Söker ersättare till Dropbox

Permalänk

Söker ersättare till Dropbox

Egentligen älskar jag dropbox men har blivit av med mitt konto. Har man ett gammalt konto från dropbox så har man vissa features som nya konton ej har därför väljer jag att inte skapa nytt. Tex så kan man lägga in filer i dropbox mappen i datorn, högerklicka och få direktlänk till en jpg som man hostar. Som ny medlem får man istället en länk som tar en till dropbox hemsida där man kan se en preview av bilden och välja att ladda ner den. Jag vill bara ha en jpg URL men det går icke. Så egentligen söker jag någon som ej använder sitt gamla dropbox konto men det lär vara omöjligt att hitta. Eller?
Därför undrar jag om det finns någon annan app där man kan lägga in en fil i en mapp på sin dator (utan att behöva ladda upp via chrome) och få en direkt länk till jpg URL.

Permalänk
Avstängd

Ersättare till Dropbox

@ChrisMANEY:

Testa Sketchfab

Permalänk
Medlem

Mega.nz 50GB fritt.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk

Du kan kolla in tresorit. EU baserad, krypterad. Vet dock inte hur den funktions mässigt är i jämförelse med dropbox.
https://tresorit.com/business/dropbox-alternative

Permalänk
Medlem

One drive kan man väl dela saker på det sättet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Sätt upp en egen server med Seafile installerat på!

Visa signatur

Arbetar på www.beebyte.se
Högpresterande och högtillgängliga servrar i molnet

Permalänk
Medlem

Tresorit ser väldigt intressant ut. Dock rätt dyrt per månad (runt 300 kr, om de räknar med moms och sånt, ovanpå dessa 25 EUR). Google Drive är hur som helst en tjänst som jag varmt rekommenderar. Inte på grund av att det är Google, utan på grund av funktionerna och möjligheterna (kollaboration <3).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Egentligen älskar jag dropbox men har blivit av med mitt konto.

Hur blir man av med sitt konto? Frågar eftersom jag har ett, som jag inte riktigt har någon lust att bli av med...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Sätt ihop en server burk och kör Owncloud?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Troligtvis har trådskaparen glömt sitt lösenord, fått sitt Dropbox-konto hackat på grund av för lätt lösenord, eller liknande.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Ska kolla in alla era förslag. Tack Det råkar inte vara så att någon har ett konto från 2012 som vill byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Ska kolla in alla era förslag. Tack Det råkar inte vara så att någon har ett konto från 2012 som vill byta?

Men hur förlorade du ditt Dropbox-konto? Om du bara har förlorat lösenordet eller liknande, så kan du ju återfå ditt konto hur enkelt som helst.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Tresorit ser väldigt intressant ut. Dock rätt dyrt per månad (runt 300 kr, om de räknar med moms och sånt, ovanpå dessa 25 EUR). Google Drive är hur som helst en tjänst som jag varmt rekommenderar. Inte på grund av att det är Google, utan på grund av funktionerna och möjligheterna (kollaboration <3).

Skapa bolag i England för 14 spänn och dra av momsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackshore:

Skapa bolag i England för 14 spänn och dra av momsen

Hur ofta kan man skapa ett bolag för cirka 1,3 pund i England? Det borde ju kosta mycket mer att gå den vägen, både i engångskostnad och sen även i månadskostnad, för att hålla bolaget levande.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Kan tipsa om ShareX. Inte riktigt vad du söker då det främst är ett program till att ta screenshots med men har en smidigt uploadfunktion. Går att högerklicka på en fil och välja upload. Går att välja vanliga image hosts som t.ex. imgur, tinypic och slimg. Men går även att ställa in mer privata lösningar som Box, Dropbox, FTP, One Drive osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackshore:

Skapa bolag i England för 14 spänn och dra av momsen

Skrivet av Airikr:

Hur ofta kan man skapa ett bolag för cirka 1,3 pund i England? Det borde ju kosta mycket mer att gå den vägen, både i engångskostnad och sen även i månadskostnad, för att hålla bolaget levande.

En PLC kostar £14 tror jag men du måste egentligen bo i England och skit afaik?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

En PLC kostar £14 tror jag men du måste egentligen bo i England och skit afaik?

Med andra ord, väldigt mycket dyrare än 300 kr per månad

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Med andra ord, väldigt mycket dyrare än 300 kr per månad

Jupp, Svenska versionen kostar ~2000-2500 SEK att sätta upp och tar ~10 dagar att skapa

EDIT:
Slovenien är gratis Men vet inte vad de har för krav

EDIT2:
Du måste inte bo i UK men då kostar det ~£140 och du måste ha ett "kontor" i London

konto -> kontor
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jupp, Svenska versionen kostar ~2000-2500 SEK att sätta upp och tar ~10 dagar att skapa

EDIT:
Slovenien är gratis Men vet inte vad de har för krav

EDIT2:
Du måste inte bo i UK men då kostar det ~£140 och du måste ha ett "konto" i London

I rest my case ^^ Hellre cirka 3 600 kr per år och bo hemma, än att flytta till ett annat land och spendera kanske över 20 000 kr till att ta mig till England, flytta in till en lägenhet där och skapa ett bolag där.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt. Hur ser länkarna ut nu för tiden menar du? Har du något exempel?

Du tänker inte på skillnaden på länkar du får för filer i Public-mappen jämfört med andra mappar?

Den här länken får jag för en fil i Public-mappen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/85381008/link_triforce_th...

Samma fil i godtycklig mapp:
https://www.dropbox.com/s/bzvchsea2lx0dtg/link_triforce_the_l...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Låter konstigt. Hur ser länkarna ut nu för tiden menar du? Har du något exempel?

Du tänker inte på skillnaden på länkar du får för filer i Public-mappen jämfört med andra mappar?

Den här länken får jag för en fil i Public-mappen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/85381008/link_triforce_th...

Samma fil i godtycklig mapp:
https://www.dropbox.com/s/bzvchsea2lx0dtg/link_triforce_the_l...

Det är precis så jag menar. Länk #1 är direkt till jpg-filen. Länk #2 tar dig till hemsidan. Nya konton på DB har ej #1 funktionen om man ej väljer att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Det är precis så jag menar. Länk #1 är direkt till jpg-filen. Länk #2 tar dig till hemsidan. Nya konton på DB har ej #1 funktionen om man ej väljer att betala.

Mitt konto är ifrån 2010 och jag har endast direkt till jpg-filen om jag lägger dessa i public mappen. Det har alltid varit så, i alla fall för mig.
Min poäng är att funktionaliteten är där, men du måste lägga filerna i public mappen, oavsett nytt eller gammalt konto.

Permalänk

@NFRS: Nya konton har ingen Public map. Även om jag nu har en Public map på mitt nya konto så fungerar den ej på samma sätt Därför söker jag gammalt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

@NFRS: Nya konton har ingen Public map. Även om jag nu har en Public map på mitt nya konto så fungerar den ej på samma sätt Därför söker jag gammalt konto.

Det var dåligt... de har ju redan mycket mindre gratis utrymme än vissa andra stora lagringstjänster. Tack vare deras funktioner kunde man dock ha överseende med det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Det var dåligt... de har ju redan mycket mindre gratis utrymme än vissa andra stora lagringstjänster. Tack vare deras funktioner kunde man dock ha överseende med det.

Ja extremt dåligt. Deras support svarar inte heller så kan inte lösa problemet. Blir väl fast med imgur då istället som kan ge riktig jpg länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Ja extremt dåligt. Deras support svarar inte heller så kan inte lösa problemet. Blir väl fast med imgur då istället som kan ge riktig jpg länk.

Om det spelar någon roll så gör dem däremot lite olika. Imgur komprimerar (med förlust) automatiskt bilder som laddas upp medans dropbox ger ut exakt samma bild. (Kanske har stor eller ingen betydelse för dig, men du bör veta.)

Vad använder du direktlänkarna till? För beroende på ditt bruk så kanske jag har några lösningar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@philipborg: I know. Hatar imgurs komprimering.
Jag skickar filer och bilder till folk hela dagarna och då är det så mycket mera bekvämt att få direkt länk. DB är också supersmidigt. Kunna spara ner en fil direkt i mappen. Gå in i mappen så är det redan upload'ad och så får man direkt länk. Så smidigt. Måste hitta någon som vill sälja sitt konto eller något. Är i stort behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

@philipborg: I know. Hatar imgurs komprimering.
Jag skickar filer och bilder till folk hela dagarna och då är det så mycket mera bekvämt att få direkt länk. DB är också supersmidigt. Kunna spara ner en fil direkt i mappen. Gå in i mappen så är det redan upload'ad och så får man direkt länk. Så smidigt. Måste hitta någon som vill sälja sitt konto eller något. Är i stort behov.

Är det bara tempoära länkar du behöver så kan du ju faktiskt bara sätta upp en Apache webserver på din dator. Nackdelen är då givetvis att det bara är tillgängligt medans din dator är igång (samt givetvis uppkopplad). Alternativt finns massor andra mjukvaror som du hostar på din dator med dropbox funktionalitet och direktlänkar. Ivf så använder det knappt några resurser från datorn än din internet uppkoppling då jag antar att det inte kommer vara hundratals användare. Fördelen är däremot att det blir extremt lätt att dela filer när du faktiskt har satt upp systemet.

Efter jag skrev det ovan så råkade jag komma över ett litet dropbox trix när jag kollade en sak med google drive.

Här är en utav länkarna du hatar.
https://www.dropbox.com/s/x3cvbwnu3r1izjm/ScreenShot_20150719...

Ersätter man däremot www.dropbox med dl.dropboxusercontent så får man en direkt länkt, behöver inte ens vara i public mappen. Tog personligen även bort ?dl=0 i slutet på båda länkarna men tror inte det spelar någon roll.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/x3cvbwnu3r1izjm/ScreenSho...

Det är en riktig direktlänk, vilket bevisas utav att jag kan göra detta.

(Till er som undrar (troligen ingen iofs) så är bilden en bild jag hittade på datorn som jag skämtsamt skickade till en kompis. Komiskt nog är det där långt långt långt ifrån dem största bilderna jag har hanterat. Får nu jobbiga minnen från när jag försökte arbeta med en 500Gpx bild. Ej mega, giga...)

Så du kan fortfarande få direktlänkar, det är bara inte lika smidigt. Man borde däremot väldigt lätt kunna skriva ett litet skript (exempelvis .bat) som man lägger in i högerklicks menyn som direkt ger en direktlänk. Kräver däremot lite arbete, kanske skulle göra det och sedan publicera det om jag finner tiden/energin för det. Har däremot inget personligt behov utav det då jag har flera servrar samt gammalt dropbox konto. (Som jag inte är intresserad utav att bli av med, sorry. )

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Livsnjutare 😎

För bilduppladdning använder jag Flickr - man får 1000GB gratis, och apparna för smartphones osv sköter det hela per automatik.

Vid sidan av det kör jag dropbox till det mesta annat som kan vara bra att ha i molnet, annars är det lokalt sparat på datorn/datorerna - men då är det inte heller utav vikt att nås någon annan stans från eller i behov utav backup/säkerhet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

@philipborg: Shit, tack! Det funkar ju rätt bra även om det är surt att behöva trixa med det varje gång. Men bättre än inget. Om du skulle få lust med en BAT-fil skulle jag bli väldigt glad men förväntar mig inget