Permalänk
Medlem

Fråga om ESD påsar

Har lite frågor om esd påsar.
Jag har massvis med esd påsar bla från ett jobb jag hade för 10år sen som jag hittat.
Nästan hälften är "gråa/silver" varianten och hälften typ klara fast med ett rutmönster.
Några få är rosa eller gula.
Alla påsar har samma symboler på sig men är det nän praktisk skillnad på dessa?
Silvriga och dom med rutmönster får man ofta med när man köper moderkort och grafikkort. Dom rosa har jag nog bara varit med om då jag hade det jobbet.

Jag läste här på forumet att man får inte lägga komponenter på utsidan av dom grå-silvriga påsarna då det kan bli ESD skador, nått man ofta ser annars då folk fotar komponenter inför försäljning liggandes på en grå-silvrig esd påse.
Är det sant och är det samma med dom rutiga?

Stavning
Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem

Från Statisk elektricitet: ESD-FAQ redux:

Skrivet av phz:

En kort utläggning om olika påsar man ser i ESD-sammanhang följer [ESDJ:B, JS:SC, PK:ABCB]:

  • Den i datorsammanhang vanliga semitransparenta påsen med svarta ränder är dissipativ, dvs svagt ledande. Den kommer på ett kontrollerat sätt sprida ut och anpassa innehållet till omgivningens laddning, varefter innehållet utan problem kan hanteras.

  • Ovanstående påstyp skyddar dock inte fullständigt mot externa fält — till detta kan man använda skärmande påsar (generellt silverfärgade). Dessa agerar Faradayburar [WP:FCage] för innehållet; i datorsammanhang är det i min erfarenhet vanligast använt för moderkort.

    Notera att dessa också kombineras med dissipativa ytter- och innerlager vilket gör att innehållet trots allt kan ta omgivningens potential: kom ihåg att statiska urladdningar skedde när olika delar hade olika potential, vilket metallagret i skärmade påsar omöjliggör genom att laddningarna sprids ut jämnt, men påsarna i sig kan likväl hålla laddning.

  • Det finns också enklare antistatbehandlade mindre rosa påsar som visserligen är bra på att undvika att generera statiska laddningsobalanser, men i sig inte skyddar mot elektriska fält [EEVB].

Referenserna finns i tråden.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Färgen spelar roll eftersom de olika materialen är utvecklade för att skydda mot olika saker.
Följande video förklarar skillnaden pedagogiskt
https://www.youtube.com/watch?v=27VrJnvzP3E

Även EEVBlog tar upp ämnet

https://www.youtube.com/watch?v=imdtXcnywb8

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Molotov:

Har lite frågor om esd påsar.
Jag har massvis med esd påsar bla från ett jobb jag hade för 10år sen som jag hittat.
Nästan hälften är "gråa/silver" varianten och hälften typ klara fast med ett rutmönster.
Några få är rosa eller gula.
Alla påsar har samma symboler på sig men är det nän praktisk skillnad på dessa?
Silvriga och dom med rutmönster får man ofta med när man köper moderkort och grafikkort. Dom rosa har jag nog bara varit med om då jag hade det jobbet.

Jag läste här på forumet att man får inte lägga komponenter på utsidan av dom grå-silvriga påsarna då det kan bli ESD skador, nått man ofta ser annars då folk fotar komponenter inför försäljning liggandes på en grå-silvrig esd påse.
Är det sant och är det samma med dom rutiga?

Det finns 2 huvudtyper av påsar, de som bara ger esdkydd och de som även har en skärm, rena esdpåsar leder med mycket hög resistans men de skärmade har också ett metallager som har en ganska låg resistans. Att lägga icke spänningssatta delar på nån av påsarna påverkar inte skadligt men lägger du delar som är igång på de skärmade/metalliserade påsarna så riskerar du att kortsluta dem men ligger det på påsen utan skärm händer oftast inget alls eftersom resistansen i påsen är väldigt hög, inget lär gå sönder men känslig elektronik kan temporärt påverkas i sin funktion men ökad risk för esdskador lär du inte få av nån av påsarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.