Netgear släpper Nighthawk X10 – "världens snabbaste router" med 802.11ad

Permalänk
Melding Plague

Netgear släpper Nighthawk X10 – "världens snabbaste router" med 802.11ad

Nätverksjätten Netgear släpper vad som sägs vara världens snabbaste router, som bland annat har stöd för 802.11ad med hastigheter på upp till 4,6 Gbps.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

Årets julklapp 2016? Lite väl dyr för det kanske..

Annars grym router, för min del så väntar jag på bättre ethernet men det dröjer kanske 5 år innan det kommer till konsument routrar: http://www.sweclockers.com/nyhet/22739-ethernet-standarden-ut...

Permalänk
Avstängd

Sjukt dyr!

Har den ens open souce?

Ful också, och opraktisk design. Hade hellre sett den i en mer fyrkantig och standardiserad formfaktor.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Leds på antennerna! Hoppas de går att stänga av åtminstone.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Leds på antennerna! Hoppas de går att stänga av åtminstone.

Nädå, LEDs är ett krav i 802.11ad. Ljuset gör så att radiovågorna snabbare hittar rätt, ungefär som en fyr

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Yoshman: Ah, om konkurrenterna släpper en modell med RGB leds då? Fungerar det bättre med fullspectrum-fyr för radiovågorna?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Är det bara jag som upplever att 802.11ac knappt kommit loss ordentligt? För bara ett par, tre år sedan var det fortfarande 802.11n som gällde i många enheter. Sen att det fanns routrar som stödde ac är en annan sak – liksom nu med ad – hur många enheter finns det egentligen som har stöd för det? Kan inte vara många.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Hur är det med latens nuförtiden? Spelar det någon stor roll att spela snabba multiplayer spel med kabelanslutning mot en trådlös anslutning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Är det bara jag som upplever att 802.11ac knappt kommit loss ordentligt? För bara ett par, tre år sedan var det fortfarande 802.11n som gällde i många enheter. Sen att det fanns routrar som stödde ac är en annan sak – liksom nu med ad – hur många enheter finns det egentligen som har stöd för det? Kan inte vara många.

AD kommer aldrig ersätta AC utan är en rent tillägg för att speca 60GHz Wifi, och 60Ghz wifi är ren fri-sikt kommunikation i ett rum. I praktiken helt meningslöst för mobila enheter, räcker ju att du har kroppen mellan routern och mobilen/laptopen för det ska sluta fungera. Vete tusan vad det ska användas till, men kan nog funka bra som trådlös "monitorkabel" eller nåt.

Uppmaning till alla på Sweclockers: slösa inte pengar på AD-routrar om ni inte vet exakt vad ni ska ha för nytta av den (idagsläget garanterat ingenting).

Permalänk
Medlem

Nu ska man bara ha 10Gbit fiber hemma också, så att man kan dra nytta av en sån där.

Permalänk
Medlem

Den verkliga räkvidden krymper ännu mer antar jag som brukligt med nya wi-fi standarder? Snart måste man sitta i routern för att åtnjuta täckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Den verkliga räkvidden krymper ännu mer antar jag som brukligt med nya wi-fi standarder? Snart måste man sitta i routern för att åtnjuta täckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du vill få ut max hastighet, finns en anledning till att den har tre olika standarder.

Permalänk
Medlem

kommer väl snart tapeter med inbyggda antenner till den

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Leds på antennerna! Hoppas de går att stänga av åtminstone.

Det finns (lyckligtvis) en knapp för att stänga av LEDs på baksidan av routern, se 5:e bilden.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

AD kommer aldrig ersätta AC utan är en rent tillägg för att speca 60GHz Wifi, och 60Ghz wifi är ren fri-sikt kommunikation i ett rum. I praktiken helt meningslöst för mobila enheter, räcker ju att du har kroppen mellan routern och mobilen/laptopen för det ska sluta fungera. Vete tusan vad det ska användas till, men kan nog funka bra som trådlös "monitorkabel" eller nåt.

Uppmaning till alla på Sweclockers: slösa inte pengar på AD-routrar om ni inte vet exakt vad ni ska ha för nytta av den (idagsläget garanterat ingenting).

Trådlös VR kanske kan vara en nisch? Det är ju ett område där korta avstånd och trådlöshet och fri sikt fungerar utan att det känns onödigt.

Permalänk
Medlem

Börjar bli löjligt dyrt med dessa routrar som kostar 5k+, och som vanligt så marknadsförs den otroliga höga teoretiska trådlösa maxhastigheten som huvudnyhet... Varför skrivs det knappt något om vilka siffror den kan vissa upp i övrigt?

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk

Måste tillverkarna ha LED på precis allting numer? Jag blir så less.
Räcker det inte med att en PC idag liknar ett diskotek?

Jag själv struntar fullständigt i den trådlösa funktionen i en router eftersom jag enbart använder WiFi med min mobil.
Jag är mer intresserad av "CPU" prestanda, mängden minne, antal LAN-portar och andra funktioner i en router.
Men det verkar som om tillverkarna mest fokuserar på den trådlösa funktionen.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Känner lite "ADHD" (sjukdom) på alla dessa halvmeningslösa trådlösa system, som är halvfärdiga och i praktiken gör väldigt lite skillnad.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

@Yoshman: Ah, om konkurrenterna släpper en modell med RGB leds då? Fungerar det bättre med fullspectrum-fyr för radiovågorna?

Precis! Med RGB-LEDs får man även tillgång till den del av standarden som kallas "warm tint field" (WTF), är detta som gör att flera enheter samarbetar bättre genom ett varmare och mer inbjudande närområde genom rätt mix av färger.

Inte att förväxla med "led on led" (LOL) teknologin där man staplar flera LEDs för att kunna lysa starkare, detta är istället lite antagonisten till WTF.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Trådlöst trådlöst trådlöst....

Är jag ensam om att jag vill se trådade 10gbe produkter för konsumentmarknaden?
Fick lägga en mindre förmögenhet på 10gbe switch och nätverkskort till datorerna

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Trådlöst trådlöst trådlöst....

Är jag ensam om att jag vill se trådade 10gbe produkter för konsumentmarknaden?
Fick lägga en mindre förmögenhet på 10gbe switch och nätverkskort till datorerna

Iaf en sfp+ port här, alltid något

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Har någon en uppfattning hur väl denna fungerar som Plex server? Hur många strömmar i bra kvalitet mäktar den med att transcoda? Har provat köra det på min Synology NAS men den orkade inte med det alls. Kör det nu istället på min Intel NUC HTPC som klarar det ganska bra men skulle vara toppen att slippa ha den igång alltid och istället låta routern som ändå alltid är igång sköta det.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Bara jag som har som absolut högsta prio: Stabilitet. Vill aldrig tappa eller dippa för mycket, det är nästan det enda viktiga, behöver inga gbit på trådlöst, bara jävligt stabilt utan någon fördröjning, helst bra signal genom betongväggarna också.

Permalänk

Någon som vet om de går att fixa å köra Plex genom andra routrar på något sätt? Annars kanske de blir att köpa denna enbart för den funktionen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Garanterat INTE världens snabbaste router iaf. Sexig är den dock

Permalänk
Medlem

plex

Har kört en del filmer igenom den till min samsungtv, fungerar klockrent, är med betagruppen så har kört den i ett par månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Bara jag som har som absolut högsta prio: Stabilitet. Vill aldrig tappa eller dippa för mycket, det är nästan det enda viktiga, behöver inga gbit på trådlöst, bara jävligt stabilt utan någon fördröjning, helst bra signal genom betongväggarna också.

Sätt en AP i ett par av rummen så har du löst wlan.
För stabilitet skulle jag nog välja en annan pryl än denna.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@Figgeduni:

Tror inte det då denna än så länge är enda routern som (jag vet) använder SoC från Annapurna för att kunna köra Plex.

Permalänk
Medlem

R8500 är fullständigt underbar så jag tvivlar inte på att denna också är det.
Synd att man inte fick betatesta den :'(

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730