in.

M-ITX så kan man behöva kolla upp längden.

Maximala GPU längden står i specifikationerna (hos tillverkaren eller återförsäljaren).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Tjaolikloven: Jag tycker du ska leta reda på ett chassi du tycker ser bra ut. Sen kan vi fixa ett bra moderkort till dig. Man måste börja någonstans. Antingen med ett moderkort och sedan chassi till detta, eller ett chassi och i detta ett moderkort. Då chassi är en smaksak så bör du välja det själv.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Börja med att välja vilken processor du vill ha, samt ett chassi som du tycker om. Har du ingen som helst fantasi så satsa på Fractal Design. Dom är helt ok.

Därefter gäller det att hitta ett moderkort med passande CPU-sockel, en formfaktor som passar lådan och, som Bärplockaren sa, har minst en PCI-Express x16 sockel. När det gäller de vanligaste formfaktorerna så är ATX störst, micro-ATX (mATX) lite mindre och Mini-ITX minst. Ett chassi som har plats för ATX tar som regel de andra formaten också.

När det gäller chassiet så bör du kolla så att det har tillräckligt med plats för ditt grafikkort. Vissa lådor har inte tillräckligt med utrymme mellan bakväggen och hårddisk-burarna för att de största korten ska få plats. Ska du ha datorn på skrivbordet kan det ju vara trevligt med en mindre låda annars är det bara att ta något som du gillar.

Välj minnen efter moderkort. Kolla efter minnestyp i produktinformationen. DDR4 är det vanligaste just nu. DDR3 är på väg ut men finns fortfarande att köpa.

Nätaggregat är viktigare än man tror och en jävla djungel. Viktigt naturligtvis att det ger tillräcklig effekt men det finns andra faktorer som spelar in också. Saker som bara elektriker förstår sig på. Som alltid bäst att kolla recensioner innan köp.

Till sist när du plockat ihop en varukorg så postar du den här på SweC så får du två tusen förslag på förbättringar.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjaolikloven:

@bärplockaren: Tack för tipsen. Men hade varit schysst om du kunde länka ett ganska billigt men som grafikkortet passar till?

Jaha jag tolka de som att du redan hade ett grafikkort redan, nu vet jag inte hur stor budget du har men asus gtx 1060 kanske kan vara nåt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

@bärplockaren: Jag har tänkt att köra ett GTX 1050 ti och en i5 procesor men vilket moder kort ska jag ha till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjaolikloven:

@bärplockaren: Jag har tänkt att köra ett GTX 1050 ti och en i5 procesor men vilket moder kort ska jag ha till det?

Vad har du för budget?
Här har du en i5: https://www.inet.se/produkt/5311107/intel-core-i5-6600k-3-5-g...

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjaolikloven:

@bärplockaren: Jag har tänkt att köra ett GTX 1050 ti och en i5 procesor men vilket moder kort ska jag ha till det?

Ett Asus -z170-pro-gaming skulle funka fint, tänk även på detta moderkort kräver DDR4 minnen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

@bärplockaren: Finns det nåt billigare bra som passar Chassi - Med grafikkortet GTX 1050 ti? Visst passar grafikkortet till detta chassit?!

Permalänk
Medlem

@Tjaolikloven
Du har ju även m-ATX moderkort som är en aning begränsade jämför med vanliga ATX kort, samt att just detta ej är lika klockvänligt som ett moderkort med Z-170 krets.
asus-h110m-plus

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

@bärplockaren: Skulle ett sånt där moderkort och grafikkort som du tipsade tidigare passa till de där chassit jag visa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjaolikloven:

@bärplockaren: Skulle ett sånt där moderkort och grafikkort som du tipsade tidigare passa till de där chassit jag visa?

Om du kollar på sidan du länkade till moderkortet så står det att chassit har stöd för ATX, microATX (mATX) samt Mini-ITX (mITX). Asus H110M-PLUS är ett mATX-moderkort, så det passar alltså i chassit.

Sen har moderkortet en PCIe x16-plats, likt 99% av moderkorten på marknaden. Så grafikkortet passar alltså i moderkortet också. Det enda frågetecknet är om grafikkortet får plats i chassit, men chassit tar grafikkort som är upp till 32 cm långa enligt Kompletts sida. Det är tillräckligt för de flesta grafikkort på marknaden, och ett GTX 1050 Ti har ingen anledning att vara ens i närheten av så långt.

Permalänk
Medlem

@Tjaolikloven: Här kommer några bra moderkort som passar i chassit du länkade till. Du ska förövrigt satsa på ett ATX-moderkort i det chassit. Alla grafikkort passar i det chassit.

Samtliga moderkort ska ha DDR4-minnen! Kom ihåg att alltid köpa 2 stickor minst. Dvs ska du ha 8 GB ram så köp 2x4 GB-stickor.

https://www.komplett.se/product/859170/datorutrustning/moderk...
Ett väldigt stabilt moderkort. Har allt väsentligt samt stabil strömförsörjning till CPU om du ska överklocka. Detta är inte så viktigt dock då alla moderkort med z170-krets kan överklocka fint i dagens läge. Du kan antingen skaffa en K-model (tex i5 6600K) nu och ha möjlighet att enkelt överklocka (med en bra kylare. Kylare ingår ej i K-modeller av processorer från Intel) eller så har du möjlighet att uppgradera i framtiden om du vill ha något värre! Det har även USB 3.1.

https://www.komplett.se/product/858066/datorutrustning/moderk...
Ett moderkort som är lite billigare men som inte går att överklocka. Fortfarande USB 3.1. Lite sämre ljudkrets men inget jag tror du kommer märka. Observera att detta kort också klarar av i5:or och i7:or, du kan bara inte överklocka dom.

https://www.komplett.se/product/896843/datorutrustning/moderk...
Ett lite värre moderkort med SupremeFX-ljudkrets. Det är igentligen en Realtek 1150-krets men med speciell mjukvara från ASUS som ger den lite mer funktioner. 1150-kretsen är bra för att vara direkt fastlödd på moderkortet. Klarar även av SLi/CF om du vill ha det i framtiden. Det har även LED's som gör att du kan få det att lysa i världens alla färger i lådan.

I övrigt är dom rätt så lika. Dom har plats för en M.2-SSD och dom funkar alla till alla grafikkort du kan köpa som är nyare än 15 år.

Jag skulle inte välja ett mindre mATX-kort i ett stort chassi. Större moderkort innebär lättare montering av dina komponenter och mer PCI-Expressportar. Jag har ett mATX-moderkort i ett ATX-chassi och tro mig, det är ett helvete när jag ska montera bort mitt grafikkort eller CPU-kylare då PCI-expressplatserna ligger närmare CPU-socketen. Nu beror det på att jag har en gigantisk CPU-kylare men iaf. Onödigt att köpa smått om du inte ska ha en liten dator!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770