Mer specifika specifikationer? (moderkort/ljudkort)

Permalänk
Medlem

Mer specifika specifikationer? (moderkort/ljudkort)

Jag funderar på att köpa följande dator: https://www.inet.se/produkt/1960496/asus-zenbook-ux310uq-i7-1...

Dock skulle jag vilja ha mer specifika prestandadata. T.ex. hur kan jag kolla upp exakt vilket moderkort den har? Det står inte alls.

Undrar samma sak med ljudkort, det står endast "SonicMaster", men det är ju bara märke, var kan man se exakt vilket ljudkort det är och vad just detta ljudkortet har för egenskaper?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

När det gäller bärbara datorer så är såna detaljer rätt meningslösa. Moderkortet är troligtvis specialgjort för just den modellen, och ljudkortet kan även det vara unikt även om det har samma namn som ljudkort för andra modeller.

Det enda vettiga är egentligen att försöka hitta recensioner på modellen i fråga, och se hur den står sig mot sina konkurrenter. Tyvärr så brukar det vara svårt att hitta bra recensioner på nya modeller.

Permalänk
Medlem

Någon annan kanske förstår bättre vad jag frågar efter.

Efterfrågar alltså namnet på komponenterna så att jag kan hitta prestandadata för dessa, sånt som brukar anges i datablad och dylikt.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Som som perost redan har skrivit...

När det gäller bärbara datorer är moderkort, ljudkort etc oftast specialbyggda just för det specifika märket och den specifika modellen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Hur är detta svar på frågan? Jag vill hitta specifikationer för komponenterna. Var hittar man det?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

@Elektroman:

Du får nog kontakta Asus eller din återförsäljare.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Hur är detta svar på frågan? Jag vill hitta specifikationer för komponenterna. Var hittar man det?

Vad är det för komponent du ska ha specifikationen på någon kondensator eller vad?
Processor och annat viktigt brukar stå annars.

Skärmstorlek
13.3 ", Matt

Upplösning
3200x1800, QHD+

Paneltyp
IPS, LED

Pekskärm (Touch)
Nej
Processor

Processortillverkare
Intel

Processortyp
Core i7, 7500U

Processorhastighet
2.7 GHz, (Turbo upp till 3.5 GHz)

Antal kärnor
2 st
Internminne

Minne
16 GB, (1 x 8GB OnBoard + 1 x 8GB)

Minnestyp
SO-DIMM DDR4, 2133 MHz

Max minne
16 GB, (1 minnesplats)
Hårddisk

Hårddisktyp
SSD

Storlek
512 GB

Anslutning
m.2 - 6 Gbit/s

Antal mSATA/m.2
1 st, används
Grafikkort

GPU-tillverkare
Nvidia

Grafikkort
GeForce 940MX

GPU-frekvens
967 MHz, (1072 Mhz Boost Clock)

GPU-minne
2 GB, GDDR3
Anslutningar

HDMI-utgång
Ja, 1st

USB 2.0
Ja, 2st

USB 3.0
Ja, 1st

USB 3.1
Ja, 1st, Type C (gen 1)
Kommunikation

Nätverk
Nej

Trådlöst nätverkskort
Ja, 802.11 a/g/n/ac

WiDi
Ja

Bluetooth
Ja, v4.1
Batteri

Batterityp
Li-Polymer 3-cells, 48 Whrs

Nätadapter
65 W
Övrigt

Ljudkort
Ja, SonicMaster

Medföljande tillbehör
AC-adapter, Strömkabel, Manual

Minneskortläsare
Ja, SD/SDHC/SDXC/MMC

Operativsystem
Windows 10 Home, 64-bit.

Optisk enhet
Nej

Pekdon
Multi-Touch-styrplatta

Tangentbord
Svenskt tangentbord

Bakgrundsbelyst tangentbord
Ja

Webbkamera
Ja, HD 720p

Färg
Quartzgrå

Garanti
2 år
Mått

Bredd
323 mm

Djup
223 mm

Höjd
18.4 mm, - 19 mm

Vikt
1.45 kg

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Hur är detta svar på frågan? Jag vill hitta specifikationer för komponenterna. Var hittar man det?

Du får fråga tillverkaren i så fall, d.v.s. Asus i det här fallet, eftersom de troligtvis är de enda som har datablad för komponenterna. Det är så klart mycket osannolikt att de faktiskt kommer tala om något mer för dig än du kan läsa på deras produktsida för datorn, men fråga kan du alltid göra.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt och frågat, varför ska du veta mer detaljer än informationen du redan kan läsa?

Permalänk
Medlem

Mer specs än ASUS/icecat får du nog inte tag på, men det är ju inte precis en ovanlig dator. Det borde finnas jättemånga recensioner som jämför den med allt annat liknande, så vad mer behövs?

Om du undrar om t.ex. vilken OEM som används för SSD, minne osv. kan man anta att det antagligen varierar från serie till serie eftersom det är en populär dator. Förmodligen skrivs det i recensioner vilka OEMs just de råkar ha fått, men det är ju ingen garanti för att det är de du får.