3000 mhz ram, endast att sätta in och köra?

Permalänk

3000 mhz ram, endast att sätta in och köra?

Hej!

Jag ska införskaffa mig en ny dator om några dagar och går nu igenom mina delar etc. Jag är dock nybörjare inom detta ämne och använder sweclockers forum dagligen så frågar lika gärna proffsen här!

Jag hade tänkt använda 3000 mhz ddr4 ram i mitt skylake-moderkort och undrar om det bara är att plugga in dem som vanligt och inget mer med det, eller om jag måste ändra något i bios så att dess höga frekvens upptäcks? Betyder det att man köper fabriksöverklockade ram minnen när man köper högre än 2133mhz? Har inte förstått det här.. Sorry!

Skulle någon vänlig stjäl kortfattat vilja förklara? (:
Tack!

Permalänk
Medlem

Ja du behöver gå in i BIOS och aktivera XMP-profil. Ja du köper i princip fabriksklockade.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av blobfisherjr:

Hej!

Jag ska införskaffa mig en ny dator om några dagar och går nu igenom mina delar etc. Jag är dock nybörjare inom detta ämne och använder sweclockers forum dagligen så frågar lika gärna proffsen här!

Jag hade tänkt använda 3000 mhz ddr4 ram i mitt skylake-moderkort och undrar om det bara är att plugga in dem som vanligt och inget mer med det, eller om jag måste ändra något i bios så att dess höga frekvens upptäcks? Betyder det att man köper fabriksöverklockade ram minnen när man köper högre än 2133mhz? Har inte förstått det här.. Sorry!

Skulle någon vänlig stjäl kortfattat vilja förklara? (:
Tack!

Skrivet av Naga:

Ja du behöver gå in i BIOS och aktivera XMP-profil. Ja du köper i princip fabriksklockade.

yes, som ovan sa. men bäst kolla med din moderkort som stöder det.
visst du kan köpa fri val för drr4 men vill du 100% att funka med ditt moderkort, kolla upp först.
dock det kan hända att de finns inte i listan. tex nya ram minne.

annars du kan köra bara 2133mhz. kan får bluesceen om xmp passar inte moderkort. det fick jag.
men du kan ju fixa inställningar i bios utan sätta på XMP.

Visa signatur

Underskrivning.
En besviken licens betalare.