Bytt från 150Hz CRT till 60Hz LCD, allt känns off

Permalänk

Bytt från 150Hz CRT till 60Hz LCD, allt känns off

Tjena!

Byta ut mitt grafikkort för ett tag sedan för att kunna lira nyare spel när man känner för de.

Spelar dock mestadels bara Quake/OpenArena och CS. Ibland lite annat som NFS och Deus EX.

NU har jag spelat på denna CRTn i många år och man har vant sig vid den.

Men iom det nya grafikkortet så var jag tvungen att byta. Har en samsung 60hz 5ms nu som är kopplad via DVI då det är det sista utvägen.

Testat Div aktiva adaptrar för att få CRT skärmen att lira men det går inte.

Nu till saken. Mitt aim har gått i backen både på cs och quake. Spelar som en nybörjare och sprayen är överallt. försökt träna upp det igen Men det känns som något håller tillbaka. Det är inte alltid konsistent heller(svårt att förklara men det känns mer RNG)

Vad ska man göra? Proffsen kör ju på plattskärmar och klarar de fin fint medan jag skjuter som en kratta.

Känner för att kasta allt åt helvete

Permalänk
Medlem

1. Det heter bytt, inte bytat. Sorry for grammar Nazi but had to be done.

2. Sälj din skärm och köp en vettig 144 Hz istället. Det finns billiga TN-skärmar för typ 1500-2000 kr. Om du har lite pengar så skulle jag rekommendera att köpa en 144 Hz med IPS panel.

Ärligt talat så är 60 Hz inte särskilt vettigt när det finns högre refresh rates. Good luck!

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

1. Det heter bytt, inte bytat. Sorry for grammar Nazi but had to be done.

2. Sälj din skärm och köp en vettig 144 Hz istället. Det finns billiga TN-skärmar för typ 1500-2000 kr. Om du har lite pengar så skulle jag rekommendera att köpa en 144 Hz med IPS panel.

Ärligt talat så är 60 Hz inte särskilt vettigt när det finns högre refresh rates. Good luck!

Aha, tack så ändra de.

Får väl försöka fixa en 144hz. Men där e inte samma delay på en sån då? För denna känns som Vsync gånger tre.

Permalänk
Medlem

Tänk också på att välja en med låg fördröjning. Tftcentral testar många skärmar:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_mg248q.htm
Bläddra till Lag och därefter bilden Average lag comparison.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft en CRT-skärm på över 10år nu. Men jag märker direkt när min Benq XL2411Z(144hz) blivit felinställd på 60hz istället för 144hz, när jag spelar. Det är verkligen som dag och natt i mitt tycke, och rekommenderar verkligen ingen att spela på en 60hz med 5ms

Permalänk
Medlem

"Bytt från 150Hz CRT till 60Hz LCD"
Whyyyyyyyy...??!!!!

Vad är "lite nyrare spel"? Finns mer eller mindre moderna kort med DVI-I som med passiv adapter ger VGA.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre:
Jag bytte ut min 60 Hz, 4 ms IPS-panel mot en 144 Hz, 1 ms TN-panel förra vintern och jag kan säga att det
gjorde GRYM skillnad. Så om du har pengarna så skulle jag rekommendera typ en BenQ XL2411z eller något liknande.
Har en kompis som spelar cs:go professionellt som rekommenderade den skärmen och som kör online matcher å dagligt lir på den.

Med andra ord, det kan vara väldigt stor skillnad mellan plattskärmar..

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Medlem

Så länge man inte sitter och tävlar på riktigt så funkar det med 60 Hz, har det själv nu för tiden även om jag satt på 120-144 Hz i 2-3 år. Man måste bara vänja sig vid det så är det good to go igen.

Permalänk
Medlem

Du kan skaffa bästa möjliga 1ms response TN skärm med 144Hz, den kommer ändå inte matcha din CRT i fördröjning. Så det är inte konstigt att det känns off. Men att hoppa ner till 5ms 60Hz är som att gå tillbaka 10 år i LCD:ns utveckling.