Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Apropå ingenting, eller att detta kan passa in i tråden så gör jag ett tappert försök

Det är en enklare matematikrebus:

Om du har en pizza med kanttjockleken "a" och radien "z", vad blir då volymen på din pizza?

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Fyra stora behållare är fyllda med mynt. Den första innehåller endast tiokronor, den andra femkronor, den tredje enkronor och den fjärde femtioöringar. På hur många sätt kan man välja ut 20 mynt från dessa?

Jag och en annan student har kommit fram till svaret som står i bilden men jag börjar bli osäker på om det är rätt svar. Vad säger ni? Detta är en frivillig skoluppgift där vi med tillstånd av läraren får använda vilka hjälpmedel vi vill. Vi kommer att få redovisa och visa att vi förstår uppgiften och gör vi inte det så blir det pinsamt.

EDIT Det känns som jag inte tar hänsyn till att det är olika valörer och att inte heller den andra studenten har gjort detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/yvhihqxtdbthpx/

Fyra stora behållare är fyllda med mynt. Den första innehåller endast tiokronor, den andra femkronor, den tredje enkronor och den fjärde femtioöringar. På hur många sätt kan man välja ut 20 mynt från dessa?

Jag och en annan student har kommit fram till svaret som står i bilden men jag börjar bli osäker på om det är rätt svar. Vad säger ni? Detta är en frivillig skoluppgift där vi med tillstånd av läraren får använda vilka hjälpmedel vi vill. Vi kommer att få redovisa och visa att vi förstår uppgiften och gör vi inte det så blir det pinsamt.

EDIT Det känns som jag inte tar hänsyn till att det är olika valörer och att inte heller den andra studenten har gjort detta.

varje mynt du tar är ett av fyra möjliga, dvs första myntet kan du göra fyra olika val och oberoende av det första valet kan du med nästa mynt göra fyra val. Osv.

Edit: eller är fråga hur många olika summor du kan få? För det är nåt helt annat (nästan)...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är i hur många olika kombinationer kan jag plocka upp mynt. Så tolkar jag det

Permalänk
Medlem

Har stött på problem på en geometriuppgift.

Pinnglassens volym räknar jag ut enkelt, men det är på struten som det låser sig.

Det jag har åstadkommit hittills är 3*3*Pi*12/3 (volymen för en kon), men det är helt fel. Testade att lägga till volymen för ett halvt klot (fick det till ca 56, kanske räknade galet?), men det blir helt fel.

Kan någon ge tips om hur man går till väga?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

@Gwaniiz: http://www.matteboken.se/lektioner/skolar-9/geometri/koner
Sök på "Hur stor volym har konen"

Du gör rätt men räknade lite galet.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

@Gwaniiz: http://www.matteboken.se/lektioner/skolar-9/geometri/koner
Sök på "Hur stor volym har konen"

Du gör rätt men räknade lite galet.

Hmm, är det inte så jag har gjort?!

Pi x r^2 x h / 3

Eller missar jag något?!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Hmm, är det inte så jag har gjort?!

Pi x r^2 x h / 3

Eller missar jag något?!

Du kanske ska ta ytterligare en funderare på hur hög konen är...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gwaniiz:

Hmm, är det inte så jag har gjort?!

Pi x r^2 x h / 3

Eller missar jag något?!

Du räknar på att konen är 12cm hög men ta en titt igen på bilden så ser du att det är den inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

@Gwaniiz: http://www.matteboken.se/lektioner/skolar-9/geometri/koner
Sök på "Hur stor volym har konen"

Du gör rätt men räknade lite galet.

Skrivet av Andreaz1:

Du räknar på att konen är 12cm hög men ta en titt igen på bilden så ser du att det är den inte.

Skrivet av FatherOfThree:

Du kanske ska ta ytterligare en funderare på hur hög konen är...

Det är alltså 9 jag ska räkna med!

Blev rätt nu iaf!

Tackar för hjälpen!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SexMachine:

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/yvhihqxtdbthpx/

Fyra stora behållare är fyllda med mynt. Den första innehåller endast tiokronor, den andra femkronor, den tredje enkronor och den fjärde femtioöringar. På hur många sätt kan man välja ut 20 mynt från dessa?

Jag och en annan student har kommit fram till svaret som står i bilden men jag börjar bli osäker på om det är rätt svar. Vad säger ni? Detta är en frivillig skoluppgift där vi med tillstånd av läraren får använda vilka hjälpmedel vi vill. Vi kommer att få redovisa och visa att vi förstår uppgiften och gör vi inte det så blir det pinsamt.

EDIT Det känns som jag inte tar hänsyn till att det är olika valörer och att inte heller den andra studenten har gjort detta.

Satt med samma problem för inte så längesedan. Min tanke var då att man gör ett val med 4 alternativ 20 gånger (dvs 420) och sedan "dividerar bort" de permutationer som motsvarar identiska kombinationer.

Så kan man dock inte göra, av anledningar jag inte kan förklara på ett bra sätt.

Man behöver se problemet på följande sätt: Du ska skapa 4 grupper av mynt (tiokronor, femkronor, enkronor och femtioöringar) så att du har totalt 20 mynt. Vi kan använda små streck för att avgränsa grupperna, exempelvis så:

10 10 10 | 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 | 1 1 1 1 | 0,50 0,50 0,50

Betraktar vi det på detta sätt ser vi att vi egentligen har 23 "platser" (20 mynt + 3 streck) och att själva utplacerandet av tre streck på tre av dessa platser är ekvivalent med att välja en sådan kombination av 20 mynt som efterfrågas i uppgiften.

Hur många sätt kan vi då göra det på? Jo, vi har 23 platser och vi ska välja 3 av dem att placera streck på. Antalet sätt vi kan göra det på är alltså "23, välj 3", vilket vi kanske känner till beräknas enligt

n! / (k! · (nk)!)

där n är antalet element att välja bland och k antalet man ska välja, alltså i vårt fall

23! / (3! · (23 − 3)!) =
23! / (3! · 20!) =
(23 · 22 · 21 · 20!) / (3! · 20!) =
(23 · 22 · 21) / 3! =
10626 / 6 =
1771

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/yvhihqxtdbthpx/

Fyra stora behållare är fyllda med mynt. Den första innehåller endast tiokronor, den andra femkronor, den tredje enkronor och den fjärde femtioöringar. På hur många sätt kan man välja ut 20 mynt från dessa?

Skrivet av Alling:

10 10 10 | 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 | 1 1 1 1 | 0,50 0,50 0,50

Betraktar vi det på detta sätt ser vi att vi egentligen har 23 "platser" (20 mynt + 3 streck) och att själva utplacerandet av tre streck på tre av dessa platser är ekvivalent med att välja en sådan kombination av 20 mynt som efterfrågas i uppgiften.

Hur många sätt kan vi då göra det på? Jo, vi har 23 platser och vi ska välja 3 av dem att placera streck på. Antalet sätt vi kan göra det på är alltså "23, välj 3", vilket vi kanske känner till beräknas enligt

Det @Alling refererar till är ett känt kombinatoriskt tillvägagångssätt som kallas "Stars and Bars". I ditt fall är mynten "stars" och avdelarna är "bars". Du kan läsa mer om Stars and Bars på Wikipedia. Det är ett väldigt smidigt verktyg och kan användas med fördel i just sådana här fall!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Pysslar lite med integraler, och fastnar lite på algebran på ett gammalt tentatal. X är alltså > 0

hur kan sqrt(1 + (1/2x - x/2)^2) vara lika med (1/2x + x/2) ? Vad är det för svart magi de har pysslat med? Jag har provat med MGN, diverse utbrytningar osv men får inte till det ändå.
Wolframlänk: http://www.wolframalpha.com/input/?i=sqrt+(+1%2B+((1%2F(2x))+...

Någon som kan förklara?

Så här försökte jag:

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av davyp3:

Pysslar lite med integraler, och fastnar lite på algebran på ett gammalt tentatal. X är alltså > 0

hur kan sqrt(1 + (1/2x - x/2)^2) vara lika med (1/2x + x/2) ? Vad är det för svart magi de har pysslat med? Jag har provat med MGN, diverse utbrytningar osv men får inte till det ändå.
Wolframlänk: http://www.wolframalpha.com/input/?i=sqrt+(+1%2B+((1%2F(2x))+...

Någon som kan förklara?

Om man expanderar en smula får man 1 + 1/(4x^2) -2x/(4x) +x^2/4, dvs. 1/2 + x^2/4 +1/(4x^2)
Bryt ut 1/(4x^2):
1/(4x^2)(2x^2 + x^4 +1)
se kvadraten:
1/(4x^2)(x^2+1)^2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av davyp3:

Pysslar lite med integraler, och fastnar lite på algebran på ett gammalt tentatal. X är alltså > 0

hur kan sqrt(1 + (1/2x - x/2)^2) vara lika med (1/2x + x/2) ? Vad är det för svart magi de har pysslat med? Jag har provat med MGN, diverse utbrytningar osv men får inte till det ändå.
Wolframlänk: http://www.wolframalpha.com/input/?i=sqrt+(+1%2B+((1%2F(2x))+...

Någon som kan förklara?

Så här försökte jag:

http://imageshack.com/a/img921/1425/H8wvFJ.jpg

Bara en notis om just notation: en del av dina likhetstecken betecknar inte faktiska likheter. Det är i bästa fall bara ordentligt förvirrande för alla (inklusive dig själv) och i sämsta fall kommer det hugga dig ordentligt i baken en dag. I vilket fall bör användandet bestämt ses över.

Alla led med likhetstecken mellan måste vara just lika, men följer man kedjan här så säger den i så fall saker som
   ds² = ds = (ds ∕ dx)² = ds ∕ dx
vilket ju inte är rätt (det är till och med dimensionsfel om man antar att koordinaterna betecknar någon form av storhet, och dimensionsfel är det värsta som finns!).

De jag korrigerat med gröna pilar ska snarare vara implikationspilar ("medför att"): (det som är överkryssat kan gott skippas helt).

Implikationen gäller hela det föregående ledet, dvs att
   ds² = dx² + dy²
medför att
   (ds ∕ dx)² = 1 + (dy ∕ dx)²   (om dx inte är 0, men den teorin kan man här anta utan vidare motivering)
vilket medför att
   ds ∕ dx = √(1 + (dy ∕ dx)²)   (givet att uttrycket under roten är positivt, men det är också safe här)
vilket medför att
   ds ∕ dx = √(1 + (f ′(x))²)   (där vi bara använt definitionen av Leibniz notation dy ∕ dx = f ′(x)).

För bara några dagar sedan satt jag och rättade ett prov där den som skrev hade använt likhetstecken på samma kreativa sätt, vilket inte föll i god jord, må jag lova .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Bara en notis om just notation: en del av dina likhetstecken betecknar inte faktiska likheter. Det är i bästa fall bara ordentligt förvirrande för alla (inklusive dig själv) och i sämsta fall kommer det hugga dig ordentligt i baken en dag. I vilket fall bör användandet bestämt ses över.

Alla led med likhetstecken mellan måste vara just lika, men följer man kedjan här så säger den i så fall saker som
   ds² = ds = (ds ∕ dx)² = ds ∕ dx
vilket ju inte är rätt (det är till och med dimensionsfel om man antar att koordinaterna betecknar någon form av storhet, och dimensionsfel är det värsta som finns!).

De jag korrigerat med gröna pilar ska snarare vara implikationspilar ("medför att"): (det som är överkryssat kan gott skippas helt).

http://i.imgur.com/hBMK257.png

Implikationen gäller hela det föregående ledet, dvs att
   ds² = dx² + dy²
medför att
   (ds ∕ dx)² = 1 + (dy ∕ dx)²   (om dx inte är 0, men den teorin kan man här anta utan vidare motivering)
vilket medför att
   ds ∕ dx = √(1 + (dy ∕ dx)²)   (givet att uttrycket under roten är positivt, men det är också safe här)
vilket medför att
   ds ∕ dx = √(1 + (f ′(x))²)   (där vi bara använt definitionen av Leibniz notation dy ∕ dx = f ′(x)).

För bara några dagar sedan satt jag och rättade ett prov där den som skrev hade använt likhetstecken på samma kreativa sätt, vilket inte föll i god jord, må jag lova .

Bra kommentar. Det driver mig till vansinne också när studenter blandar ihop = med ->. Det är inte samma sak.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/h0ewPm8.png

Visst har han gjort fel i de två sista? Frågade honom som är mattelärare och han sa att det var rätt.

Visst fan är det fel?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

http://i.imgur.com/h0ewPm8.png

Visst har han gjort fel i de två sista? Frågade honom som är mattelärare och han sa att det var rätt.

Visst fan är det fel?

Nej din lärare har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Nej din lärare har rätt.

Jag är blind. Det var inget!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/cSKRAYX.png

Jag har kollat på svaret och hur den löses men jag förstår ändå inte.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av Treant:

http://i.imgur.com/cSKRAYX.png

Jag har kollat på svaret och hur den löses men jag förstår ändå inte.

I = (3(a) + 1) - (3(a+1) + 1) = 3a + 1 - 3a - 3 - 1 = -3
II = 3

Vad längs vägen är det du inte förstår, så blir det lättare att förklara.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Nån som är bra på logik?
Jag har en tenta imorgon och har pluggat nada.
Finns det något sätt att lista ut svaren utan att kalkylera med en massa formler?
Det är en hel del flervalsfrågor så det går ju att chansa rätt
Ex.tenta
http://samladetentor.se/uploads/Lm33F4vm38ulCp/l%C3%B6sn%20ds...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av raoul_duke:

Det är en hel del flervalsfrågor så det går ju att chansa rätt

Återkom gärna i morgon och berätta hur den taktiken fungerade. Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Återkom gärna i morgon och berätta hur den taktiken fungerade.

Skickades från m.sweclockers.com

OK

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av raoul_duke:

Nån som är bra på logik?
Jag har en tenta imorgon och har pluggat nada.
Finns det något sätt att lista ut svaren utan att kalkylera med en massa formler?
Det är en hel del flervalsfrågor så det går ju att chansa rätt
Ex.tenta
http://samladetentor.se/uploads/Lm33F4vm38ulCp/l%C3%B6sn%20ds...

"Det är inte tillåtet att direktlänka till en tenta."

Permalänk
Skrivet av Elgot:

"Det är inte tillåtet att direktlänka till en tenta."

Jag visste inte detta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av raoul_duke:

Jag visste inte detta

Det står så när man klickar på länken alltså. För mig går det bra.

Permalänk
Medlem

Sitter och repeterar lite under lovet och skulle behöva en förklaring på Funktioner. Har följande problem:
Vilket värde har talet "k" om:
a) f(x)=kx+3 och f(4)=5

b)g(x)= 2x^2 -3x + k och g(-2)= 8

Svaret ska bli k=0.5 på a) och k=-6 på b)

En förklaring på detta skulle uppskattas enormt!

Mvh

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Sitter och repeterar lite under lovet och skulle behöva en förklaring på Funktioner. Har följande problem:
Vilket värde har talet "k" om:
a) f(x)=kx+3 och f(4)=5

b)g(x)= 2x^2 -3x + k och g(-2)= 8

Svaret ska bli k=0.5 på a) och k=-6 på b)

En förklaring på detta skulle uppskattas enormt!

Mvh

Hej, det är inte speciellt klurigt.

a: f(4) = 5 betyder att värdet på funktionen är 5 då x=4. Sätter du in så får du

f(4)=4*k + 3 = 5

Vad måste k vara lika med för att vänsterledet ska bli 5?

b: Exakt samma sak. Sätt in x=-2

g(-2) = 2(-2)^2 - 3(-2) + k = 8 + 6 +k =14+k

och om det här ska vara lika med 8, vad måste k vara?

Med tanke på din fråga så är det uppenbart att du inte riktigt förstår vad en funktion är. Jag föreslår att du läser igenom den delen av din mattebok igen.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Elgot:

"Det är inte tillåtet att direktlänka till en tenta."

Skrivet av raoul_duke:

Jag visste inte detta

Skrivet av Elgot:

Det står så när man klickar på länken alltså. För mig går det bra.

För referens: De verkar bara kolla på HTTP-headern referer, så om man kopierar och klistrar in länken i adressfältet, istället för att klicka på den, fungerar det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers