Datorn kraschade och startar ej. PSU defekt?

Permalänk
Medlem

Datorn kraschade och startar ej. PSU defekt?

Nättaggregatet "ylade" vid uppstart av datorn. Skumt tänkte jag, för så har det aldrig låtit förut.

Testade att se om förändring skedde under belastning. Drog igång Crysis 3 och ylandet försvann. 20 minuter in i spelandet så stängde datorn av sig som en blixt från klar himmel.

Nu startar inte datorn mer. Är det nätaggregatet (Be queit Dark Power Pro 11 1200w, inköpt i augusti 2016) som är defekt må tro? Har dragit i och ur alla kablar på utsidan av chassit, låtit datorn kyla ner sig samt testat olika eluttag utan förbättring. De inbyggda LED-slingorna på Asus ROG-moderkortet pulserar och lyser som vanligt, men datorn startar ej.

Hjälp uppskattas.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Nättaggregatet "ylade" vid uppstart av datorn. Skumt tänkte jag, för så har det aldrig låtit förut.

Testade att se om förändring skedde under belastning. Drog igång Crysis 3 och ylandet försvann. 20 minuter in i spelandet så stängde datorn av sig som en blixt från klar himmel.

Nu startar inte datorn mer. Är det nätaggregatet (Be queit Dark Power Pro 11 1200w, inköpt i augusti 2016) som är defekt må tro? Har dragit i och ur alla kablar på utsidan av chassit, låtit datorn kyla ner sig samt testat olika eluttag utan förbättring. De inbyggda LED-slingorna på Asus ROG-moderkortet pulserar och lyser som vanligt, men datorn startar ej.

Hjälp uppskattas.

Får du BIOS-pip, se BIOS eller göra någonting öht?
Snabbaste diagnosen är att hämta en annan PSU bara.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Får du BIOS-pip, se BIOS eller göra någonting öht?
Snabbaste diagnosen är att hämta en annan PSU bara.

Händer ingenting när jag försöker starta den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

För användare i framtiden som har liknande problem.
Jag har bytt PSU till en ny men det hjälpte inte. Power led-lampan lyser rött, reset led lyser grönt. Allt pekar på att det är moderkortet Asus ROG Strix X99 som är defekt. Jag har testat att starta datorn utan grafikkort och bytt batteri på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

aggregatet kan ha tagit moderkortet med sig
miss ljud från aggregat är ofta tecken på att den ger upp kan då ge en spännings spik som tar med andra data delar.

Har du testat aggregatet för att se om den är felfri ??

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

aggregatet kan ha tagit moderkortet med sig
miss ljud från aggregat är ofta tecken på att den ger upp kan då ge en spännings spik som tar med andra data delar.

Har du testat aggregatet för att se om den är felfri ??

Sant. Nej har inte den möjligheten tyvärr. Får nog bli att lämna in datorn på service repartion hos Inet eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC