Telia och Ericsson genomför Europas första fälttest av 5G

Permalänk
Medlem

Jag har ofta WiFi där jag är. Sen använder jag aldrig några appar eller webbsidor som drar en massa data. Ingen Fecke, Insta, YT, utan mest "andra" webbsidor som SC, Tradera och Blocket.

Jag gillar inte slöseri, inte ens av bandbredd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Antingen lämnar du aldrig wifi hemma eller så använder du inte telefonen. 1 gb förbrukar jag på en dag enbart genom Spotify. Men det ingår som tur är.

Jag använde 75gb i aug. Är uppe i endast 23 denna månaden.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Ladda ner låtarna genom wifi först? Fan du är bra extrem om du lyckas lyssna på för dig helt ny musik varje dag så att det uppgår i 1 GB. Om en låt är 5 MB så innebär det 200 nya låtar per dag. 13 timmar blir det om varje låt är 4 minuter lång.

Jag lyssnar på Spotify cirka 4-5 timmar om dagen mån till fredag varje månad. Sitta och ladda ned hinner man inte och det blir ganska tjatigt med samma play list. Det finns ju allt möjligt. Från musik till poddar på Spotify. Dataförbrukningen brukar ligga på ca 120 mb i timmen med Spotify. Så det innebär 0.6 gb per dag och 12 gb per månad på enbart Spotify.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Ericsson satsar allt på ett kort, dvs 5G. Men det gör konkurrenterna typ med.

Nja, de satsar väl en hel del på andra områden också... att det oftast resulterar i skit ingen vill ha är väl det stora problemet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakan78:

Antingen lämnar du aldrig wifi hemma eller så använder du inte telefonen. 1 gb förbrukar jag på en dag enbart genom Spotify. Men det ingår som tur är.

Jag gör av med ca 2GB i månaden och jag lyssnar alltid på Spotify som inte ingår för mig.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Men den viktiga frågan är:
Är det stabilt?

Svaret på den frågan kommer alltid vara inversen till frågan:
"Är det trådlöst"

Det är en del av grund teorin för (trådlösa) kommunikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Men den viktiga frågan är:
Är det stabilt?

15Gb/s är värdelöst om den tappar hastighet och förlorar paket hela tiden.

Skrivet av eXale:

Svaret på den frågan kommer alltid vara inversen till frågan:
"Är det trådlöst"

Det är en del av grund teorin för (trådlösa) kommunikation.

Tror tom problemet blir större med 5G än med tidigare, då varje sändares räckvidd är kort, så om du inte står still nära en sändare, så kommer den att behöva hoppa mellan dem, vilket ger instabilitet och pingspikar.

Med det sagt... i teorin, om du är stilla, blir det bättre än idag. Frågan är bara hur det kommer användas för problemet är att med lagom användare fungerar även 4G kanonbra för spel. Men med hög last/användarnivå så finns det inget trådlöst system i världen som är helt stabilt utan några problem.

Permalänk
Medlem

Spännande att det är på väg och iaf testas på någon typ av verklighetsnära nivå. Sedan är det väl ändå långt kvar tills det faktiskt finns för oss konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelaxel:

Och jag väntar fortfarande på täckning i fjällen...

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara bra att nämna vilket fjäll du sitter och väntar på 😂

Permalänk
Medlem

Hoppas att 5G kommer att fungera bra även för oss lantisar. Jag flyttade ut på landet för ett år sen och blev erbjuden fiberanslutning för 65,000 kr (!) efter bidrag. Skaffade då något motvilligt 4G modem. Jag ställde modemet i fönstret och trodde att jag skulle behöva en riktantenn för att få vettig signal alls, men fick direkt ca. 30mbit/s ner och 8mbit/s upp. Alltid stabilt även i oväder och aldrig trångt på masten eftersom det är ganska glest befolkat. Det enda tråkiga är cappen förstås, men mina 100 GB räcker väldigt långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Ladda ner låtarna genom wifi först? Fan du är bra extrem om du lyckas lyssna på för dig helt ny musik varje dag så att det uppgår i 1 GB. Om en låt är 5 MB så innebär det 200 nya låtar per dag. 13 timmar blir det om varje låt är 4 minuter lång.

Tre har 70GB fri musikstreaming, så inga problem där, det är betydligt bättre än telias fria sociala medier.

Jag hade 1GB fram tills någon månad sen, surfade slut på det nästan varje månad och då hade jag Wifi hemma och på jobb.
Räckte att jag stängde av Wifi en dag tar iallafall 400MB slut.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Tre har 70GB fri musikstreaming, så inga problem där, det är betydligt bättre än telias fria sociala medier.

Jag hade 1GB fram tills någon månad sen, surfade slut på det nästan varje månad och då hade jag Wifi hemma och på jobb.
Räckte att jag stängde av Wifi en dag tar iallafall 400MB slut.

Din lycka kan vara kortvarig dock, då PTS ska nog snart besluta om detta ska slopas (då det verkar strida mot EUs regler om nätneutralitet).
http://www.sweclockers.com/nyhet/22596-eu-fortydligar-lag-om-...

Kan ju nämna att tydligen ska vi ha PTS som kund hos oss i höst... så, jag kanske vet mer snart

Permalänk
Medlem

En framtid utan egen lagring. Ot scannat fotoalbum hemma och lagra de på Google photo. Fruktansvärt smidigt när man är ute och reser med. Framtiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MROO:

Undra hur dom gör då med månadssurfen. Man har kanske 5 GB sen råkar man klicka på fel sak och vips! Det var den månaden

Jag satt fast med 4G för ett par månader sedan, då var detta ett mycket verkligt problem. Inte bara att råka klicka fel, i exempelvis Steam klienten, men även med alla idiotiskt auto-uppspelande videoklipp på olika sidor, inkluderat YouTube. Förlorade rätt många GB på så vis.

Trådlösa tekniker som 4G och 5G ska användas för kommunikation, inte konsumtion/produktion.

Skrivet av crooxn:

En framtid utan egen lagring. Ot scannat fotoalbum hemma och lagra de på Google photo. Fruktansvärt smidigt när man är ute och reser med. Framtiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en framtid jag inte vill vara med om.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841