Begagnat R9 280X "fel vid upptäckt av drivrutin, kontakta AMD."

Permalänk

Begagnat R9 280X "fel vid upptäckt av drivrutin, kontakta AMD."

Tja.

Köpte ett R9 280X tidigare idag begagnat. använde driver sweeper och tog bort alla grafik drivrutiner, sen så jag sätter i det i datorn, försöker starta den och den fryser vid windows load skärmen, går in i felsäkert läge och tar bort allt som driver sweeper missade, laddade ner nya drivrutinder.
försöker installera drivrutinerna, får bara ett "fel vid upptäckt av drivrutin, kontakta AMD."

några ideer?

Datorn:

CPU: i7-3770K Stock
RAM: G.Skill Ripjawz X 2133Mhz 8Gb
SSD: intel SSD 180Gb
HDD: Samsung 1Tb 7200Rpm
MB: MSI Z77A-G43 ATX
PSU: CoolerMaster GX750W
OS: Windows 10 x64

Tack På Förhand!
Mvh

Permalänk
Medlem

Testa att ändra biosswitchen om det finns på ditt kort, kan hända att kortet har flashats tidigare...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Testa att ändra biosswitchen om det finns på ditt kort, kan hända att kortet har flashats tidigare...

Ursäkta frågan, men hur gör man det?

ojj, det va den jag menade med "driver sweeper" vette fan varför jag tänkte på driver sweeper.

Kan läggas till att fläktarna på kortet funkar iallafall.

En till fråga, spelar det någon roll om man kopplar in kortet med 6+2 och 6 istället för 8 och 6 kontakterna.

Permalänk
Medlem

@Ngnrandom: 6+2 om det står PCI-E är exakt samma som en 8a.

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

@Ngnrandom: 6+2 om det står PCI-E är exakt samma som en 8a.

Vart ska de stå PCI-E? har nu kollat manualen för nätagget, det är tydligen 6+2 PCI-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ngnrandom:

Ursäkta frågan, men hur gör man det?
...
En till fråga, spelar det någon roll om man kopplar in kortet med 6+2 och 6 istället för 8 och 6 kontakterna.

Isf finns en liten switch på någon av kortets kanter, den som pekar ut från moderkortet om jag minns rätt. 6+2 ska fungera bra, ditt nätagg verkar vara single rail så det ska inte spela någon roll vilka kablar du trycker i.

Hoppas i övrigt att kortet är helt, jag köpte ett par här på swec där ett orsakade oljud, inget som nämndes i beskrivningen inte! Dock orkar jag inte bry mig då jag testade kortet ett par månader efter jag fått hem det. Det sista kortet har jag ännu inte testat, ska in i brorsans gamla dator. Har dock två felfria 7970 utöver dessa så det skulle inte vara någon katastrof.

Edit: Driver Sweeper skulle jag nog inte köra på Windows 10, vet inte vilka konsekvenser det skulle resultera i, jag brukar köra DDU.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Isf finns en liten switch på någon av kortets kanter, den som pekar ut från moderkortet om jag minns rätt. 6+2 ska fungera bra, ditt nätagg verkar vara single rail så det ska inte spela någon roll vilka kablar du trycker i.

Hoppas i övrigt att kortet är helt, jag köpte ett par här på swec där ett orsakade oljud, inget som nämndes i beskrivningen inte! Dock orkar jag inte bry mig då jag testade kortet ett par månader efter jag fått hem det. Det sista kortet har jag ännu inte testat, ska in i brorsans gamla dator. Har dock två felfria 7970 utöver dessa så det skulle inte vara någon katastrof.

Edit: Driver Sweeper skulle jag nog inte köra på Windows 10, vet inte vilka konsekvenser det skulle resultera i, jag brukar köra DDU.

det är bra att veta, tack! och förresten så löste jag det, gick in i bios och såg att jag hade en riktigt gammal flash så flashade in en ny!
tack så mycket!

Permalänk

Tack alla som hjälpte! uppskattas verkligen! hittade felet förresten, gick in i bios och såg att jag hade en riktigt gammal flash så flashade in en ny! hade för mig att jag redan hade flashat den, men antar att jag bara drömde om det xD

Mvh