SOLVED Hjälp, hur återskapa borttagen och överskriven partition?

Permalänk
Medlem

SOLVED Hjälp, hur återskapa borttagen och överskriven partition?

Körde HP´s värdelösa inbyggda recovery program på laptopen för att återställa C: partitionen och OS men den tog utan att upplysa om det bort min D: partition som innehåll all min data bilder, arbeten o.s.v. och skapade en ända ny partion av allt utrymme och installerade os på den. =(

Kör just nu Ontrack easy recovery deapscan men det tar 3H att gå igenom disken (1Tb 7200rpm).

Så under tiden mottages gärna alla tänkbara tips på program och info kring hur och om det går att lösa detta och återskapa partitionen och filerna.

Jag har stoppat in disken i min stationära som har 4tb ledig disk så det går att återskapa till den.

Visa signatur

I7 2700k@5Ghz, 980 GTX ,12gb DDR3 ripjaw 2133Mhz, Benq 24"144hz

Permalänk
Medlem

@demo1:

SOLVED . det fungerade med Ontrack easy recovery. Helt otroligt program. Trotts att partitionen var borta och ersatt med en ny partition med ett nytt os installerat. Ser att detta er samma program som flera data recovery firmor anvender och tar 5000+ for det. Vert att veta. Obs e po ett amerikanskt tangentbord...

Visa signatur

I7 2700k@5Ghz, 980 GTX ,12gb DDR3 ripjaw 2133Mhz, Benq 24"144hz

Permalänk
Medlem

Så länge det inte skrivs en massa volymdata på hårddisken så finns gamla datat kvar och NTFS har som tur i dessa fall en tendens att skriva hårddisken från börja till slutet på rad och inte slumpmässigt här och var över diskytan som senare filsystem av vissa typer (för att få upp prestanda och minska fragmentering), vilket gör att det är bara början på volymen som skrivs sönder (och oftast är OS-systemkomponenter då dessa filer var de första som installerades även första gången på HD:n) när det nya OS:t installeras och i ditt fall är D: en bit in på disken och blir lämnad orörd.

Detta är en ganska vanlig användarmisstag att just formatera om av misstag och de flesta recover-programvaror letar efter dom magic-number som indikerar starten på en ny partition och ny filsystem och sedan efter några rimlighetskontroller att det är valid filsystem, återskapar partitionstabellen efter detta - det är därför rescue-programmet behöver ha sina timmar att läsa igenom _hela_ hd - varenda sektor för att hitta dessa.

1 TB på 3 timmar ger att genomläsningen ligger lite drygt 100 MB/s i genomsnitt då den typen av diskar kanske ligger på 110-120 MB/s i början och nedåt 70 MB/s i slutet av läsningen när huvudet läser nära centrumnavet på skivorna.

Permalänk
Medlem

@xxargs: precis! Grymt förklarat. Borde nästan bli en sticka tråd då det kan hjälpa många.

Visa signatur

I7 2700k@5Ghz, 980 GTX ,12gb DDR3 ripjaw 2133Mhz, Benq 24"144hz

Permalänk
Medlem

@demo1: och för den som undrar så fick jag tillbaka hela partitionen med både mappar och något ändrade filnamn. Men helt otroligt. Totala tidsförloppet ca 9h, 3h partitionen, 3h fil indexering ,3h återskapning. Ge inte upp för den rullande loggen avslöjade inte att den hittat nånting förns vid 96%! Testade lite olika program på skoj men detta var det ändå som kunde fixa mappstrukturer gratisapparna la bara filerna i en mapp och inga filnamn återskapades....

Visa signatur

I7 2700k@5Ghz, 980 GTX ,12gb DDR3 ripjaw 2133Mhz, Benq 24"144hz