Permalänk
Medlem

Felsök av komponenter. (Cola i datorn)

Hejsan,

Det som hände var att jag spillde ut lite coca Cola på datorn så det droppade ner på komponenterna. Det var inte överdrivet mycket. Men tillräckligt för att datorn stängde av sig själv...

Datorn fick torka i 24 timmar innan jag började pilla på den igen. hur ska jag felsöka datorn på bästa sätt? Har ej många andra komponenter jag kan testa med tyvärr...

Till problemet. När jag har Grafikkort, minne, hårddisk,och processorfläkt inkopplat funkar det att starta datorn. (Alla fläktar snurrar. Dock inga lampor på moderkortet lyser.) men på en gång jag sätter i 8pins strömmen till CPU:n går den alls inte att starta. Om nätaggregat klarar av att driva igång grafikkortet borde inte det vara sönder? vad tror ni? Är det processorn eller moderkortet som har gått sönder? Har ej så mycket pengar just nu så känns jobbigt att bara köpa en komponent och chansa...

Mvh// en idiot...

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Skrivet av Lome:

Hejsan,

Det som hände var att jag spillde ut lite coca Cola på datorn så det droppade ner på komponenterna. Det var inte överdrivet mycket. Men tillräckligt för att datorn stängde av sig själv...

Datorn fick torka i 24 timmar innan jag började pilla på den igen. hur ska jag felsöka datorn på bästa sätt? Har ej många andra komponenter jag kan testa med tyvärr...

Till problemet. När jag har Grafikkort, minne, hårddisk,och processorfläkt inkopplat funkar det att starta datorn. (Alla fläktar snurrar. Dock inga lampor på moderkortet lyser.) men på en gång jag sätter i 8pins strömmen till CPU:n går den alls inte att starta. Om nätaggregat klarar av att driva igång grafikkortet borde inte det vara sönder? vad tror ni? Är det processorn eller moderkortet som har gått sönder? Har ej så mycket pengar just nu så känns jobbigt att bara köpa en komponent och chansa...

Mvh// en idiot...

om colan är kvar ska man inte starta datorn.. rengör datorn med isopropanol eller destillerat vatten finns att köpa på macken eller biltema för 20-30kr du använder en tandborste & skrubbar det rent..

blir det översvämning och din bil hamnar under vatten så testar du väl inte den på motorvägen ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

om colan är kvar ska man inte starta datorn.. rengör datorn med isopropanol eller destillerat vatten finns att köpa på macken eller biltema för 20-30kr du använder en tandborste & skrubbar det rent..

blir det översvämning och din bil hamnar under vatten så testar du väl inte den på motorvägen ?

Det är det som är grejen. Hittar ej några Cola rester på moderkortet. Men antar att det är värt och göra ändå? Hur lång tid tar det innan detta har dunstat bort? Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Skrivet av Lome:

Det är det som är grejen. Hittar ej några Cola rester på moderkortet. Men antar att det är värt och göra ändå? Hur lång tid tar det innan detta har dunstat bort? Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

läsk blir ju till ett kladd som bildar en tunn hinna hur ser du den ?

använder du vatten så kan det ta lite längre tid då det kommer vatten/isopropanol under komponenterna (chipset) och det måste dunsta bort. 5-6timmar brukar jag vänta bara för att vara på säkra sidan.
en hårtork kan snabba upp det om du kan få delarna till 50-60Celcius..

du måste ta isär hela datorn, allt ska plockas ut, grafikkort och kylare ska isär.. varenda del ska skrubbas med tandborste och isopropanol eller destillerat vatten,

sitter nätagget längst ner med fläkten uppåt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Läsk har dödatmånga komponenter genom tiderna.
Det hjälperinte om dettorkar, sockerkladdet ärkvar.
Ta lös allt rengör hoppas att det fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Var precis och köpte en sådan. Har tagit ur alla komponenter och ska rengöra dem nu. Önska mig lycka till...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

läsk blir ju till ett kladd som bildar en tunn hinna hur ser du den ?

använder du vatten så kan det ta lite längre tid då det kommer vatten/isopropanol under komponenterna (chipset) och det måste dunsta bort. 5-6timmar brukar jag vänta bara för att vara på säkra sidan.
en hårtork kan snabba upp det om du kan få delarna till 50-60Celcius..

du måste ta isär hela datorn, allt ska plockas ut, grafikkort och kylare ska isär.. varenda del ska skrubbas med tandborste och isopropanol eller destillerat vatten,

sitter nätagget längst ner med fläkten uppåt ?

Det har du rätt i... läsk blir jävligt kladdigt..

Har nu vart och köpt elektronikrengöring. Har tagit ut alla komponenter som ska tvättas. Nätagget sitter längst ner med fläkten neråt. inte uppåt??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Har nu kopplat in allt igen utan resultat. På en gång strömsladden till cpu:n åker in så går det ej att starta datorn... det är bara att köpa nytt moderkort antar jag då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Låter som det är moderkortet är det möjligt att cola hamnade på det?

Permalänk
Medlem

Moderkortet pajade. Fick lov att köpa ett nytt. Lite sent inlägg dock*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|