Google tar bort Pixel och Pixel XL från svenska Google Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Hade sett fram emot att byta ut min gamla Sony Z2 denna hösten då det såg spännande
ut på pappret med alla nya lanseringar som skulle göras, men det har mest varit besvikelse.
Känns som man i nuläget får avvakta till vårkanten.
Är ganska glad i efterhand att denna telefonen inte kom till Sverige, då
den inte motsvarade mina förväntningar för fem öre, ångrar jag inte köpte Nexus 6p när den kom.

Kanske att man för första gången hoppar på Appletåget till vårkanten, även om jag
aldrig någonsin hade trott detta förut.

Jag är lite tvärt om. Är på iOS och Windowståget, men de enda Androider jag funderat på är just Googles egna. Denna möjlighet dog nästan nu.

Skrivet av Fisken1986:

Finns en mängd fler Android telefoner än Google.

Fast där har vi problemet (iaf för mig som blivit bränd innan på icke-Google-Androider). De har en massa appar, skall och extra skit, och dessutom så är uppdateringarna av systemet långt ifrån så pålitligt som man egentligen önskar (eller är van vid på Microsoft-, Apple-, och som i detta fallet på Google-sidan).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Så microsoft med surface book pro finns inte som har revolutionerat de bärbara och nu google sätter Sverige i andra hand med ett gäng andra länder, känns tråkigt.

Håller med. Har även varit sugen på Surface Book Pro, men det verkar bara vara Apple som är bra på att prioritera Norden.

Skrivet av anon177532:

Kunde dom inte bara skita i Google Assitant alt. göra den frivilligt vald? Vilken helt patetisk anledning att vänta med att släppa en lur i ett av de länder som är bäst på Engelska.

Herregud Google, get a grip.

Både Apple och Microsoft har ju släppt produkter med enbart engelsk Siri och Cortana i Sverige utan problem. Borde vara upp till användarna att välja.

Personligen så är jag ingen stor fan av röststyrning (kanske blir bättre), och om jag byter till Android så hade jag utan problem köpt en Pixel utan "assistenten".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Ozzed:

Senaste jag läste (2014) var väl apple mest använda märket följt av samsung. Ser kanske annorlunda ut idag?

Klart dem inte vill stå som förlorare i ett teknikland som Sverige. Har inte läst på något forum som gillade den här pixeltelen.

Samtidigt har Huawei kampanjat hårt senaste året att de lär väl vara ett av de största märkena i Sverige bara inom något år.

Men ser gärna att nokia återkommer, stödjer gärna våra finska bröder.

Chansen att Nokia återkommer är ungefär lika stor som chansen att vårt svenska Ericsson återkommer.

Skrivet av FUtech:

När ska Ericsson och Nokia komma tillbaka!? Man börjar bli trött på att bara förlita sig på Amerikanska crap företag med noll innovation och som skiter i Sverige totalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Den chansen är nog extremt liten (såvida det inte handlar om att sälja klisterlappar till kineserna).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Värderar man snabba uppdateringar från OS-leverantören så finns bara iPhone, Nexus och Pixel (och till viss del Lumia). Det är alltid dessa telefoner som jag har att välja emellan, har noll intresse i övriga leverantörer.

Japp. Därför endast dessa leverantörer som är intressanta för mig. Vill personligen inte ha en massa "skit", extraskal och ouppdaterade system.

Samma sak på PC-maskiner; skall vara "clean install" av Windows, och inte OEM-skit installerat av tillverkaren (förutom Microsofts egna Surface Pro som är mer eller mindre "stock"-OS).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av martinot:

Ja, det var en tråkig överraskning. I dagsläget så kör jag Windows på jobbtelefon och iOS på min privata. Tycker att Googles egna telefoner är de enda Androidtelefoner som jag personligen är intresserad av. Har blivit bränd tidigare av telefoner av både Sony och Samsung som inte fått uppdateringar.

Ja, jag med. Sitter med en Galaxy S6 nu som är seg som sirap trots att jag har rootat och debloatat den. Min Nexus 5 är rappare än den skiten. Men det kostar ju 6-7k om man ska byta till något annat vettigt alternativ så får ju leva med det..

Permalänk
Skrivet av huttala:

Ja, jag med. Sitter med en Galaxy S6 nu som är seg som sirap trots att jag har rootat och debloatat den. Min Nexus 5 är rappare än den skiten. Men det kostar ju 6-7k om man ska byta till något annat vettigt alternativ så får ju leva med det..

Provat ren custom? På min S3 gjorde det underverk, blev bättre än ny (dock med 5 och 6 android så har man ju fått stå ut med några buggar, 4.4 custom fungerade egentligen bäst).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

heheh, sverige är ju på väg att bli tredjevärldsland så förstår att de drar sig ur vår marknad (kanske lite tidigt dock) köpkraften blir knappast bättre av mass invasionen av folk som aldrig kommer få jobb, och de stora företagen flyttar ut pga höjda avgifter

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Broken-arrow:

Provat ren custom? På min S3 gjorde det underverk, blev bättre än ny (dock med 5 och 6 android så har man ju fått stå ut med några buggar, 4.4 custom fungerade egentligen bäst).

Tyvärr så funkar det inte när man har samsungs SoC. Dom vägrar ju släppa drivrutinerna.
Finns typ inga AOSP baserade roms alls. Vilket jag inte tänkte på när jag köpte telefonen, tänkte precis som dig att det bara är att installera AOSP om touchwiz suger... Men så enkelt var det inte.

Jag har faktiskt en S3 som rullar med CM11 och den fungerar hur bra som helst, förutom att batteriet dör på 2 timmar och kameran är oanvändbar.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Tyvärr så funkar det inte när man har samsungs SoC. Dom vägrar ju släppa drivrutinerna.
Finns typ inga AOSP baserade roms alls. Vilket jag inte tänkte på när jag köpte telefonen, tänkte precis som dig att det bara är att installera AOSP om touchwiz suger... Men så enkelt var det inte.

Jag har faktiskt en S3 som rullar med CM11 och den fungerar hur bra som helst, förutom att batteriet dör på 2 timmar och kameran är oanvändbar.

Jaså? för S3 finns det ju klockrena AOSP rom, kör Cm 13 och den rullar bra mycket bättre än CM 12 (är ju låst soc även på vanliga S3 också). har inte haft problemet att den dör efter 2 timmar och kameran fungerar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Broken-arrow:

Jaså? för S3 finns det ju klockrena AOSP rom, kör Cm 13 och den rullar bra mycket bättre än CM 12 (är ju låst soc även på vanliga S3 också). har inte haft problemet att den dör efter 2 timmar och kameran fungerar.

Ja, dom verkar ju ha fått tag på drivisarna till S3.
Det är inge fel på telefonen, men jag jämför kameran med min S6. Och då är det ju hårdvaran som är dålig, inte själva romen.
Att batteriet dör är ju för att det är helt sanslöst slitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Oneplus är ganska orört och ser väldigt "stock" ut med sitt OxygenOS.

Men hur snabba är dom på att släppa uppdateringar ?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Helt sjukt att de inte bara lanserar telefonen i Sverige med assistenten på engelska istället. Det är ju inte så att klientelen som faktiskt tänkt köpa denna telefon inte kan engelska om de nu ens vill använda sig av assistenten.

Håller med. Skulle aldrig falla mig in att använda något annat språk än engelska på en dator eller en telefon.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Men hur snabba är dom på att släppa uppdateringar ?

Oneplus 3 och Oneplus X kör 6.0.1

Oneplus X lanserades i november 2015 med 5.1 och fick 6.0.1 i juli 2016

Enligt rykten är 7.0 påväg till Oneplus 3 inom kort

Om man kollar historiken har de uppgraderat sina telefoners OS en gång till högre modelnummer sen EoL men när de slutar supporta luren har 3e parts kommit ikapp som t.ex. cyanogenmod som erbjuder uppdateringar och uppfräschning av din telefon länge

https://download.cyanogenmod.org/?device=bacon
https://wiki.cyanogenmod.org/w/Bacon_Info

Själv flashar man cyanogenmod samma dag som man köper ny telefon och undviker telefoner som inte har cyanogenmod, har senaste halvåret kört Oneplus X och Nexus 5x samt en gratis z5 compact som inte hade stöd för cyanogenmod därav ligger på hårdvarukyrkogården.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.