Samsung Galaxy Note 7 förbjuds av flygbolag

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy Note 7 förbjuds av flygbolag

Efter Samsungs återkallning av Galaxy Note 7 har både flygbolag världen över och det amerikanska transportdepartementet börjat förbjuda passagerare att ta med telefonen på flygplan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

180 000 USD i böter samt risk för 10 års fängelse.. Och i Sverige får pedofiler ett par år.. Vilken värld man lever i..

Permalänk
Medlem

Börjat? Flygbolag har sedan första incidenterna förbjudet, nyheten här är väl att motsvarande transportstyrelsen har lagt in ett övergripande förbud.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Börjat? Flygbolag har sedan första incidenterna förbjudet, nyheten här är väl att motsvarande transportstyrelsen har lagt in ett övergripande förbud.

Dom förbjud aldrig, du var tvungen att stänga av den. Det var allt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon267242:

Dom förbjud aldrig, du var tvungen att stänga av den. Det var allt

De förbjöds ganska fort, speciellt sedan det kom fram att avstängda Notes också brinner/exploderar.

Känns som det vore säkrare att hålla i färsk dynamit än en Note 7 i dagsläget. Gammal dynamit är det frågan om med hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hagge:

180 000 USD i böter samt risk för 10 års fängelse.. Och i Sverige får pedofiler ett par år.. Vilken värld man lever i..

Men Note 7 räknas som en "bomb" som kan döda många personer och gör en risk för enorma olyckor och kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Dom förbjud aldrig, du var tvungen att stänga av den. Det var allt

Jag står tillrättad! Helt korrekt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är lite overkill, de börjar bara brinna och de exploderar inte som en bomb som media verkar vilja få folk att tro. Media kallar det också ofta för "Samsung Galaxy 7" så det drar in S7/S7 edge för okunniga.

Sen så kan det hända med alla telefoner, finns alltid avvikelser med alla telefoner, det är bara så att Samsungs Note7 hade högre andel avvikelser än vanligt.

Permalänk
Medlem

Finns säkert ett svar på detta någonstans. Hur vet man att detta inte beror på dåliga USB C-kablar?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skäggig legend

Alltså, kan det få slut snart eller? Galet att de inte hittat felet än.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

De har ju slutat att leta och gett upp istället? Antagligen för att skadan redan var gjord, och att ingen skulle lita på att en tredje version skulle vara säker från fara.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

De har ju slutat att leta och gett upp istället? Antagligen för att skadan redan var gjord, och att ingen skulle lita på att en tredje version skulle vara säker från fara.

Men hade du litat på att samsung kan leverera en säker telefon om de bara ger upp? Investerarna kommer inte gilla att de bara ger upp. Jag tror själv att de letar vad problemet uppkommit.
Själv tror jag att det har något med strömdistribueringen från/till batteriet som överhettar eller kortsluter

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av H4tten:

De har ju slutat att leta och gett upp istället? Antagligen för att skadan redan var gjord, och att ingen skulle lita på att en tredje version skulle vara säker från fara.

Jag skulle då aldrig köpa mig en Samsung om de inte hittat ett brinnande fel på en telefon. Spelar ingen roll ifall det är den billigaste eller dyraste modellen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av H4tten:

De har ju slutat att leta och gett upp istället? Antagligen för att skadan redan var gjord, och att ingen skulle lita på att en tredje version skulle vara säker från fara.

Hittar inte Samsung felet så kan man ju undra om inte nästa mobil kan råka ut för samma sak samtidigt. Bra på många vis om felkällan hittas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bättre ta det säkra före det osäkra. Helt rätt. Alla med telefonen borde lämna tillbaka den till samsung men om de absolut vill behålla den så ta inte med den på flyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@anon267242:
Och anti-pirat clowner vill ha 10 års fängelse + miljonböter för lätt fildelning, och de anser att det är rätt.
Lägger lite perspektiv på hur galna de är.

Permalänk
Medlem

Undra när man ska börja satsa på aktier i Samsung... Känns som det är dags snart.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Undra när man ska börja satsa på aktier i Samsung... Känns som det är dags snart.

När alla nu paniksäljer så.. jepp, köp. För tror du detta kommer sänka Samsung? Nej. Det är i värsta fall 1/3 av deras årsvinst... thats it. Mao.. inom 1 år är allt "som vanligt igen".

Det som kan ta tid är att återbygga folks förtroende, men å andra sidan tror jag Samsung kommer kvalitets testa telefonerna mer i nästa gen än många andra tillverkare, då de kommer både ha hittat felet vi det laget, och dessutom måste det bli felfritt, annars kommer de loosa mer på det.

Jag är nästan mer förvånad att man inte totalförbjuder litiumbatterier på flyg.... Krävs ett sådant batteri + 1 glas vatten och lite metallplattor så kan du ffs både göra en bomb (vätgas) och en kemisk brand. Men de oroar sig för "tandkräm"

@Hagge visst är det sjukt... men det är Sverige som inte vågar straffa brottslingar, för det är så synd om dem. Kastrera dem till att börja med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hittar inte Samsung felet så kan man ju undra om inte nästa mobil kan råka ut för samma sak samtidigt. Bra på många vis om felkällan hittas.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, köpte en Galaxy S6 åt min dotter i våras, men idag så skulle jag inte köpt en Samsung och ångrar det köpet med denna insikten att de inte lyckas med sina konstruktioner, och låter sådana här allvarliga fel passera deras QA-kontrollprocess.

Att de ännu inte lyckats lokalisera felet än känns enormt inkompetent och oseriöst.

Har redan så dålig negativ erfarenhet av Samsung budgetmodeller som inte uppdateras med nya Androidversioner, och generellt håller en ganska låg kvalitet.

Detta med "firegate" är droppen som gör att jag numera kommer att var tveksam till alla produkter ifrån Samsung, och absolut ingen ny Samsung-telefon i vår familj de närmaste åren.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, köpte en Galaxy S6 åt min dotter i våras, men idag så skulle jag inte köpt en Samsung och ångrar det köpet med denna insikten att de inte lyckas med sina konstruktioner, och låter sådana här allvarliga fel passera deras QA-kontrollprocess.

Att de ännu inte lyckats lokalisera felet än känns enormt inkompetent och oseriöst.

Har redan så dålig negativ erfarenhet av Samsung budgetmodeller som inte uppdateras med nya Androidversioner, och generellt håller en ganska låg kvalitet.

Detta med "firegate" är droppen som gör att jag numera kommer att var tveksam till alla produkter ifrån Samsung, och absolut ingen ny Samsung-telefon i vår familj de närmaste åren.

Nu är det ju värt att notera att problemen inte gäller Samsung Galaxy S6.

Dessutom kan den här typen av händelse inträffa oberoende vilken mobil du väljer. Av allt att förmoda så lär Samsung nu bli det "säkraste" alternativet då Samsung garanterat inte lär släppa en farlig mobil framöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

180 000 USD i böter samt risk för 10 års fängelse.. Och i Sverige får pedofiler ett par år.. Vilken värld man lever i..

Jag håller med dig, jag gillade även din kommentar.
Men tänk på worst case scenario vad som kan hända på ett flygplan med en brinnande Note 7. Straffet är i detta sammanhang troligtvis för att avskräcka människor.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, köpte en Galaxy S6 åt min dotter i våras, men idag så skulle jag inte köpt en Samsung och ångrar det köpet med denna insikten att de inte lyckas med sina konstruktioner, och låter sådana här allvarliga fel passera deras QA-kontrollprocess.

Att de ännu inte lyckats lokalisera felet än känns enormt inkompetent och oseriöst.

Har redan så dålig negativ erfarenhet av Samsung budgetmodeller som inte uppdateras med nya Androidversioner, och generellt håller en ganska låg kvalitet.

Detta med "firegate" är droppen som gör att jag numera kommer att var tveksam till alla produkter ifrån Samsung, och absolut ingen ny Samsung-telefon i vår familj de närmaste åren.

Har själv en S7 Edge och rekommenderar den fortfarande.
Note 7 skall man passa sig för men andra lides inte av det och fömodligen lär ju Samsung vara det säkrare kortet framöver med tanke på alla tester de gör nu och då man vill ukdvika det igen.

Skulle man resonera att alla som gjort något dåligt som får återkallas eller liknande och sedan bojkotta hela märket så går det inte köpa många saker.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Hur hög brand frekvens rör det dig egentligen om? Är det 5, 1% eller nere på promille nivå? Tänkt om dessa uppgifter fanns?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

När alla nu paniksäljer så.. jepp, köp. För tror du detta kommer sänka Samsung? Nej. Det är i värsta fall 1/3 av deras årsvinst... thats it. Mao.. inom 1 år är allt "som vanligt igen".

Det som kan ta tid är att återbygga folks förtroende, men å andra sidan tror jag Samsung kommer kvalitets testa telefonerna mer i nästa gen än många andra tillverkare, då de kommer både ha hittat felet vi det laget, och dessutom måste det bli felfritt, annars kommer de loosa mer på det.

Jag är nästan mer förvånad att man inte totalförbjuder litiumbatterier på flyg.... Krävs ett sådant batteri + 1 glas vatten och lite metallplattor så kan du ffs både göra en bomb (vätgas) och en kemisk brand. Men de oroar sig för "tandkräm"

@Hagge visst är det sjukt... men det är Sverige som inte vågar straffa brottslingar, för det är så synd om dem. Kastrera dem till att börja med...

Precis, slår man på batteriet kan du räkna med skön explosion. Så att inte förbjuda alla mobiler är märkligt, är inte bara note som är farliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag håller med dig, jag gillade även din kommentar.
Men tänk på worst case scenario vad som kan hända på ett flygplan med en brinnande Note 7. Straffet är i detta sammanhang troligtvis för att avskräcka människor.

Jo självklart. Jag menade inte att straffet va dåligt på något sätt från dem utan hur "mjuka" straff vi har här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Har själv en S7 Edge och rekommenderar den fortfarande.
Note 7 skall man passa sig för men andra lides inte av det och fömodligen lär ju Samsung vara det säkrare kortet framöver med tanke på alla tester de gör nu och då man vill ukdvika det igen.

Skulle man resonera att alla som gjort något dåligt som får återkallas eller liknande och sedan bojkotta hela märket så går det inte köpa många saker.

Det är ingen "hämnd" eller bojkott ifrån min sida. Bara ett ytterst rent pragmatiskt beslut.

Så länge som de inte hittat och löst problemet så är det inget som säger att inte precis samma sak kan hända igen. Dessutom så måste lösa sina QA-problem. Åtminstone på mobilsidan.

Det sagt så var jag redan innan lite missnöjd/skeptisk till kvaliteten hos Samsung (speciellt deras mobiler). Är också missnöjd med deras kundsupport. Riktigt uselt långsamt som uppgraderingarna av Android kommer ut.

Men hade Apple, Google eller Microsoft haft samma allvarliga problem, och som de dessutom inte hade någon koll på, så hade jag precis på samma sätt avvaktat med deras produkter i några år, eller tills jag var helt bevisad om att de fått full kontroll på problemen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

När alla nu paniksäljer så.. jepp, köp. För tror du detta kommer sänka Samsung? Nej. Det är i värsta fall 1/3 av deras årsvinst... thats it. Mao.. inom 1 år är allt "som vanligt igen".

Håller med. Tror inte att Samsung kommer att lida någon stor skada av detta. Möjligtvis en litem "hump", och isf endast en kortsiktig sådan.

För min personliga del så hoppas jag att de får lite bättre kontroll på sin mobilutveckling, och att denna incident leder till något positivt som att de höjer kvaliteten och förbättrar sina QA-processer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nu är det ju värt att notera att problemen inte gäller Samsung Galaxy S6.

Dessutom kan den här typen av händelse inträffa oberoende vilken mobil du väljer. Av allt att förmoda så lär Samsung nu bli det "säkraste" alternativet då Samsung garanterat inte lär släppa en farlig mobil framöver.

Jag är inte fullt lika övertygad som du verkar vara (är ganska skeptisk till Samsungs förmågor pga av deras "track record" och bristande QA-processer), men man kan ju alltid hoppas.

Även om jag personligen inte kommer att köpa Samsung på ett tag så kommer jag förmodligen flyga med de som köper deras kommande telefoner.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Apropå batteri-problemet, polaren köpte en S6 förra våren, första laddningen så var den nära att antända, var själv med när det hände. Samtidigt som batteriet och bakstycket därav svällde upp nåt enormt, när jag säger att det var varmt så menar jag så varmt som en spisplatta, det gick bokstavligtinte att ens ta i den.
Vet att detta kan hända alla tillverkare, men på nåt sätt känns det bekant med Samsung tyvärr. Dom verkar ligga på gränsen till vad batterierna är kapabla till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Detta tycker jag dock faktiskt är positivt ordnat av Samsung:

http://www.theverge.com/2016/10/18/13314864/samsung-note-7-fl...

http://www.androidcentral.com/samsung-now-processing-note-7-e...

http://www.99mac.se/artikel/9426-samsung-samlar-ihop-note-7-p...

Bra för både deras kunder (som förutom potentiella bränder i fickan, slipper kraftiga böter/fängelse), men även vår allas flygsäkerhet.

Liten eloge till Samsung för detta initiativet!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/