Permalänk
Medlem

Datorn börjar "lagga och blir slö"

Hej.

Jag har börjat få problem med min stationära ni ser i sign. Det började för ett par dagar sen då jag fick bsod. Bsoden klagade på ram så körde memtest fick 79k errors och fick dessa utbytta.

Efter jag bytt dessa så fungerade datorn bra i ca 2 dagar, men nu så har den börjat bli väldigt slö, allting kan helt plötsligt sluta svara och skrämen blir svart, ingen bsod eller liknande utan datorn blir bara oresponsiv men jag kan fortfarande röra musen. Jag har för tillfället ingen överclock på datorn och ramen är underklockade till 2166 då allting nu är inställt på auto istället.

Problemen kan uppstå när som helst. Jag kan spela lite wow eller programmera stänga ner programmen. Sedan kanske jag bara vill öppna chrome så startar de inte går inte klicka ctrlaltdel osv. Kan hända precis när jag startar om datorn och allt slutar bara svara.

Allting jag har är relativt nytt utom mitt nätagg som snart borde ha ca 7 år på nacken. Kan det vara nätagget som strular? Kan det vara moderkotet som har fått något fel? Eller är det bara så simpelt att det har blivit något fel på mitt windows?

Jag kommer köra en memtest inatt igen på ramen för att se om jag får nå errors, men om det visar sig att jag får det skall jag tro på att de nya ramen jag fick för ca 3 dagar sen är defekta eller ska jag tro att det är mobot som har något fel?

Återkommer imorgon med ny information angående memtest.

Mer förklarande
Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat till senaste firmwaren på SSDn? Den har ju ett ökänt problem där prestandan kan sjunka rejält med tiden och orsaka problem, så ladda ner senaste versionen av Samsung Magician och uppdatera firmwaren om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Har du uppdaterat till senaste firmwaren på SSDn? Den har ju ett ökänt problem där prestandan kan sjunka rejält med tiden och orsaka problem, så ladda ner senaste versionen av Samsung Magician och uppdatera firmwaren om du inte redan gjort det.

Hej tack för svar. Jag skall ha den senaste magician uppdaterade för inte allt för längesen kanske en månad. Har för mig att de löst problemet med den för ett halv år sedan men kan ha fel ;/ ska kolla upp det när jag kommer hem igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Hej tack för svar. Jag skall ha den senaste magician uppdaterade för inte allt för längesen kanske en månad. Har för mig att de löst problemet med den för ett halv år sedan men kan ha fel ;/ ska kolla upp det när jag kommer hem igen

Jo, det var ju ett tag sedan de fixade det problemet, så då är det nog inte det. Synd, för det hade varit en enkel fix

Men du får väl helt enkelt återkomma efter att du kört lite mer Memtest då, för det är vad jag skulle rekommendera i det här läget. Om du inte får några fel i Memtest så kan man nog misstänka nätagget, annars pekar det mer åt minnena eller moderkortet. Du kan ju haft maximal otur och fått nya minnen som också var trasiga, sånt händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, det var ju ett tag sedan de fixade det problemet, så då är det nog inte det. Synd, för det hade varit en enkel fix

Men du får väl helt enkelt återkomma efter att du kört lite mer Memtest då, för det är vad jag skulle rekommendera i det här läget. Om du inte får några fel i Memtest så kan man nog misstänka nätagget, annars pekar det mer åt minnena eller moderkortet. Du kan ju haft maximal otur och fått nya minnen som också var trasiga, sånt händer.

Hej.

Jag körde nu memtest igen i ca 3 timmar gick igenom fyra passes och inga errors, tidigare när jag körde memtest och fick alla errors på de gammla ramen körde jag det bara 1 pass.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra faktiskt. Mobot är ju en av de mer högprisade varianterna så känns som om det skulle ge någon from av felmeddelande, och nätagget känns väl mer som att det bara borde dö av och inte göra så att datorn börja stuttra?

Det kan också vara så att jag körde rapid mode i samsungmagician innan jag bytte ram och att efter ha bytt ram man kanske måste avaktivera det och aktivera det, efter jag avaktiverade det och använde datorn i ca 2 timmar så hände aldrig det som tidigare hänt. Satte igång det igen nu, får se om felen uppstår igen

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Så nu vet jag inte vad jag ska göra faktiskt. Mobot är ju en av de mer högprisade varianterna så känns som om det skulle ge någon from av felmeddelande, och nätagget känns väl mer som att det bara borde dö av och inte göra så att datorn börja stuttra?

Det är vanligt att döende nätagg ger alla möjliga konstiga fel. Datorn vill ha stabil ström, och om nätagget inte längre klarar av att leverera det så kan vad som helst hända. Jag har själv varit med om att en dator börjar frysa slumpmässigt p.g.a. ett dåligt nätagg.

Men det finns tyvärr många andra möjliga orsaker. Du skulle kunna kolla upp hur dina diskar mår med t.ex. HD Tune, kör gärna en benchmark på SSDn och se hur den presterar. Annars blir det väl den gamla vanliga "byt ut komponenter tills datorn fungerar korrekt igen"-leken om problemet fortsätter uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är vanligt att döende nätagg ger alla möjliga konstiga fel. Datorn vill ha stabil ström, och om nätagget inte längre klarar av att leverera det så kan vad som helst hända. Jag har själv varit med om att en dator börjar frysa slumpmässigt p.g.a. ett dåligt nätagg.

Men det finns tyvärr många andra möjliga orsaker. Du skulle kunna kolla upp hur dina diskar mår med t.ex. HD Tune, kör gärna en benchmark på SSDn och se hur den presterar. Annars blir det väl den gamla vanliga "byt ut komponenter tills datorn fungerar korrekt igen"-leken om problemet fortsätter uppstå.

Har spelat en del på datorn nu och inget har hänt de senaste fyra timmarna jag hållit på med den. Men kanske är lika bra att köpa nytt nätagg snarast då den ibland har gjort lite konstiga ljud ifrån sig när datorn startar från kallstart. SSD testade jag med hdtune och den funkade bra.
Har du något nätagg du skulle rekomendera vill helst ha modulärt, men har hört att corsair inte längre är GOTO när de gäller agg.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO