Beräkna max VRAM på PCI-x 2

Permalänk
Inaktiv

Beräkna max VRAM på PCI-x 2

Jag sitter idag på ett gammalt AMD Radeon 5770 som är kopplat till ett Asus moderkort, och jag har tänkt att byta ut grafikkortet ganska snart, men för att utnyttja hela bandvidden så behöver jag ett nytt moderkort + cpu + minne vilket jag inte tänkt att byta ut denna omgång.

Så det får bli et PCI-X 3 körandes på en PCI-x 2 sockel. Och den informationen jag fått fram är att det kommer bli en flaskhals. Så långt är jag med.

Men jag läser samtidigt att ett grafikkort sittandes på PCI-x 2 inte kan utnyttja 4GB, utan får nöja sig med 2.7GB, men hur de får fram denna siffra är jag intresserad av.

Följande fick jag fram på ett annat forum:

Base Clock Speed: PCIe 3.0 = 8.0GHz, PCIe 2.0 = 5.0GHz, PCIe 1.1 = 2.5GHz
Data Rate: PCIe 3.0 = 1000MB/s, PCIe 2.0 = 500MB/s, PCIe 1.1 = 250MB/s
Total Bandwidth: (x16 link): PCIe 3.0 = 32GB/s, PCIe 2.0 = 16GB/s, PCIe 1.1 = 8GB/s
Data Transfer Rate: PCIe 3.0 = 8.0GT/s, PCIe 2.0= 5.0GT/s, PCIe 1.1 = 2.5GT/s

5Ghz x 16 kanaler = 8000
5Ghz x 500MB/s = 2500

Så långt är det lungt, men 2.7GB?

Vad har jag missat alternativt hjälp mig att förstår detta, är ni snälla

Permalänk
Medlem

Vet inte var du har hittat dessa teorier. Du kan köra ett PCI-E 3.0 grafikkort på ett PCI-E 2.0 moderkort utan några nämnvärda förluster. (möjligtvis undantaget Titan X Pascal och 1080 Ti). Har heller aldrig hört talas om att PCI-E bussen skulle ha något att göra med mängden VRAM som kan utnyttjas. Jag har varit upp över 4GB VRAM användning utan några som helst problem och jag har PCI-E 2.0.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

BAra köra på, det flaskar ej.

Permalänk

Du måste hugga in ett dubbelgpu kort för att gå över vad en x16 2.0 port klarar leverera.

De flesta single kort går inte speciellt mycket över vad en x8 2.0 fixar 5% över eller något sånt max. Dvs typ 1-5fps fölust på sin höjd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Du får räkna med bredden på pci-e banorna ochså, 0.035*24.7(/16)

Permalänk

Jag förstår inte något. Vadå beräkna PCI-X bandbredd? Det man bukar köra på PCI-X är gamla SCSi kontroller kort och andra server prylar, inte grafikkort?

Vad har jag missat?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag förstår inte något. Vadå beräkna PCI-X bandbredd? Det man bukar köra på PCI-X är gamla SCSi kontroller kort och andra server prylar, inte grafikkort?

Vad har jag missat?

Tror TS har förvirrat PCI-X med PCIe
@TS: PCI-X har inget med PCI Express att göra.

Permalänk

Jag fick lite nostalgi känslor när jag läste PCI-X 😁

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av JST:

Men jag läser samtidigt att ett grafikkort sittandes på PCI-x 2 inte kan utnyttja 4GB, utan får nöja sig med 2.7GB, men hur de får fram denna siffra är jag intresserad av.

Här är ett test där de testade PCIe-skalningen med ett GTX 980. Slutsatsen är att PCIe x16 2.0 vs. x16 3.0 knappt gör någon mätbar skillnad.

Sen vet jag inte riktigt vad du vill få fram med dina uträkningar. Detta med att grafikkort bara kan utnyttja en viss mängd minne är egentligen något av en myt. Ett grafikkort kan så klart använda allt minne det har (även om det heter GTX 970 ), oberoende av hastigheten på PCIe-porten. Sen kanske ett grafikkort inte har nytta av allt minne i ett visst spel, eftersom det är för klent för att driva spelet med så höga grafikinställningar att allt minne används. Men det är då beroende på spel och hur hög bildfrekvens man kräver, så att sätta en fast gräns på hur mycket minne ett grafikkort kan använda är bara nonsens.

PCIe-bussen är också relativt långsam oavsett version, även med PCIe x16 3.0 så tar det ca. 250ms att fylla 4 GB grafikminne (15.75 GB/s). Vid 60Hz så har man ca. 16.7ms per bildruta, så att kommunicera mycket över PCIe-bussen fungerar inte om man vill få ut bra prestanda. Grafikprogrammerare försöker därför minimera PCIe-kommunikationen så mycket som det bara går, vilket är orsaken till att hastigheten på PCIe-porten gör så liten skillnad i artikeln jag länkade. Den största skillnaden är troligtvis när man precis kommit in i spelet och alla texturer och sånt ska laddas in i grafikminnet, där kan säkert en snabbare PCIe-port förkorta tiden till att spelet börjar flyta på normalt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

Tror TS har förvirrat PCI-X med PCIe
@TS: PCI-X har inget med PCI Express att göra.

Jo det stämmer att jag blandade ihop PCIe med x, ursäkta förvirringen.

Innan jag började läsa på en massa forum så var det följande gfx jag funderade på:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Och de spel jag kör är av lite enklate karaktär som World of Warcraft, Mass Effect och liknande. Har tänkt införskall ME4 när det släpps och Fallout4 när jag har kraftigare gfx.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@JST: Köp något bättre än 460 om du ska uppgradera och tänkt spela de spel du nämner. GTX 1060 3GB har väl omkring 3 gånger? så bra prestanda som 460 och kostar just nu bara 400 kr mer. Vad har du för nätaggregat?

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evga-geforce-gtx1060-3gb-gaming/236166.8989/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

@JST: Köp något bättre än 460 om du ska uppgradera och tänkt spela de spel du nämner. GTX 1060 3GB har väl omkring 3 gånger? så bra prestanda som 460 och kostar just nu bara 400 kr mer. Vad har du för nätaggregat?

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evga-geforce-gtx1060-3gb-gaming/236166.8989/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

I dagsläget kör jag på 650w från cosair. Beroende på budgetten så kommer jag troligen köpa 1000w G2 från evga när jag sedan uppgraderar resten. Har dock inte bestämmt mig. Men det kort du nämnde var ett alternativ jag tittat på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JST:

I dagsläget kör jag på 650w från cosair. Beroende på budgetten så kommer jag troligen köpa 1000w G2 från evga när jag sedan uppgraderar resten. Har dock inte bestämmt mig. Men det kort du nämnde var ett alternativ jag tittat på.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det inga problem alls. Du kan ju köpa nytt nätaggregat någon gång i framtiden men något kraftigare än max 500-650W kommer aldrig att behövas så länge du bara har ett grafikkort i datorn. Ett GTX 1060 drar t.ex. inte mer ström än ditt nuvarande 5770. Dock presterar det mångfalt bättre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Tack all för era informativa förklaringar! -:)

Skickades från m.sweclockers.com