Permalänk

Byte av moderkort eller CPU

Hej skulle vilja ha tips eller råd på vad som är bäst.

Just nu har jag problem med att min CPU clockar ner sig från 4,7 ghz till 1,3 ghz när jag sitter och spelar och de är ju skit jobbigt som ni säkert förstår.

Mina nuvarande grejer är.

CPU: amd fx-9370 eight-core 4.7ghz
Moderkort: Asus M5 A97 R2.0

Har läst och sett att moderkortet inte ens stödjer CPUN så jag tänkte, ska jag byta CPU eller moderkort?

ASUS Sabertooth 990FX R2.0 eller 3.0 har jag läst ska vara bäst för FX CPUn.

Vad tycker ni jag ska göra?

mvh

Permalänk

Du skall börja med att kolla tempsen

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som klockren throttling och med tanke på den cpun ska du definitivt börja med att kolla temperaturen på den rackaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan vara så tempen på moderkortet blir för hög och då behöver du extra kyla detta med en extra fläkt. Sedan kan du testa att sänka volten till CPUn 1 eller 2 steg. Jag hade det problemet med mitt gamla moderkort vid hög oc.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Låter som klockren throttling och med tanke på den cpun ska du definitivt börja med att kolla temperaturen på den rackaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Hahahaha "klockren"

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Låter som klockren throttling och med tanke på den cpun ska du definitivt börja med att kolla temperaturen på den rackaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Aight! startar upp ett spel nu ska se vad tempen ligger på exakt.

Permalänk
Skrivet av Sågspån:

Aight! startar upp ett spel nu ska se vad tempen ligger på exakt.

lirar nu och tempen ligger på 60-70 grader

Permalänk
Skrivet av sesese:

Kan vara så tempen på moderkortet blir för hög och då behöver du extra kyla detta med en extra fläkt. Sedan kan du testa att sänka volten till CPUn 1 eller 2 steg. Jag hade det problemet med mitt gamla moderkort vid hög oc.

Hur gör jag detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sågspån:

Hur gör jag detta?

Försök att montera en extra fläkt som blåser luft på moderkortet. på mitt kort var problemet till höger om CPUn där voltregulaton sitter. Om du kolla i instruktions boken till ditt moderkort så kan den (om du har tur) visa var på moderkortet den mäter tempen.
Mitt råd är att börja med att kolla om du kan minska volten till CPUn för att på så vis se om det räcker. börja med ett steg. Har du inte varit inne och ändrat på något i BIOSEN så kolla på filmer om ditt moderkort på yotube. ex https://www.youtube.com/watch?v=2s4WQBB2jJk

men ändra BARA volten ett steg neråt till att börja med. Skulle du sänka för mycket så din dator inte startar så finns det ett batteri på moderkortet du kan ta bort i 10s så går biosen till sitt standard läge. vill du inte ta bort batteriet så finns det en "tagg" man flyttar för att nolla biosen men det får du kola i din manual till moderkortet

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

Försök att montera en extra fläkt som blåser luft på moderkortet. på mitt kort var problemet till höger om CPUn där voltregulaton sitter. Om du kolla i instruktions boken till ditt moderkort så kan den (om du har tur) visa var på moderkortet den mäter tempen.
Mitt råd är att börja med att kolla om du kan minska volten till CPUn för att på så vis se om det räcker. börja med ett steg. Har du inte varit inne och ändrat på något i BIOSEN så kolla på filmer om ditt moderkort på yotube. ex https://www.youtube.com/watch?v=2s4WQBB2jJk

men ändra BARA volten ett steg neråt till att börja med. Skulle du sänka för mycket så din dator inte startar så finns det ett batteri på moderkortet du kan ta bort i 10s så går biosen till sitt standard läge. vill du inte ta bort batteriet så finns det en "tagg" man flyttar för att nolla biosen men det får du kola i din manual till moderkortet

aah ska testa sänka volten.. just nu ligger de op ca 1500 hur mkt ska jag gå ner?

Permalänk
Skrivet av sesese:

Försök att montera en extra fläkt som blåser luft på moderkortet. på mitt kort var problemet till höger om CPUn där voltregulaton sitter. Om du kolla i instruktions boken till ditt moderkort så kan den (om du har tur) visa var på moderkortet den mäter tempen.
Mitt råd är att börja med att kolla om du kan minska volten till CPUn för att på så vis se om det räcker. börja med ett steg. Har du inte varit inne och ändrat på något i BIOSEN så kolla på filmer om ditt moderkort på yotube. ex https://www.youtube.com/watch?v=2s4WQBB2jJk

men ändra BARA volten ett steg neråt till att börja med. Skulle du sänka för mycket så din dator inte startar så finns det ett batteri på moderkortet du kan ta bort i 10s så går biosen till sitt standard läge. vill du inte ta bort batteriet så finns det en "tagg" man flyttar för att nolla biosen men det får du kola i din manual till moderkortet

Har försökt göra som på video men jag kan inte ändra volten alls i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sågspån:

Har försökt göra som på video men jag kan inte ändra volten alls i bios

Du använder - eller + knappen på ditt tangentbord för att ändra. 1,5V är svårt att kyla på luft. Jag kör min 8350 1,425 i 4,6MHz höjer lite när jag vill nå +5GHz. (min är låst på 4,6 1,425)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

Du använder - eller + knappen på ditt tangentbord för att ändra. 1,5V är svårt att kyla på luft. Jag kör min 8350 1,425 i 4,6MHz höjer lite när jag vill nå +5GHz. (min är låst på 4,6 1,425)

Jag har vattenkylare, ska jag ändå försöka sänka volten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sågspån:

Jag har vattenkylare, ska jag ändå försöka sänka volten?

med läger volt så minskar du belastningen på moderkortet. så börja med det.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Har du löst problemet?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

Har du löst problemet?

Det funkar att spela CSGO men wow får jag fortfarande fps drops pga cpun

Permalänk
Skrivet av Sågspån:

Det funkar att spela CSGO men wow får jag fortfarande fps drops pga cpun

Hur ska jag göra?
CPU voltage pendlar mellan 1400-1550v
Hur mycket ska jag sänka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sågspån:

Hur ska jag göra?
CPU voltage pendlar mellan 1400-1550v
Hur mycket ska jag sänka?

Skickades från m.sweclockers.com

minska volten ett steg i taget. när sedan datorn Stannar/ fryser så vet du att du valt för lågt värde. Då kan du öka 2 steg.
Endast när CPUn går på maxfart använder den max volt det är därför värdet ändras.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

minska volten ett steg i taget. när sedan datorn Stannar/ fryser så vet du att du valt för lågt värde. Då kan du öka 2 steg.
Endast när CPUn går på maxfart använder den max volt det är därför värdet ändras.

Finns inga "steg" att gå utan man sätter själv hur mycket volt de ska vara

Permalänk
Medlem

@Sågspån:

0,125volt/ steg är bra

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

@Sågspån:

0,125volt/ steg är bra

http://imgur.com/a/RJTlH Här är en länk på 3 bilder från bios. jag vet inte vart jag ska ändra voltagen så snälla berätta haha. Finns där något annat också som jag ska ändra kanske?

Permalänk
Medlem

Moderkortet är överhettat för dig. VRM klarar inte av belastningen. Fläkt på VRM och undervoltning och eventuellt underclockning är vad du behöver med dina komponenter om du vill slippa throttling.
Generellt klarar det där moderkortet runt 4.5Ghz med bra kylning på FX8300 serien med lite snabb googling.

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Moderkortet är överhettat för dig. VRM klarar inte av belastningen. Fläkt på VRM och undervoltning och eventuellt underclockning är vad du behöver med dina komponenter om du vill slippa throttling.
Generellt klarar det där moderkortet runt 4.5Ghz med bra kylning på FX8300 serien med lite snabb googling.

Okey! tack, hur löser jag detta? jag har aldrig hållit på med OC och sånt där.

Permalänk
Medlem

Du får börja med att läsa om OC, samma regler gäller. Men det du ska göra är att sätta saker från Auto till Manuella inställningar för att kunna sätta dina egna volt och hastigheter.

Dina bilder visar att du kör 1.5volt på cpu. Inte konstigt att det blir varmt. Den måste ner till den lägsta nivån du kan få den för lägre temperatur men du måste också få behålla stabilitet på cpu:n så du kan inte gå hur lågt som helst. Alltså "OC" kunskaper behövs, stabilitets test, tid och tålamod.

EDIT:

Med lite läsande så kan det bli svårt att behålla 4.7Ghz och inte ha för hög volt så att VRM inte blir överhettat. Beror helt på hur lågt din FX9370 klarar av att gå för stabilitet. Men vissa verkar behöva runt 1.48-1.52 för 4.7ghz, andra verkar klara sig på 1.45v.
Det mest säkra är runt 1.40-1.42volt med en clock på 4.5Ghz.
FX cpu:erna börjar behöva massa extra volt över runt 4.5Ghz för stabilitet.

Permalänk
Medlem

Här tror jag också att det är temperaturen är för hög här annars så kan det faktiskt vara krets degeneration.
För att fixa krets degeneration är att höja VDDA lite grann bara (max 2.6 volt) samt när man höjer VDDA så ökar belastnings temperaturen drastiskt (load temp)

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sågspån:

http://imgur.com/a/RJTlH Här är en länk på 3 bilder från bios. jag vet inte vart jag ska ändra voltagen så snälla berätta haha. Finns där något annat också som jag ska ändra kanske?

Innan du rör något annat så minska bara volten tills systemet blir instabilt. för att sedan gå tillbaka ett eller max 2 steg. Har du fortfarande problem efter det så kommer mer tips. OBS minska med 0,0125 volt inte som jag skrev förut 0,125 steg (skrev fel)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

Innan du rör något annat så minska bara volten tills systemet blir instabilt. för att sedan gå tillbaka ett eller max 2 steg. Har du fortfarande problem efter det så kommer mer tips. OBS minska med 0,0125 volt inte som jag skrev förut 0,125 steg (skrev fel)

Okej ska försöka.. är så okunnig och känner att jag skulle haft någon på plats som kunde hjälpa mig..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sesese:

Innan du rör något annat så minska bara volten tills systemet blir instabilt. för att sedan gå tillbaka ett eller max 2 steg. Har du fortfarande problem efter det så kommer mer tips. OBS minska med 0,0125 volt inte som jag skrev förut 0,125 steg (skrev fel)

Får olika bluescreens nu.
System Service exception
NTFS File System

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sågspån:

Får olika bluescreens nu.
System Service exception
NTFS File System

Skickades från m.sweclockers.com

det är nu du ökar volten 0,0125 spela för att se om det räcker. Hur mycket kunde du minska volten innan du fick dessa "problem". Komihåg värdet så vi senare kan fortsätta om det inte funkar nu.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Hur går det ??

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090