Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera till FX 8320?

Tjena. Som ni kan se har jag just nu FX 8120 (O.C), men det känns som att den bottlenäckar mitt R9 280x. Hade iallafall väldigt kass prestanda i Betan och alphan på battlefield 1. Och med Battlefield 1 runt hörnet så är då min fråga om det är värt pengarna att uppgradera till FX 8320 (O.C är självklart)? Har ni andra förslag så dela gärna med er!
Är på en väldigt tight budget, men vill ju såklart kunna njuta av 60fps på iallafall Lägsta inställningar... Haha!

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower | Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX-8120 4.2GHz O.C | Noctua NH-C14 (Kylare) | Sapphire Radeon R9 280x Toxic | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8 GB (4GB x2 Sticks) | Cooler Master GX Lite 600W | Samsung SSD 830 128GB | Win. 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte lönt. Skaffa Skylake eller vänta tills Zen/Kaby Lake.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@djiviak:
Vänta till Zen kommer i såna fall. Men då får du byta allt istället för enbart en del

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att så skulle kunna vara fallet. Att ett singel r9 280 skulle kunna bottelneckas av den processorn. Själv kör jag en i7 4790k och ett 980 ti, och när belastningen är 100% på grafikkortet drar processorn ca 40%, och nej även om så är fallet tror jag inte en uppgradering till en fx 8320 skulle göra någon större skillnad. Jag skulle rekommendera att du testar med mer ram istället om det stämmer att du bara kör med 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgorn:

Har svårt att se att så skulle kunna vara fallet. Att ett singel r9 280 skulle kunna bottelneckas av den processorn. Själv kör jag en i7 4790k och ett 980 ti, och när belastningen är 100% på grafikkortet drar processorn ca 40%, och nej även om så är fallet tror jag inte en uppgradering till en fx 8320 skulle göra någon större skillnad. Jag skulle rekommendera att du testar med mer ram istället om det stämmer att du bara kör med 8gb

Okej. Låter troligt eftersom jag har Inga problem att spela BF3/4 på high/ultra beroende på map. SW battlefront kör jag på Ultra rakt igenom och BF1 är typ som en re-skin av battlefront, fast med mer fordon osv som CPU måste rendera? (Rätta mig om jag har fel).
Det stämmer att jag har 2st gamla, slöa 4gb stickor. Men får jag verkligen mer prestanda av att uppgradera till ex. 1866gHz 16gb minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower | Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX-8120 4.2GHz O.C | Noctua NH-C14 (Kylare) | Sapphire Radeon R9 280x Toxic | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8 GB (4GB x2 Sticks) | Cooler Master GX Lite 600W | Samsung SSD 830 128GB | Win. 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

BF1 har en uppdaterad motor.
kräver mer av datorn.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av djiviak:

Okej. Låter troligt eftersom jag har Inga problem att spela BF3/4 på high/ultra beroende på map. SW battlefront kör jag på Ultra rakt igenom och BF1 är typ som en re-skin av battlefront, fast med mer fordon osv som CPU måste rendera? (Rätta mig om jag har fel).
Det stämmer att jag har 2st gamla, slöa 4gb stickor. Men får jag verkligen mer prestanda av att uppgradera till ex. 1866gHz 16gb minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade just på BF1 kraven, och deras rekommendation är 16 gb ram. Tänk på att det är inte bara BF1 som ska dra nytta av dina 8gb utan det är alla andra applikationer som är öppna samtidigt.

Och nej du behöver inte skaffa 4 nya stickor med ram det tycker jag är att slänga pengarna i sjön, köp två nya eller begagnade 4*2 gb stickor hastigheten på ram spelar väldigt liten roll, och oftast om du inte gör ändringar i BIOS kommer minnena att köras i 1333

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

BF1 har en uppdaterad motor.
kräver mer av datorn.

Jo det är jag med på, men enligt rekommenderade specs borde jag kunna köra på minst medium på 60 fps. I alphan/betan körde jag 40fps på low! :/

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower | Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX-8120 4.2GHz O.C | Noctua NH-C14 (Kylare) | Sapphire Radeon R9 280x Toxic | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8 GB (4GB x2 Sticks) | Cooler Master GX Lite 600W | Samsung SSD 830 128GB | Win. 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgorn:

Kollade just på BF1 kraven, och deras rekommendation är 16 gb ram. Tänk på att det är inte bara BF1 som ska dra nytta av dina 8gb utan det är alla andra applikationer som är öppna samtidigt.

Och nej du behöver inte skaffa 4 nya stickor med ram det tycker jag är att slänga pengarna i sjön, köp två nya eller begagnade 4*2 gb stickor hastigheten på ram spelar väldigt liten roll, och oftast om du inte gör ändringar i BIOS kommer minnena att köras i 1333

Okej. Då kommer jag undan ännu billigare

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower | Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX-8120 4.2GHz O.C | Noctua NH-C14 (Kylare) | Sapphire Radeon R9 280x Toxic | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8 GB (4GB x2 Sticks) | Cooler Master GX Lite 600W | Samsung SSD 830 128GB | Win. 10 Pro |