Byte mot likvärdig produkt - fundering!

Permalänk
Medlem

Byte mot likvärdig produkt - fundering!

Hej!

Har en liten fundering kring konsumentlagar och datorkomponenter (inget ärende existerar utan detta är en av mina lördagsfunderingar ).

Antag att en person går till en butik, t.ex. Webhallen eller Inet, och köper en datorkomponent, t.ex. ett moderkort. Tittar man på t.ex. Webhallens hemsida angående produktgaranti så står det så här:

Webhallen lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. På begagnade varor och demo-produkter lämnas 6 månaders garanti. Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom 1 år (6 månader för begagnade och demoprodukter) om produkten ej skadats av handhavandefel. När det gäller hårdvara och hemelektronik gäller respektive tillverkares garanti, Webhallen lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade.

Webhallen produktgaranti

http://www.webhallen.com/info/bestallning/kopinfo

(Jag antar att övriga datorbutiker har liknande villkor)

Antag att personen använder sitt moderkort och det går sönder inom butikens givna garantiperiod. Personen går till butiken där de testar moderkortet och kommer fram till att de inte kan reparera det, men kan inte heller erbjuda ett annat moderkort med samma sockel då de upphört att sälja dessa. Vi antar även att personen inte vill använda sig av tillverkarens garanti i detta fall utan butikens garanti.

Vad har kunden för rättigheter i detta fall? Jag har läst om att butiker måste erbjuda en likvärdig produkt enligt lag (stämmer detta?), men vad kan en likvärdig produkt vara för kunden? Har denne rätt att kräva samma summa pengar tillbaka om butiken ej kan tillgodogöra ett nytt moderkort med samma sockel?

EDIT: Nu när jag tänker efter så kan detta exempel med moderkort vara ganska tufft. Om vi säger grafikkort istället - vad gäller då om butiken slutat sälja samma modell som gått sönder? Ex. om personen köpt ett GTX 980 och det gick sönder inom butikens garantiperiod men butiken säljer ej några 980 längre - vad har kunden för rättigheter då?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Om inte butiken kan erbjuda en likvärdig produkt så får kunden tillbaka pengarna. Jag hade ett 8800GTS som gick sönder och komplett erbjöd mig ett 9800 GT istället, samma kort men med ett nytt namn, men av nån anledning så bestämde Nvidia att dom 2 korten inte ska gå att köra i SLI.
Då fick jag tillbaka dom pengarna som jag betalat för mitt 8800 GTS.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Om inte butiken kan erbjuda en likvärdig produkt så får kunden tillbaka pengarna. Jag hade ett 8800GTS som gick sönder och komplett erbjöd mig ett 9800 GT istället, samma kort men med ett nytt namn, men av nån anledning så bestämde Nvidia att dom 2 korten inte ska gå att köra i SLI.
Då fick jag tillbaka dom pengarna som jag betalat för mitt 8800 GTS.

Har man rätt till hela summan tillbaka även om det går 11.9 månader av de 12 månader som butiken erbjuder garantin under, och värdet på komponenten minskat under denna tid? Säg att man betalat 4000 kr för ett grafikkort som går sönder efter 11 månader och säljs i andra butiker för 2000 kr - får man då inte 2000 kr?

En annan fundering med just grafikkort - säg att du köpt ett blower style/referenskort och det går sönder under garantiperiod, men butiken har inga liknande referenskort utan endast de med custom kylare. Dock så vill du som kund inte ha custom kort p.g.a. att du tidigare valt referenskylare som passar av någon anledning bättre till din dator (t.ex. om du har ett litet chassi där custom kylare inte är att föredra eller om du kör SLI). Vad har kunden för rättigheter då?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Är det inte så att man har rätt till en ny produkt eller pengar tillbaks - slitage, x% per år?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Antag att personen använder sitt moderkort och det går sönder inom butikens givna garantiperiod. Personen går till butiken där de testar moderkortet och kommer fram till att de inte kan reparera det, men kan inte heller erbjuda ett annat moderkort med samma sockel då de upphört att sälja dessa. Vi antar även att personen inte vill använda sig av tillverkarens garanti i detta fall utan butikens garanti.

Vad har kunden för rättigheter i detta fall? Jag har läst om att butiker måste erbjuda en likvärdig produkt enligt lag (stämmer detta?), men vad kan en likvärdig produkt vara för kunden? Har denne rätt att kräva samma summa pengar tillbaka om butiken ej kan tillgodogöra ett nytt moderkort med samma sockel?

Butiken måste erbjuda ett likvärdigt moderkort. Samma sockel, kompatibilitet med aktuell CPU, minnen osv. Kan de inte lösa det har kunden rätt att köpa en likvärdig produkt någon annanstans, och kräva att butiken ersätter utläggen. Däremot är det fullt möjligt att butiken väljer att lösa det genom att skicka moderkortet till tillverkaren som förser dem med ett utbytes, och då får kunden nöja sig med det. Ett par veckors väntetid är normalt. Jag vet inte riktigt hur lång väntetid som är rimligt innan kunden kompenseras för det.
Och när det kommer till likvärdig produkt, så är det helt upp till kunden att avgöra om specifikationerna man köpt moderkortet för, är de samma för ersättningsprodukten. Exempelvis kan kunden ha köpt ett moderkort med många sATA anslutningar, just för att man vill köra många diskar. Dual LAN, specifikt ljudchip, osv. Man måste inte automatiskt acceptera en vara man inte är nöjd med. Normalt tar butiken kontakt med en, och försöker hitta en lösning man blir nöjd med, om ursprungsprodukten inte går att uppbringa.
På samma sätt är det om du som kund köper ersättningsprodukten någon annanstans. HAr du angett vissa specifika parametrar som de viktiga, kan butiken välja att ersätta dig för kostnader upp til en billigare produkt än du väljer att köpa, om den finns tillgänglig hos någon annan handlare. Det är rimligt att man gör upp om ersättningen för ett sådant köp i förväg, innan man handlar.

Skrivet av Icte:

EDIT: Nu när jag tänker efter så kan detta exempel med moderkort vara ganska tufft. Om vi säger grafikkort istället - vad gäller då om butiken slutat sälja samma modell som gått sönder? Ex. om personen köpt ett GTX 980 och det gick sönder inom butikens garantiperiod men butiken säljer ej några 980 längre - vad har kunden för rättigheter då?

Samma produkt, eller likvärdig. Precis som ovan, så är det lite upp till dig som kund att avgöra vad som anses som likvärdigt. Om du har köpt ett GTX 980, och erbjuds ett 1060, och kan påvisa att du köpte ett 980 för att du behövde 8gB minne, så behöver du inte godta ett 1060. Nu har jag svårt att tänka mig ett scenario där det inte är fördelaktigt med ett 1060 i stället för ett 980, oavsett minnesmängd, men som ett teoretiskt exempel, kan du påvisa ett faktiskt behov av minnet, kan du kräva att det matchas. Däremot kan du då tvingas att godta ett långsammare kort, med rätt minnesmängd. Exempelvis ett 980 med lägre klockfrekvenser än det du köpte från början.

Skrivet av moonblase:

Är det inte så att man har rätt till en ny produkt eller pengar tillbaks - slitage, x% per år?

Plus räntan de fått på pengarna under tiden som gått. Man brukar kvitta tidsavdrag mot ränta.

Skrivet av Icte:

En annan fundering med just grafikkort - säg att du köpt ett blower style/referenskort och det går sönder under garantiperiod, men butiken har inga liknande referenskort utan endast de med custom kylare. Dock så vill du som kund inte ha custom kort p.g.a. att du tidigare valt referenskylare som passar av någon anledning bättre till din dator (t.ex. om du har ett litet chassi där custom kylare inte är att föredra eller om du kör SLI). Vad har kunden för rättigheter då?

Som ovan. Du kan ange vilken del som helst av de ursprungliga specifikationerna som viktigast, och riskera att få en produkt som är marginelt sämre på något område, för att få den funktion eller utformning du prioriterat. Med just grafikkort är det inte sannolikt att man någonsin åker på sämre prestanda för önskad specifikation, men i ditt ursprungsexempel med moderkort skulle du mycket väl kunna få ett moderkort med färre sATA för att få ett med dual LAN, exempelvis.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Samma produkt, eller likvärdig. Precis som ovan, så är det lite upp till dig som kund att avgöra vad som anses som likvärdigt. Om du har köpt ett GTX 980, och erbjuds ett 1060, och kan påvisa att du köpte ett 980 för att du behövde 8gB minne, så behöver du inte godta ett 1060. Nu har jag svårt att tänka mig ett scenario där det inte är fördelaktigt med ett 1060 i stället för ett 980, oavsett minnesmängd, men som ett teoretiskt exempel, kan du påvisa ett faktiskt behov av minnet, kan du kräva att det matchas. Däremot kan du då tvingas att godta ett långsammare kort, med rätt minnesmängd. Exempelvis ett 980 med lägre klockfrekvenser än det du köpte från början.

Ett litet fel i exemplet bara, 980 har endast 4GB minne, inte 8GB. I just det fallet skulle man ha svårt att motivera ett 980 över ett 1060 6GB, förutom om ens huvudspel råkar vara ett av dem där 980 är bättre.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Har man rätt till hela summan tillbaka även om det går 11.9 månader av de 12 månader som butiken erbjuder garantin under, och värdet på komponenten minskat under denna tid? Säg att man betalat 4000 kr för ett grafikkort som går sönder efter 11 månader och säljs i andra butiker för 2000 kr - får man då inte 2000 kr?

En annan fundering med just grafikkort - säg att du köpt ett blower style/referenskort och det går sönder under garantiperiod, men butiken har inga liknande referenskort utan endast de med custom kylare. Dock så vill du som kund inte ha custom kort p.g.a. att du tidigare valt referenskylare som passar av någon anledning bättre till din dator (t.ex. om du har ett litet chassi där custom kylare inte är att föredra eller om du kör SLI). Vad har kunden för rättigheter då?

Du får hela summan, även om du har en 3 års garanti och kortet går sönder sista dagen.

Jag har även haft ett 7970 och det gick sönder på sista dagen av garantin, hade köpt det hos inwarehouse som blev uppköpta av komplett så jag kontaktade komplett, dom föreslog ett 280x, samma som 7970 fast med ett nytt namn, då frågade jag om jag kunde få lägga mellan lite och ta ett bättre kort och det vara inga problem. Då ville jag ha ett 290x, ca 30% snabbare, det var inga problem men dom tyckte att prisskillnaden var så liten så den bjöd dom på

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Ett litet fel i exemplet bara, 980 har endast 4GB minne, inte 8GB. I just det fallet skulle man ha svårt att motivera ett 980 över ett 1060 6GB, förutom om ens huvudspel råkar vara ett av dem där 980 är bättre.

Jag hade för mig att nVidia & partners släppte 8gB versionen av 980, men det blev tydligen inget vid närmare kontroll. Nå, resonemanget kvarstår.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Tack för ett väldigt bra svar! Har dock ett par funderingar till

Du skriver:

"Däremot är det fullt möjligt att butiken väljer att lösa det genom att skicka moderkortet till tillverkaren som förser dem med ett utbytes, och då får kunden nöja sig med det. Ett par veckors väntetid är normalt."

Stämmer verkligen detta även om moderkortet är fortfarande inom butikens garanti? Är det inte så att kunden har rätt till att få sin vara utbytt så snabbt som möjligt och kan då kräva att få en likvärdig produkt, pengarna tillbaka alt. få köpa samma produkt i en annan butik? Jag hade nog inte varit så glad om mitt moderkort gått sönder och fått veta att jag måste vänta ca 3 veckor på att få ett nytt, fastän det köptes för säg 3 månader sen

Du skriver även:

"Du kan ange vilken del som helst av de ursprungliga specifikationerna som viktigast, och riskera att få en produkt som är marginelt sämre på något område, för att få den funktion eller utformning du prioriterat."

Hur stämmer detta egentlien? Säg att jag köpt ett GTX 970 med Nvidia referenskylare av tre skäl:

1) Behöver en blower-style liknande referenskylare för att blåsa ut luften ur det lilla chassit jag har
2) Behöver prestandan som ett GTX 970 ger
3) Behöver de 3.5 GB för att kunna spela på min 1440p 60Hz skärm

Så om jag får valet att byta ut produkten i butiken mot en likvärdig så måste jag som kund välja ett av dessa skäl? T.ex. om jag väljer att få likvärdig prestanda så får jag istället ett GTX 1060 3 GB med icke-referenskylare (likvärdig prestanda, men mindre VRAM och inga av kylegenskaperna jag behövde när jag väl köpte grafikkortet med referenskylaren). Kan jag inte som kund kräva att få ett grafikkort med dessa egenskaper, t.ex. GTX 1060 6GB med blower style kylare eller RX 480 4 GB referens?

Samma exempel: Antag att butiken har ettpar GTX 970 med icke-referens kylare i lager men inget med referens/blower-style. Mitt referens GTX 970 går sönder och jag väljer att få byta det mot ett kort med likvärdig prestanda. Blir jag då som kund tvungen att ta ett av de GTX 970 som finns i lager fastän de inte har den kylaren jag efterkräver?

@kaya: När du fick ditt kort utbytt på garantin, fick du då välja kylare/tillverkare av grafikkortet eller bestämde Komplett detta åt dig?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte: Det valde jag.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Rekordmedlem

Handlar det om garanti (och inte reklamation) så gäller det som står i garantivillkoren, ofta finns samma produkt att ersätta med även när nått är slutsålt i butik men det kan finnas andra villkor också, tex att man får ett kilo morötter.

Handlar det om reklamation så gäller konsumentköplagen och grundprincipen är att kunden ska gå skadelös, reklamationsrätten är tvingande och garantin kan alltså inte ge sämre villkor än reklamationsrätten så även om det står att man ska få morötter i garantin så säger lagen annat men om garantin är så lång att lagskyddet löpt ut så gäller garantins villkor och man får då morötterna.
Läs garantivillkoren och konsumentköplagen, främst § 3 och § 26-29
Konsumentköplag (1990:932)
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag hade nog inte varit så glad om mitt moderkort gått sönder och fått veta att jag måste vänta ca 3 veckor på att få ett nytt, fastän det köptes för säg 3 månader sen

Om du har köpt ett moderkort för 3 veckor sedan, och det redan är omöjligt att få tag i ett nytt ersättningskort för butiken, då har du nog köpt en gammal hyllvärmare, och ingen annan kan leverera inom kortare tid... Man ska inte behöva vänta oskäligt länge, men det finns så vitt jag vet inget skrivet om vad som är oskäligt länge.

Skrivet av Icte:

Hur stämmer detta egentlien? Säg att jag köpt ett GTX 970 med Nvidia referenskylare av tre skäl:

1) Behöver en blower-style liknande referenskylare för att blåsa ut luften ur det lilla chassit jag har
2) Behöver prestandan som ett GTX 970 ger
3) Behöver de 3.5 GB för att kunna spela på min 1440p 60Hz skärm

Så om jag får valet att byta ut produkten i butiken mot en likvärdig så måste jag som kund välja ett av dessa skäl? T.ex. om jag väljer att få likvärdig prestanda så får jag istället ett GTX 1060 3 GB med icke-referenskylare (likvärdig prestanda, men mindre VRAM och inga av kylegenskaperna jag behövde när jag väl köpte grafikkortet med referenskylaren). Kan jag inte som kund kräva att få ett grafikkort med dessa egenskaper, t.ex. GTX 1060 6GB med blower style kylare eller RX 480 4 GB referens?

Du kan aldrig kräva specifika produkter. Du kan neka den ersättning de vill ge dig, och eventuellt, om de är samarbetsvilliga, föreslå en annan ersättare. Som ditt exempel är skrivet, kan du få acceptera att de inte vill ge dig ett 6gB 1060, utan "bara" ett 3gB. Det ger likvärdig prestanda kontra ditt 970. Du måste inte acceptera bytet, men du kan inte tvinga dem att ge dig det bättre kortet.

Skrivet av Icte:

Samma exempel: Antag att butiken har ettpar GTX 970 med icke-referens kylare i lager men inget med referens/blower-style. Mitt referens GTX 970 går sönder och jag väljer att få byta det mot ett kort med likvärdig prestanda. Blir jag då som kund tvungen att ta ett av de GTX 970 som finns i lager fastän de inte har den kylaren jag efterkräver?

De kan aldrig tvinga dig att acceptera en annan produkt än den du köpte från början. Du kan i princip aldrig tvinga dem att göra mer än att lösa in den defekta produkten, och då endast om de inte kan ersätta den med en identisk.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Väcker denna tråd då den känns relevant i min nuvarande situation.

Tjejens grafikkort, ett ASUS GTX 970 Turbo OC, small till när vi spelade BF1 tillsammans idag och vi tog med det till Webhallen där de konstaterade att kortets fläkt gav upp (personen som testade kortet fick bild men kunde inte köra något benchmarking program utan att det överhettades och fläkten snurrade inte överhuvudtaget).

Jag frågade om de hade något GTX 970 i lager men det hade de inte och frågade därefter om det går att få ett likvärdigt kort då vi ändå behöver ett. Fick en lista med olika GTX 1060 3GB som jag kunde välja melllan men eftersom vårt tidigare kort hade 4GB VRAM frågade jag om det var möjligt att få ett GTX 1060 6GB istället. Fick då svaret att jag kan välja ett kort som har ett liknande värde (d.v.s. 2500 kr som vårt kort kostade när det var köpt i februari 2016) och eftersom deras GTX 1060 6GB kostade mer än så så kunde jag lägga till mellanskillnaden och få ett sånt alt. få ett tillgodokvitto.

Jag bad om att få fundera en stund och diskuterade detta med tjejen men vi kom inte fram till något. Personen verkade lite stressig/omunter (förmodligen för det fanns ~7 personer som väntade på sin tur) och påpekade igen att vi kunde få ett tillgodokvitto som jag sedan kunde använda för att köpa ett nytt kort. Denne hade f.ö. påpekat tidigare att eftersom kortet var så pass gammalt så brukar de inte ge hela summan tillbaka men i detta fall kunde de vara sjyssta och göra det. Jag accepterade därefter tillgodokvittot (då vi verkligen behövde fundera på saken - behöver göra lite research innan vi kan bestämma oss för ett nytt kort) och vi gick därifrån.

Nu i efterhand funderar jag om jag agerat rätt i situationen eller ej. Grafikkortet köptes av tjejens bror som hon sedan fick när han uppgraderade till ett GTX 1080 i somras vilket innebär att vi inte är de ursprungliga ägare av kortet men det var enligt personen vi pratade med inga problem så länge vi har originalkvittot med oss (vilket vi hade). Det var verkligen snällt av dem att ge oss hela summan som kortet köptes för tillbaka i ett tillgodokvitto, men priserna på deras grafikkort (både GTX 1060 6GB och RX 480) ligger allt mellan 300-1000 kr mer än konkurrenterna enl. Prisjakt och summan vi fick kunde därmed användas för att köpa ett bra kort utan att vi behövde lägga pengar emellan hos en annan återförsäljare, vilket vi nu är tvungna att göra (om det nu ska köpas därifrån).

Hade det varit möjligt att få pengarna tillbaka för att därefter gå till t.ex. NetOnNet och köpa ett ASUS RX 480 Strix OC för 2990 kr (som Webhallen annars har för 3590 kr)? Hade det varit möjligt att få ett GTX 1060 6GB alt. ett RX 480 4GB (eller vilket kort med >=4GB VRAM som har likvärdig prestanda med GTX 970)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icte:

Väcker denna tråd då den känns relevant i min nuvarande situation.

Tjejens grafikkort, ett ASUS GTX 970 Turbo OC, small till när vi spelade BF1 tillsammans idag och vi tog med det till Webhallen där de konstaterade att kortets fläkt gav upp (personen som testade kortet fick bild men kunde inte köra något benchmarking program utan att det överhettades och fläkten snurrade inte överhuvudtaget).

Jag frågade om de hade något GTX 970 i lager men det hade de inte och frågade därefter om det går att få ett likvärdigt kort då vi ändå behöver ett. Fick en lista med olika GTX 1060 3GB som jag kunde välja melllan men eftersom vårt tidigare kort hade 4GB VRAM frågade jag om det var möjligt att få ett GTX 1060 6GB istället. Fick då svaret att jag kan välja ett kort som har ett liknande värde (d.v.s. 2500 kr som vårt kort kostade när det var köpt i februari 2016) och eftersom deras GTX 1060 6GB kostade mer än så så kunde jag lägga till mellanskillnaden och få ett sånt alt. få ett tillgodokvitto.

Jag bad om att få fundera en stund och diskuterade detta med tjejen men vi kom inte fram till något. Personen verkade lite stressig/omunter (förmodligen för det fanns ~7 personer som väntade på sin tur) och påpekade igen att vi kunde få ett tillgodokvitto som jag sedan kunde använda för att köpa ett nytt kort. Denne hade f.ö. påpekat tidigare att eftersom kortet var så pass gammalt så brukar de inte ge hela summan tillbaka men i detta fall kunde de vara sjyssta och göra det. Jag accepterade därefter tillgodokvittot (då vi verkligen behövde fundera på saken - behöver göra lite research innan vi kan bestämma oss för ett nytt kort) och vi gick därifrån.

Nu i efterhand funderar jag om jag agerat rätt i situationen eller ej. Grafikkortet köptes av tjejens bror som hon sedan fick när han uppgraderade till ett GTX 1080 i somras vilket innebär att vi inte är de ursprungliga ägare av kortet men det var enligt personen vi pratade med inga problem så länge vi har originalkvittot med oss (vilket vi hade). Det var verkligen snällt av dem att ge oss hela summan som kortet köptes för tillbaka i ett tillgodokvitto, men priserna på deras grafikkort (både GTX 1060 6GB och RX 480) ligger allt mellan 300-1000 kr mer än konkurrenterna enl. Prisjakt och summan vi fick kunde därmed användas för att köpa ett bra kort utan att vi behövde lägga pengar emellan hos en annan återförsäljare, vilket vi nu är tvungna att göra (om det nu ska köpas därifrån).

Hade det varit möjligt att få pengarna tillbaka för att därefter gå till t.ex. NetOnNet och köpa ett ASUS RX 480 Strix OC för 2990 kr (som Webhallen annars har för 3590 kr)? Hade det varit möjligt att få ett GTX 1060 6GB alt. ett RX 480 4GB (eller vilket kort med >=4GB VRAM som har likvärdig prestanda med GTX 970)?

Varför ska du inte reklamera det trasiga kortet och få fläkten bytt ? Butiken har ingen skyldighet att göra ett återköp direkt innan man ens försökt reparera kortet så om du vill ha ett återköp i detta läget så är det goodwill från butikens sida om de går med på det och inget du på nått sätt kan kräva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag frågade om det går att reparera fläkten men fick till svar att det kan ta flera veckor och inget de brukar göra med just denna modell eftersom fläkten på dessa är kända för att gå sönder ganska snabbt och blev erbjuden ganska direkt antingen byte till GTX 1060 3GB alt. få ett tillgodokvitto på hela summan tillbaka. Vi ville dock inte vänta för länge med att få ett grafikkort som har en chans att gå sönder igen, därav valet som jag nu tvekar över.

För övrigt var grafikkortet köpt för mindre än ett år sedan och Webhallen erbjuder 1 års garanti - reklamation är väl lite för tidigt i detta fall?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

För övrigt var grafikkortet köpt för mindre än ett år sedan och Webhallen erbjuder 1 års garanti - reklamation är väl lite för tidigt i detta fall?

Reklamation är din lagstadgade rätt, och gäller från dag ett. Garanti är ett frivilligt åtagande från tillverkare & återförsäljare. Med andra ord, du kan reklamera samma dag som du får varan ny i butik.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.