Permalänk
Medlem

Lagg helt ny dator

Hej!

Jag satte ihop en ny dator i veckan och har stött på problem, ca 5 sekunder efter datorn startat upp börjar något form av microlagg. Det sker minst en gång var 5e sekund och fortsätter sen när det väl har börjat, typ då alla program har startat upp.

Ominstallerade nyss allt med systemåterställaren och då laggar det inte till en början, då går jag in på youtube och testar kika på någon hyfsat "krävande" video och då börjar lagget. Har testat med ett annat grafikkort och ett annat moderkort men problemet kvarstår. Är inget proffs på datorer men fått hjälp med att bygga ihop den så allt sitter nog som det ska då två olika personer kikat till datorn vid olika tillfällen.

Det som händer är alltså att musen laggar till och ljudet likaså någon form av "robotljud" om det säger någonting. Är samma sak oavsett om jag är inne i ett spel, lyssnar på musik eller bara drar muspekaren fram och tillbaka längs skärmen utan några program öppna.

Operativsystem: Windows 10 Home 64 bitar
Processor: Intel Core i7-6700k CPU @ 4.GHz
Processorkylare: Hyper 212 Evo
Moderkort: Asus Z170-A
Minne: 2x8GB Vengeance LPX 2400 MHz
Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 1070
Hårddisk: Samsung SSD 750 EVO 500GB
Nätaggregat: Evga Supernova 850 G2

Skärm: AOC G2770PF 27" 144Hz

Vet verkligen inte vad jag ska ta mig till och hittar inga lösningar själv är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutiner till gpu? Och vad har du för temperatur på cpu?

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

Har du installerat drivrutiner till gpu? Och vad har du för temperatur på cpu?

Yes har gpu drivrutiner som släpptes igår och medeltemperaturen på cpun är 25 (enligt speccy) kärnhastigheten varierar mellan 800 mHz och 4200 MHz när jag kikar på speccy är det så det ska vara? är ytterst okunnig när det kommer till detta

Permalänk
Medlem

Okej då är det du inte där iallafall

Yes det ska vara så. Det gör så att processorn bara använder den kraft den behöver, men du kan prova att stänga av Intel speedstep i bios så processorn går fullt hela tiden och se om det hjälper...

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==