Router tappar internet uppkoppling i slumpens namn

Permalänk
Medlem

Router tappar internet uppkoppling i slumpens namn

Hej! Efter att ha gått igenom forumet och sökt överallt efter mina problem så hittar jag ingen lösning.

Jag har precis flyttat hem till min flickvän och hennes morsa (mobba ej), de har en router en DIR-635 från D-link. Hursomhelst, routern släpper anslutningen till internet helt slumpmässigt och trotts att jag har installerat om routern och konfigurerat den så har jag problem ändå. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig och kolla så den är inställd rätt? Obs, har vad jag märkt inte internet problem om jag kopplar direkt in i uttaget i väggen och kopplar ut routern, men detta provade jag bara i 8 timmar, ibland håller routern internet längre än så.
Har fiber från T3 förövrigt. Blir galen av att internet släpper ibland var 5:e minut, har tur som fick skriva klart detta inlägg innan det släpper.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SebKro:

Hej! Efter att ha gått igenom forumet och sökt överallt efter mina problem så hittar jag ingen lösning.

Jag har precis flyttat hem till min flickvän och hennes morsa (mobba ej), de har en router en DIR-635 från D-link. Hursomhelst, routern släpper anslutningen till internet helt slumpmässigt och trotts att jag har installerat om routern och konfigurerat den så har jag problem ändå. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig och kolla så den är inställd rätt? Obs, har vad jag märkt inte internet problem om jag kopplar direkt in i uttaget i väggen och kopplar ut routern, men detta provade jag bara i 8 timmar, ibland håller routern internet längre än så.
Har fiber från T3 förövrigt. Blir galen av att internet släpper ibland var 5:e minut, har tur som fick skriva klart detta inlägg innan det släpper.

Du är säker på att det är routern som tappar kontakten med internet och inte datorn som tappar kontakten med routern ?
Blir routern varm ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Routern blir inte varm. Jag kan ändra inställningar i routern när internet är nere så jag kommer åt routern och kan även se alla enheter som routern är kopplad till

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SebKro:

@mrqaffe: Routern blir inte varm. Jag kan ändra inställningar i routern när internet är nere så jag kommer åt routern och kan även se alla enheter som routern är kopplad till

Har du läst av statusen på wanporten när det händer ? Provat byta kabel på wansidan ? Är det senaste firmware i routern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Har ej tillgång till en annan kabel för Wan uttaget för tillfället, routern har senaste firmware och det enda som syns i loggarna är detta: upprepat i olika varianter:

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

@SebKro:

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

@SebKro:

Ser ut som det är någon som försöker skanna/komma åt din router. Borde nog inte påverka att det bryter.

"har vad jag märkt inte internet problem om jag kopplar direkt in i uttaget i väggen och kopplar ut routern, men detta provade jag bara i 8 timmar, ibland håller routern internet längre än så. " låter som det är något fel på din router. Det är väldigt vanligt problem med konsumentroutrar att de fungerar en stund å sedan dör. Speciellt om man kör både kabel å wlan. Och enhetern börjar närma sig 1 år gammal. Lösning: kolla om den stödjer dd-wrt och kör in det. Hjälper inte det så kasta skiten å köp en ny router av modell bättre Ex Ubiquitis ER-L/X. Kostar tun 800-1100 kr. Dock är det bara router inget wlan. Men du skulle kunna köra din bef som AP.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Det första man bör göra med en router som trilskas om man kör senaste firmware är att göra en "factory reset" och börja om från början.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag har provat återställa routern till fabriksinställningar och installerat om den. Ska köpa en ny router nu vid löning men hade hoppats jag skulle få slippa det! Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Avstängd

@SebKro:

Ok... nu känner jag inte till detaljerna med en DIR-635 men ser du lasten någonstans?

Sen kan du fundera över om det finns anslutna "pryttlar" som hela tiden genererar en massa nätverkstrafik?

Plus att det just nu finns massvis med icke uppdaterade datorer som används för DDoS-angrepp av "the bad guys"....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@plunn: Hej!
Nej jag kan inte se belastningen någonstans. Det som finns kopplat till routern är 3 stationära datorer, 3 mobiler, 2 surfplattor och en chromecast.. Men dessa bör inte generera någon större mängd datatrafik om de inte kontinuerligt används, oftast är det bara 2 stationära som aktivt används.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Hej du SebKro, jag har ett mycket liknande problem som dig, jag har också T3 och min IP börjar på samma 80.244 som din. Undrar om det är relaterat???????
Jag har bytt router två gånger och är inne på min tredje nu men problemet kvarstår.
Kommer att ringa T3 imorn och prata mer med dom för de säger att enligt deras undersökningar så är det inget fel med den utrustning som går fram till mig men detta kanske ändrar på det.

Permalänk
Medlem

@Kaffeman: Hej! Vore intressant om det var fler än jag som hade problemet. Känns onödigt att köpa en ny router om problemet kommer kvarstå. Kan du återkomma i tråden vad som sagt då du ringer dem? Jag ringde dem i torsdags och då sa dem att allt såg bra ut, de bad mig installera om routern ifall problemet kvarstod, men det har uppenbarligen inte hjälpt.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Du kanske ska prova att endast köra din dator och innget annat på routern ett tag för att se om problemen kvarstår. Så stäng av Wi-Fi och koppla bort alla andra sladdar på lansidan.

Edit: Med tanke på att du hadde en stabil uppkoppling utan routern så tyder ju detta på att det är routern eller någon enhet på det lokala nätverket som är problemet.

Permalänk
Medlem

@SebKro: Jag kan höra av mig med vad de säger om det.
Kan säga att min son kör med den första routern som jag började ha bekymret med och den fungerar fint. Det är INTE fel på routern. Han har dock en helt annan IP serie samt andra siffror i gateway mm. Tror jag kommer att be att få byta om det är möjligt, om inte annat så för att testa.
Det stora problemet är att när jag gör någon ändring, kopplar i en router t ex, så kan det ta 24-48h innan jag märker om det fungerar. Det är ett sjukt irriterande problem. Kan tillägga att jag haft min uppkoppling hos T3 i ca 10 år med samma IP osv och har aldrig haft problem förut.

Permalänk
Medlem

@Kaffeman: Anldningen att det tar sådan tid är antagligen att deras DHCP-server har tilldelat din utrustning en ip och sedan väntar på att lease-tiden ska gå ut innan din nyuppkopplade utrustning kan bli tilldelad den ip-adressen. Du kan göra det snabbare om du säger åt utrustningen(router eller dator) att släppa den adressen innan du kopplar ur den så att DHCP-servern vet om detta. Allternativt att du klonar mac-adressen på de saker du kopplar in. Då kommer DHCP-servern tro att det är samma utrustning.

Permalänk
Medlem

Med fast IP ska väl inte det vara ett problem?

Permalänk
Medlem

Jag har haft en exakt likadan router som dig.
Den var exakt likadan internet gick ner hela tiden spelade ingen roll hur jag än gjorde så bröts internet flera gånger om dagen....

Jag köpte en ny Asus router problem solved! den routern är en jävla skitrouter du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffeman:

Med fast IP ska väl inte det vara ett problem?

Med fast IP menas det att du tilldelas just en och samma ip varje gång du frågar DHCP-servern. Den är alltså reserverad till dig.

Permalänk
Medlem

@SebKro: Har pratat med T3, de tror inte att problemet är relaterat tyvärr eftersom jag har fast IP men ni i Umeå har dynamiskt tilldelat. Ring dom, beskriv problemet och ni kanske kommer fram till något.

Permalänk
Medlem

jag har en D-link DIR-655 som tappade internet ibland, stängde jag av WiFi så funkade den dock klockrent, har du provat att stänga av WiFiet på den och se om det fortfarande strular?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ström adaptern

Är säkert ström adaptern som strular. D-link tar ut för mycke ur en dålig ström adapter. Inte för inte dom kallas dö-link. Såg att du bodde i Umeå. Skicka pm om du behöver låna router att prova med eller hjälp.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem

Hej!

Ursäkta att jag inte svarade, problemet är löst. Det visade sig att Routern var defekt. Har bytt ut Routern mot en Archer C9 och nu fungerar allting prima. Förstår dock inte varför jag hade nätverksproblem direkt från uttaget.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).